Gå till innehåll

Klockan stannar ibland och jag måste uppdatera den manuellt


__087

Recommended Posts

Tjena!

Precis som rubriken heter så stannar min windows klocka ibland och jag är tvungen att gå in på klockan -> Internet-tid och sedan trycka på uppdatera nu. Är det någon som vet hur jag löser det här underligga problemet?? Tack på förhand // __087   PS. Installerade nyligen om min dator pga problem och kör som tidigare Windows XP Pro SP2

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar klockan rätt tid när du startar datorn, eller är tiden helt fel???

Jag misstänker isåfall att det lilla batteriet på moderkortet håller på och ta slut.

Batteriet är inte särskilt svårt att byta själv och brukar finnas i de flesta välsorterade ur eller fotoaffärer.

Kontrollera vilken typ av batteri du skall ha, brukar stå i manualen för moderkortet, där oftast även en bild på var det sitter brukar finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa klockan visar exakta tiden när jag startar datorn. Ok men problemet är att jag kör en ASUS A3HF Laptop  :-
Om det skulle vara batteriet, så är det väl inget problem? :)

Sitter oftast ganska lätt tillgängligt och är inte alls svårt att byta.

Nu vet jag dock inte om det är batteriet eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet (RTC) på moderkortet har två uppgifter.

1. Att hålla förändrade BIOS -inställningar kvar i ett flyktigt minne.

2. Att försörja klock kretsen med ström när datorn är avstängd.

Klockan på moderkortet, precis som klockan på armen, måste drivas och hålla tiden när datorn startas

nästa gång. Tiden läses av och Windows presenterar den. Internet synkroniseringen rättar till tiden

i Windows som i sin tur uppdaterar klock kretsen på moderkortet.

Om tiden är rätt när windows startas så fungerar moderkortets klock krets och då är batteriet okay.

Om tiden sedan går fel så är det tidsuppdateringen i windows som inte fungerar.

Windows tiden sköts av en process, och som alla andra behöver den tid att köras i processorn.

Det är mycket av den anledning en windows klocka halkar efter och bör rättas till med någon veckas

mellanrum. Speciellt om processorn ofta belastas hårt. Det händer aldrig att windows klockan fortar sig.

Jag vet inte om du blivit klokare av denna förklaring men det kan kanske vägleda dig i felsökningen. :)

Jag har sett ett antal inlägg på Internet om problem efter man kommit tillbaka från Vila/Viloläge,

att tiden inte ändrats sedan föregående körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha jo klokare blev jag nog allt  ;D tack för förklaringen. Ni skulle alltså rekomendera att testa byta batteriet??

Prova med en annan uppdateringsserver först! Det är sen länge känt att Microsofts tidsserver är kass. Högerklicka på klockan och välj: "Justera datum/tid / Internettid"...där kan du skriva in "ntp.lth.se" ...en tidsserver som står på tekniska högskolan i Lund, och som är betydligt mer pålitlig än windowsservern. Du kan också köra nedanstående .reg-fil, så får du två nya, fungerande servrar att välja på i dropplisten.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionDateTimeServers]
"3"="europe.pool.ntp.org"
"4"="ntp.lth.se"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för att haka upp allt ditt hopp till ett batteri som troligast inte har med saken att göra...

så starta PC'n i Felsäkert Läge och låt den vara där lika länge som det brukar ta att få fram felet.

Får du inte fram felet där så är det något program i vanliga uppstarten som stör klockan.

Att byta knappcell i en bärbar är inte riskfritt eller ens enkelt. Som jag tidigare försökt förklara så

har batteriet ingen funktion när datorn väl startats upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig råkat ut för eller läst om något liknande ditt problem förut... :-

Där finns en Tjänst som heter "Windows Time" w32time.exe som uppdaterar klockan, men klockan skall

ticka på oavsett den Tjänsten har stoppat. Du kan ju stoppa/Starta Tjänsten om du vill testa...

Eftersom Felsäkert Läge inte hjälpte så skulle jag vilja utesluta det otroliga att hårdvaran skulle

vara inblandad. Fungerar klockan i Ubuntu så måste det vara Windows eller ohyra...

Skapa en Ubuntu CD och starta upp den. Den använder inte din hårddisk men däremot resten av din dator.

http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/367

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng bara av internet tids uppdateringen!?

Annars kan du prova detta, i ett kommandofönster. (4 kommandon)

net stop w32time

w32tm /unregister

w32tm /register

net start w32time

Tror inte att det ska vara batteriet, det används som sagt endast när datorn är avstängd.

Kolla annars dina inställningar för "Advanced Power Management (APM) i  BIOS."

Enligt en gammal rekommendation för windows98 (http://support.microsoft.com/kb/189706)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Det var ett tag sen jag skrev i den här tråden för jag trode problemet var löst till imorse!

Jag startade datorn tidigt imorse och satte mig en stund innan jag åkte till jobbet men sen när jag kom hem på eftermiddagen hade windows klockan stannat på 07.34  >:( fick nästan inte igång klockan alls, det hjälpte inte änns med att trycka på att uppdatera tiden. Vad kan det bero på att den hänger sig såhär?? Har testa alla tips si3rra, Waxinator m.fl har gett mig. Finns det flera tips är ni välkomna! M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt är det...

Klockan ska bara gå inne i Windows.  Har du kollat hur det ser ut i BIOS med tiden ?

Eller har BIOS fått spader och behöver flashas om.

Eller om det är en bärbar att den överhettas och tvärnitar  ??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...