Gå till innehåll

F-Secure och Windows Defender


Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

Kör F-Secure Antivirus program och Windows brandvägg, och tittar jag i mappen för säkerhet i Windows (Skydd mot virus och hot) så står det att F-Secure är aktiverat.

Men varför laddar MS Update ner def-filer ändå? 

Så var det inte när jag hade Norton Security har jag för mig.

Är det bara för att jag använder Windows egna brandvägg, eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Detta är inget hjäplpsamt svar men det är definitivt inte normalt att man får Definitionsuppdateringar, dvs uppdateringar av MS Antivirus säkerhetsinsikter, när man har ett annat antivirusprogram som standard. Att man använder Windows brandvägg ska inte spela någon roll. Jag nöjer mig själv med MS antivirusprogram, som jag tycker är bra, och får då regelbundet dessa nya säkerhetsinsikter men de fick jag aldrig tidigare när jag hade ett annat antivirusprogram.  

När jag googlat har jag dock inte hittat någon som råkat ut för samma sak som du har. Det enda jag hittade var ett F-Secure-inlägg från 2021 där en dansk inte fick  Defenderantivirusprogrammet avaktiverat förrän hen uppdaterade sin Windows 10 version till 20H2. https://community.f-secure.com/en/discussion/123969/f-secure-and-windows-defender (Men det var ju längesen. Min nuvarande W10 Pro-version är 22H2) Det normala är att MS Antivirus stängs av automatiskt när man installerar ett annat antivirusprogram.

Jag hoppas det finns någon här i AoW som också använder F-Secure och kan berätta om även han eller hon får dessa MS-uppdateringar.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killgissning: När/om man avinstallerar F-Secure (i detta fall) träder väl motsvarande lösning från MS in per automatik? Då är det väl bra om den lösningen är uppdaterad, när så sker?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Killgissning: När/om man avinstallerar F-Secure (i detta fall) träder väl motsvarande lösning från MS in per automatik? Då är det väl bra om den lösningen är uppdaterad, när så sker?

Ja, jag vet när jag avslutade Norton så hoppade MS Def in automatiskt.

Men jag har F-Secure aktiverat.

 

MS Def.png

Redigerad av hasse99910
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
5 timmar sedan, mbgtmari sade:

Detta är inget hjäplpsamt svar men det är definitivt inte normalt att man får Definitionsuppdateringar, dvs uppdateringar av MS Antivirus säkerhetsinsikter, när man har ett annat antivirusprogram som standard. Att man använder Windows brandvägg ska inte spela någon roll. Jag nöjer mig själv med MS antivirusprogram, som jag tycker är bra, och får då regelbundet dessa nya säkerhetsinsikter men de fick jag aldrig tidigare när jag hade ett annat antivirusprogram.  

När jag googlat har jag dock inte hittat någon som råkat ut för samma sak som du har. Det enda jag hittade var ett F-Secure-inlägg från 2021 där en dansk inte fick  Defenderantivirusprogrammet avaktiverat förrän hen uppdaterade sin Windows 10 version till 20H2. https://community.f-secure.com/en/discussion/123969/f-secure-and-windows-defender (Men det var ju längesen. Min nuvarande W10 Pro-version är 22H2) Det normala är att MS Antivirus stängs av automatiskt när man installerar ett annat antivirusprogram.

Jag hoppas det finns någon här i AoW som också använder F-Secure och kan berätta om även han eller hon får dessa MS-uppdateringar.

Jag har de senaste uppdateringarna från Microsoft och även F-Secure.

Man kanske skulle testa att avinstallera F-Secure och ladda in det igen, och se om det blir skillnad.

MS Def2.png

MS Def3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-05-21 at 20:53, hasse99910 sade:

Kör F-Secure Antivirus program och Windows brandvägg, och tittar jag i mappen för säkerhet i Windows (Skydd mot virus och hot) så står det att F-Secure är aktiverat.

Men varför laddar MS Update ner def-filer ändå? 

Jag får inte dessa filer från Microsoft. Kan det vara så att du har inställt så Microsoft gör en skanning med Defender då och då, eller att du manuellt startar en skanning ibland, i så fall är det ju bra med definitionsuppdateringarna.

Två antivirusprogram med realtidsskydd aktiverat är inte bra, men att skanna med ett annat installerat virusskydd är inget problem.

I din bild om "Skydd mot virus & hot" finns rubriken "Aktuella hot" och information om skanning. Den skanningen tror jag handlar om Defender, inte F-Secure. Bifogar information från min dator, där finns inte motsvarande information. Mitt Bitdefender rapporterar inte där utan i "sin egen app". I min bild finns i stället (antar jag) "Alternativ för Microsoft Defender Antivirus", klickade på alternativet så den underliggande informationen också kom med.

image.png.fb4be1be5ed5330dbc69fc65ff9d10d2.png

 

7 timmar sedan, Mikael63 sade:

Killgissning: När/om man avinstallerar F-Secure (i detta fall) träder väl motsvarande lösning från MS in per automatik? Då är det väl bra om den lösningen är uppdaterad, när så sker?

Antar att om eget installerat virusskydd avinstalleras (eller inaktiveras) så börjar definitionsfilerna för Defender också hämtas. Verkar onödigt att de hela tiden ska hämtas för den händelse Defender hoppar in igen. 
 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE sade:

Kan det vara så att du har inställt så Microsoft gör en skanning med Defender då och då, eller att du manuellt startar en skanning ibland

Nej, det tror jag inte @hasse99910 gör. Det syns ju tydligt på hans skärmbild att Microsoft Defender Antivirus är inaktiverat. Precis som du så kör hasse99910 Windows 11 så att du visar hur det ser ut hos dig med Bitdefender Antivirus är säkert till hjälp för honom. Det skulle vara intressant att få veta om inte F-secure också rapporterar i en egen app. Någonstans bör ju detta Antivirus rapportera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mbgtmari sade:

Det syns ju tydligt på hans skärmbild att Microsoft Defender Antivirus är inaktiverat.

Precis så, vilket väl handlar om att Microsoft Defender inte hanterar realtidsskyddet, men går ju att använda för skanningar som Microsoft informerar om. Se den nedre delen av bilden i mitt förra inlägg.
 

13 minuter sedan, mbgtmari sade:

Precis som du så kör hasse99910 Windows 11 

I datorn som bilden kommer ifrån är det Windows 10, men det har nog ingen betydelse för realtidsskydd vs skanningar, m m.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ChristerE sade:

Jag får inte dessa filer från Microsoft. Kan det vara så att du har inställt så Microsoft gör en skanning med Defender då och då, eller att du manuellt startar en skanning ibland, i så fall är det ju bra med definitionsuppdateringarna.

Två antivirusprogram med realtidsskydd aktiverat är inte bra, men att skanna med ett annat installerat virusskydd är inget problem.

I din bild om "Skydd mot virus & hot" finns rubriken "Aktuella hot" och information om skanning. Den skanningen tror jag handlar om Defender, inte F-Secure. Bifogar information från min dator, där finns inte motsvarande information. Mitt Bitdefender rapporterar inte där utan i "sin egen app". I min bild finns i stället (antar jag) "Alternativ för Microsoft Defender Antivirus", klickade på alternativet så den underliggande informationen också kom med.

image.png.fb4be1be5ed5330dbc69fc65ff9d10d2.png

 

Antar att om eget installerat virusskydd avinstalleras (eller inaktiveras) så börjar definitionsfilerna för Defender också hämtas. Verkar onödigt att de hela tiden ska hämtas för den händelse Defender hoppar in igen. 
 

Jag hade allt avstängt i Windows Def. Bara brandväggen aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har avinstallerat F-Sec och körde en liten stund med Win Def. för att se om den laddade ner någon ny def-fil. Den senaste är nerladdad den 22:a Maj.

Nu ligger det en ny installation av F-Sec. och körde Win. Update för att se om den laddade ner något, men ingen ny def-fil.

Återkommer om ett par dagar för att meddela hur det gick, om den bara kör F-Sec eller om den laddar ner någon def-fil.

Allt är avstäng som tillhör Win Def. bara brandvägg på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, hasse99910 sade:

Jag hade allt avstängt i Windows Def. Bara brandväggen aktiverad.

Men informationen från skärmdump i tidigare inlägg tolkar jag som att Defender gjort en skanning.

image.png.efdce4bfde65f52fb753fad7a10089f2.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ChristerE sade:

Men informationen från skärmdump i tidigare inlägg tolkar jag som att Defender gjort en skanning.

image.png.efdce4bfde65f52fb753fad7a10089f2.png

Det tolkade jag det som också, men jag har inte begärt någon scanning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är du helt säker på att du inte har råkat aktivera regelbunden skanning?
Se Christers bild

On 2024-05-23 at 00:47, ChristerE sade:

 I min bild finns i stället (antar jag) "Alternativ för Microsoft Defender Antivirus", klickade på alternativet så den underliggande informationen också kom med.

image.png.fb4be1be5ed5330dbc69fc65ff9d10d2.png


Att du inte ser den frågan tyder väl på att du har slagit på den.

Redigerad av Cecilia
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Är du helt säker på att du inte har råkat aktivera regelbunden skanning?
Se Christers bild


Att du inte ser den frågan tyder väl på att du har slagit på den.

Ja, jag dubbelkollade det förut. Men nu verkar det vara som det ska.

Tack för tipsen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mbgtmari sade:

Kul att ditt egna förslag löste problemet så nu kan du "markera" ditt tredje inlägg "som lösning" .

Oki, boss 😁😃🤣

Markerat och klart. (Glömde bort det helt enkelt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-05-23 at 11:36, hasse99910 sade:

Har avinstallerat F-Sec och körde en liten stund med Win Def. för att se om den laddade ner någon ny def-fil. Den senaste är nerladdad den 22:a Maj.

Nu ligger det en ny installation av F-Sec. och körde Win. Update för att se om den laddade ner något, men ingen ny def-fil.

Det beror rimligtvis på att Microsoft Defender aktiverades när F-secure avinstallerades och sen efter den nya installationen av F-Secure så inaktiverades Microsoft Defender och återgick då till standardinställningen för "Regelbunden sökning", d v s "Av" (eller redan vid aktiveringen). Se bilden i mitt inlägg från i torsdags, 2024-05-23 00:47.

Med "Regelbunden sökning" aktiverad = "På" så visas den information som finns i nedre halvan av bilden i inlägget från i onsdags, 2024-05-22 23:04. Skrollar man ned på den sidan/inställningen så finns i botten "Alternativ för Microsoft Defender Antivirus" kvar, och där kan "Regelbunden sökning" då ändras till "Av" igen.

 

On 2024-05-23 at 11:24, hasse99910 sade:

Jag hade allt avstängt i Windows Def. Bara brandväggen aktiverad.

Vet inte vad det innebär men jag tror du faktiskt hade aktiverat "Regelbunden sökning".

Har inte använt mig av det tidigare men testade i en dator nu och vid aktivering så blir det i alla fall precis som i din första skärmdump (2024-05-22 23:04), och definitioner började uppdateras och det automatiskt. Och vid inaktivering så återgick informationen till att visas som i bilden jag bifogade tidigare (inget extra om Aktuella hot och diverse inställningar).
 

13 timmar sedan, mbgtmari sade:

Kul att ditt egna förslag löste problemet så nu kan du "markera" ditt tredje inlägg "som lösning" .

Jo, en lösning kan man ju säga att det är, men med en väldigt onödig omväg som jag ser det. Är rätt övertygad om att det hade gått att ändra "Regelbunden sökning" till "Av", så hade definitionsuppdateringarna också upphört att komma.


Så kan andra kanske vara intresserade av detta så värt att skriva några rader även fast "problemet" verkar vara löst.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ChristerE sade:

Det beror rimligtvis på att Microsoft Defender aktiverades när F-secure avinstallerades och sen efter den nya installationen av F-Secure så inaktiverades Microsoft Defender och återgick då till standardinställningen för "Regelbunden sökning", d v s "Av" (eller redan vid aktiveringen). Se bilden i mitt inlägg från i torsdags, 2024-05-23 00:47.

Med "Regelbunden sökning" aktiverad = "På" så visas den information som finns i nedre halvan av bilden i inlägget från i onsdags, 2024-05-22 23:04. Skrollar man ned på den sidan/inställningen så finns i botten "Alternativ för Microsoft Defender Antivirus" kvar, och där kan "Regelbunden sökning" då ändras till "Av" igen.

 

Vet inte vad det innebär men jag tror du faktiskt hade aktiverat "Regelbunden sökning".

Har inte använt mig av det tidigare men testade i en dator nu och vid aktivering så blir det i alla fall precis som i din första skärmdump (2024-05-22 23:04), och definitioner började uppdateras och det automatiskt. Och vid inaktivering så återgick informationen till att visas som i bilden jag bifogade tidigare (inget extra om Aktuella hot och diverse inställningar).
 

Jo, en lösning kan man ju säga att det är, men med en väldigt onödig omväg som jag ser det. Är rätt övertygad om att det hade gått att ändra "Regelbunden sökning" till "Av", så hade definitionsuppdateringarna också upphört att komma.


Så kan andra kanske vara intresserade av detta så värt att skriva några rader även fast "problemet" verkar vara löst.

Jag är väldigt säker på att jag inte hade något aktiverat i Windows Defender, och att allt var avstängt i Defender. 

Kan ju ha varit något som gått fel vid den förra installationen av F-Secure, så Windows Def. också fick spunk och hoppade in.

Men som tur löste sig problemet med ganska enkla knep, så tack för hjälpen och tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, hasse99910 sade:

Jag är väldigt säker på att jag inte hade något aktiverat i Windows Defender, och att allt var avstängt i Defender. 

Tänkte inte färdigt när jag i ett tidigare inlägg skrev "I min bild finns i stället (antar jag) "Alternativ för Microsoft Defender Antivirus", ...".

Går något att aktivera så går det vanligtvis också att inaktivera, och som jag skrev senare så finns ju inställningen för alternativet kvar även när "Regelbunden sökning" aktiverats. Borde ha bett dig skrolla ned för att se vad status var för "Regelbunden sökning" (före ominstallationen av F-Secure). Fast hade det varit "På" så säger det nödvändigtvis inget om hur det aktiverats (ifall t ex Microsoft Defender hade fått spunk).

Men bra att ta med i tråden att det inte alls betyder att något behöver vara fel när definitionsfiler för Microsoft Defender hämtas också när antivirusprogram från tredje part används. Så är det alltså när "Regelbunden sökning" aktiverats. Och under "Säkerhetsleverantör" anges förstås även då att Microsoft Defender är inaktiverat. 😁

Tar också med att i en dator med endast Microsoft Defender så finns samma inställningar som finns när "Regelbunden sökning" aktiverats i en dator med antivirusprogram från tredje part.

image.png.28a5ecc3d5bdfca40d18e3b11dd425d2.png

 

Upprepar tidigare mening:
"Två antivirusprogram med realtidsskydd aktiverat är inte bra, men att skanna med ett annat installerat virusskydd är inget problem."

Se också:
"Även om det finns många lämpliga alternativ, finns det inget antivirus som garanterar fullt skydd mot alla skadliga program, och för att hjälpa till med detta problem levererar Microsoft Defender Antivirus en funktion som kallas “Periodisk skanning.”"

▷ Hur man aktiverar periodisk skanning på Microsoft Defender Antivirus - onioni.fi

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...