Gå till innehåll

[LÖST] Hur får jag bort gammal java-version från datorn?


Belsebub

Recommended Posts

När jag tittar på "lägg till eller ta bort program" så har jag där två st. javainstallationer en java 6 update 3 och en java 6 update 5. När jag ska ta bort den gamla java 6 update 3 så får jag bara ett felmeddelande "ett allvarligt fel har uppstått" finns det något remove tool för detta eller vad är java för crap som inte gör en avinstallation innan den installerar det nya?

Funkar att ta bort i vista men icke i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit mycket snack om Java här den senaste tiden, och jag har alltid kommit försent för att svara ;)

Det spelar ingen roll om du inte avinstallerar ditt gamla Java eller inte, eftersom ditt nya Java kommer att skriva över de nycklar i registret som ditt gamla skrev. Om du vill bli av med den gamla kan du helt enkelt ta bort mappen eller varför inte låta den vara, den gör ingen skada ändå.

Du kan lita på mig, eftersom detta var exakt vad jag tog reda på när jag gjorde mitt projekt "Quail" som finns i forumet. Java lägger sig i registret, system32 och så klart där du installerar det. Men som sagt skrivs all information om ditt föregående Java över vid en ny installation :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit mycket snack om Java här den senaste tiden, och jag har alltid kommit försent för att svara ;)

Det spelar ingen roll om du inte avinstallerar ditt gamla Java eller inte, eftersom ditt nya Java kommer att skriva över de nycklar i registret som ditt gamla skrev. Om du vill bli av med den gamla kan du helt enkelt ta bort mappen eller varför inte låta den vara, den gör ingen skada ändå.

Du kan lita på mig, eftersom detta var exakt vad jag tog reda på när jag gjorde mitt projekt "Quail" som finns i forumet. Java lägger sig i registret, system32 och så klart där du installerar det. Men som sagt skrivs all information om ditt föregående Java över vid en ny installation :)

Njau... det finns 1 säkerhetshål där man utnyttjade koden som fanns i en gammal version och därifrån kommer det här.

Drevs stenhårt av en amerikansk MVP mot Sun som till slut skrev in det i en säkerhets "release notes".

Sen kan det kanske vara roligare att göra nåt vettigare med 100MB diskutrymme men det är ju inget som

oroar MS, Sun o de stora drakarna.... 

Det finns också specialställen som behöver äldre versionar av Java.

Till sist kan det kanske vara "pedagogiskt" hitta till Lägg Till/Ta bort program..... Aha faktorn... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... det finns 1 säkerhetshål där man utnyttjade koden som fanns i en gammal version och därifrån kommer det här.

Jag håller med om det andra du skriver i inlägget, men seriöst har du inte fått nog av de där säkerhetshålsnaket? Jag drog ju upp årets uppsats för dig innan..

Java är, bortsett från de "vanliga" språken, ett "tolkat" språk - koden kompileras till bytekod som själva Java (Runtime) tolkar och utför; och eftersom Javaprogrammen (.class-filer) då är vanliga filer är det helt sant att det kan finnas säkerhetshål i Java (Runtime). Helt rätt. Men när du säger att "där man utnyttjade koden som fanns i en gammal version" förstörs hela iden med ett säkerhetshål.. Alltså du pratar verkligen om säkerhetshål som om du (och förmodligen) inte vet vad det egentligen är.

Att det sitter människor och bestämmer vad de olika "skadliga koderna" ska heta (typ Virus, Mask, Skäkerhetshål) kan vara lite förvirrande, ja. Men du har verkligen avslutat de flesta tråderna med typ "Njae, säkerhetshål dit och hit" sen avslutar du. När man sen kollar upp dina källor visar det sig att du inte vet alls vad du snackar om.

Ämnet är hur man avinstallerar gamla Java (Runtime) versioner, inte säkerhetshål som inte stämmer.

Hela meningen med ett säkerhetshål är att man, med en vanlig oexekverbar fil orsakar en bugg i det programmet som tolkar filen, och får programet att utföra kod som befinner sig någon annan stanns.

Att denna plats skulle vara en gammal Java (Runtime) version är otänkbart, eftersom för att komma till de gamla versionerna av Java, måste det vara ett säkerhetshål i den nyaste Java (Runtime) versionen, vilket det inte är (Känt just nu), vilket leder till att din källa är otänkbart sann.

Förmodligen kommer det bli samma gamla tjat i denna tråd också, tur att vi sitter på internet och kan stänga datorn när vi vill eftersom jag inte hade orkat disskutera sånt här mög annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu nu skriver jag aldrig  påhittat "mög" som jag kanske läst på IDG eller

nåt liknande ställe....

Här har du "möget"...

Note: It is recommended that affected versions be removed from your system. For more information, see the installation notes on the respective java.sun.com download pages.

http://sunsolve.sun.com/search/document.do...y=1-66-200883-1

MVPn som fixade det här kan man läsa om här

http://securitygarden.blogspot.com/2006/08/java-update.html

"Farsoten" som drabbade användare var då  Winfixer/Vundo/Virtumundo.

Camality Jane o Steve Wechlser är då mycket kända amerikanska städare....

Slut på "möget"... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Workaround

To work around the described issue for the Java Plug-in on the Solaris and Linux platforms, use the latest JRE releases available from Sun and remove all symbolic links of earlier versions of Java Plug-in from the browser "plugins" directory.

Det står i och för sej om Solaris och Linux, men detta är bara ett exempel från texten. Texten betyder att du ska använda den senaste versionen av Java (De står inget om att du ska behöva avinstallera den gamla), och det står att du ska ta bort allt som har att göra med den gamla Javaversionen från din webbläsares "plugin-mapp". Men afan! Med andra ord: installera senaste Java, som skriver över allt som har att göra med den tidigare versionen (typ registernycklar och dylikt) även sätter den sig själv som standard Java-plugin i din webbläsare.

Du har helt rätt i att det finns ett säkerhetshål i en gammal Javaversion, men du läser texten och hittar ord som "java" "säkerhetshål" "gammalt" "farligt" sen formulerar du dig på ett toalt ologiskt och felaktigt sätt. Som jag sa i mitt första inlägg så är det bara att installera den nya Javan, eftersom den skriver över allt i registret, sätter sig själv som stndard Java-plugin, och skriver över java.exe i System32. Allt som är kvar av den gamla javan är mappen med programmen. Och eftersom hela denna texten du länkade till handlar om Java-plugin har vi redan där löst problemet, i och med att, som jag upprepar: Installerar du Java kommer installationsprogramet sätta Java-pluginet som standard i webbläsaren också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter Java uppdatera sig automatisk. Det funkar alltid och sedan tar jag bort den gamla versionen. Så har jag alltid gjort.

Men frågan är, behövs Java? I Vista tycks det inte behövas. I dom installationer jag gjort har jag aldrig installerat Java.

Såg att någon hade problem med en bank och Java för att logga in, det skulle möjligen vara det som är haken, annars har jag inte stött på att jag behövt Java någonstans egentligen.

Sen det här med säkerhetshål, uppträder dom i varje Javaversion, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är jag som har missat något, men jag förstår inte vad ni skall med Java till? Java är och förblir en potentiell säkerhetsrisk, som jag under mina 15 år bakom skärmen, inte en enda gång ansett nödvändig. De fåtal program som kräver Java, är hur lätta som helst att avstå ifrån.... det finns alltid alternativ som inte har det kravet! Så mitt råd är.... skippa Java. Det har så länga jag kan minnas, ställt till med problem.    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Workaround

To work around the described issue for the Java Plug-in on the Solaris and Linux platforms, use the latest JRE releases available from Sun and remove all symbolic links of earlier versions of Java Plug-in from the browser "plugins" directory.

Det står i och för sej om Solaris och Linux, men detta är bara ett exempel från texten. Texten betyder att du ska använda den senaste versionen av Java (De står inget om att du ska behöva avinstallera den gamla), och det står att du ska ta bort allt som har att göra med den gamla Javaversionen från din webbläsares "plugin-mapp". Men afan! Med andra ord: installera senaste Java, som skriver över allt som har att göra med den tidigare versionen (typ registernycklar och dylikt) även sätter den sig själv som standard Java-plugin i din webbläsare.

Du har helt rätt i att det finns ett säkerhetshål i en gammal Javaversion, men du läser texten och hittar ord som "java" "säkerhetshål" "gammalt" "farligt" sen formulerar du dig på ett toalt ologiskt och felaktigt sätt. Som jag sa i mitt första inlägg så är det bara att installera den nya Javan, eftersom den skriver över allt i registret, sätter sig själv som stndard Java-plugin, och skriver över java.exe i System32. Allt som är kvar av den gamla javan är mappen med programmen. Och eftersom hela denna texten du länkade till handlar om Java-plugin har vi redan där löst problemet, i och med att, som jag upprepar: Installerar du Java kommer installationsprogramet sätta Java-pluginet som standard i webbläsaren också.

Jaså....  ;D

Läs om !

Hursomhelst som jag skrev i mitt 1:a meddelande så ska alla användare ha förmågan

att öppna Lägg Till / Ta bort program och städa lite då och då. Tillhör allmönbildningen.

Tyvärr så spreds det sig en lite hysteri i städarcommunityn kring att ta bort gamla Java versioner.

Jag ser det mest som att man kan göra något vettigare med 100MB än att samla på gamla Java versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är jag som har missat något, men jag förstår inte vad ni skall med Java till? Java är och förblir en potentiell säkerhetsrisk, som jag under mina 15 år bakom skärmen, inte en enda gång ansett nödvändig. De fåtal program som kräver Java, är hur lätta som helst att avstå ifrån.... det finns alltid alternativ som inte har det kravet! Så mitt råd är.... skippa Java. Det har så länga jag kan minnas, ställt till med problem.     :)

BankID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
När jag gör ett Secunia-test står det ju att jag har en massa gamla versioner av java bara för att det inte går att ta bort dom. inget att bry sig om eller går att göra åt då alltså?

CCleaner... ;)

http://www.ccleanerbeginnersguide.com/

Kolla under Tools-Vektyg    Delete entry- Ta bort post

Sen kan det behövas några registerstädarvändor...

Klart !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...