Gå till innehåll

Extern hårddisk i golvet, hur lagar jag den?


Recommended Posts

Hej

Igår så råkade jag ha ner min externa hårddisk på golvet och nu har den blivit någotkonstig. Ibland startar den som den ska och ibland inte.

Så vad kan ha hänt. Finns det något ting jag kan göra för att den ska fungera lika bra igen? Eller är det bara att köpa en ny?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

När den startar som den ska, så kör du en disk kontroll.

Disken - Egenskaper - Verktyg - Analysera och reparera...

Om disken har problem med att starta upp så kan elektronikplattan ha skadats.

Eventuellt vid sladdkontakterna. Jag kan inte rekommendera dig att öppna lådan

eftersom eventuell garanti då går förlorad. Eventuellt kan du kräva garanti byte...  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den startar som den ska, så kör du en disk kontroll.

Disken - Egenskaper - Verktyg - Analysera och reparera...

Om disken har problem med att starta upp så kan elektronikplattan ha skadats.

Eventuellt vid sladdkontakterna. Jag kan inte rekommendera dig att öppna lådan

eftersom eventuell garanti då går förlorad. Eventuellt kan du kräva garanti byte...  8)

Du menar typ scandisk? Jag försökte köra det igår men den kunde inte köra fördig.

Lampan lyser som den ska. Men det händer att den sloknar ibland när den har startat men kommer igång sen efter en liten stund. Men ingen bild eller ljud lagar när jag har kollat på lite film som finns på hårddisken. Kan sånt här gå på garati? Jag tapade den ju i golvet.

Hur lång är garatin ? Den är köpte på siba. tror jag har haft den ett år snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar typ scandisk? Jag försökte köra det igår men den kunde inte köra fördig.

Då tyder det på att diskytan har skadats av smällen i golvet.

Du kan prova att lägga över all data på annan disk och formatera (fullständig) om disken.

Lampan lyser som den ska. Men det händer att den sloknar ibland när den har startat men kommer igång sen efter en liten stund. Men ingen bild eller ljud lagar när jag har kollat på lite film som finns på hårddisken.

Lampan kan indikera diskstatus. Om inte läshuvudena har skadats så kan du fortfarande läsa resten av ytan.

Kan sånt här gå på garati? Jag tapade den ju i golvet. Hur lång är garatin ?

Njaaa... det var mest menat som en pikning... jag tror att ditt goda samvete skulle sätta stopp för det. ;D

Garantin är två år (även om de bara talar om ett år) på fabrikationsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen disk som skulle klara av allt det som finns på den. Den är 500Gb och det är den största hårddisken jag har och den är full. Så jag kan tyvär inte rädd allt. Så det är frågan vad man ska göra då. Vad skulle det hjälpa med en formatering? Jag vet inte om jag har lust att göra det. Det kanske förstör den ännu mer.

Ja jag kan läsa vad som finns på den.

Så jag kan alltså få den bytte eller? Även fast det var mitt fel?

Det är en Iomega 500 GB jag har. Köpte den på siba. Jag tror jag snart har haft den ett år. Jag hopas jag har kvittot kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin är två år (även om de bara talar om ett år) på fabrikationsfel.

Ett litet citat från konsumentverkets hemsida.... bara för att förtydliga!    ;)

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=125

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin är två år (även om de bara talar om ett år) på fabrikationsfel.

Ett litet citat från konsumentverkets hemsida.... bara för att förtydliga!    ;)

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=125

Så vad säger det här i klarspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad säger det här i klarspråk?

Att du har 3 års garanti mot fabrikationsfel..... "tapp i golv" tar inte fabriken (eller någon annan heller) ansvar för !

;)

Edit: Det kan möjligen gå på hemförsäkringen om du har en sådan, med s.k. "drulleförsäkring" inkluderad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad säger det här i klarspråk?

Att du har 3 års garanti mot fabrikationsfel..... "tapp i golv" tar inte fabriken (eller någon annan heller) ansvar för !

;)

Edit: Det kan möjligen gå på hemförsäkringen om du har en sådan, med s.k. "drulleförsäkring" inkluderad!

Nej jag skulle inte tro jag har någon sådan med. Så då är det alltså bara att man får köpa en ny då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skulle inte tro jag har någon sådan med. Så då är det alltså bara att man får köpa en ny då?

Om disken verkligen är trasig,..Ja! Men eftersom du kan läsa från disken. så finns det en rimmlig chans att det endast är kabinettets elektronik som är skadad. I så fall, går det utmärkt att plocka ur själva hårddisken och montera den internt i datorn.... eller i en ny tom kabinett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skulle inte tro jag har någon sådan med. Så då är det alltså bara att man får köpa en ny då?

Om disken verkligen är trasig,..Ja! Men eftersom du kan läsa från disken. så finns det en rimmlig chans att det endast är kabinettets elektronik som är skadad. I så fall, går det utmärkt att plocka ur själva hårddisken och montera den internt i datorn.... eller i en ny tom kabinett!

Ja det händer att jag kan läsa från den. Ibland får jag fördröjningsfel. Men det är inte ofat och jag har inte fåt något när jag har titat på film. Så vad ska man göra ploka isär den och kolla i den hur det ser ut? Eller ska jag låta bli med tanke på garantin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det händer att jag kan läsa från den. Ibland får jag fördröjningsfel. Men det är inte ofat och jag har inte fåt något när jag har titat på film. Så vad ska man göra ploka isär den och kolla i den hur det ser ut? Eller ska jag låta bli med tanke på garantin?

Någon garanti gäller inte i ditt fall, så om disken inte fungerar som den skall, så hade jag nog satsat på att plocka ur den o testa den direkt i datorn (eller en hårddisk-docka)..... visar det sig då att själva disken är hel, så kan du ju fundera på om du vill köpa ett tomt kabinett till den. Eller låta den sitta i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det händer att jag kan läsa från den. Ibland får jag fördröjningsfel. Men det är inte ofat och jag har inte fåt något när jag har titat på film. Så vad ska man göra ploka isär den och kolla i den hur det ser ut? Eller ska jag låta bli med tanke på garantin?

Någon garanti gäller inte i ditt fall, så om disken inte fungerar som den skall, så hade jag nog satsat på att plocka ur den o testa den direkt i datorn (eller en hårddisk-docka)..... visar det sig då att själva disken är hel, så kan du ju fundera på om du vill köpa ett tomt kabinett till den. Eller låta den sitta i datorn.

Men vad tror du det är för fel efter det jag har beskrivit? Är det något du undrar över? Kan ju ha misat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry... men trasig/glapp elektronik ger andra fel...

Diskkontrollen gick ju inte igenom och om uppspelning 'låser' sig (fördröjningsfel) innebär detta

upprepade omförsök med läsningen på vissa ställen av disken.

Jag skulle köpa en till 500GB disk och rädda över så mycket som fortfarande går att läsa.

Om disken snurrar (är igång) när den tappas i golvet så ligger läshuvudena ute på disken.

På det spår som den befinner sig så skrapar huvudena i ytan och data skadas där.

I värre fall så innebär detta att läshuvudena också skadas och kommer att 'flyga' sämre.

En fullständig formatering sedan gör att hela disken skrivs om och felaktiga spår markeras bort i

skivans bitmapp såsom oanvändbara.

P.S.  Disken är ju ändå nästan full och då behöver du ju ändå en till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med uppspelningen låser sig?

Nej jag använde den inte då skulle jag tro när jag tapade den i golvet.

Ja jag vet att disken nästan är full men jag har inte rensat den på ett tag. Har haft den full länge. Man behöver ju inte köpa en ny så fårt den blir full.

Jag ska se hur den är när jag kommer hem. Just nu är jag hos min flikvän och sitter inte vid min vanliga dator.

Ja men om man formaterar om den kan det inte hända med att den blir obruk bar med? Även fast den inte fungerar som den ska nu men jag sitter inte vid min vanliga dator nu. Ska prova den och se om den fungerar bätre snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??? Sitter du hos flickvännen och kör dator !? Det uppskattar hon säkert ::) (inte)

Låser sig... man ser att disklampan blinkar snabbt men inget händer på en stund...

Om du inte använde den men den var igång, då riskerar endast 'startspåret' att skadas och där ligger

ingen data. Hade den varit avstängd så hade läshuvudena varit låsta och skyddade utanför skivytan.

Okay jag tänkte att du sparade på filmerna...

Men det är ju helt upp till dig. Har du ingen viktig data på disken så... skit samma :P

Formateringen bekräftar i så fall bara att disken blivit allvarligt skadad.

Jag tycker att du bör få igenom en Diskkontroll om du skall kunna lita på disken i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hon sitter med. Jag sitte rpå min laptop som jag har tagit med och hon på hennes dator.

Nej jag märke rinte av något sådant problem. Borde jag det?

ag får ju igenån den men den säger bara inte att den inte kan slurföra. Den har kört igenom och är färdig med fas tre om jag inte minns fel. Sen kan jag inte köra mer. Jag kan inte köra defragmentering häller.

Jo jag ha mycket filmer och serier som jag vill spara. Ska se om jag kan få hjälp av en. På honom lätt det som att det kunde vara något i kabinettet som hade gåt sönder.

Jag har som sagt för mig att den var på. svårt att komma ihåg vilket den var eller inte. Men jag har för mig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte ge er en uppdatering.

Jag och en till flyttade den externa hårddisken och satte in den intent och körde scandisk och då kunde den köra igenom och fixa några filprobelm. Sen provade vi och sätta in den externt igen i häget igen och köra scandisk då med. Och då lykades den köra det med. Så är disken med pålitlig nu elelr finns det något mer jag ska testa? Se om den kan lete igenom efter bad sectors nu och se vad som händer.

Det tar väll rätt lång tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte ge er en uppdatering.

Så är disken med pålitlig nu elelr finns det något mer jag ska testa? Se om den kan lete igenom efter bad sectors nu och se vad som händer.

Det tar väll rätt lång tid?

Läs ovan:

Jag skulle köpa en till 500GB disk och rädda över så mycket som fortfarande går att läsa.

Om disken snurrar (är igång) när den tappas i golvet så ligger läshuvudena ute på disken.

På det spår som den befinner sig så skrapar huvudena i ytan och data skadas där.

I värre fall så innebär detta att läshuvudena också skadas och kommer att 'flyga' sämre.

En fullständig formatering sedan gör att hela disken skrivs om och felaktiga spår markeras bort i

skivans bitmapp såsom oanvändbara.

P.S.  Disken är ju ändå nästan full och då behöver du ju ändå en till...

Disken kommer förr eller senare att haverera, frågan är bara när...

Så försök att rädda över så mycket du kan och kassera den tappade hårddisken.

Även om nu solen lyser och disken verkar fungera just nu, så kommer det en dag då den ger upp helt...

Hårddiskar som man tappat i golvet skall man aldrig räkna med att de fungerar till 100% sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte ge er en uppdatering.

Så är disken med pålitlig nu elelr finns det något mer jag ska testa? Se om den kan lete igenom efter bad sectors nu och se vad som händer.

Det tar väll rätt lång tid?

Läs ovan:

Jag skulle köpa en till 500GB disk och rädda över så mycket som fortfarande går att läsa.

Om disken snurrar (är igång) när den tappas i golvet så ligger läshuvudena ute på disken.

På det spår som den befinner sig så skrapar huvudena i ytan och data skadas där.

I värre fall så innebär detta att läshuvudena också skadas och kommer att 'flyga' sämre.

En fullständig formatering sedan gör att hela disken skrivs om och felaktiga spår markeras bort i

skivans bitmapp såsom oanvändbara.

P.S.  Disken är ju ändå nästan full och då behöver du ju ändå en till...

Disken kommer förr eller senare att haverera, frågan är bara när...

Så försök att rädda över så mycket du kan och kassera den tappade hårddisken.

Även om nu solen lyser och disken verkar fungera just nu, så kommer det en dag då den ger upp helt...

Hårddiskar som man tappat i golvet skall man aldrig räkna med att de fungerar till 100% sedan...

Har tyvär ingen stans att göra av de sakerna just nu. Men det fungerar ju att köra igenom med scandisk. Det lätt som det var väldigt viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du kan köra Scandisk är ingen garanti för att den tappade hårddisken en dag kommer att sluta och fungera.

Troligtvis har både läshuvuden och vissa sektorrer skadats eller kommer att skadas i framtiden.

Att "tro" att disken fungerar till 100% i det här läget, bara för att scandisk körst felfritt,  är INTE att rekommendera om du vill ha filerna kvar intakta.

Kan ge mig katten på att disken t ex inte skulle klara av en defragmentering i nuläget.

Så lyd våra råd:

Försök att rädda över filerna på en anna disk. Om du inte kan det just nu, låt bli att använda disken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du kan köra Scandisk är ingen garanti för att den tappade hårddisken en dag kommer att sluta och fungera.

Troligtvis har både läshuvuden och vissa sektorrer skadats eller kommer att skadas i framtiden.

Att "tro" att disken fungerar till 100% i det här läget, bara för att scandisk körst felfritt,  är INTE att rekommendera om du vill ha filerna kvar intakta.

Kan ge mig katten på att disken t ex inte skulle klara av en defragmentering i nuläget.

Så lyd våra råd:

Försök att rädda över filerna på en anna disk. Om du inte kan det just nu, låt bli att använda disken!

Ja men alla hårddiskar kan ju gå sönder som sagt. Har som sagt funderat på och köpa en ny men jag vet inte när. Har inte titat på någon ny än men jag ska göra det. Den värkar som sagt fungera bätre nu.

När man köper hårddisk måste man tänka något på de andra då så det blir samma hastighet eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...