taz Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Har platt monitor från 2002 med 3-poligt uttag för att jacka in i äldre datorer (så klart), där de hade 3 poliga uttag på nätagget, en för PC ström som ännu finns kvar, men även en för Monitor ström ! vilka inga moderna datorer har, utan dem har ju 220v. direkt till skärm/ nätagg - skärm. Denna gammla skärm har ett 12v. uttag till skärm sen ett Aggregat där denna 3-poliga kontakt sitter !! hur löser jag detta problem, så att jag kan använda skärmen iaf. kreativa ideer mottages. (funktionella dvs Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hammerfall Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Köp en aparat sladd med 3 poler som du sätter i vägguttaget, roblem solved. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 visst , men hur vet jag att nätagget klarar av det då? står inget om spänningen in till aggets 3poliga del. Är det 220v. ut PCns 3 poliga äldre monitor utgångar? isf. funkar det väl, men annars.... *poFF*' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aok Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Du kan ju mäta dig fram.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 visst , men hur vet jag att nätagget klarar av det då? står inget om spänningen in till aggets 3poliga del. Är det 220v. ut PCns 3 poliga äldre monitor utgångar? isf. funkar det väl, men annars.... *poFF*' Skärmen o nätagget ska ha en märkplåt. Skruva loss eller klipp av sladden och sätt dit ett standard jordat uttag. Blå o svart> nolla o fas, gul/grön> jord. Jordar du fel så poffar det till....säkringarna ryker också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Hur bred är 3-poliga kontakten ? 8mm ? och ser ut som: Ange gärna fabrikat och modell beteckningar som du kan hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 3-poliga är i helhet 22mm bred , 15mm hög. ser lika ut som 3poliga power kabeln till en stationär dators nätdel. Adapter mod. DELL No. PSCV360104A står det på den iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Då är det alltså en vanlig strömsladd för vägguttaget (220V) du behöver skaffa. Det är svårt att se vilken av kontakterna som passar i adaptern så du får jämföra själv... http://www.partman.se/product/products.asp...;ss=103&l=2 http://cgi.ebay.com/12V-3A-AC-Adapter-DELL...801231047a12316 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 Ok.. inte för att min adapter såg ut som någon av de 2 bilderna (ser mer antik & större ut) Men kontakten är av den understa bilden. Så jag antar iom detta att Gammla Datorers nätagg hade en 220V 3polig utgång som standard till Monitornerna .... annars skulle det inte funka med en enkel konverteringssladd 3pol / stick kontakt standard 220v. mot den jag har med 3pol hane / 3pol hona... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Nåt sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 Exakt en sådan har jag till Adaptern ! sen till monitorn från adapterna så är det en tunn sladd med en rund hona som ska in på 12v ingången på monitorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Det är 220v då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 Ok Antar att jag bara ska leta i skrubben om jag hittar en antik kabel, annars får ja köpa nånstans.. (Har en gammal ATARI STFM 512 de hade väl en sådan kabel). från 80talet... : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Men kontakten är av den understa bilden.Så jag antar iom detta att Gammla Datorers nätagg hade en 220V 3polig utgång som standard till Monitornerna .... annars skulle det inte funka med en enkel konverteringssladd 3pol / stick kontakt standard 220v. mot den jag har med 3pol hane / 3pol hona... Den undre bilden är vanlig till nätadaptrar men är svår att hitta i Internet butikerna. Kontakten har runda stift i stället för avlånga stift. Detta har inte att göra med att det är gamla saker. Kontakttypen används fortfarande för 220V anslutning. Anledningen är istället att skärmen har för lite plats inuti för att ha transformatorn inbygd. Därför får den placeras utanför skärmen som med din adapter. Om det är sladden som JohanF visar på bild, så är det en vanlig skarvkabel för 220V. Det var vanligt att nätaggregatet på datorerna kopplade 220V vidare till bildskärmen för att spara vägguttag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 Sitter det en sån sladd som på min bild som går att ta bort så är det bara att ersätta med en vanlig aparat sladd istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 28, 2008 Author Share Posted January 28, 2008 Jo sladden var lös som JohanF s bild. ska leta efter sån"EDIT: (SOM BILD NEDAN ! )", eller fråga bekanta innan jag letar i butikerna. fast de enda apparater jag själv sett använda sånna kontakter är just äldre datortillbehör. fast jag har ju inte sett allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Jag menade att du ska ta en sån istället. Samma in i trafon och vanlig kontakt på andra sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 10 kr på Claes Ohlson Plus att man inte har tummen mitt i näven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Jag trodde alla hade såna kablar i överflöd. Jag har iaf en full flyttkartong på jobbet med såna. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taz Posted January 31, 2008 Author Share Posted January 31, 2008 OK. Tack.. Hittad en som passade & Funkade längst in i ett skåp fullt me delar /skräp. Monitor funkar nu... ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts