Gå till innehåll

Ljudisolera aluminiumschassi.


Recommended Posts

Tjena.  :)

Har fått tag på ett schassi av aluminium. Tänkte sätta sådana där ljudisolerande material på insidan. Ska finnas en tråd om detta, men hittar den inte. Det är alltså länken som fanns i den tråden, till nått ställe man kunde beställa sånnt på, ja letar efter.

De va hårddisken i den burken ja gjorde om till extern, så ägaren kunde fortsätta använda den. Resten fick ja. Ska bli en ubuntuburk av den, tror ja.  ;D

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.  :)

Har fått tag på ett schassi av aluminium. Tänkte sätta sådana där ljudisolerande material på insidan. Ska finnas en tråd om detta, men hittar den inte. Det är alltså länken som fanns i den tråden, till nått ställe man kunde beställa sånnt på, ja letar efter.

De va hårddisken i den burken ja gjorde om till extern, så ägaren kunde fortsätta använda den. Resten fick ja. Ska bli en ubuntuburk av den, tror ja.  ;D

:)

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=3799.0

Där har du tråden  :)

EDIT: Han som skrev länkarna har visst plockat bort dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.  :)

Plun.

Ja e redan med i sweclockers forum. Brukar läsa där.  Men ja trivs bättre här.  ;D

Ja funderar på att sätta i nytt alltihopa, men det kommer att ta en stund. Får bygga en egen front och göra om baksidan, så de passar till ett nytt kort. Fast nu använder dom ju satadiskar till alla kort har ja sett, men de borde väl funka med ubuntu ändå va?

Belsebub.

Hur gick de med din burk? Blev den tystare?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blev det inte märkbart tystare med ATI-coolern, men tempraturen i burken sjönk i alla fall =)

Skummgummimattorna har jag inte satt in ännu, det får blir ett framtidsprojekt när jag får mer tid över.

Ska du satsa på mattor också eller? Om du gör det får du berätta hur det blev!  :) Nyfiken på hur pass stor skillnad dom kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du Bulsebub.  :)

Ja läste att aluminium låter mer än vanlig plåt, så de borde räcka att man limmar fast några "plattor" på insidan. Och en överdimensionerad nätdel, med görstor fläkt.

Fast dom där skummgummimattorna du har. Brinner dom? Bara så man inte behöver oroa sig hela tiden, tänkte ja.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyvärr blir ju burken som en baslåda nu.

Angående brandsäkerheten har jag ingen aning men det vore ju otroligt dumt om dom inte är flammskyddssäkra. Jag ska försöka kolla upp det, för det är ju helt klart intressant att slippa oroa sig för att det ska börja brinna i burken om man inte är hemma.

EDIT: http://www.acoustiproducts.com/en/materials.asp

Där står det lite om flammsydd i produkten.

Annars kanske det här kan vara något? http://www.webhallen.com/prod.php?id=40324 Den ska vara brandsäker och är mest såld på webbhallen bland mattor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema har alla modeller av dämpplattor och så är dom billiga. Skälv har jag den modellen som är som tjärpapp, jag tror att dom kallas för asfaltplattor? Dessa har dubbelhäftande tape på baksidan. Den dämpplattan jag beskrev ovan döddar alla vibrationer och jag har även använt dessa inne i gamla hedliga skivspelare för att dödda vibrationer på den tiden när man byggde HiFi. Dom har även dom ludna dämpskivorna för bilbruk och jag tror inte att dessa kan brinna. Dom ludna skulle jag tro samlar en massa dam däremot men dom är säker värda att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema har alla modeller av dämpplattor och så är dom billiga. Skälv har jag den modellen som är som tjärpapp, jag tror att dom kallas för asfaltplattor? Dessa har dubbelhäftande tape på baksidan. Den dämpplattan jag beskrev ovan döddar alla vibrationer och jag har även använt dessa inne i gamla hedliga skivspelare för att dödda vibrationer på den tiden när man byggde HiFi. Dom har även dom ludna dämpskivorna för bilbruk och jag tror inte att dessa kan brinna. Dom ludna skulle jag tro samlar en massa dam däremot men dom är säker värda att prova.

Jag hittar inga dämpplattar på biltemas hemsida??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tror jag är bäst!

Skrikdämpningsplattor universal

Tillverkade av ett speciellt gummimaterial som tål hög värme och effektivt dämpar vibrationsljud från bromsbeläggen. Självhäftande och enkelt klippbara till rätt format. Levereras i satser om 4 plattor.

Denna däremot limmas uppe på den ovanför så tror jag att det blir tyst?

Ljuddämpningsplatta

För bil, båt, husvagn m.m. Tillverkad av skumplast. Försedd med ytskikt av aluminiserad polyesterfolie och självhäftande baksida. Dämpar effektivt ljud och värme från motor, växellåda och chassi. Användbar t.ex i motorrum, kupéutrymme, bagagerum etc. Tål temperaturer från -30 °C till +120 °C. Testad och godkänd enligt ISO 3795.

Eller denna?

Ljuddämpningsplatta

Effektiva och beprövade mattor som minskar ljudvolymen med ca 40 dB. Tillverkade av skumplast. Kan limmas fast. Mycket användbara för att t.ex. sänka motorljud. Produkterna uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. Testade och godkända enligt ISO 3795.

Samtliga finns på Biltema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Tandläkarn har oxå skaffat nya datorer med xp. Och apoteket kör sin streck-kod (Priset) med windows 98. ha ha  ;D

Varför är du sjuk förresten?

Fick inflamation i en tand och vidare ner i halsen. Och samtidigt är ja alergisk på sommaren, snuva o sånnt. Låg i två veckor, kunde knappt andas.  :(  Men ja överlevde, så ni får stå ut me mig ett tag till.  ;D

Börjar med bilderna så smått.  :)

Börja med att bryta upp locket, med en stor skruvmejsel, eller nått.

dator1fh0.th.jpg

Och innan man pillar, måste datorn jordas. Blomsterjord blir bra.

dator2qb3.th.jpg

Glöm inte att vattna.  ;D

Fler bilder följer när ja får tid.  ;)

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tandläkarn har oxå skaffat nya datorer med xp. Och apoteket kör sin streck-kod (Priset) med windows 98. ha ha

:D Jag tänker aldrig på sånt, datanööörd  :P Hoppas dom inte har kopplat till internet på win 98 datorerna bara..

Fick inflamation i en tand och vidare ner i halsen. Och samtidigt är ja alergisk på sommaren, snuva o sånnt. Låg i två veckor, kunde knappt andas.  Ledsen  Men ja överlevde, så ni får stå ut me mig ett tag till.

Läskigt! Frisk och kry nu då?

Och innan man pillar, måste datorn jordas. Blomsterjord blir bra.

HAHA! Den var bra!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...