Gå till innehåll

Felkod vid bildvisning


Hasse 1
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Hallå på er där ute, 
Fick en uppdatering i går och nu kan jag inte öppna foton i mina bilder eller dropbox 🤔
Felkoden jag får är ;  Filsystemfel (-2147219196).
Någon som vet vad som kan ha hänt eller hur jag reparerar skadan?
// Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kör du Windows 11 så kan du ta bort senaste uppdateringen som kom igår = KB5034204

Jag uppdaterade 2 datorer inatt och på ena datorn ändrades en mapp på skrivbordet till documentes istället för dokument, där behövde jag bara ändra namnet på mappen.

I den andra datorn fick jag dubletter av genvägar på div program på skrivbordet.

Som ni förstår är vi försöks kaniner åt Microsoft och därför fallerar mycket ibland😁

Redigerad av IT doktorn
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä IT doktorn och Cecilia,,, dom här tipsen hjälpte inte alls. Efter avinstalleringen var jag in igen och kollade på uppdatyeringarna och där står den sista uppdat. kvar trots att jag avinstallerat den. Provade avinstallera den igen men då fick jag felmeddelande att det inte gick.
Har även försökt luska lite här och var bland bilder och bildvisningsprogram men hittar inget konstigt.
Mera tips tack 😃 Kan jag bli hjälpt av att installera något annat program för bildvisning?

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken uppdatering i Windows 10 gäller det?

W10uppdateringar2024-01-25.png.bfd867fbb8982086bd442d99b5e1a15a.png

De här uppdateringarna fick jag idag. Jag använder IrfanView för det mesta som mitt bildvisningsprogram men det är klart att man ska ta emot de uppdateringar som gäller för Windows egna program också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mbgtmari sade:

Vilken uppdatering i Windows 10 gäller det?

W10uppdateringar2024-01-25.png.bfd867fbb8982086bd442d99b5e1a15a.png

De här uppdateringarna fick jag idag. Jag använder IrfanView för det mesta som mitt bildvisningsprogram men det är klart att man ska ta emot de uppdateringar som gäller för Windows egna program också.


Ja nu blev det mer av problemen....
Kan inte öppna nåt program för att visa/klistra in en printscreen men det är ingen av dina uppdateringar som du visar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

IrfanView visar nog dina bilder. Ladda ner IrfanView https://www.irfanview.com

Men det är tydligen Windows Fotoprogram som krånglar för dig. Här finns några sätt att rätta till det: https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/file-system-error-2147219196.html

Redigerad av mbgtmari
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mbgtmari sade:

IrfanView visar nog dina bilder. Ladda ner IrfanView https://www.irfanview.com

Men det är tydligen Windows Fotoprogram som krånglar för dig. Här finns några sätt att rätta till det: https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/file-system-error-2147219196.html


Jo det verkar vara där felet är.
Jag avinstallerade Windows fotoprogram och installerade i stället IrfanWiew redan innan jag läste det här och nu får jag fram bilderna igen, nåt jag saknar så här direkt är en pil i sidorna på bilderna så jag kan bläddra vidare där i stället för att gå upp till aktivitetsfältet ovanför bilden och bläddra där med dom blåa pilarna 😃
Jag markerar det här som lösning på problemet och tack ska ni ha allihopa för hjälpen =D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Hasse 1 sade:

nåt jag saknar så här direkt är en pil i sidorna på bilderna så jag kan bläddra vidare

Ja jag ser att detta går bra i Foton. Jag har inte använt den appen på länge men den håller tydligen koll på vad jag tittar på i IrfanView. Det är inte så dumt. Så här såg det ut när jag nyss öppnade Foton.

AppenFotoniW102024-01-26.thumb.png.fd7b77b9ac81d99a0d2b876846f85eb7.png

Om du har låsskärmsinställningen Bakgrund Windows spotlight, lär du känna igen bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Hasse 1 sade:

Jag avinstallerade Windows fotoprogram

Kan du installera det igen och kolla om det har börjat fungera eller om du fortfarande får samma felmeddelande?
Det och en del andra tips för det felmeddelandet från foto-appen finns på sidan https://www.thewindowsclub.com/file-system-error-2147219196.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Varning ⚠️ Ladda inte ner "Windows Speedup Tool to fix errors and make PC run faster" ! Det är en reklamlänk som inte har något med File system error 2147219196 att göra. Det är synd att denna reklam förekommer på en del av TheWindowsClubs sidor. Men instruktionerna som ges här är väl ungefär desamma som de som fanns i MiniTools partitionwizard-länk.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använde du instruktionerna i den Youtubevideo som inte funkade för de personer som försökte följa dem? Översta kommentaren under videon är ju "WARNING this is fake, not solved, even worse my microsoft store dissapeared from the menu also the other app such as calculator, calendar, ms paint cannot opened"

Följ istället min länk: https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/file-system-error-2147219196.html eller Cecilias länk https://www.thewindowsclub.com/file-system-error-2147219196
Vad menar du med "tredje steget i PowerShell" ? Är det tredje steget i Cecilias länk (TheWindowsClub) 3] Reinstall all the UWP or Universal Platform Apps
eller Steg 3 i Fix 2: Uninstall Windows Photo and Reinstall i min partitionwizardslänk: Download Windows Photo installation package (only need to click the Download PsTools link). Trådstartarens problem löstes förresten genom att han installerade det utmärkta bildvisningsprogrammet IrfanView.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid steg två så kopierar jag en text som jag tror pekar på en fil eller plats som då ska finnas, men när jag då i steg tre klistrar in det enligt instruktionen så får jag ett felmeddelande och att platsen/filen inte finns. Jag är mest nyfiken på om det felet bara dyker upp hos mig.

Men är det någon här som lyckats att få bort det här felmeddelandet Filsystemfel (-2147219196)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Thord sade:

Vid steg två så kopierar jag en text som jag tror pekar på en fil eller plats som då ska finnas, men när jag då i steg tre klistrar in det enligt instruktionen så får jag ett felmeddelande och att platsen/filen inte finns. Jag är mest nyfiken på om det felet bara dyker upp hos mig.

Det råder lite osäkerhet om vilken instruktion du följer vilket gör det svårt att veta vad som sker i steg 2 och 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är från 03:57 ca in i videon som jag pratar om som jag försöker följa. Och jag kan säga som parentes att den där fake varningen, som jag hittade nu, tror jag inte på då bl a Paint inte fungerade innan jag tittade på den här videon. 

Commands:

Get-AppxPackage Microsoft.Windows.Photos | Remove-AppxPackage

Get-AppxPackage Microsoft.Windows.Photos -allusers | select PackageFullName

Add-AppxPackage -register "C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.Windows.Photos_16.302.8200.0_x64__8wekyb3d8bbwe\AppxManifest.xml" -DisableDevelopmentMode

Vid det andra commandot ska jag, om jag fattat det rätt, få den text som ska bytas ut som jag ovan har märkt ut med fetstil ovan, men när jag klistrat in det och kör den raden får jag upp att den platsen inte finns.

Nu känns inte det här så viktigt längre då jag har installerat Infrawiev64 och det fungerar för mig.

Är det här något som bara drabbar W10 eller förekommer det även i W11?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det drabbar säkert Windows 11-användare också. De har minst lika många problem som oss Windows 10-användare, om inte fler. Men jag förstår inte varför du struntade i att titta på instruktionerna i de länkar som Cecilia och jag gav dig. Hade du behövt översättning till svenska av dem kunde du ha bett oss om det. Vi har båda två översatt engelska instruktioner förut så det hade inte varit något problem. Hjälpa dig med YouTubevideon har då åtminstone jag ingen lust med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Thord sade:

Det är från 03:57 ca in i videon som jag pratar om som jag försöker följa. Och jag kan säga som parentes att den där fake varningen, som jag hittade nu, tror jag inte på då bl a Paint inte fungerade innan jag tittade på den här videon. 

Commands:

Get-AppxPackage Microsoft.Windows.Photos | Remove-AppxPackage

Om man jämför det med sidan som mbgtmari länkade till så finns ovanstående kommando (som avinstallerar Foto-appen) med i Fix 2 Step 2 men som Step 3 har de att man hämtar installationsprogrammet och sen installerar Foto-appen på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-02-02 at 01:50, mbgtmari sade:

Men jag förstår inte varför du struntade i att titta på instruktionerna i de länkar som Cecilia och jag gav dig.

Jag hittade videon före jag hittade inlägget här på forumet och jag hade nog redan då börjat ge upp felsökande. Orken är inte vad den borde vara :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu så skulle jag ta itu med lösningen mbgtmari har publicerat i den här tråden. Och utan att jag har gjort något på datorn så testade jag på kul Kalkylatorn som och är en mjukvara som drabbas av det här felet. Kalkylatorn hoppade igång utan problem vilket den inte gjort tidigare. Så jag installerade Microsoft Foton igen och nu fungerade det som det ska. Men det här var ju enkelt 🤪

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var ju bra att du gjorde det första momentet, dvs avinstallerade Foto-appen och att du nu har installerat den igen. Jag tyckte MiniTools instruktioner med skärmbilder var väldigt tydliga till skillnad mot YouTubebeskrivningen du envisades med att följa istället. Hoppas att ts Hasse 1 också har fått igång sin Foto-app för den är rätt bra att ha även om man mest använder IrfanView. Om man hovrar över en bild där så ser man vilket namn man gett den
Fotoappenfebruari2024.thumb.png.197bd22146e1977ec587b9fa395193f9.png

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...