Gå till innehåll

Problem som heter duga: C:/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM skadad.


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej Plun  :)
I MSkbn syftar man på XPs startdisketter som då är 4 eller 5 stycken.

Min länk leder till att skapa en Win98SE startdiskett dvs för att starta datorn plus att

få drivning på CD.

Här är det inga 4/5 disketter.

Enbart en Win98SE stardiskett med tillhörande drivrutiner.

För att slippa förvirring så är XPs då dom här och de är då olika för vilket servicepack man har... (nu startar man då enklare med WIn98Ses..)

http://support.microsoft.com/kb/310994

På nåt sätt får du igång skrället efter kaffe plus mat i magen...  ;)

Jag skulle satsa på BIOS utforskning... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 115
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Till Malou!

För att BackOnTrack skall funka, måste det vara installerat på en dator, när en sån här sak händer. Såg att du frågade om BackOnTrack Alltså hade programmet funnits på burken som pajade, så behövs inte ens ett fungerande "windows" för att återställa, det är det som är finessen med BackOnTrack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som plun att det är i bios som lösningen finns. Det behöver inte bara vara CD/DVD som ställer till, utan även dolda partitioner. Kolla i startordningen om det är så att någon partition anges som första hårddisk och ändra tillfälligt.

Ibland kan dolda recovery-partitioner ställa till med en dj---ans massa problem, jag slet mitt hår vid en dator för ett tag sen med det problemet innan jag hittade lösningen. Det var en hp-dator, kanske andra system för andra märken.

Prova med din ubuntu-cd och se om det går att starta den, det kan ju givetvis vara fel på en av CD/DVD också, men jag förmodar att du har växlat lite. Om du skall göra några räddningsaktioner mha linux så är nog inte den cd.n den rätta, då är det bättre med knoppix, senaste versionen kan bla skriva till ntfs. http://knopper.net/knoppix-mirrors/index-en.html

Om ubuntu-cdn funkar och om hon har gott om plats så kan du ju göra en miniistalation och starta upp båda systemen mha grub, men det kan du ju ha i åtanke som sista utväg. Jag förmodar att din granne är mest intresserad av att få igång windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Malou!

För att BackOnTrack skall funka, måste det vara installerat på en dator, när en sån här sak händer. Såg att du frågade om BackOnTrack Alltså hade programmet funnits på burken som pajade, så behövs inte ens ett fungerande "windows" för att återställa, det är det som är finessen med BackOnTrack

Hej OlleBull!

Misstänkte att så skulle vara. Så då är detta inte till någon hjälp i nuläget.

Men skall ha denna i åtanke (om inte annat så för min egen del).

Tack för din hjälp

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Vulfgar & Plun!

Skrider nu till verket  ;D

Först naturligtvis BIOS igen så får vi se vad som händer.

Det här är ingen märkesdator som min granne har och inte heller någon recovery installation. Men däremot så har jag för mig att någon (eller om det var hon själv) som fixade en ytterligare partion på hårddisken.

Ang CD/DVD så har jag växlat mellan dessa för att se om någon kan hoppa igång. DVD-enheten är relativt ny medans CD-enheten är ett gammalt skrälle. Och gott om plats finns det på hårddisken.

Återkommer  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun  :)

Nu har jag gjort allt jag kunnat ang BIOS och dess CD/DVD omställningar m.m. Ingenting fungerar  ???

Hej Vulfgar  :)

Provade att försöka få igång min Live-cd på grannens dator. Men den ville inte alls komma igång.

Så det är väl knappast någon ide med att sitta och ladda ner knoppix som du hänvisar till. För den lär väl inte heller vilja hoppa igång.

Så just nu vet jag inte riktigt vad jag skall hitta på. Kanske plocka fram hammaren och slå några slag  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort allt jag kunnat ang BIOS och dess CD/DVD omställningar m.m. Ingenting fungerar  ???

Hmm.... ??? 

Det kanske är CD läsaren som är trasig.... prova att disabla den istället och låt DVD läsaren var boot.....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort allt jag kunnat ang BIOS och dess CD/DVD omställningar m.m. Ingenting fungerar  ???

Hmm.... ??? 

Det kanske är CD läsaren som är trasig.... prova att disabla den istället och låt DVD läsaren var boot.....

;)

Hej Plun!

Har även jag starka funderingar på om CD-läsaren inte är helt paj.

Istället för att disabla den så öppnar jag burken och kopplar loss den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå ska mecka med datorn.

Kolla de där med master och slave (byglarna) och skriv vilken som sitter på primary och secondary.

Randen på kabeln åt samma håll (utåt)

:)

Hehehehe...... ;D

Det är jag själv som har monterat in alla enheter för henne så de är riktigt byglade likaså IDE-kabeln samt då även installerade jag Windows XP för henne.

Detta gjordes för lite mer än ett halvår sedan och datorn har fungerat utmärk fram till idag.

Men jag skall naturligtvis ta en titt uti fall att. Man vet ju inte vad den här grannen hittar på för tokigheter mellan varven  ;D

Tack för ditt tips  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Malou.  :)

Antar att det inte är den där hp:n vi snackar om nu? (Den som du tyckte va så bra  ;D )

Va e de för dator? Moderkortet, ifall någon kan med de bios:et?

:)

Hehehe.. nej den datorn är det inte, det där var min dotters dator.

Den det handlar om nu tillhör min kära granne här nere  ;D

Ja hade jag kommit in i Windows m.m så hade jag mer är gärna berättat vad det är för moderkort m.m. och som läget är nu så kan jag heller inte installera Lavalys för att kolla.

Så det får till att bli att öppna upp burken och kolla runt så tanten här nere inte har ändrat om något ang kablar m.m. och kan då passa på att kolla vad moderkort m.m heter.

Men jag tror jag skrider till verket imorgon då jag kommit hem från jobbet. Skall då även ta med mig några CD/DVD-läsare hem för att testa (lika bra)  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnar man burken kan man lika gärna rycka IDE kabeln till den ena och prova....

göra vice versa med den andra däremellan en koll i BIOS hur det ser ut...

;)

Hej!

Skrider till verket imorgon då jag kommit hem och börjar rumstrera om i hennes burk (gissa om hon blir glad).

Se även mitt ovanstående inlägg till Landsfiskalen.

Skall då även ta med mig några CD/DVD-läsare hem för att testa (lika bra)  Glad

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det borde väl stå något i bioset? Någom ledtråd?

Inställningen kan finnas på något oväntat ställe.

Och så borde det finnas en default settings.

:)

Hej igen.

Jag har nu stängt ner hennes dator (orkar inte med den mer just nu). återupptar jakten imorgon.

Tack för hjälpen

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrider till verket imorgon då jag kommit hem och börjar rumstrera om i hennes burk (gissa om hon blir glad).

Se även mitt ovanstående inlägg till Landsfiskalen.

Skall då även ta med mig några CD/DVD-läsare hem för att testa (lika bra)  Glad

Njau... det är väl inte riktigt samma sak....min ide är att man tvingar sig till resultat

via "uteslutningsmetoden"....

Rycker du IDE kabeln till CD alt DVDn så blir det bara 1 kvar.  Du kan även rycka IDE

anslutningen till 2:a disken....

Då har du bara 1 disk och en CD alt DVD läsare att hantera....

Det här går också fort att prova om pryttlarna sitter hyfsat till.

Växlar du sedan IDE anslutning till CD/DVDn och det fortfarande inte fungerar men att den syns i BIOS så är det  mycket knepigt....  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Njau... det är väl inte riktigt samma sak....min ide är att man tvingar sig till resultat

via "uteslutningsmetoden"....

Rycker du IDE kabeln till CD alt DVDn så blir det bara 1 kvar.  Du kan även rycka IDE

anslutningen till 2:a disken....

Då har du bara 1 disk och en CD alt DVD läsare att hantera....

Det här går också fort att prova om pryttlarna sitter hyfsat till.

Växlar du sedan IDE anslutning till CD/DVDn och det fortfarande inte fungerar men att den syns i BIOS så är det  mycket knepigt.... 

Naturligtvis/självklart så skall jag använda mig av uteslutningsmetoden först ;)

Jag förstår precis/exakt vad du menar och vill komma och det ÄR SÅ jag skall gå tillväga imorgon (även om jag inte sa det ordagrant) och om inte detta hjälper tar jag till nya CD/DVD-enheter och monterar in och ser vart det leder till.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen  ;D

Kunde inte hålla mig så jag skred till verket ändå  ;D

Har nu följt/gjort enligt nedanstående förslag som Plun postade.

Rycker du IDE kabeln till CD alt DVDn så blir det bara 1 kvar.  Du kan även rycka IDE

anslutningen till 2:a disken....

Då har du bara 1 disk och en CD alt DVD läsare att hantera....

Det här går också fort att prova om pryttlarna sitter hyfsat till.

Växlar du sedan IDE anslutning till CD/DVDn och det fortfarande inte fungerar men att den syns i BIOS så är det  mycket knepigt....

Men tyvärr måste jag säga. Trots detta så får jag det inte att fungera. och kan tillägga att det finns enbart en hårddisk i datorn.

Kan det vara något hårdvarufel?

Kan något otyg ha tagit sig in och satt sig i Bootsektorn och förorsaka detta problem?

Men det låter lite långsökt att så skulle vara att något satt sig i Bootsektorn (men som sagt man vet ju aldrig).

Jag fortsätter i morgon då jag kommit hem. Nu är det sovdags.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen  ;D

Kunde inte hålla mig så jag skred till verket ändå  ;D

Har nu följt/gjort enligt nedanstående förslag som Plun postade.

Jag fortsätter i morgon då jag kommit hem. Nu är det sovdags.

MVH/Malou

Hej Malou....

Syns CDn alt DVDn i BIOS bland enheterna  ???  Hur är BIOS konfigureringen ställd ? Auto ?

Sedan om du skiftar anslutningen till CD/DVD att det verkligen ändras i BIOS.

När man själv strulat med det här så åker höljet av och sedan blir det en massa omstarter,  skiftande av sladdar och ändringar av BIOS, plus några svordomar.......... till slut brukar det funka.... ;)

Vad är det för BIOS ?  Märke/Version ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun

Syns CDn alt DVDn i BIOS bland enheterna  Va?  Hur är BIOS konfigureringen ställd ? Auto ?

Sedan om du skiftar anslutningen till CD/DVD att det verkligen ändras i BIOS.

När det gäller detta så är det lite hur som helst som den visar har jag märkt nu under kvällen då jag mixtrat och haft mig.

Ingen som helst ordning alls i BIOS.

När man själv strulat med det här så åker höljet av och sedan blir det en massa omstarter,  skiftande av sladdar och ändringar av BIOS, plus några svordomar.......... till slut brukar det funka.... Med glimten i ögat (blinkande)

Hehehe...Du vill nog inte få veta vad jag har vräkt ur mig här nu under kvällen (ingen annan heller skulle jag tro). Men inte har det hjälpt.

Kanske hjälper imorgon  ;D

Vad är det för BIOS ?  Märke/Version ?

Det skall vara en ASUS (är lite osäker)

Får återkomma med mer information imorgon då jag förhoppningsvis är piggare.

Tack för all hjälp så här långt i alla fall  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns CDn alt DVDn i BIOS bland enheterna  Va?   Hur är BIOS konfigureringen ställd ? Auto ?

Sedan om du skiftar anslutningen till CD/DVD att det verkligen ändras i BIOS.

När det gäller detta så är det lite hur som helst som den visar har jag märkt nu under kvällen då jag mixtrat och haft mig.

Ingen som helst ordning alls i BIOS.

Det skall vara en ASUS (är lite osäker)

Får återkomma med mer information imorgon då jag förhoppningsvis är piggare.

Hej

Börja med att red ut vad du ser i BIOS inställningarna.....vet man vilket BIOS det är så kan man oxå kolla i manualskrället....AMI Bios  osv...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns CDn alt DVDn i BIOS bland enheterna  Va?  Hur är BIOS konfigureringen ställd ? Auto ?

Sedan om du skiftar anslutningen till CD/DVD att det verkligen ändras i BIOS.

När det gäller detta så är det lite hur som helst som den visar har jag märkt nu under kvällen då jag mixtrat och haft mig.

Ingen som helst ordning alls i BIOS.

Det skall vara en ASUS (är lite osäker)

Får återkomma med mer information imorgon då jag förhoppningsvis är piggare.

Hej

Börja med att red ut vad du ser i BIOS inställningarna.....vet man vilket BIOS det är så kan man oxå kolla i manualskrället....AMI Bios  osv...

;)

Yeas fixar detta imorgon (är för trött nu). Måste få sova så jag orkar upp och åka iväg och jobba några timmar imorgon.

Tack för all hjälp

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...