Gå till innehåll

Recommended Posts

Är det AI eller någon annan teknik som kontrollerar det jag skriver i Microsoft Word?
Direkt störande är det när den föreslår att ett ord ska delas i två då det absolut inte ska göras i svenska språket.
Eller föreslå ändring i en meningsuppbyggnad som inte alls är nödvändig då jag anser att det jag skrivit är likvärdigt med förslaget.

Stavningskontroll har ju funnits i alla tider, och får gärna finnas kvar; det är lätt att slinta med fingret när man skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man använder AI än i stavningskontroller. Här är en liten video som beskriver historian bakom algoritmerna som driver stavningskontroller.

Men förenklat kan man säga att programmet bryter ned ord i mindre beståndsdelar räknar på hur likt ordet är ett känt ord och föreslår en ändring baserat på hur nära ordet är det kända ordet. I fallet med sammanslagna ord så har algoritmen lyckats klura ut att första halvan hör till ett känt ord, andra till ett annat, alltså är lösningen att infoga ett mellanslag.

Men jag måste erkänna att jag tycker att Word hanterar sammanslagna ord riktigt bra. Jag har exempelvis bytt ut stavningskontrollen i Edge till samma som används i Word just för att den klarar sammanslagna ord så pass mycket bättre.

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tvivlar på att det är hela förklaringen. Dels för att anmärkningarna är av en annan typ, dels är förslagen på ändringar av meningsuppbyggnad en helt ny företeelse. 
Och som sagt, ren stavningskontroll är ingen nyhet, men även där har alltid förekommit rena felaktigheter; korrekt stavning har markerats som felaktigt. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det nämns mot slutet av videon att moderna lösningar fungerar annorlunda. Men de grundläggande principerna är nog dessamma. Du skulle ju kunna bryta ned en mening i de olika ordtyperna verb, adverb, adjektiv, substantiv osv sen kontrollera att att ordföljden är korrekt och så har du en mycket enkel gramatikkontroll. 

 

Men har du något exempel på ord och fraser du tycker markeras felaktigt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I engelsk Word tror jag det var väldigt många år sen man började kunna få markeringar av "felaktig" grammatik så i så fall är det snarast att det sker på svenska som är nytt. Om man inte vill ha det så går det nog att välja bort i Words inställningar. Mer information finns t ex på följande sidor:
https://support.microsoft.com/sv-se/office/select-grammar-and-writing-style-options-in-office-2013-and-earlier-d6f9c3e0-2d88-4e6d-ab1e-24296e706fd5

https://support.microsoft.com/sv-se/office/kontrollera-grammatik-stavning-och-mycket-mer-i-word-0f43bf32-ccde-40c5-b16a-c6a282c0d251

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Anmärkning om felaktig grammatik i svenska Word är inte nytt. Det fick jag redan när jag använde Microsoft Word och Windows 98. Redan då stängde jag av denna, i mitt tycke, irriterande funktion.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, _.M sade:

Jo, det nämns mot slutet av videon att moderna lösningar fungerar annorlunda. Men de grundläggande principerna är nog dessamma. Du skulle ju kunna bryta ned en mening i de olika ordtyperna verb, adverb, adjektiv, substantiv osv sen kontrollera att att ordföljden är korrekt och så har du en mycket enkel gramatikkontroll. 

 

Men har du något exempel på ord och fraser du tycker markeras felaktigt? 

Hur då bryta ner en mening i de olika ordtyperna? Det där förstår jag inte alls.
Nej, jag har inte sparat något exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Anmärkning om felaktig grammatik i svenska Word är inte nytt. Det fick jag redan när jag använde Microsoft Word och Windows 98. Redan då stängde jag av denna, i mitt tycke, irriterande funktion.

Nej jag sa inte heller att det är nytt. Tala gärna om hur jag stänger av funktionen - men det är tveksamt om det som gällde 98 fungerar idag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

I engelsk Word tror jag det var väldigt många år sen man började kunna få markeringar av "felaktig" grammatik så i så fall är det snarast att det sker på svenska som är nytt. Om man inte vill ha det så går det nog att välja bort i Words inställningar. Mer information finns t ex på följande sidor:
https://support.microsoft.com/sv-se/office/select-grammar-and-writing-style-options-in-office-2013-and-earlier-d6f9c3e0-2d88-4e6d-ab1e-24296e706fd5

https://support.microsoft.com/sv-se/office/kontrollera-grammatik-stavning-och-mycket-mer-i-word-0f43bf32-ccde-40c5-b16a-c6a282c0d251

Okay, jag ska titta där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Visst MS-Word har alltid föreslagit ny meningsbyggnad - det är en av dess starkhet, inte att förväxlas med AI.

Min egen erfarenhet av MS-Word som jag använder dagligen och som det är kan jag inte säga annat än att det fungerar bra, även om det givetvis finns vissa saker som behöver handpåläggning.
Bl.a. mallar som jag oftast använder kan vara inkonsekventa och kan leda till viss frustration.

Redigerad av Flyfisherman
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag läste jag om Microsoft Editor. 
De skriver "Microsoft Editor är en AI-baserad tjänst som hjälper dig att ta fram det bästa i ditt skrivande på flera än 20 språk, oavsett om du skriver ett Worddokument, ett e-postmeddelande... och några till nämndes.
Så det var ju inte obefogat av mig att fråga om det var AI-teknik som användes. Det var ju korrekt.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen orkade jag inte titta på hela videon som _.M länkade till, trots att den fick så mycket beröm i kommentarerna, eftersom den inte var särskilt klargörande för mig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.microsoft.com/sv-se/office/microsoft-editor-kontrollerar-grammatik-och-mer-i-dokument-e-post-och-webben-91ecbe1b-d021-4e9e-a82e-abc4cd7163d7

Webbadressen är ruskigt lång om man ska till "Editor". Kanske går den att "klippa av" och sedan leta sig fram till det man är intresserad av.
Själv fann jag sajten intressant och upplysande. 

Ifall någon är intresserad...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...