Gå till innehåll

Nostalgi / minnesförlust


Mikael63

Recommended Posts

Jag var helt säker på att det fanns en läskedryck som hette BAR 21.

Efter att ha sökt på nätet hittade jag den som heter, eller hette, Drink 21 och det är den etiketten jag minns (jag minns när jag fick en sådan läsk första gången).

Så funderade jag på om BAR på något sätt kunde kopplas till en spritbar och i PK-Sverige ändrades namnet. Den teorin verkar inte stämma då den "alltid" tycks ha hetat Drink 21.

Återstår gör då vilken läsk som hette något med BAR? Tidigare var jag ju säker på etiketten och att det var en form av cola men nu skulle det ju kunna vara en helt annan karaktär.

Att använda BAR som sökord på nätet ger en del icke relevanta träffar. Är det någon av er andra gamlingar som minns något av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget minne av något sån dryck men det är nog rätt typiskt för hjärnan att under processen med att långtidslagra minnen så byts ord ut eftersom hjärnan mer sysslar med associationer än exakta ord.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken Bar 21 eller Drink 21 är drycker jag känner till sedan barnsben. Blåtira och Hallonsoda har jag druckit men Bar 21 och Drink 21 är drycker jag aldrig sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag har inget minne av något sån dryck men det är nog rätt typiskt för hjärnan att under processen med att långtidslagra minnen så byts ord ut eftersom hjärnan mer sysslar med associationer än exakta ord.

Ja så kan det vara. jag tycker att jag ser bokstäverna BAR snarare än att minnas ordet men det är väl hjärnan som narras.

13 minuter sedan, X-Men sade:

Varken Bar 21 eller Drink 21 är drycker jag känner till sedan barnsben. Blåtira och Hallonsoda har jag druckit men Bar 21 och Drink 21 är drycker jag aldrig sett.

När jag drack Drink 21 första gången var det någonstans kring 1975 när jag besökte min bror som då flyttat till annan ort. Den fanns då som original i 33 cl glasflaska, alltså innan VASA-bryggeriet började tillverka den på nytt. Nu tillverkas inte den längre. Vid samma tillfälle, hos min bror, köpte jag en läsk med smultronsmak och det var verkligen just den smaken, som om man hade pressat färska smultron i flaskan. Tyvärr minns jag inte namnet eller utseendet på den, det kan ha varit från något lokalt bryggeri någonstans i Hälsingland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns när jag som barn, i slutet på 1960-talet, fick åka med i en lastbil på en ledig skoldag, få en Zingo. Zingo smakade mycket bättre då än den gör idag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

...Allt var bättre förr eller är det bara sämre nu?

Jag tänkte på mormors bullar som smakade helt annorlunda än vad bullar smakar idag. När det gäller mat, potatisen Magnum Bonum, helt utanför denna värden i smak men den var mjölig.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när hjärnans minneskort blivit uppsmort fick jag flyktigt fram Cherry Bar. Tänkte att det kanske var därifrån jag fått ordet bar men när jag söker verkar ingen läsk ha hetat så heller 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-08 at 09:38, Cecilia sade:

typiskt för hjärnan att under processen

En efterhandskonstruktion skulle kunna vara att jag någon gång, kanske där *) jag först fick denna Drink 21, sett reklam för den och där den reklamen var placerad vid någon annan skylt med ordet BAR, det fanns/finns ju sådana neonskyltar eller skyltar som ska se ut som en sådan.

*) det var en hotellrestaurang ganska exakt mitt i Sverige och jag kan nu slå fast att det var som tidigast 1977.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...