Gå till innehåll

Är det dags att skaffa ny hårddisk?


Recommended Posts

Hej!

En av mina datorer vägrade plötsligt att starta upp, den stannade vid windows xp logo boot screen. Tänkte först att de kanske räcker med att bara installera om windows men det lyckades inte för installationsprogrammet klarade inte av att läsa från disken.

Nästa steg blev istället att testa hdd:n i en annan dator, och efter en del strul fick jag igång disken på den andra datorn. Då körde jag chkdsk /f på alla fyra partitionerna och resultatet var följande:

C: 16kB i skadade sektorer

D: 4kB i skadade sektorer

E: 0kB i skadade sektorer

F: 316kB i skadade sektorer

Efter diskgenomgången satte jag tillbaka hårdskivan i den datorn den hör hemma och då startade windows upp från den skivan.

Men det kan ju helt klart inte vara bra att ha skadade sektorer på hårdskivan men hur farligt är det och borde jag skaffa mig en ny?

Hdd:n är av märket Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y160M0 SATA och är ca fyra år gammal

// johnzered

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadade sektorer kan markeras som skadade och används då inte längre av filsystemet. Men, har man en gång fått skadade sektorer så finns det ju inget som säger att det kommer att bli fler skadade sektorer med dataförlust som följd. Jag skulle spara undan det som behöver sparas och sticka ner på stan och införskaffa en ny disk på en gång! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting är relativt..... ;)

Skadade sektorer uppkommer oftast pga något klåfinger som stänger av en

dator med powerknappen isf rätta sättet. Alternativt vid strömavbrott tex vid åska.

Disken tvärnitar med "läsarmen" ute..  :P

Så skador på ett visst område behöver inte betyda att disken är skrotfärdig.

Däremot om skador detekters lite här och var inkl att man ser läs/skrivfel i Adminverktyg > Loggboken

är ett säkert tecken på att den är slut. (inkl ev missljud)

Sen kan en sprillans ny disk också tvärnita så allt är egentligen en fråga om "Backuper" och då på personliga

filer.... ett system är ju inte särskilt märkvärdigt att installera om.  (sen kan man då strula med fullbackuper som

vissa gör...)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,,,jag kan ju säga på en gång att jag är en nybörjare. Men är hemskt nyfiken.

Jag måste fråga,,,,,när man kör check,disk i XP,,,,,så kan man ju kryssa i

reparera skadade sektorer på hårddisk.

Hjälper inte det ??? ??? ???  EEEEhhhh blir det inte återställt då?

Det är den som tar några timmar att göra. Det är den jag menar.

Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min HDD kraschar regelbundet ::)

Senast i förrgår, först hör man hur den startar om, några sekunder senare är datorn helt låst. Jag försöker desperat boota om den med olika metoder i nån timma. Men det går halvbra, men tills slut lyckat jag komma in i Utforskaren för att ställa in en HDD-kontroll vid nästa start.

Den startar inte Windows mer den kvällen.

Men på morgonen (igår alltså) startar jag datorn och allt fungerar som den ska, diskkontrollen går igång och tuggar nån timma. Allt funkar primus. Men för säkerhets skull kör jag igång kontrollen en gång till, vet dock inte om det hjälper att köra den multipla gånger, men det känns bättre efteråt i alla fall :)

Så, var ser man hur många skadade sektorer man har och hur mycket dyrbart lagringsutrymme man förlorat ? Och är det Windows eller HDD'n som håller koll på vilka sektorer som inte bör användas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet man inte.....om du har tur så markerar chkdsk området som skadat och

det används inte mer.  Sen kan disken funka flera år till.

Har man otur så har man skador på flera områden som sprider sig och

då är disken slut... skrotfärdig.

Via kontrollpanelen > administartionsverktyg > loggboken ser man då ofta

att en disk inte funkar som den ska, det blir en massa läs/skrivfel.

Har man pengar över så gör man som Stenis direkt men det kan vara onödigt....

Nu är den här disken 4 år och har du aldrig kollat disken förut så är det naturligt att

den kan innehålla fel.

Sen om du vet att det varit strömavbrott eller något klåfinger i farten...

Om nu någon mer ser tråden så BACKUPA först sedan chkdsk....finns massvis

med exempel där haverier uppstått då man kollat diskar.

Digitalfoton sitter många med och gråter "krokodiltårar" när disken havererarar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen egentligen så är det inte jag som använt datorn jag har bara varit "administratör" för den..byggde den någon gång under hösten 2004 (oj då är den ju inte alls 4 år utan 3 :-[ ) har egentligen inte hört så mycket om hur den funkat förrän nu när den inte längre startade. Men jag tror knappast att de som använt den skött den så bra.

plun: hur kan man backupa före man kör chkdsk om man inte får kontakt till disken? jag försökte via utforskaren men den låste sig sedan försökte jag via command prompt då kom det i/o error.

Efter att jag hade kört chkdsk så kunde jag utforska disken. nu har den dock pajat igen har kört chkdsk på en partition men måste väl köra det på de andra nu också för den vägrar starta, lite jobbigt att måsta koppla den till en annan dator bara för att köra chkdsk.

Om jag nu får igång den igen och backupar foton osv. och därefter formaterar och sätter in windows på nytt, är det då troligt att windows inte använder sig av de skadade sektorerna och man kan köra vidare tills fler skadade sektorer kommer?

Ifall jag bestämmer mig för att köpa en ny disk fungerar en sata 2 disk på en sata 1 kontroller?

//johnzered

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plun: hur kan man backupa före man kör chkdsk om man inte får kontakt till disken? jag försökte via utforskaren men den låste sig sedan försökte jag via command prompt då kom det i/o error.

Efter att jag hade kört chkdsk så kunde jag utforska disken. nu har den dock pajat igen har kört chkdsk på en partition men måste väl köra det på de andra nu också för den vägrar starta, lite jobbigt att måsta koppla den till en annan dator bara för att köra chkdsk.

Om jag nu får igång den igen och backupar foton osv. och därefter formaterar och sätter in windows på nytt, är det då troligt att windows inte använder sig av de skadade sektorerna och man kan köra vidare tills fler skadade sektorer kommer?

Ifall jag bestämmer mig för att köpa en ny disk fungerar en sata 2 disk på en sata 1 kontroller?

//johnzered

Gyllene regler...

- En skadad disk ska flyttas till en annan dator och då köras som slave. Man slipper en massa onödig

läs/skriv om den sitter kvar.

- Man kan behöva ett räddningsprogram som Scavenger, ev kan du läsa direkt.

http://www.quetek.com/prod02.htm

Det finns "freeware" men det mesta är junk

- Allt data man vill rädda läser man då direkt över till en annan disk i datorn eller flyttbar USB disk i datorn man

använder som "räddningsstation".

Angående SATA måste du kolla på supportsidorna för moderkortet/controllern.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...men man kan väl inte välja att köra en sata disk som slave? eller? En annan sak gäller skadade sektorer som ett argument för att få en ny disk? När jag kom på att den blir 3 år om en månad kollade jag köpekvittor och där står det att garantin är 3 år. Men det kanske inte räcker med skadade sektorer för att få en ny disk? Men detta är väl en sak jag måste ta upp med firman som jag köpte delarna från, men vad tror ni?

//johnzered

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...men man kan väl inte välja att köra en sata disk som slave? eller? En annan sak gäller skadade sektorer som ett argument för att få en ny disk? När jag kom på att den blir 3 år om en månad kollade jag köpekvittor och där står det att garantin är 3 år. Men det kanske inte räcker med skadade sektorer för att få en ny disk? Men detta är väl en sak jag måste ta upp med firman som jag köpte delarna från, men vad tror ni?

//johnzered

OK angående SATA däremot väljer ju du i BIOS vilken det ska bootas ifrån.

Garantivillkor är en djungel och när du väl har räddat datat så kan man undersöka djupare och

diskutera resultatet med den man köpt disken av.

Tex Seatools

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?loca...000dd04090aRCRD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken tvärnitar med "läsarmen" ute..

Det är omöjligt...  Skivan snurrar med 5400 - 10000 varv /min och kan inte tvärstanna pga strömbortfall.

Vad disken gör är att avsluta skrivningen innan bufferten är tömd och sedan dra in huvudet i landnings zoonen. Huvudena flyger över diskytan och det krävs bara en mindre strömpuls för att rycka ut armen.

Denna funktion är inbyggd i konstruktionen.

Men på morgonen (igår alltså) startar jag datorn och allt fungerar som den ska

Däremot blir disklagren slitna med tiden och disken kan komma att wobbla, med skriv o läsfel till följd.

När disken är kall och fettet i lagren på disken har hårdnat något så blir disken stabil igen ett tag.

Man kan även höra om en disk har problem. Det blir ett rytmiskt tuggande och datorn stoppar upp en stund i väntan på omförsöken till läsning.

reparera skadade sektorer på hårddisk.

Ja, sektorerna har checksummor med vars hjälp det räknas ut vad som borde stått i skadade sektorer (om inte för många fel inom en snäv sträcka uppkommit). Den skadade sektorn skrivs på annan plats och sektorn markeras oanvändbar.

Och är det Windows eller HDD'n som håller koll på vilka sektorer som inte bör användas ?

Det är disken som har informationen nedskriven på ett reserverat område. Windows läser informationen vid monteringen.

fungerar en sata 2 disk på en sata 1 kontroller

Ja den fungerar med SATA1's överföringshastighet.

det kanske inte räcker med skadade sektorer för att få en ny disk?

Det kan vara svårt att påvisa att felet är ihållande. Vissa dåliga sektorer får man räkna med. Jag hade en 2,5" i bärbara som började hacka och hänga systemet redan efter två år. Försäkringen innebar att hela datorn skulle skickas utomlands för service...(Acer). Jag köpte en ny disk och svalde förtreten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej de lär väl nog bli en ny disk, orkar inte börja strula med någon garanti-skit som knappast ändå leder någon vart...

Men nu är frågan vad skall man satsa på, jag har hittat tre kandidater som verkar lämpliga för denna maskin.

Modellerna är:

- Seagate Barracuda 7200.10 160 GB

- Samsung SpinPoint T166 HD160HJ 160 GB

- Samsung SpinPoint S166 HD161HJ 160 GB

Vad är skillnaden mellan S och T serien från Samsung jag får inte ut nåt av deras hemsida. De ända jag kommit fram till är att S-serien är bättre men på vad vet jag inte.

Så egentligen står det väl mellan Samsung's S166 eller Seagate. Jag har aldrig haft en Samsung disk utan i regel endast kört med Seagate och jag har varit väldigt nöjd, men Samsung har ju fått ganska mycket bra kritik på olika forum de senaste åren så borde man pröva en sådan? Hmm...

//johnzered

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför anger du så små diskar som 160GB ? De finns knappt att få tag på idag...

Som systemdisk vill man ha en högvarvig (7200 - 15000 varv) och snabb disk

(SATA2 med 8-16MB cacheminne) eftersom denna disk används mycket och ofta.

Till datadisk är man bara ute efter storlek i förhållande till pris (400 - 500GB).

Den billigaste disken på Komplett.se är en 250GB disk för 625:-

Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM

Därefter en Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM för 775:-

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10096&...=&maxPrice=

Enligt Samsung (som inte visar några modeller av S-typen) så skall S stå för Silent, alltdså Tysta diskar.

- Samsung SpinPoint T166 HD160HJ 160 GB  ==>  Everything you want, T-Series... ==> Prestanda...

- Samsung SpinPoint S166 HD161HJ 160 GB  ==>  Silent and speedy,    S-Series... ==> Tyst o snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför anger du så små diskar som 160GB ? De finns knappt att få tag på idag...

Orsaken till det är att jag bara ville få en billig disk för att kunna få igång datorn igen, datorn är ändå redan ganska gammal så jag tycker det är onödigt att satsa några extra slantar på den längre.

Edit: dessutom stöder inte moderkortet SATA2 jag kan ändå inte dra nytta av det senaste...

Enligt Samsung (som inte visar några modeller av S-typen) så skall S stå för Silent, alltdså Tysta diskar.

- Samsung SpinPoint T166 HD160HJ 160 GB   ==>  Everything you want, T-Series... ==> Prestanda...

- Samsung SpinPoint S166 HD161HJ 160 GB   ==>  Silent and speedy,    S-Series... ==> Tyst o snabb.

ok...de var väl ungefär de samma som jag kom fram till. Jävlit skit av samsung att inte ha vettig info på sidorna. Tror jag de får bli en Seagate som jag varit nöjd med tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: dessutom stöder inte moderkortet SATA2 jag kan ändå inte dra nytta av det senaste...

Det är riktigt som du skriver. Men du kan köra en SATA2 disk på en SATA(1) kontroller. Överföringshastigheten ligger ändå i praktiken på SATA nivån (upp till 150MB /sec) eftersom vi fortfarande talar om roterande diskar. Deras begränsning beror fortfarande på långsam förflyttning av läshuvudena och inte elektronikens möjligheter i SATA2's 300MB/sec.

Diskens kapasitet kan du utnyttja bättre i nästa PC som du ändå till sist kommer att köpa...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...