Gå till innehåll

Jag förstår inte hur man skall göra för att markera att en uppgift i Outlookkalendern är gjord?


Recommended Posts

https://support.microsoft.com/sv-se/office/använda-uppgifter-i-outlook-com-6e8a991b-ea62-4009-a7f7-62b70a57ec18 Klicka på rubrikerna för att utvidga dem så instruktionerna visas
Rubriker
Hantera alla uppgifter Dra ett meddelande för att skapa en uppgift
Dra en uppgift för att lägga till den i kalendern Bifoga en fil till en uppgift:
(Dela en uppgiftslista) Skapa och hantera uppgiftslistor

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mbgtmari sade:

Den instruktionen ser ut att avse tjänsten Outlook.com, Ingemar skriver om "MS Family 365" (Microsoft 365 Family) där programmet (skrivbordsversionen) Outlook ingår. Och där är det inte givet att e-post hos Microsoft används, d v s hantering av kalender fungerar inte som i Outlook.com (om jag tänker rätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du själv använder MS Outlook, såvitt jag kommer ihåg, borde du kunna ge Ingemar Nilson mer relevanta instruktioner. (När det gäller Outlook.com-länken såg jag att den klassiska versionen, som snart ska tas bort¹ hade med begreppet Avslutad.)
¹ "Obs!: Den klassiska versionen av Uppgifter tas bort under de kommande månaderna."

Det är möjligt att svaret kan hittas i din länk men själv vill jag inte klicka på en MS-länk som slutar på sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Eftersom du själv använder MS Outlook, såvitt jag kommer ihåg, borde du kunna ge Ingemar Nilson mer relevanta instruktioner.

Utan mer information om vilka tjänster för e-post (och leverantörer), och vilka protokoll som används (POP, IMAP eller Exchange), så blir det mycket att förklara. Ville alltså bara tipsa om att informationen om Outlook.com avser e-post hos Microsoft, behöver inte vara användbar för e-post hos andra leverantörer.

Outlook är gjord för att fungera "bäst" med Microsoft Exchange-servrar (med deras eget protokoll). Men Outlook kan också hantera e-post med POP och IMAP (liksom många andra e-postprogram). De två senare protokollen hanterar inte kalendrar på e-postservrar, men konton i Outlook kan hantera kalendrar lokalt. Om den e-posttjänst man använder hanterar kalendrar så fungerar det i alla fall med webbmejl, t ex Gmail och e-post för tjänsten Outlook.com.
 

1 timme sedan, mbgtmari sade:

(När det gäller Outlook.com-länken såg jag att den klassiska versionen, som snart ska tas bort¹ hade med begreppet Avslutad.)

När det gäller "Outlook" så finns det idag många Outlook's. Så för att förstå "Nya Outlook" och "klassisk version", m m, behöver man förstå vad för Outlook som avses. Klassisk version avser här förstås Outlook.com och handlar väl då om hantering via webbmejl.
Too many Microsoft Outlook's - we explain them all - Office Watch (office-watch.com)
Sparas mailen på datorn med nya Outlook-appen? - Program - alltomwindows.se

(Skulle något av det ovanstående inte vara helt korrekt så är det i alla fall en vink om att det finns en del att se upp med.)

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Det är möjligt att svaret kan hittas i din länk men själv vill jag inte klicka på en MS-länk som slutar på sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products

Nej det tror jag inte, länken togs med bara för information om vad "Microsoft 365 Family" handlar om, ofarlig att klicka på.


Så ser jag nu, strax före postning, att Ingemar skriver "en uppgift i Outlookkalendern" och tänker då att Uppgifter och Kalender väl är två olika saker, men tycks i alla fall fungera med Outlook.com, se mbgtmaris länk. Om det fungerar i Outlook som installeras i datorer känner jag inte till, och är lite sent att leta efter nu, klockan är snart två på natten. Men tydligen har en uppgift i alla fall lagts till i någon kalender.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Ingemar Nilson ställde en enkel fråga om kalendern borde jag ha gett honom denna länk istället https://support.microsoft.com/sv-se/office/introduktion-till-kalendern-i-outlook-d94c5203-77c7-48ec-90a5-2e2bc10bd6f8  Introduktion till kalendern i Outlook
Svaret på frågan hittas dock inte där. Man måste fysiskt ha sin kalender framför sig för att kunna se hur man ska göra. Jag har aldrig använt min och appen E-post trots att dessa finns hos alla som har Windows 10 och 11 och jag trodde att ChristerE hade använt sin kalender och därför var mer insatt. Det enda eventuellt relevanta jag nu hittar i Outlook-Kalender-länken är https://support.microsoft.com/sv-se/office/introduktion-till-kalendern-i-outlook-d94c5203-77c7-48ec-90a5-2e2bc10bd6f8 Skapa en händelse

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/marking-a-task-complete-in-to-do-bar-outlook/39f2de97-6be2-4a2c-81e8-05c8d1fa2f54 handlar i alla fall om att markera uppgifter (tasks) som färdiga (complete) i Outlook 365 men tyvärr är den 5 år gammal så jag vet inte om informationen där fortfarande stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mbgtmari sade:

Eftersom Ingemar Nilson ställde en enkel fråga om kalendern borde jag ha gett honom denna länk istället https://support.microsoft.com/sv-se/office/introduktion-till-kalendern-i-outlook-d94c5203-77c7-48ec-90a5-2e2bc10bd6f8  Introduktion till kalendern i Outlook

Det är inte säkert att svaret hittas där heller. Informationen verkar förutsätta att e-post och kalender, m m, hanteras med Microsofts tjänster men det finns ju många andra också, se mitt förra inlägg om e-posttjänster och protokoll för hantering av dem.

Hanteras e-post, kalender och kontakter, m m, med tjänsternas respektive webbmejl så är tillhörande webbmejl skapad för tjänsten. Men används e-postprogram (installerade skrivbordsversioner) så hänger det alltså på vilka protokoll som används.
 

4 timmar sedan, mbgtmari sade:

Jag har aldrig använt min och appen E-post trots att dessa finns hos alla som har Windows 10 och 11 och jag trodde att ChristerE hade använt sin kalender och därför var mer insatt.

Appen E-post är en sak (efterföljare till Outlook Express, med namnbyte till Windows Live Mail och sen till Windows Mail).
Hejdå E-post – nu är Microsofts nya Outlook-app här - PCforAlla

PC-tidningen skriver också om det men jag tror de blandar ihop Outlook med Outlook (se artikel i mitt förra inlägg).
Här är Windows nya mejlprogram | Pctidningen.se

Ingemar skriver om "Microsoft 365 Family" så jag förutsätter att han använder det fullskaliga Outlook. Det Outlook som också jag använder, som finns i både "Microsoft 365 Family" och i "Microsoft 365 Personal". Finns också i "Office Home & Business 2021" och har i alla fall tidigare kunnat köpas fristående. Skillnader är prenumeration eller köp, där köpeversionerna inte uppdateras på samma sätt som programmen i prenumerationsformen 365 gör.

(I Outlook hanterar jag föreningsmejl med e-postlådor hos Microsoft, inget problem med kalender där. Hämtar privat e-post med POP (jo, jag vill ha det så) och till det en lokalt hanterad kalender, som synkas med den privata kalendern i mobilen med hjälp av Outlook-Android Sync (server i Outlook i datorn och klient i mobilen). Jag gillar inte att ha saker i molnet.)

Ursäkta en länk med "buy" i. 😀
Jämför alla Microsoft 365-prenumerationer (tidigare Office 365) – Microsoft Store

Tar med några exempel, alltså inget konkret svar på Ingemars fråga. Kanske förvirrar men visar i alla fall att mycket med e-post och kalender, klienter och webbmejl, beror på vad man använder.

"Om du har Microsoft 365- eller en annan Microsoft Exchange-baserad e-posttjänst använder du Outlook på webben för att dela din kalender med personer inom och utanför organisationen."
Dela din kalender i Outlook på webben - Microsoft Support

Här beskriver One.com hur Outlook 2016 kan användas till deras e-posttjänst.
Använda Outlook 2016 med CalDAV Synchronizer – Support | one.com

Mera sammanblandning - Outlook vs Outlook (i alla fall som jag uppfattar det).
"Outlook är en e-posttjänst som ingår i produktfamiljen Microsoft 365. Tjänsten har nu ett fräscht, modernt utseende och en imponerande uppsättning funktioner, så det är väl värt att överväga Outlook som ett Gmail-alternativ."
...
"Prissättning: Outlook är kostnadsfritt. För att låsa upp Outlook-funktioner och -verktyg i premiumklassen så behöver du en Microsoft 365-prenumeration. Priserna börjar på 6 dollar i månaden per användare."

För användning av tjänsten Outlook.com behövs inte Microsoft 365 (vad jag vet i alla fall). Eventuellt så kommer ett nytt Outlook som är en kombination av appen E-post och "Stora Outlook" där "Stora Outlooks" funktioner aktiveras via prenumeration på någon 365-variant. Något jag kom att fundera över nu när jag hittade artikeln från Kinsta, har inte fått den uppfattningen av det jag hittills läst om "Outlook".
13 bästa Gmail-alternativen: Fördelar, nackdelar, och användning - Kinsta®

Tar med följande artikel igen.
Too many Microsoft Outlook's - we explain them all - Office Watch (office-watch.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Sidan https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/marking-a-task-complete-in-to-do-bar-outlook/39f2de97-6be2-4a2c-81e8-05c8d1fa2f54 handlar i alla fall om att markera uppgifter (tasks) som färdiga (complete) i Outlook 365 men tyvärr är den 5 år gammal så jag vet inte om informationen där fortfarande stämmer.

Frågan är visserligen 5 år gammal men den är uppdaterad i november i år så den kan nog fortfarande vara relevant. Kanske är det så att Ingemar Nilson har bytt från POP till IMAP, som frågaren i din länk, och att det är därför han inte kan markera en uppgift som gjord/completed. Svararen Diane i länken förklarade ju att IMAP-flaggor bara kan vara av eller på och att högerklicka och välja "Complete" leder bara till att IMAP-flaggan hamnar på "av" och inte att uppgiften markeras som gjord eller avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ChristerE! Jag klarade inte av att läsa den automatöversatta delen om Outlook i din Kinstalänk så jag bytte till det engelska originalet för att begripa innehållet. https://kinsta.com/blog/gmail-alternative/ Där står det dock mycket riktigt att det finns en kalender och att man kan skapa och hantera uppgifter.
Detta är inte något du har skrivit men om man klickar på E-post-appen i sin dator får man automatiskt upp Microsofts kalender men eftersom jag inte vill använda E-post-appen har jag heller inte fått upp den medföljande kalendern. Jag tror dock att det bara finns en enda Microsoftkalender och denna kalender ser likadan ut i ens Outlook.live.com, dvs f.d. hotmail, som den i E-post-appen och kanske är det den kalendern du syftar på när du nämner din "lokalt hanterade kalender". Så här ser den ut i min hotmail:
KalenderiHotmail.thumb.png.865a4877c20753eefa2f139b738dc8c6.png

Jag har emellertid inte använt den där. Kalendern i Windows Live Mail var inte så avancerad men den brukade jag använda när den fortfarande uppdaterades. Hursomhelst så är det synd att du inte kan besvara Ingemars fråga eller ställa en konkret fråga till honom för det du måste veta för att kunna besvara hur man ska göra för att markera att en uppgift i Outlookkalendern är gjord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mbgtmari sade:

Jag tror dock att det bara finns en enda Microsoftkalender och denna kalender ser likadan ut i ens Outlook.live.com, dvs f.d. hotmail, som den i E-post-appen och kanske är det den kalendern du syftar på när du nämner din "lokalt hanterade kalender".

Nej, en lokal kalender finns endast i den egna datorn, har ingen koppling till någon e-postleverantör/e-posttjänst (jämför med en lokal arkivmapp för e-posten). Fungerar i alla fall så i mitt Outlook, "stora Outlook". Det du skriver om är gratisversioner för e-post och kalender, men som väl kan hanteras i installerade e-postprogram, som appen E-post också är, förutom med webbmejl som väl var det ursprungliga sättet för de tjänsterna.

Den föreningsmejl jag skrev om baseras på en 365-prenumeration som innehåller e-postlådor, kalendrar och Teams (både videomöten och filhantering), m m. Den prenumerationen innehåller inte Office-program, som väl många förknippar 365-prenumerationer med. Med användning av Microsoft Exchange i Outlook så fungerar e-post och kalendrar, m m, fullt ut. Webbmejl för e-posttjänster (inkl kalendrar, m m) hör ihop med respektive tjänst och bör alltså fungera för alla funktioner i tjänsten.

 

9 timmar sedan, mbgtmari sade:

Hursomhelst så är det synd att du inte kan besvara Ingemars fråga eller ställa en konkret fråga till honom för det du måste veta för att kunna besvara hur man ska göra för att markera att en uppgift i Outlookkalendern är gjord.

Mitt första inlägg var för att uppmärksamma att det föregående tipset handlade om Outlook.com, e-post och kalender hos Microsoft. Ingemar skrev om Microsoft 365 Family, vilket inte säger något om vilken e-posttjänst som används. Se mer i mina följande inlägg. 

Uppgifter (To-Do, göralistor) använder jag inte i Outlook och hade/har därför inga tips om hur det kan användas, separat eller i samband med kalendrar.

@Ingemar Nilson - önskar du mer hjälp än våra allmänna tips och kommentarer här i tråden får du återkomma med mer information. Om e-posttjänst och hur den hanteras, POP / IMAP / Microsoft Exchange, m m. Som e-postprogram antar jag det är Outlook ("stora Outlook") från din 365-prenumeration.

På tal om "Outlook.live.com, dvs f.d. hotmail", från en mer än 10 år gammal "guide" ...

"Sammanfattning
Så stöds inte alla dessa sätt att hantera e-posten av alla e-postprogram och e-postleverantörer. Är man osäker får man kolla, eller så provar man sig fram. Vanligast har det varit att hämta e-posten till sin egen dator, och för det har det endast behövts e-postlådor med Inkorgar på e-postleverantörernas servrar. Sedan har det tillkommit tjänster som Hotmail, Yahoo och Gmail, som baseras på webbmejl. Med åren har traditionella e-postleverantörer kompletterat sina tjänster med webbmejl och stöd för IMAP. Och många webbmejltjänster (Hotmail m fl) har kompletterats med möjligheten att hantera e-posten med e-postprogram."

Microsoft Outlook-radera inkommande mail i webservern - Microsoft Office / Microsoft 365 Apps (Word, Excel och Outlook med flera) - alltomwindows.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu var du tydlig.
Men även om det inte är Outlook.coms Uppgifter (To-Do, göralistor) som Ingemar Nilson följer så skriver jag i alla fall om dem, eftersom det saknades i mitt föregående inlägg.
Det verkar som om jag automatiskt fått Nya Outlook för Windows så jag kan inte välja Visa > To-Do stapel, som beskrevs i Cecilias länk, utan jag får klicka på Min dag-ikonen högst upp på sidan istället.
hotmailkalendernyaOutlookMindagejArkiv.png.1b082859618ba903a7469d023f103fec.png

Därefter borde man kunna följa resten av instruktionerna här
https://support.microsoft.com/sv-se/office/använda-min-dag-i-outlook-1ca75cf8-6bfb-4ccb-8efc-7ee5831aef8d där den allra sista punkten (5.) är Om du vill markera en uppgift som slutförd väljer du  Markera som slutförd

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-12-29 at 18:45, Ingemar Nilson sade:

Jag förstår inte hur man skall göra för att markera att en uppgift i Outlookkalendern är gjord? Har MS Family 365.

Hej @Ingemar Nilson !

Kan du bifoga en bild på hur din Outlook ser ut så att det går att veta om det är Outlook.com eller Office Outlook som du använder?
Det har ju blivit så rörigt i tråden eftersom det skrivs tips om båda delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Cecilia sade:

Kan du bifoga en bild på hur din Outlook ser ut så att det går att veta om det är Outlook.com eller Office Outlook som du använder?

"En bild säger mer än tusen ord", sägs det, och så är det väl ofta. Men Outlook.com och Office Outlook är inte antingen eller. Outlook.com är en tjänst, som hanteras med webbmejl eller med ett e-postprogram, t ex Office Outlook, där det senare kan användas för tjänsten Outlook.com eller för någon annan e-posttjänst.

"Det finns många olika typer av e-postkonton som du kan lägga till i Outlook, inklusive ett Outlook.com- eller Hotmail.com-konto, ..."
Lägga till ett nytt e-postkonto i Outlook - Microsoft Support

Gärna bilder men önskad information handlar om använd e-posttjänst och med vad den hanteras, med webbmejl eller med ett e-postprogram. Och om det senare, vilket protokoll som används.

(Ett antagande är alltså Office Outlook som e-postprogram eftersom "Microsoft 365 Family" nämndes, men det är förstås inte givet bara för att det e-postprogrammet ingår i den 365-prenumerationen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, ChristerE sade:

(Ett antagande är alltså Office Outlook som e-postprogram eftersom "Microsoft 365 Family" nämndes, men det är förstås inte givet bara för att det e-postprogrammet ingår i den 365-prenumerationen).

Jag försökte söka på vad som ingår i Office Family och det verkade inte som att det (Office) Outlook-programmet ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag försökte söka på vad som ingår i Office Family och det verkade inte som att det (Office) Outlook-programmet ingår.

Det ingår (även i Microsoft 365 Personal). Men det är bara ett antagande från min sida att det är vad som kanske används. Intressant information i samband med Ingemars konstaterande är det jag skrev om i mitt förra inlägg.

(Programmet Outlook har inte ingått, och ingår inte heller i den senaste köpeversionen av "Office Home & Student 2021". Men programmet ingår i "Office Home & Business 2021".)

Jämför alla Microsoft 365-prenumerationer (tidigare Office 365) – Microsoft Store

(Länken finns också i tidigare inlägg i tråden.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...