Gå till innehåll

[LÖST] Windows Update verkar inte fungera och var är SP1?


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag har en laptop med Windows Vista Ultimate. På denna dator har jag i säkerhetscenter valt att bli meddelad när nya uppdateringar finns tillgänliga. Då jag inte fått några meddelanden på länge så gick jag in manuellt på Windows Update och fick då veta att det fanns 1 viktig uppdatering vid namn KB940510, daterad 2008-02-26. Varför har jag inte fått något meddelande om detta?

Sen undrar jag hur man tar reda vilket språk mitt Vista har i grunden? När jag startade datorn första gången så fick man ju välja bland en massa språk, men det som styr ifall SP1 är tillgängligt för min dator har väl inget att göra med vilket språk man väljer här utan istället vad det i grunden är för språk på OS:et, eller har jag fel? Och om det nu är engelsk version så borde väl också SP1 finnas på Windows Update, vilket det inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganske enkelt. Jag har fått det bekräftat att om man inte har en giltig licens, och om det upptäcks så får man inte notis om vissa uppdateringar. Jag hade ett snack med en man från Microsoft, i ett annat ärende som bekräftade att vissa "uppdateringar" kollar om man har giltig licens och har man inte det så spärras den automatiska funktionen för uppdateringar. Jag tyckte detta lät absurt så jag bad om bekräftelse på detta och fick till svar att MS KANSKE, men inget bekräftat, kommer att smyga in kontroller i sina uppdateringar för att kolla vilka som har giltiga licenser.  Detta ger till följd att ingen kommer att veta vilken uppdatering som kommer att vara en licenskontroll, bara för att stävja detta piratkopierande. Jag tycker det är helt rätt eftersom om man inte har nåt att dölja så kommer eventuella problem att snabbt redas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag hur man tar reda vilket språk mitt Vista har i grunden? När jag startade datorn första gången så fick man ju välja bland en massa språk, men det som styr ifall SP1 är tillgängligt för min dator har väl inget att göra med vilket språk man väljer här utan istället vad det i grunden är för språk på OS:et, eller har jag fel? Och om det nu är engelsk version så borde väl också SP1 finnas på Windows Update, vilket det inte gör.

Köper du Vista Ultimate så får du möjlighet att byta språkpaket.

Köper du en Svensk Ultimate så behöver du inte byta efter installationen (om du inte vill ha NyNorska).

Köper du (som jag) en Engelsk version så laddar man ner önskat språkpaketet efter installationen.

Servicepack SP1 är än så länge inte på svenska så för att installera det på en dator med språkpaket på så

måste detta språkpaket avinstalleras innan uppgraderingen accepteras.

Anledningen är naturligtvis att de gamla språkfilerna inte passar med nya SP1.

Avinstallerar du Svenska språkpaketet för att få tillbaka Engelska versionen så kommer du efter SP1

installationen inte längre att erbjudas något Svenskt språkpaket via MS Update förrän i Maj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganske enkelt. Jag har fått det bekräftat att om man inte har en giltig licens, och om det upptäcks så får man inte notis om vissa uppdateringar.

Jag tycker inte att det är så enkelt eftersom jag borde ha en giltig licens då OS:et var förinstallerat när jag köpte datorn (som f.ö. är en Asus G1S).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du Vista Ultimate så får du möjlighet att byta språkpaket.

Köper du en Svensk Ultimate så behöver du inte byta efter installationen (om du inte vill ha NyNorska).

Köper du (som jag) en Engelsk version så laddar man ner önskat språkpaketet efter installationen.

Servicepack SP1 är än så länge inte på svenska så för att installera det på en dator med språkpaket på så

måste detta språkpaket avinstalleras innan uppgraderingen accepteras.

Anledningen är naturligtvis att de gamla språkfilerna inte passar med nya SP1.

Avinstallerar du Svenska språkpaketet för att få tillbaka Engelska versionen så kommer du efter SP1

installationen inte längre att erbjudas något Svenskt språkpaket via MS Update förrän i Maj.

Hej Waxinator! Problemet är ju att jag inte vet om OS:et är engelskt i grunden eller inte. Om det första jag får göra när jag startar datorn är att välja språk så säger det ju inget om vad det är för språkversion på OS:et och vad som följer med något språkpaket. F.ö. så valde jag engelska, då jag tycker att det är lättare att söka på eventuella felmeddelanden på detta språk samt att jag även i övrigt tycker att det inte är några problem. Men även fast jag valde engelska så kan jag ju ha en svenskt Vista i botten och då skulle det väl ändå inte gå att installera SP1. Eller är det bara vilket språkpaket man har som avgör om SP1 fungerar eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade min engelska Ultimate så var installationen på engelska. Först efter att MS

Uppdate kollade tillgängliga nedladdningar så gavs jag möjligheten att ladda Svenska språket.

När jag skulle installera SP1 så bytte jag först till Engelska språket men det gillades inte.

Svenska språkpaketet var tvunget att avinstalleras. Ingen pardon... Så har du ett av de 36 språken

installerade i din PC så måste de bort först.

Alla Vista versioner är i grunden engelska. Du måste kunna se vilka paket som installerats.

Kolla i Kontrollpanelen - Regional and Language... - Keyboards and... - Install/uninstall languages...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att jag inte vet om OS:et är engelskt i grunden eller inte.

Jag har både engelskt och svenskt Vista. Båda med språkpaket för svenska resp. engelska.

I Vista med det engelska grundspråket, står Welcome oberoende vilket språk jag har valt att starta med.

I Vista med det svenska grundspråket, står Välkommen oberoende vilket språk jag valt att starta med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att mitt Vista är engelskt, både med tanke på det Japanmannen skriver och att jag får upp följande bild under Install/uninstall languages med ett utropstecken som säger att det engelska paketet inte går att avinstallera eftersom det är systemspråket.

Men jag måste alltså avinstallera det svenska språkpaketet för att kunna installera SP1, även fast mitt Vista är engelskt och jag har engelska som visningsspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag måste alltså avinstallera det svenska språkpaketet för att kunna installera SP1, även fast mitt Vista är engelskt och jag har engelska som visningsspråk?

Du måste avinstallera det svenska språkpaketet.

Så här ser ut i ett Vista med svenskt grundspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows Vista finns det inget "grundspråk" - operativsystemet är språkoberoende och alla språk (även engelska) är bara språkpaket/"display languages". Vilket språk som installerades först är m.a.o. helt oväsentligt - du kan installera nya språk och ta bort gamla språk i vilken ordning du vill. Den enda begränsning som finns är väl att du måste ha minst ett språkpaket installerat hela tiden.

Vill du installera Wave0-releasen av SP1 så måste du dock avinstallera alla språkpaket utom engelska, tyska, japanska, spanska och franska - språkrsurserna för alla andra språk är inte inkluderade i wave0-releasen. Har du något annat språk installerat så är installationen av SP1 blockerad.

Vill du inte avinstallera det svenska språkpaketet nu så får du vänta med att installera SP1 till dess att Wave1-releasen rullas ut. (Wave1-releasen innehåller alla språk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows Vista finns det inget "grundspråk" - operativsystemet är språkoberoende och alla språk (även engelska) är bara språkpaket/"display languages". Vilket språk som installerades först är m.a.o. helt oväsentligt - du kan installera nya språk och ta bort gamla språk i vilken ordning du vill. Den enda begränsning som finns är väl att du måste ha minst ett språkpaket installerat hela tiden.

Jag kan ha missat något.... men i min svenska Vista ultimate, är det inte möjligt att ta bort just svenska!

Edit: Jag ställde om allting till engelska just för att kolla så det inte var något sådant som stoppade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha missat något.... men i min svenska Vista ultimate, är det inte möjligt att ta bort just svenska!

Nej, du har inte missat något.

Självklart kan du inte ta bort svenska, då det är grundspråket i ditt Vista.

Har ingen betydelse att du lägger på ett språkpaket och ställer om systemet till det. Det svenska kan du aldrig ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha missat något.... men i min svenska Vista ultimate, är det inte möjligt att ta bort just svenska!

Nej, du har inte missat något.

Självklart kan du inte ta bort svenska, då det är grundspråket i ditt Vista.

Har ingen betydelse att du lägger på ett språkpaket och ställer om systemet till det. Det svenska kan du aldrig ta bort.

Alltså..... du kanske skule läsa mer än bara sista inlägget!  ;)    Att påvisa detta faktum, var liksom hela poängen i mitt inlägg!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså..... du kanske skule läsa mer än bara sista inlägget!  ;)    Att påvisa detta faktum, var liksom hela poängen i mitt inlägg!  :)

Bra e-son att du påvisade att byte till Engelskt språkpaket inte gav möjligheten att ta bort det i grunden installerade Svenska språkpaketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra e-son att du påvisade att byte till Engelskt språkpaket inte gav möjligheten att ta bort det i grunden installerade Svenska språkpaketet.

Mjo.... det verkar vara så, att installationsspråket får man helt enkelt leva med! Det innebär att ett svenskt Vista, kan man inte installera sp1 på, förrän det släpps på svenska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Twin Peaks Bobs teori inte verkar stämma utan att det faktiskt finns ett grundspråk i Vista. I mitt fall är detta grundspåk Engelska. Och om jag förstått saken rätt så måste jag avinstallera alla andra språkpaket innan jag kan installera SP1 i nuläget.

Nu har jag dock inte så bråttom med SP1 så jag kan lugnt vänta tills nästa våg lanseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...