Gå till innehåll

Går ej att boota till Windows, UEFI Bios hittar bara en av tre hårddiskar


RazorwireSC2

Recommended Posts

Hej!

Jag var bortrest över julledigheten, kom hem och slog på datorn hemma. Den startade till GNU. Jag skrev exit och kom då in i UEFI Bios. Där kollade jag på boot-ordningen, och såg då att det bara finns en hårddisk i listan. Jag har tre hårddiskar, varav två inte syns inte, inklusive den med Windows på. Den som syns är en SSD, de andra två är gamla HDD.

Jag har försökt att pilla med Bios-inställningarna (jag har slagit på Compatibility Support Module och provat olika inställningar där), men det gör ingen skillnad. Bios hävdar också att datumet är den första januari 2009, och att klockan är 00:45 (skrivs ca 45 minuter efter att jag försökte starta den första gången).

För att summera kommer jag alltså inte åt att starta Windows överhuvudtaget, och Bios hittar inte hårddisken som Windows ligger på.

Mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första spontana tanken är att batteriet är slut. Det kan vara annan orsak. 
För att hjälpa dig behövs fabrkat och modell på moderkortet. 
Har du testat att ladda in Derault i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack!

Moderkortet är ett Asus ROG Strix Gaming 360-F.

Uppdatering: Efter att ha fipplat runt med inställningarna i Bios lite mer lyckades jag faktiskt få datorn att boota. Jag är dock osäker på om jag valde rätt hårddisk att boota från, jag tror eventuellt att jag valde fel i menyn? Datorn hamnade i ett reparationsläge där den försökte reparera hårddisken. Den stod och tuggade där länge, och hamnade sen i en loop där den försökte boota men aldrig kom förbi den första loggan. Jag stängde av den, och när jag startade den igen hade alla inställningar i Bios återställts igen.

När jag återigen ändrade dem (aktiverade CSM) startade datorn som vanligt. Jag kom in i Windows (efter en lååång laddningsskärm), och saker verkar nu fungera någorlunda normalt. Jag vet dock ej om jag törs starta om den igen? Om det är något intern batteri som är slut, kommer jag behöva gå igenom hela proceduren igen?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis händer det inte något alls med uppstarts sekvensen vid ett batteribyte. Har aldrig stött på något problem med detta.
Batteri du behöver är ett knappcells batteri LR 2032 alt CR 2032. Det spelar inte någon roll vilken du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Kjoan sade:

Vanligtvis händer det inte något alls med uppstarts sekvensen vid ett batteribyte. Har aldrig stött på något problem med detta.
Batteri du behöver är ett knappcells batteri LR 2032 alt CR 2032. Det spelar inte någon roll vilken du väljer.

Ok, i så fall gissar jag på att det inte är det som är problemet. Eftersom datumet i BIOS ändrades till 2009 gissar jag på att något har återställts när datorn har varit avstängd under några veckor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Datorn verkar fungera ungefär som den ska just nu. Har provat att stänga av den, och det verkar ändå funka. Ska se vad som händer om den får stå strömlös ett tag, om det börjar krångla igen så provar jag att byta batteri.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RazorwireSC2 sade:

Eftersom datumet i BIOS ändrades till 2009 gissar jag på att något har återställts när datorn har varit avstängd under några veckor?

Just att klockan hoppar tillbaks mycket i tid är ett vanligt tecken på att knappcellsbatteriet är slut. Det batteriet används för att strömförsörja "klockkretsen" medan BIOS-inställningarna numera inte ska påverkas av att batteriet tar slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, RazorwireSC2 sade:

Hej, tack!

Moderkortet är ett Asus ROG Strix Gaming 360-F.
 

Moderkortet är 6 år gammalt idag och batteriet kan mycket väl vara på upphällningen. Det med bakgrund till att tid och datum nollställs. Uppstartssekvensen påverkas av ett batteri som inte kan hålla CMOS-kretsen med energi, den krets där dina val i BIOS sparas. Valet av första disk att starta från ändras till standardläge (Default). Om anslutningen av förstahandsvalet av disk inte är till den SATA-kontakt som per automatik blir standardvalet kommer datorn inte att hitta den diskens operativsystem när BIOS är nollställt.

Om CSM inte var aktiverad vid installationen av Windows bör CSM inte vara aktiverad efteråt. Det kan förändra uppstarten av Windows och försvåra funktionen. Om CSM var aktiverad vid installationen av Windows bör CSM vara aktiverad när Windows startas av samma skäl som tidigare nämna orsak.

Jag föreslår att batteriet byts ut mot ett nytt CR2032. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, X-Men sade:

Uppstartssekvensen påverkas av ett batteri som inte kan hålla CMOS-kretsen med energi, den krets där dina val i BIOS sparas. Valet av första disk att starta från ändras till standardläge (Default). Om anslutningen av förstahandsvalet av disk inte är till den SATA-kontakt som per automatik blir standardvalet kommer datorn inte att hitta den diskens operativsystem när BIOS är nollställt.

Jag tror det är länge sen inställningarna sparades i CMOS som behövde kontinuerlig strömförsörjning. Numera finns det andra billiga skrivbara minnen som behåller sitt minne även om strömmen försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag tror det är länge sen inställningarna sparades i CMOS som behövde kontinuerlig strömförsörjning. Numera finns det andra billiga skrivbara minnen som behåller sitt minne även om strömmen försvinner.

Du får gärna upplysa om vad batteriet på TS moderkort används till om det inte är för att spara användarens inställningar i BIOS.
Jag skulle också vilja se exempel på moderkort som inte använder ett batteri för att spara användarens inställningar i BiOS. 
 

Här är ett sprillans nytt moderkort från Asus som har batteri för att spara användarens inställningar i BIOS:

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/prime/prime-z790-a-wifi/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
31 minuter sedan, X-Men sade:

Du får gärna upplysa om vad batteriet på TS moderkort används till om det inte är för att spara användarens inställningar i BIOS.

För att "klockkretsen" ska kunna fungera så att klockan visar rätt när man slår på datorn.

Citat

Today's UEFI motherboards use NVRAM to store configuration data (NVRAM is a part of the UEFI flash ROM), but by many OEMs' design, the UEFI settings are still lost if the CMOS battery fails.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nonvolatile_BIOS_memory
Min fetstil.

Jag kan inte se att det någonstans på sidan om det moderkortet står att batteriet används för inställningarna.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

För att "klockkretsen" ska kunna fungera så att klockan visar rätt när man slår på datorn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nonvolatile_BIOS_memory
Min fetstil.

Jag kan inte se att det någonstans på sidan om det moderkortet står att batteriet används för inställningarna.

Jag kan inte se i bruksanvisningen till mitt moderkort att batteriet används för att spara inställningarna. Kan inte påstå att jag sett att bruksanvisning anger något om detta. 
Måste medge att det här är nytt för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan https://lifehacker.com/why-do-motherboards-have-batteries-1825773436 verkar ha bra information.

Citat

For newer PCs that store BIOS settings in non-volatile memory, your only clue that something is wrong with the CMOS battery might be a little error message when your system boots (or the time will be completely wrong). You can still remove the battery to reset your BIOS settings. Though the CMOS battery isn’t directly required to keep these settings preserved in memory, your motherboard might see the missing battery and go, “Oh, I should reset all the settings to their factory defaults, just like the old days.” Your motherboard might also have a completely different procedure for resetting its BIOS settings to their defaults—best to consult the manual on this one.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för alla svar!

Jag testade att stänga av strömmen till datorn, och alla inställningar i BIOS återställdes igen. Om jag stänger av datorn men låter strömmen vara på fungerar dock allt som vanligt.

Jag får prova att skaffa ett nytt batteri, helt enkelt! Jag kommer uppdatera här igen när jag provat att byta det.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-06 at 19:57, Mikael63 sade:

Sparas inte sådan information i den EFI-partition som finns för datorer med UEFI?

Ed.

Klockan/tiden blir dock svår att spara så.

Om du tänker på att det är EFI-partitionen på operativdisken så vore det högst olyckligt! Det innebär att när en ominstallation görs och användaren väljer att ta bort alla partitioner, eller installerar på en ny disk, måste moderkortets alla personliga inställningar göras om på nytt. I vissa fall kan det vara rätt mycket att ändra. Jag gör ungefär 10-15 ändringar i BIOS på mitt moderkort så jag får de inställningar jag önskar. Det finns de som ändrar rätt mycket då de överklockar sina system.

Beträffande mitt moderkort, Asus med Z590-chipset, behåller moderkortet alla inställningar jag gör även när jag installerar på en ny disk och har tagit bort alla andra diskar före installationen. 
Samma sak gäller när jag väljer att installera om Windows och tar bort samtliga partitioner på disken och skapar nya. När jag testat att plocka bort batteriet på moderkortet nollställs också alla mina personliga inställningar och BiOS återgår till standardinställningar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med X-Men här. Har hållit på med en dator i helgen som hade samma problem med Bios batteri som var slut. Så vid en ny installation igår blev daterad till 2019 med div strul vid bootning, problemet jag hade var att bios batteriet är CR1220 som jag ej hade hemma. Lödde in en CR2032 istället i laptopen. Samt ny installation då den tappat vissa inställningar. Vissa datorer klarar av tomt batteri vissa ej.

I radio världen finns kommunikations utrustning som även har ett backup batteri och där får man löda in ett extra batteri parallellt vid byte för att inte radera inställningar. Innan första batteriet är slut. Eljest får man skicka in radion till USA för omprogrammering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I förra veckan skapade jag ett ärende hos Asus beträffande NVM och CMOS där CMOS använder batteri för att behålla inställningar som görs i BIOS. Detta på grund av det som skrivs i tråden där jag gör gällande att moderkort använder batteriet för att behålla BIOS-inställningar medan andra gör gällande att moderna moderkort använder NVM istället och batteriet används för tid och datum.

Ärendenumret hos Asus är: 

E24010012762-0004

Jag har fått svar idag från Asus support.

Min fråga till Asus var:

Vad händer om jag tar bort batteriet från moderkortet, modell Asus Prime Z790-A WiFi ?

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/prime/prime-z790-a-wifi/helpdesk_manual?model2Name=PRIME-Z790-A-WIFI

 

Svar: Det händer inget mer än att alla dina inställningar i BIOS nollställs. Detta sker på alla våra moderkort när batteriet plockas bort.


Min följdfråga var:

Använder inte Asus NVM på moderkort idag?

Svar: Asus använder NVM endast på moderkort som är avsedda för servers. I dagsläget har Asus inga moderkort för konsumentbruk som använder NVM. Asus använder enbart CMOS som kräver ett fungerande batteri för att inställningar som görs i BIOS skall bibehållas. 

Hur Gigabyte, MSI och andra tillverkare gör kan jag inte svara på. Jag utgår från att det Asus svarat mig även gäller fört.ex. Gigabyte och MSI, det idag tre största aktörerna för moderkort på konsumentmarknaden.

En liten notis är att Asus svarat på engelska tills jag såg att det var en person med namnet Andreas_s som svarat. Sista svaret kom på svenska då min följdfråga skrevs på svenska.

Att TS dator tappar inställningarna när datorn varit strömlös stärker således min uppfattning att det beror på att batteriet på moderkortet gjort sitt.

Samtidigt förstår jag att NVM är nytt för mig då det inte förekommer på de datorer jag jobbat med, såväl byggt som reparerat. Serverdatorer är inte något jag haft händerna på. Med bakgrund till Asus svar lär jag inte komma i kontakt med moderkort som är bestyckade med NVM så länge jag håller på med datorer baserade på Asus moderkort. Gigabyte och MSI har jag inte kontaktat så hur de gör idag eller kommer att göra vet jag inte. Det jag vet är att inga datorer jag jobbat med, som är baserade på Gigabyte eller MSI, beter sig annorlunda än de som har Asus som bas.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänk vad mycket nytt man fortfarande kan lära sig! 😀
Lite OT blir detta.

När jag läser om NVM, non-volatile memory, inser jag att jag har jobbat med sådana på sätt och vis. EPROM och EEPROM är också NVM och sådana lärde jag mig hantera i skolan och senare även i yrkeslivet. 
EPROM är programmerbarare minnen via elektriska spänningar men kan enbart raderas med hjälp av UV-ljus. Kretsen har en klar lins på ovansidan som sitter direkt ovanför själva ICn som utgör minnet. Det sitter alltid ett papper klistrat över linsen för att skydda kretsen från ofrivillig radering. UV-ljus som finns i vår omgivning är för svag för att snabbradera minnet. Istället raderas det över lång tid. 
För att snabbradera minnet används (användes) en speciell UV-lampa.

Med introduktionen av EEPROM slipper man UV-lampan. För att även radera lägger man en överspänning på en av anslutningarna, precis som vid skrivning, och kan därmed radera minnet. Även EEPROM är av sorten non-volatile då det inte utan vidare kan raderas. 

Ett non-volatile-minne kan inte raderas på annat sätt än med hjälp av spänningar. Precis på samma sätt som när det skrivs till minnet. Moderkort till datorer har ett minne som lagrar de önskade inställningar man vill ha för BIOS. Vad gör man om man gjort en ändring i BIOS som innebär att datorn inte vill starta? Det finns vanligtvis tre alternativ, man kortsluter två pinnar på moderkortet, man trycker in en liten knapp på moderkortet som heter CLRRC eller tar bort batteriet.

Om BIOS-minnet skulle vara ett NVM, hur nollställs det om datorn inte vill starta på grund av en ändring i BIOS som förhindrar start? NVM kräver en spänning på en anslutning som öppnar för skrivning. För att kunna göra det måste moderkortet startas upp så styrkretsen för NVM aktiveras och sätter NVM i skrivläge. Det går inte att nollställa NVM genom att göra det spänningslöst, som man gör när man nollställer CMOS.

Om NVM används på ett moderkort för konsumentbruk måste det finnas knappar på moderkortet som används för att tvinga moderkortet att spänningssättas samt att nollställa  BIOS. Det omfattar tvångsstart av nätaggregatet. Det blir inte lika enkelt som med CMOS och kostar sannolikt mer. 

Samtidigt innebär NVM mer resurser till support eftersom det inte blir lika enkelt för supporten att be kunden nollställa BIOS på ovan beskrivet sätt. 

Med detta skrivet förstår jag att varken Gigabyte, MSI, AsRock eller någon annan moderkortstillverkare använder NVM för konsumentmoderkort. Det blir för komplicerat utifall något går fel.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...