Gå till innehåll

Överfallen av Microsoft, fått problem pga OneDrive


kiwi01

Recommended Posts

På senare tid har jag ofta känt mig överfallen av endera Microsoft eller Google. Det är inte så att jag saknar konsekvenstänkande, men då jag sällan vet vad som sker stretar jag emot.

1 Microsoft       (PS, om Google skriver jag i ett separat inlägg)


Microsoft har flitigt pushat mig att börja använda One Drive. Det kan väl ändå vara en bra sak att göra tänkte jag, så jag skickade mina dokument dit. Resultatet var fullständigt kaos. (Min åsikt.)
Samtliga dokumentmappar inkl de som jag själv skapat, alla enskilda worddokument, pdf:ar och alla genvägar och ikoner på skrivbordet är nu försedda med en bock. Jag upplever det som mycket störande att få skrivbordet översållat med bockar.
Öppnar jag windows-mappen för dokument är allt ändrat. Allt innehåll var nu uppräknat i lista med mycket små bokstäver. Det fick jag ändra tillbaka  till en mapp för varje ärendenamn och i rätt storlek. Det tog ett par dagar att ordna det.

Dessutom kommer enskilda dokument som Word docx och pdf:ar nu blandat, inte som tidigare Word-dokument för sig och PDF:arna för sig.
Det gör det bara svårare att hitta. Oftast vet jag ju om det är pdf eller word jag letar efter.
Dessutom presenteras alla word doxc som något slags skuggtext, pyntad med ett blått pyttelitet W längst ner i högra hörnet. Texten är ju omöjlig att läsa, det går inte ens med ett förstoringsglas. Varför inte bara ett stort W som förr.

Det enda som är okay är jpg. -filerna. Där går det att uppfatta bilden.

Jag vill INTE ha det så här. Mina ögon klarar inte av att läsa av en sörja där man tvingas tolka en massa symboler huller om buller.

Dessutom ändrades många av mina övriga egna inställningar. Det tog ett tag innan jag upptäckte att mina nyskrivna Word-dokument skickades raka spåret till One Drive och sparades inte alls på hårddisken. Flera andra inställningar ändrades också, det är helt uppenbart.

 

Vad händer om jag helt sonika kastar de till One Drive överförda filerna  därifrån till papperskorgen? Går det att göra ens? Jag vill inte ha dem där.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, kiwi01 sade:

Samtliga dokumentmappar inkl de som jag själv skapat, alla enskilda worddokument, pdf:ar och alla genvägar och ikoner på skrivbordet är nu försedda med en bock. Jag upplever det som mycket störande att få skrivbordet översållat med bockar.

Bocken betyder att filen är synkad med (kopierad till) OneDrive. Det är för att du ska veta vilka filer som finns på OneDrive och vilka som inte finns där.

Nu är det länge sen jag använde OneDrive men det fanns i alla fall då en inställning i appen OneDrive om bockarna skulle visas.

27 minuter sedan, kiwi01 sade:

Dessutom kommer enskilda dokument som Word docx och pdf:ar nu blandat, inte som tidigare Word-dokument för sig och PDF:arna för sig.

Är det inte fråga om vilken sortering du har valt i Utforskaren, på namn eller på filtyp?

28 minuter sedan, kiwi01 sade:

Vad händer om jag helt sonika kastar de till One Drive överförda filerna  därifrån till papperskorgen? Går det att göra ens? Jag vill inte ha dem där.

Frågan är om filerna finns någon annanstans på hårddisken också för du vill ju inte ta bort den enda dokumentfil som du har. Jag föreslår att du försöker gå igenom inställningarna i OneDrive-appen för att se om du hittar bättre val. Där bör väl till exempel finnas ett val om att sluta synkronisera valda mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde inte någon app, jag högerklickade på mappen Bilder och mappen Dokument, valde skicka till och sedan One Drive.
mappen Dokument är markerad med två avbrutna böjda bilar vilket antagligen betyder att överföringen pågår. Jag ser att de 4 dokument jag skrivit idag finns i One Drive också.

Jag vill stoppa överföringen och ta bort allt därifrån. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kolla om du inte har någon OneDrive (kan även heta Microsoft OneDrive eller Windows OneDrive) i Start-menyn. Jag tror appen finns där även om du inte har använt den än.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, kiwi01 sade:

Vad händer om jag helt sonika kastar de till One Drive överförda filerna  därifrån till papperskorgen?

7 timmar sedan, Cecilia sade:

Frågan är om filerna finns någon annanstans på hårddisken också för du vill ju inte ta bort den enda dokumentfil som du har.

Så får man ha koll på för vad och hur synkroniseringen är inställd, så inte filer på datorns hårddisk också raderas när man raderar i OneDrive, och vice versa, såvida inte båda versionerna ska tas bort.

(Finns kanske kommenterat i någon av texterna som det länkats till, men tar med det direkt här i tråden så att det inte missas.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ChristerE sade:

Så får man ha koll på för vad och hur synkroniseringen är inställd, så inte filer på datorns hårddisk också raderas när man raderar i OneDrive, och vice versa, såvida inte båda versionerna ska tas bort.

(Finns kanske kommenterat i någon av texterna som det länkats till, men tar med det direkt här i tråden så att det inte missas.)

Det har jag redan kontrollerat , tas de bort från Drive tas de bort från hårddisken också, De kan dock återställas från papperskorgen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig jag använde Cecilias länk eller letade  på mina egna sajter kom jag ingenvart. Var är min profil? Hur kommer jag till länken som kan stängas av för att stoppa vidare överföring.  Medan jag tyckte mig komma något på spåret, tvingades jag identifiera mig flera gånger om. När jag vid ett tillfälle tydligen närmade mig mitt konto, hade jag inte tillgång till mina kontouppgifter så jag backade ur. Jag uppfattade kommentaren som att jag ska akta mig att göra det flera gånger, det kan uppfattas som försök till olovligt intrång och att kontot stängs.
Tycker att eftersom MS så enträget försökte få mig att använda Drive, borde de samtidigt länkat till någon information om vad det innebär.

Tidigt i morse googlade jag i surfplattan och hittade viss information från just MS, om jag har någon nytta av den återstår att se.
Om jag hade förstått hur det kommer att se ut på skärmen och hur dokumenten har förvanskats… men det kunde jag ju inte veta. Jag är helt bedrövad.
Hur återställer man det ursprungliga utseendet, är det ens möjligt?

Tänk er själva och jämför, efter 15 års arbete lägger man på bordet sitt examensarbete och ett snyggt CV, sen råkar man spilla en stor kopp kaffe med mjölk och socker över dokumenten. Allt är förstört.

Så känns det för mig. De känns för j^v*l*g*t.

----------------

Skriv gärna om ni vill men jag kommer troligen inte vara här mera idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har gjort men vi börjar från början och med ett steg i taget.

1. Välj: Inställningar - Appar

Leta i listan och kolla om där finns Microsoft OneDrive och/eller OneDrive (med texten Microsoft Corporation eller liknande på raden under).

Vilken av dem har du eller har du båda två?

2. Kolla i området nere till höger i närheten av klockan. Har du någon ikon som föreställer ett moln?
Om inte: Tryck på uppåt-pilen och se om det då dyker upp en ikon som föreställer ett moln.
Har du ett eller två ikoner som föreställer moln?
Om ja: Vilken färg har det eller de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har One Drive Personal  - som ingår i Microsoft 365.

Det finns ett moln intill klockan, färgen är grå, på den en röd rondell med vitt kryss.

I meddelanden läser jag ”Det finns ett synkroniseringsproblem i One Drive. Ingen åtkomstbehörighet till objektet.”
Vill jag veta hur jag ska lösa problemet klickar jag och läser (blått moln visas): One Drive privat. Synkroniseringsproblem 1."

"Canon MG 4200 Onlinehandbok.Ink.
Ingen åtkomst till objektet. Kontrollera att du har rätt behörighet för att synkronisera."
Min kommentar: Vad har Canon online handbook med det här att göra?

 

Tillägg: Det kanske blev lite fel, jag gick in i startmenyn, väljer jag inställningar - appar , Microsoft OneDrive finns på listan. 
Övrig information är densamma. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, kiwi01 sade:

Vad har Canon online handbook med det här att göra?

Det är just den filen som det är problem med att synkronisera.

13 minuter sedan, kiwi01 sade:

Jag har One Drive Personal  - som ingår i Microsoft 365.

Det finns ett moln intill klockan, färgen är grå,

Och det är det enda med OneDrive i namnet i listan över alla appar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Microsoft OneDrive alltså.

1. Går det att göra som de beskriver på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/office/välj-vilka-onedrive-mappar-som-ska-synkroniseras-på-datorn-98b8b011-8b94-419b-aa95-a14ff2415e85 ?
I så fall ta en skärmbild på hur det ser när fönstret Välj mappar visas och så bifoga den till ditt svar.

Obs! Ändra ingenting!

2. Var i Utforskaren hittar du nu dina dokument och annat som har synkroniserats?

3. Hur ser symbolen med en bock ut på de synkroniserade filerna, är det en grön bock på vit bakgrund eller en vit bock på en grön bakgrund?
Är det en bock på alla synkroniserade filer eller finns det filer som i stället har en moln-eller cirkel-symbol?

Jämför med de här ikonerna.

image.png.7f7370251fee00d904aa8fc0c34d74d5.png

Från sidan https://support.microsoft.com/sv-se/office/arbeta-med-synkroniserade-filer-i-utforskaren-8d9b1c45-4a3f-4fa8-a55b-fd0635e77d4d.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bildmappen är bockarna gröna mot vitt

Mappen dokument har blå bruten linje, men öppnas mappen är allt grönmarkerat med ett undantag som är blått och det är just Canon Onlinehandboken ,

(Vad är problemet med canon handboken – är det att jag inte äger rätten till den???)

På skrivbordet är bockarna gröna, de är huvudsakligen genvägar till vissa manualer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ingen aning om vad som kan vara problem med Canon-filen. Kan du öppna den?
 

2. Se om du kan högerklicka på de filer som har grön bock och välja Behåll alltid på den här enheten för att få en vit bock i stället. Det känns lite säkrare med sådana filer tycker jag.


3. Går det att göra som de beskriver på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/office/välj-vilka-onedrive-mappar-som-ska-synkroniseras-på-datorn-98b8b011-8b94-419b-aa95-a14ff2415e85 ?
I så fall ta en skärmbild på hur det ser när fönstret Välj mappar visas och så bifoga den till ditt svar.

Ändra ingenting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med skärmbilden, det känns alltid som att jag har så mycket privat information på min sajt både upptill och nedtill 
Som jag kanske inte vill visa upp på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Skärmklippverktyget som ingår i Windows så kan du välja ut vilken del av skärmen som ska kopieras. I min dator är det menyvalet Läge som styr det och jag har valt Rektangulärt klipp och då får man "rita" upp fyrkanten som man vill ha med i klippet.

Jag lämnar snart datorn för kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia sade:

Om du använder Skärmklippverktyget som ingår i Windows så kan du välja ut vilken del av skärmen som ska kopieras. I min dator är det menyvalet Läge som styr det och jag har valt Rektangulärt klipp och då får man "rita" upp fyrkanten som man vill ha med i klippet.

Jag lämnar snart datorn för kvällen.

Jag vet att den finns men kommer inte ihåg hur den hanteras.

Din kommentar lite längre upp om Canon filen. Jag trodde att du viste eftersom du tidigare sa att "det är just det som är problemet". 
Jag kan öppna filen utan problem men jag kan lika gärna avlägsna den då den inte längre är aktuell, min gamla Canon verkar äntligen har sjungit sin sista vers. 

Tusen tack för idag! Jag har varit jobbig, jag vet och det ber jag om ursäkt för. 

Sov gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, kiwi01 sade:

Din kommentar lite längre upp om Canon filen. Jag trodde att du viste eftersom du tidigare sa att "det är just det som är problemet". 

Den fil som detta gäller är väl en genväg då den har filtillägget .lnk (som i LiNK) Gissningsvis uppstår problem när filen den länkar till finns på två olika enheter, eller att den är borttagen på ena stället (men jag vet inte). Eftersom det endast är en genväg och inte det faktiska dokumentet kan den ju tas bort oavsett, dokumentet ligger kvar.

För övrigt håller jag med om

On 2024-02-17 at 15:25, kiwi01 sade:

Resultatet var fullständigt kaos.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Den fil som detta gäller är väl en genväg då den har filtillägget .lnk (som i LiNK) Gissningsvis uppstår problem när filen den länkar till finns på två olika enheter, eller att den är borttagen på ena stället (men jag vet inte). Eftersom det endast är en genväg och inte det faktiska dokumentet kan den ju tas bort oavsett, dokumentet ligger kvar.

För övrigt håller jag med om

 

Ja, det är en genväg. Förstod inte vad lnk betyder ...🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...