Gå till innehåll

Laddning Av Batteriet På Datorn


Gå till lösning Löst av Dick,

Recommended Posts

När datorn laddat färdigt, stängs laddningen av automatiskt, eller måste man stänga av laddningen ??

Kan man ha laddaren i hela tiden, då man jabbar med datorn ??

Fåt flera olika svar när man pratar med någon på HP, så jag vänder mig till proffsen på detta forum istället.

Datorn heter HP Pavilion Plus Laptop 14-ev0006.no

Mvh

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Lasse B sade:

När datorn laddat färdigt, stängs laddningen av automatiskt, eller måste man stänga av laddningen ??

Kan man ha laddaren i hela tiden, då man jabbar med datorn ??

Fåt flera olika svar när man pratar med någon på HP, så jag vänder mig till proffsen på detta forum istället.

Datorn heter HP Pavilion Plus Laptop 14-ev0006.no

Mvh

Lasse

Dagens moderna teknik samt batterier innebär att när batteriet i datorn är fulladdat går laddningsprocessen över till en underhållsladdning. Det innebär att batteriet får en svag urladdning och sedan uppladdning i ett regelbundet mönster.
Att behålla nätaggregatet i datorn innebär inte några egentliga negativa aspekter för batteriet. 
Batteriet mår trots det bra av att laddas ur ibland för att få "motion". Moderna batterier rekommenderas att inte laddas ur lägre än 10-20% kvarstår. 

Mitt förslag är således att du ibland kopplar bort nätaggregat och "motionerar" batteriet för bästa och längsta livscykel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att koppla bort batteriet ur datorn om man ej använder den under lång tid. Även om man har en laptop ständigt nätansluten. Vissa datorer fungerar det att köra utan batteri. Blir det ett strömavbrott så tappar man det man håller på med för stunden.

Ett batteri klarar ett visst antal uppladdningar 500-1000 gånger, sen är det slut. Gäller generellt dom flesta uppladdningsbara batterier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Lösning
On 2024-01-03 at 13:48, X-Men sade:

Dagens moderna teknik samt batterier innebär att när batteriet i datorn är fulladdat går laddningsprocessen över till en underhållsladdning. Det innebär att batteriet får en svag urladdning och sedan uppladdning i ett regelbundet mönster.
Att behålla nätaggregatet i datorn innebär inte några egentliga negativa aspekter för batteriet. 
Batteriet mår trots det bra av att laddas ur ibland för att få "motion". Moderna batterier rekommenderas att inte laddas ur lägre än 10-20% kvarstår. 

Mitt förslag är således att du ibland kopplar bort nätaggregat och "motionerar" batteriet för bästa och längsta livscykel.

Samt att inte ladda batteriet till 100%, utan stanna vid 95%, det behåller batteriets livslängd.

Det finns inställningar på din dator där du ställer in laddnings %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...