Gå till innehåll

Använd 4GB RAM-minne i 32-bitars Vista [Minneshantering]


Venoms

Recommended Posts

Eftersom det inte finns någon Boot.ini i vista så fungerar inte /3gb växeln i 32bit Vista.

I x64 Vista är detta tips helt onödigt eftersom det redan stöder 4gb...

På x86 platformar så används 2gb av kernel (systemet) och 2gb av use mode (programmen) vilket betyder att 4gb minne, som xp stöder delas lika. Om jag nu har en server eller cad program etc som kräver mycket minne kan man använda växeln /3gb som delar upp minnet till 1gb kernel och 3gb use mode. Växeln /3gb skrivs in i boot.ini.

Nu finns inte boot.ini i Vista så man får lösa problemet genom att skriva följande:

Start -> skriv:cmd (enter), BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072.

Du behöver inte ange någon boot GUID eftersom att då ändras den du är på... och det är ju det du vill.

Om du vill återställa till orginalet skriv: bcdedit /deletevalue increaseuserva

OBS! Detta fungerar bara på 32bit Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...
Och på svenska betyder det...?

Det betyder att om du vill ändra förhållandet i minnestilldelningen i Vista 32bit system, gör du så här...

Tryck på Start -> skriv:cmd.

Tryck på (enter).

Skriv: BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelarna med detta? På svenska tack....  :D      Finns det några nackdelar?

Jag har en bärbar med Vista 32bit system. När jag köpte datorn sa expediten att jag kan ha 3gb minne men det är max, för att 32bit systemet inte klarar mer minne än så. Okej tänkte jag och tryckte dit ett extra minne så att jag totalt fick 3gb.

Har jag fått allt om bakfoten eller kan man ha 4gb ändå?

Ahh,,, jag är amatör men du kan säkert klargöra det mesta för mig ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelarna finns om man sätter upp en server eller har minneskrävande program typ rendera filmer fotoprogram etc.

För normalanvändaren finns det inte några direkta fördelar med mer minne än de 3gb som du redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man undra om 2 gb räcker i en bärbar om man bara surfar? startar den snabbare tex med mer minne??

En fördel om man har mer minne är att växlingsfilen kan inaktiveras, då minskar diskaktiviteten och datorn blir en aning piggare.

För att snabba upp uppstarten är det bättre att gå på jakt efter onödiga tjänster och processer. Undrar om Vista kan använda mer än 2 gb vid uppstart? Till vad i så fall?

Men det var inte det tråden handlade om från början, utan hur man kan tillåta ett program att använda mer än 2 gb i 32-bitars-Vista. Då bör man nog ha 4 gb ram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

hej! jag har en hp me 4 gb ram tyvär läste jag inte på innan i min iver när jag beställde så jag fick med 32 bit vista. jag har testat att skriva in det där i cmd o det funkar inte får bara ett felmedelenade "det gick inte att öppna datalagret för starkonfigurationen. Åtkomst nekad"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! jag har en hp me 4 gb ram tyvär läste jag inte på innan i min iver när jag beställde så jag fick med 32 bit vista. jag har testat att skriva in det där i cmd o det funkar inte får bara ett felmedelenade "det gick inte att öppna datalagret för starkonfigurationen. Åtkomst nekad"

Du måste starta cmd.exe med adminrättigheter. Sök upp det i startmenyn och högerklicka det och välj "Kör som administratör".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man undra om 2 gb räcker i en bärbar om man bara surfar? startar den snabbare tex med mer minne??

Jag har en bärbar med 4GB minne. Av det använder Vista ca. 3,2GB Märker stor skillnad mellan de ursprungliga två och det jag har nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man undra om 2 gb räcker i en bärbar om man bara surfar? startar den snabbare tex med mer minne??

Jag har en bärbar med 4GB minne. Av det använder Vista ca. 3,2GB Märker stor skillnad mellan de ursprungliga två och det jag har nu...

Att köra Vista med 2GB minne är som att köra XP med 1GB... d.v.s en smärre plåga! Ibland tror jag att datortillverkarna inte VILL ha nöjda kunder!... Varför fortsätter dom annars, att envisas med att kränga datorer med underdimensionerat RAM, när det kostar så lite, och gör så mycket för upplevelsen med 1 eller 2 GB extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...