Gå till innehåll

Det går inte att kommunicera med DNS


Recommended Posts

Jag köpte en bärbar LG 07-08-01 med Vista, den har fungerat utmärkt till slutet av Januari i år. Då började med att jag inte kom ut på nätet eller rättare sagt ibland gick det och i bland inte både trådlöst eller nät-kabel var det ingen skillnad. Andra datorer fungerar som är ansluta till BBB s trådlösa modem. Har pratat med dom och dom säger att allt ser normalt ut. När jag klickar på Diagnotisera och reparera kommer "Det går inte att kommunisera med premiär DNS-server 81.26.227.3 el 194.54.122.198el 194.54.122.199 el 194.54.122.200". Jag tror att det  är alltså något som stör i datorn,,,,,, men vad?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder viloläget kan det bli så att du blir tilldelad en ny ipadress under tiden du är i vila och då kommer du inte ut när du väcker datorn igen eftersom du har en gammal ipadress i minnet...

Prova med att stänga av viloläget och stäng av datorn helt innan du startar upp den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att kommunisera med premiär DNS-server

81.26.227.3

194.54.122.198

194.54.122.199

194.54.122.200

81.26.227.3 är väl ingen DNS-adress !? utan en Gateway ! eller ? ::)

inetnum: 81.26.227.0 - 81.26.227.255

netname: BOSTREAM-VDSL-UMEA

descr: BOSTREAM-SERVER-NET2 UMEA

descr: Bostream AB

descr: Kungsbron 21

descr: S-111 22 Stockholm

descr: Sweden

Och... ?!

inetnum: 194.54.122.192 - 194.54.122.255

netname: BKFNO

descr: Bergen Kirkelige Fellesråd

country: NO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår när jag startar upp datorn så går det inte komma ut, i bland kopplar den bara i från,, jag pendlar mellan bra och utmärkt sändning med det trådlösa.

Kan du konstatera att det är den trådlösa uppkopplingen som är problemet?!

Kan du köra med kabelanslutning till routern och med samma nätverksinställningar utan problem?

...eller är det för långt mellan enheterna?

Om mottagningen mellan enheterna varierar kraftigt så undrar man varför.

Är routern på en samma våningsplan som din PC?

...så att antennernas långsidor är parallella med varandra?  <router>|    -zzz-    |<PC>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte konstantera att det är bara det trådlösa eftersom det inte går att koppla upp via nät-kabel.(det konstiga är att det går iblan och ibland inte.

Rotern/modemet från BBB har stått på samma plats sedan Augusti då jag köpte LG F12KKSV och det har fungerat skit bra ända till slutet på Januari-början på Februari. (både med trådlöst å kabel) Jag har kört spy program och allt men det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor först:

1) Kör du dynamisk IP-adress eller statisk?

2) Om du kör dynamisk - får du DNS inställningarna via DHCP eller har du knackat in dem själv?

3) Om du kör statiskt - har du knackat in DNS inställningarna själv?

4) Ser att 81.26.227.3 mappar mot dns3.bostream.se. Är det verkligen rätt DNS du skall ha?

5) Har du någon firewall som inte fixar port53 om den skall?

6) Kör du bara via BBB eller flyttar du ibland till en annan operatör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kör bara med BBB trådlösa modem och jag har inte skrivigt in något själv utan blir tilldelad ip-adresser och dyligt av BBB. allt har fungerat bra till slutet av Januari-början till Februari.

Funkar det att köra en trace route mot någon extern IP-adress när felet uppstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;D förstår inte riktigt vad du menar. försökte med BBB suporten ip adersser, ping kommandon mm mm och han såg inget.,,, vet inte om det är det du menar

Nästa gång du får problem, öppna ett DOS-fönster:

Start->Kör-> och i fältet "Öppna" skriv:

          CMD

och tryck sedan <enter>

I fönstret som öppnats skriver du vid prompten:

  tracert 81.26.227    

och trycker <enter>

Nu slår du upp sökvägen fram till en utav BBB:s DNS-servrar. Om du inte kommer fram så är det ett nätfel och inte ett DNS-fel du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu kom jag in,, suck. Gjorde som du beskrev : Begäran gjorde time out

i kväll kom jag in på fölande sätt: Diagonisera och reparera-- så kommer det upp"det går inte att kommunisera med DNS,,," och reparera i gen/b] men det är inte alltid det går på det här sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte kunde nås DNS:en via IP-adressen så kan du utesluta att det är något DNS fel. Det enda undantaget vore att DNS:ens nätkonnektivitet gick ned vilket verkar vara långsökt.

Det troliga är att du tappar konnektiviteten. Om det är ute i BBB:s nät eller lokalt är svårt att säga nu. Men när du pratar med deras support nästa gång så nämn att du får "time out" när du försöker köra en trace till DNS:ens IP-adress. De borde då förstå att det är ett fel ute i nätet (alt din access) och därmed veta var de skall felsöka.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och BBB supporten gick i genom det här med time out och hans råd var att kotakta en Vista support om inställningar i just vista. MEN vet du vad MSXML 4.0 sp2 kb936181,MSXML 4.0 sp2 kb941833 är för något,, tillhör det XP eller det tillhör Vista. Det är ju ett form av servic pack och det kan ju väl störa när jag startar upp datorn. vet du var man annars kan se alla program som går i gång när jag startar upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och BBB supporten gick i genom det här med time out och hans råd var att kotakta en Vista support om inställningar i just vista. MEN vet du vad MSXML 4.0 sp2 kb936181,MSXML 4.0 sp2 kb941833 är för något,, tillhör det XP eller det tillhör Vista. Det är ju ett form av servic pack och det kan ju väl störa när jag startar upp datorn. vet du var man annars kan se alla program som går i gång när jag startar upp?

Oavsett om det skulle ha stört dig vid just det tillfället så har du väl inte laddat ned det varje gång du har haft problem? Eller menar du att SP:et är orsak till problemet? Försök att minnas om du hade samma problem innan SP:et laddades ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag BBB själv och har man otur så kan det

vara klart knöligt.

1. Datorns mjukvara  ?

Jag hittar inte modellen hos LG ?  http://www.lge.com/support/software.jsp

2. Modemet/routern är väl gratisvarianten från BBB ?  och då borde BBB själv

ha koll på rätt firmware.

3. Jag fick precis samma problem förra sommaren.  Testade med det mesta inkl OpenDNS

Eftersom jag nu mest kör ett OS där man kan hitta loggar över det mesta så syntes ju felet.

4. BBBs support ser normalt precis hur det uppför sig och vi testade då alla standardfunktionerna som

såg OK ut inkl att de kan starta om "modemet" i telestationen.

5. Med mitt gamla Teliamodem så funkade allt OK.... ;)

6. BBB har en 2:a linjes support för att reda ut trubbel som inte kan vara mjukvarurelaterat och

efter nån dag så meddelade de att de skickar ut ett nytt modem.... ;D

Man såg korta intermittenta avbrott på min lina som berodde på modemfel.

Utmaningen är att reda ut allt mjukvarurelaterat...kan ibland vara knöligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Amar) 

mmm jag menar at sp kan vara en orsak.

1.blev instalerat via windows update den 28-1-08

2. var inget sådant strul innan (förra året och i början på 2008

så visst det kan ju vara det men behöver inte vara det eller så får jag göra en om installation. Lite drastiskt.

(plun)

http://www.ciao.se/LG_F1_2KKSV_Express_Dua...5_4_TFT__533132

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så visst det kan ju vara det men behöver inte vara det eller så får jag göra en om installation. Lite drastiskt.

(plun)

http://www.ciao.se/LG_F1_2KKSV_Express_Dua...5_4_TFT__533132

LG har en minst sagt jobbig hemsida.... hursomhelst svenska  http://se.lgservice.com/

Kör man precis som en leverantör rekommenderar så kan inte en support protestera.

Det är snabbt gjort att kolla igenom drivarna.  Sen fiins det då 2 trådlösa drivare Intels o ralink.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu rnsat LG n, installerat om vista uppdaterat LG-updte och windows-update OCH samma problem är kvar. vad betyder det här då?? att mina nätverkskort har rasat fast det står att den fungerar perfekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu rnsat LG n, installerat om vista uppdaterat LG-updte och windows-update OCH samma problem är kvar. vad betyder det här då?? att mina nätverkskort har rasat fast det står att den fungerar perfekt

Som jag skrev så kan du då meddela BBB att mjukvaran är fixad så här.

99% av allt strul beror ju på användarna själva. (iaf med XP)

- Routerns firmware ?

- BBBs loggar inkl det ni provar dvs när du pratar med supporten.

De ser normalt allting.

- Ser allting normalt ut om du går in i routergränssittet mha en kabelansluten dator ?

192.168.?.?  (beroende på router)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nu har BBB  erkänt att dom har problem med Vista och deras servrar,,, att dom inte kunnat säga det innan  :- . Jag skulle få en viss ersättning när problemet är löst för den tid det har strulat eller så får jag byta levrantör, Men Jag är ju inte säker på om det slulle funka med någon annan heller så jag får väl vänta å se  :-[ .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...