Gå till innehåll

Ständig uppdatering av Chrome krävs


Recommended Posts

Varför ska jag ständigt behöva uppdatera Google Chrome? Det är en ständigt återkommande uppmaning vid de tre prickarna upp till höger.


Jag uppdaterade webbläsare för 3 veckor sedan. Jag hade flera öppna flikar som jag sparat länge så det kändes lite extra darrigt då jag uppmanades att starta om datorn. Löftet att flikarna skulle komma tillbaka hölls.

För en vecka sedan uppmanades jag att uppgradera webbläsaren som  sas vara för gammal (eller något liknande).  Det var på tre olika ställen jag skulle klicka, nej jag kommer inte ihåg var, men det var enkelt avklarat och flikarna skulle behållas även denna gång. Denna process tog mycket lång tid men det var väl för att det var var fråga om uppgradering. Löftet om flikarna hölls däremot inte, de försvann. 

I måndags uppmanades jag återigen uppdatera genom omstart. Ett par andra flikar försvann men de var inte så viktiga. 

Nu är det fredag samma vecka. Vid de tre prickarna anges nu Slutför uppdatering. Lägger jag markören på texten läser jag "Anpassa och styr Google Chrome. En uppdatering är tillgänglig. Vad förväntas jag göra egentligen? Efter allt elände de har ställt till med är jag urless på att de aldrig blir färdiga. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vi lever i en IT-värld där det sker en utveckling i en stadigt och förhållandevis jämn takt.

Ungefär en gång i månaden vill webbläsaren Google Chrome uppdateras (https://chromiumdash.appspot.com/schedule). Där behöver du inte starta om din dator.

Det samma gäller ditt operativsystem, Microsoft Windows. Där kommer uppdateringen vanligtvis den andra tisdagen i varje månad. Där behöver du starta om din dator.

Genom alla år har det sett ut så här. Det sker med en jämn regelbundenhet. Vi är och har varit tvungna att spara bokmärken i våra webbläsare, personligen litar jag inte på sparandet av flikar, och regelbundet även spara våra bilder och dokumentarbeten.

Vi är och har varit tvungna att även göra regelbundna backupper av det vi värderar högt till annorstädes.

Någonting som blir färdigt är det inte och kommer förhoppningsvis inte bli.

Redigerad av Thirteen
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringarna till min Google Chrome har inte kommit en gång i månaden, snarare en gång i veckan och som sist, med ännu kortare mellanrum.

Tillbaka till kommentaren i sista stycket ”ny är det fredag samma vecka”, när jag klickade på den omnämnda texten uppgavs ”du måste starta om datorn ”, så jag gick ner och klickade på Startade om. Upp kom en blanksida så när som två alternativ att välja mellan: Vill du fortsätta med nedladdningar? Under den fanns gårdagens nedladdningar, dem var jag inte intresserad av, alternativet löd: avsluta. Utan att veta vad det är jag avslutar valde jag det, jag hade nu en helt blank skärm, jag tryckte på omstarta, upp kom en stående förteckning över sökmotorer att välja mellan, jag valde Google (det lät ju bekant…) och då kom omstarten igång.  Google ser normal ut och jag lyckades hitta mailadresserna både för mig själv och min vän. Min andra mailadress låter jag not lida sotdöden.

Ifall någon reagerar på ”elände” som jag har upplevt så är det följande: Under en period av ett par månader hade jag ömsom problem med att jag inte kunde ladda ner webbsidor alls, ömsom ogillades mitt BankID – ”du tycks inte ha bankid i din dator, kolla internet, kolla proxy, kontakta din bank.  Märkligt då att båda funktionerna fungerade utan problem i Edge som var min räddning. Och även numera i Chrome också, dvs samma applikation som jag haft hela tiden.   

Med sparade flikar avsåg jag att jag hade 4-5 olika webbsidor öppna samtidig, vilket hade praktisk betydelse då jag dels följde en sjöfrakt från GBG till ett land i Afrika, och mottagaren behövde uppdatering (transporttiden var en dryg månad med återkommande stopp och omlastningar), samt en flygfrakt som jag följde, som dock var framme inom 12 dagar.

Tack Thirteen för ditt engagemang.   Och tack Mikael63 och Cecilia att ni gillade inlägget som jag dessvärre inte hade någon nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag för det mesta Firefox men eftersom jag också har Google Chrome tänkte jag se om den uppförde sig på samma sätt för mig som för dig. (Den brukar bara uppdatera sig automatiskt och några långsamma neddladdningar har jag inget minne av. Men jag har inte många tillägg och  jag synkar den inte heller mot något annat.) Men igår uppförde den sig klart irriterande. Jag hade inte mer än startat Google Chrome förrän skylten Välj sökmotor dök upp och la sig över min hela Chromestartsida (med Chrome-sök i mitten). Inte fanns det något stängkryss på skylten heller. Firefox har alltid stängkryss i sina små tips. Jag blev så arg över snokarChromes uppförande, för jag tycker att jag själv ska få bestämma när jag vill ändra något i min webbläsare, att jag startade om min dator och nu skriver från min standardwebbläsare Firefox.

ChromeVljskmotor2024-06-13.png.762bc07f0613a7f3637bc6e5138d30b0.png
Att både Chrome och MS Edge vill att man ska välja dem istället som sin standardwebbläsare vet jag redan - det stod längst ner på skylten - så det behöver de inte föreslå mig i tid och otid.  Att "anpassa och styra Google Chrome" ska man väl förresten inte behöva stressas att göra i en uppdatering :angry: utan det bör man få göra via de tre prickar-inställningarna när man själv vill.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mbgtmari sade:

Nu använder jag för det mesta Firefox men eftersom jag också har Google Chrome tänkte jag se om den uppförde sig på samma sätt för mig som för dig. (Den brukar bara uppdatera sig automatiskt och några långsamma neddladdningar har jag inget minne av. Men jag har inte många tillägg och  jag synkar den inte heller mot något annat.) Men igår uppförde den sig klart irriterande. Jag hade inte mer än startat Google Chrome förrän skylten Välj sökmotor dök upp och la sig över min hela Chromestartsida (med Chrome-sök i mitten). Inte fanns det något stängkryss på skylten heller. Firefox har alltid stängkryss i sina små tips. Jag blev så arg över snokarChromes uppförande, för jag tycker att jag själv ska få bestämma när jag vill ändra något i min webbläsare, att jag startade om min dator och nu skriver från min standardwebbläsare Firefox.

ChromeVljskmotor2024-06-13.png.762bc07f0613a7f3637bc6e5138d30b0.png
Att både Chrome och MS Edge vill att man ska välja dem istället som sin standardwebbläsare vet jag redan - det stod längst ner på skylten - så det behöver de inte föreslå mig i tid och otid.  Att "anpassa och styra Google Chrome" ska man väl förresten inte behöva stressas att göra i en uppdatering :angry: utan det bör man få göra via de tre prickar-inställningarna när man själv vill.

Jag misstänker att det är ett påbud från EU eller någon annan organisation som vill förhindra att Google låser in användarna till deras produkter genom att det är förvalt. Första gången var väl med Internet Explorer för väldigt många år sen.

Japp, det står om det på sidan https://www.ghacks.net/2023/12/09/google-chrome-to-display-choose-your-search-engine-prompt/ .

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget måste det väl ändå vara bättre att man får upp denna dialog att välja sökmotor, än att den bara ändras utan att man vet om det?
Dock kan man ju tycka att en uppdatering ska behålla tidigare inställningar men det kanske räknades som en uppgradering?

Nu använder jag inte Chrome men det kan väl inte ta mycket tid i anspråk, totalt, att välja önskad sökmotor?

Det är ju dessutom ett fritt val vilken webbläsare man väljer att använda och då får dras med egenheterna, för den man valt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

I sammanhanget måste det väl ändå vara bättre att man får upp denna dialog att välja sökmotor, än att den bara ändras utan att man vet om det?
Dock kan man ju tycka att en uppdatering ska behålla tidigare inställningar men det kanske räknades som en uppgradering?

Nu använder jag inte Chrome men det kan väl inte ta mycket tid i anspråk, totalt, att välja önskad sökmotor?

Det är ju dessutom ett fritt val vilken webbläsare man väljer att använda och då får dras med egenheterna, för den man valt.

Nej Mikael63, det tog inte mycket tid i anspråk och det har jag inte påstått heller, det valet gjorde jag på nolltid.
Det jag skriver om och anmärker på är att jag från början till slut tvingas göra val som jag sällan eller aldrig ens kan ana innebörden av.
Sen får jag se vad som händer och försöka lista ut hur jag ska komma vidare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, mbgtmari sade:

Nu använder jag för det mesta Firefox men eftersom jag också har Google Chrome tänkte jag se om den uppförde sig på samma sätt för mig som för dig. (Den brukar bara uppdatera sig automatiskt och några långsamma neddladdningar har jag inget minne av. Men jag har inte många tillägg och  jag synkar den inte heller mot något annat.) Men igår uppförde den sig klart irriterande. Jag hade inte mer än startat Google Chrome förrän skylten Välj sökmotor dök upp och la sig över min hela Chromestartsida (med Chrome-sök i mitten). Inte fanns det något stängkryss på skylten heller. Firefox har alltid stängkryss i sina små tips. Jag blev så arg över snokarChromes uppförande, för jag tycker att jag själv ska få bestämma när jag vill ändra något i min webbläsare, att jag startade om min dator och nu skriver från min standardwebbläsare Firefox.

ChromeVljskmotor2024-06-13.png.762bc07f0613a7f3637bc6e5138d30b0.png
Att både Chrome och MS Edge vill att man ska välja dem istället som sin standardwebbläsare vet jag redan - det stod längst ner på skylten - så det behöver de inte föreslå mig i tid och otid.  Att "anpassa och styra Google Chrome" ska man väl förresten inte behöva stressas att göra i en uppdatering :angry: utan det bör man få göra via de tre prickar-inställningarna när man själv vill.

 

10 timmar sedan, mbgtmari sade:

Nu använder jag för det mesta Firefox men eftersom jag också har Google Chrome tänkte jag se om den uppförde sig på samma sätt för mig som för dig. (Den brukar bara uppdatera sig automatiskt och några långsamma neddladdningar har jag inget minne av. Men jag har inte många tillägg och  jag synkar den inte heller mot något annat.) Men igår uppförde den sig klart irriterande. Jag hade inte mer än startat Google Chrome förrän skylten Välj sökmotor dök upp och la sig över min hela Chromestartsida (med Chrome-sök i mitten). Inte fanns det något stängkryss på skylten heller. Firefox har alltid stängkryss i sina små tips. Jag blev så arg över snokarChromes uppförande, för jag tycker att jag själv ska få bestämma när jag vill ändra något i min webbläsare, att jag startade om min dator och nu skriver från min standardwebbläsare Firefox.

ChromeVljskmotor2024-06-13.png.762bc07f0613a7f3637bc6e5138d30b0.png
Att både Chrome och MS Edge vill att man ska välja dem istället som sin standardwebbläsare vet jag redan - det stod längst ner på skylten - så det behöver de inte föreslå mig i tid och otid.  Att "anpassa och styra Google Chrome" ska man väl förresten inte behöva stressas att göra i en uppdatering :angry: utan det bör man få göra via de tre prickar-inställningarna när man själv vill.

Jag ville ju byta eller ändra något, bara komma tillbaka där jag var, dvs Google Chrome

Och, den förteckning som visades för mig var betydligt längre samtidigt som den saknade ffförklaringar

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag misstänker att det är ett påbud från EU eller någon annan organisation som vill förhindra att Google låser in användarna till deras produkter genom att det är förvalt. Första gången var väl med Internet Explorer för väldigt många år sen.

Japp, det står om det på sidan https://www.ghacks.net/2023/12/09/google-chrome-to-display-choose-your-search-engine-prompt/ .

Tack. Var vänlig läs också mitt svart ovan till Mikael63

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använder Chrome som standardwebbläsare, men har aldrig fått upp anmodan om att välja sökmotor.

Jag använder Win 10, om det kan ha nån betydelse.

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, bengt 429 sade:

Jag använder Chrome som standardwebbläsare, men har aldrig fått upp anmodan om att välja webbläsare.

Jag använder Win 10, om det kan ha nån betydelse.

Det är väl en anmodan om att välja sökmotor i Chrome och den uppmaningen har väl rätt nyligen börjat skickas ut så den kommer nog ganska snart till dig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Mikael63 sade:


?

Det är ju dessutom ett fritt val vilken webbläsare man väljer att använda och då får dras med egenheterna, för den man valt.

Mikael63, Din kommentar är häpnadsväckande.
Kaxigt och dömande uttryckt av en som officiellt tagit på sig rollen av att vilja hjälpa andra. 
Så varför är du här?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Cecilia sade:

Det låter ju som att du har varit missnöjd med Chrome i flera månader.

Det har varit ansträngande med ständiga ändringar och nyheter, jag hoppades att det nu äntligen ska vara över med det, men det återstår att se.
Och som jag skrev ovan, i detta kritiska moment var det knappast läge att välja nytt, det medför mycket arbete så ett byte måste planeras. 
Det är mycket "bråte jag måste göra mig av med, det ska erkännas. 

Jag hade Firefox engång i tiden för länge sedan. Varför jag bytte minns jag inte, kanske var det då Google Chrome dök upp och jag blev nyfiken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome ser ut att uppdateras väldigt ofta enligt sidan https://chromereleases.googleblog.com/search/label/Desktop Update och de stabila uppdateringarna för Windows-datorer (desktop) har kommit:
15 maj, 21 maj, 23 maj, 30 maj, 11 juni och 13 juni

Firefox uppdateras normalt en gång i månaden och enda gången det uppdateras emellan är när det upptäcks något allvarligt säkerhetsproblem och det är sällsynt.
https://whattrainisitnow.com/calendar/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dessutom inget hinder att använda flera olika webbläsare samtidigt (att ha flera installerade).

Man behöver "bara" välja vilken som ska vara standard när man ex. klickar på en länk i mail.

Jag använder både Edge och Vivaldi i jobbardatorn, för olika saker, ofta öppen samtidigt. I min privata dator använder jag Vivaldi men Firefox och Chromium (inte Chrome) finns installerade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Det finns dessutom inget hinder att använda flera olika webbläsare samtidigt (att ha flera installerade).

Man behöver "bara" välja vilken som ska vara standard när man ex. klickar på en länk i mail.

Jag använder både Edge och Vivaldi i jobbardatorn, för olika saker, ofta öppen samtidigt. I min privata dator använder jag Vivaldi men Firefox och Chromium (inte Chrome) finns installerade. 

 

 

Jag vet allt detta men jag anser inte det tillrådigt att lägga till ytterligare ett innan jag har blivit av med alla kvarstående problem. Som Microsoft exempelvis. Nej inte Edge, det fungerar utmärkt numera, webbsidan till min bank fungerar mycket smidigare i Edge än Google Chrome. 
Det jag ångrar allra mest att jag föll för Microsofts tjat om börja använda OneDrive. Det har bara ställt till med problem och röra.

Mitt mål är att avinstallera den funktionen. Har ett svagt minne av att jag fick en beskrivning av Cecilia ett bra tag sedan men inte ens det lyckades jag med. 
Jag ska ta och kolla om jag hittar instruktionen. 

 

PS Något att tänka på kan också vara att min dator är en 10 år gammal Windows-10 dator som inte går att uppgradera. 

Redigerad av kiwi01
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Cecilia sade:

Alla trådar du har startat finns listade på sidan https://www.alltomwindows.se/profile/21714-kiwi01/content/?type=forums_topic&change_section=1 och där kan jag se att du i februari startade en tråd med OneDrive i rubriken så kolla den tråden.

Ja, jag har hittat mina trådar och de två länkar du skickade till mig i ämnet. 
De kan tyckas upplysande men är så komplicerade att jag omöjligen kan begripa vad jag ska göra. 
När jag äntligen tyckte mig hitta något som kunde vara rätt tolkade jag resultatet som att filerna på OneDrive blir kvar och kan nås via en webbsida men filerna på min hårddisk ...😩 .. skulle de bli kvar .. ? Det jag verkligen skulle vilja hitta är ett enda stort ÅNGRA, då kanske de vanställda dokumenten skulle återfå sitt ursprungliga, prydliga och läsliga utseende. Nej, jag vågar inte klicka någonstans. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anpassa och styr Google Chrome " Slutför uppdatering" vid tre prickar . Nu igen???

"Starta om datorn - dina flikar sparas" 

PS Det tog bara 10 sekunder. Tack Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...