Gå till innehåll

Återgå till XP från Vista


Manneman

Recommended Posts

Har läst någonstans om detta men hittar inget....

Ska återgå till XP från Vista på en maskin här hemma. Jag bootar upp på XP-skivan och installationen startar. Jag väljer att "formattera och installera" och installationsfilerna läser in på hårddisken efter att disken formatteras. Datorn startar sedvanligt om, men när det kommer upp "Tryck på valfri tangent för att starta från skivan", och jag inte trycker, så kommer det upp "operativsystemet kan inte starta"...

Det är ju mitt under en installation och jag ska ju inte trycka igång skivan igen?

Någon som vet vad jag ska göra för att förbereda installationen för att kunna återgå till Vista? Visst är det något man ska göra, som jag missat innan jag går igång att installera XP på en tidigare Vista-partition?

All hjälp uppskattas.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite osäker nu.

När jag hade flera partitioner på samma hårddisk så i samband med att C-partitionen togs bort

så blev D-partitionen nya C... och den nyskapade partitionen blev en högre bokstav.

Håll dig kvar i forummet en stund till så får vi se om någon annan har erfarenhet av flerpartitionsdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp... jag gör det.

Har för mig att hårddisken INTE formatteras riktigt utan där är någon fil som måste tas bort eller skrivas om, men jag kan vara helt ute och resa...

Vill ju ABSOLUT inte bli av med alla fotografier och annat på de andra partitionerna...

Anledningen till att jag ska återgå till XP är enligt denna länken. Har ärligt talat tröttnat på alla Vista-problem...

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...icseen#msg44158

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan formatera, men jag tror nog att du behöver ta bort partionen och skapa en ny på samma plats med exakt samma storlek. Jag har gjort det flera gånger och det funkar.

Är du det minsta osäker på vad du gör... låt bli, utan formatera bara. Gör en full formatering inte snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märliga är ju att jag måste formattera via XP´s installationsprogram... där väljer jag bara Formattera och installera. När jag gjort det får jag det konstiga felet vid omstart, under installationen.

Det är väl bara om man formatterar i Windowsmiljö som man får alternativet Snabb och Fullständig formattering?

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar en fet backup och chansar på att ta bort partitionen... i värsta fall får jag väl börja om på noll och lägga in all musik och alla kort igen... men man drar sig för det in i det sista...

Någon som vill köpa ett Vista Home Premium? Fick aktiveringen nollställd av Microsoft förra veckan....

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är INTE så att de andra partitionerna tas bort eller skadas

av att du tar bort C -partitionen.

Men eventuellt ändras partitionernas enhetsbeteckningar.

Alltså att D-disken blir boot-partition. Ingen data försvinner alltså.

Backup ska du ALLTID ha på DVD eller annan disk. En disk är ingen evighetsmaskin...

Någon som vill köpa ett Vista Home Premium?

Jag gick också tillbaka till XP efter en månads kamp med drivrutiner, buggar och

oanvändbar hårdvara (inga drivrutiner till hårdvara äldre än tre år.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begriper fan ingenting.... bootar på XP skivan. Maskinvarukonfigurationen kontrolleras, står det... sen kommer jag inte längre.

Bootar på Vista-skivan... fastnar med Auora-skärmen med muspekaren, sen inte längre.

Min återställningsskiva från HP med XP funkar inte hellre... helt svart.

Snacka om att fastna i Vistas klor.

Några förslag?

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du boota med xpcd'n till återställningskonsollen?

Har du inget adminlösen, tryck enter...

skriv fixmbr vid prompten.

Starta om datorn och försök installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fixade sig... fick hjälp av MS över telefon. Fick använda Vistaskivan i Windowsläge... skriva något i kommandopromten och sen "avpartionera" hårddisken...

Tack för all hjälp!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kladdade otroligt och jag kunde inte boota på varken Vista-skivan, XP-skivan eller min återställningsskiva.... Vad jag skrev kommer jag inte ihåg, det var när operatören från ms var i luren, men därefter gick det att boota från Vista-skivan. Det var dock tvunget att ha skivan i när jag skrev....

Jag avpartionerade hårddisken och startade sen om med XP-skivan... sen gick det som vanligt.

Det var rena paniken... borde kanske skrivit ner vad jag skrev för kommando i cmd-fönstret..

Sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt... men jag känner igen /force...

I med vista dvd'n boota till recoveryconsol/återställningskonsollen, skriv vid prompten...

"d:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force"

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns i boot på dvd'n (d:) med växeln nt52 (återställ till xp) alla delar och finns det problem, tvinga fram en ändring (force).

Starta om datorn och boota på xp cd'n och fortsätt med installationen.

Edit:

Ett litet förtydligande...

XP och andra operativsystems bootloaders heter nt52

Vistas bootloader heter nt60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Nämen?... när du bootar med skivan får du upp alternativ vad du vill göra... tror det är efter du anget serienumret. Där väljer du bara återställningskonsoll... om det är under "reparera" är jag inte säker på, men det är bara att prova sig fram.

Satt själv fast ordentligt och fick denna hjälpen av MS över telefon. Men efter att ha läst Venoms svar på detta inlägg så var det PRECIS så jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag byte tillbax till XP igen så gjorde jag följande:

I med Vista-skivan

När jag kom till den delen där man kan formatera,partionera etc....

Så formaterade jag partionen. Tog bort den oxh skapade därefter en ny partion.

(jag är inte helt 100 på detta, möjligt att jag bara tog bort partionen)....

Ut med Vista-skivan. In med XP-skivan

Startade om & fortsatte XP installationen som vanligt...

FINITO.....

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...