Gå till innehåll

Windows Vista Service Pack 1 på tisdag


dj_Script

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Jag får inte heller upp att Sp1 finns för nerladdning. Jag har 4 valfria drivrutin som ligger under listan på WU men jag tror att jag redan har uppdaterat dem manuellt.

Kan jag bli nekad nerladdning pga. av dem drivrutinerna tro?

Om man läser på :

http://technet.microsoft.com/en-us/windows...a/bb968859.aspx

så står det lite längre ner i stycket:

If you choose to install Windows Vista SP1 via the standalone installer available on the Microsoft Download Center, Microsoft advises that you first visit Windows Update and install all optional drivers. Read Knowledge Base Articles 948187 and 948343 for more information.

Jag har testat att gömma uppdateringarana men det blir inte bättre för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen stjärt att man måste vara civilingenjör för att felsöka datorn så man kan få en uppdatering som borde varit där redan från början!

Nu har jag gått igenom listan på möjliga problem och visst var det ett. Jag hade ett Sigmatel ljudkort i burken vars drivrutiner inte var godkända. Efter att ha dammsugit nätet på nya drivrutiner från Sigmatel (som uppenbarligen är en sluten sekt, vars drivrutiner är lika hemliga som scientologernas kurslitteratur) så lyckades jag ladda ner nåt som verkade bra. Som givetvis inte funkade...

Enda som hände var att devicemanager tappade bort ljudkortet och jag fick manuellt döda den nu skadade drivrutinen. Efter det sökte jag fram ljudkortet och då minsann hittade datorn en ny drivrutin. Faktiskt den som MS vill att man ska ha.

Men tror ni att det funkar med SP1 då? Givetvis inte...

Jag längtar efter den dator som är som ett playstation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att de som körde Ultimate och därmed kunde växla mellan språk skulle kunna köra engelsk SP1. Litegrann därför jag valde Ultimate.

Fortfarande så måste du då ha antingen svensk Vista med SP1 eller det svenska språkpaketet som härstammar från SP1. Eftersom svenska SP1 drar ut på tiden så kan du bara växla mellan engelska, tyska, franska, japanska och spanska språken om du väljer att köra SP1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Mmm Windows mail ballar ur när jag kör SP1

Jag startar det och då skall det hämta mailen direkt men det står att det är fel inställt men det är det inte någonstans..

Någon som vet vad felet kan vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm va tycker ni om växlingsfilen har det blivit mindre? asså antal Mb miinne som används när datorn är igågn.. jag tycker att ca:800 mb som min vista tar är FÖR högt.. har det minskat sens ni ladda ner SP1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit i 2 dagar och provat lägga in mitt SP1 men, men likt förbannat så får jag fel, jag får Kod 78f som fel, men inte fan finns det något som kan hjälpa mig vad det är för fel, Är det någon av er som kan hjälpa mig igen denna resa plz!

Edit laddar upp en skrämdump åt er så ni ser.

http://img85.imageshack.us/img85/9136/namnlsqb5.jpg

Trycker man på hjälp eller söker på sidan kan jag då fan inte finna något som reder ut allt.

Läste just detta på ett annat forum, Kan det var så som han säger?

"Kollade lite om det kunde vara någon saknad drivrutin som jävlades som denna artikel säger:

http://support.microsoft.com/Default.aspx?kbid=948343

Visst språket kom jag och tänka på, jag har på svenska, kan det vara detta som är mitt problem? Men det verkar som bara är fan jag som har detta problem alltså :( Snälla hjälp!!!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit i 2 dagar och provat lägga in mitt SP1 men, men likt förbannat så får jag fel, jag får Kod 78f som fel, men inte fan finns det något som kan hjälpa mig vad det är för fel, Är det någon av er som kan hjälpa mig igen denna resa plz!

Edit laddar upp en skrämdump åt er så ni ser.

http://img85.imageshack.us/img85/9136/namnlsqb5.jpg

Trycker man på hjälp eller söker på sidan kan jag då fan inte finna något som reder ut allt.

Läste just detta på ett annat forum, Kan det var så som han säger?

"Kollade lite om det kunde vara någon saknad drivrutin som jävlades som denna artikel säger:

http://support.microsoft.com/Default.aspx?kbid=948343

Visst språket kom jag och tänka på, jag har på svenska, kan det vara detta som är mitt problem? Men det verkar som bara är fan jag som har detta problem alltså :( Snälla hjälp!!!"

SP1 finns inte på svenska ännu så det kan förklara varför det inte går. Vilken uppdatering är det du försöker installera via Windows Update?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP1 finns inte på svenska ännu så det kan förklara varför det inte går. Vilken uppdatering är det du försöker installera via Windows Update?

Jo jag vet att det inte finns på svenska ännu, men det verkar ju som den vill att jag ska göra update för den skickar hela tiden åt mig med rutan att det finns nya uppdateringar, och det är bara SP1, Min polare sitter på exakt samma som mig, Home premium edtion, och han fick igenom sin update med SP1, vad fan är detta alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det inte finns på svenska ännu, men det verkar ju som den vill att jag ska göra update för den skickar hela tiden åt mig med rutan att det finns nya uppdateringar, och det är bara SP1, Min polare sitter på exakt samma som mig, Home premium edtion, och han fick igenom sin update med SP1, vad fan är detta alltså...

Kan det vara så att du har en engelsk version av Vista, i grunden, men med svenskt språkpaket inlagt efter installationen? I så fall!.... avinstallera språkpaketet och hämta sen SP1... eller vänta tills SP1 kommer på svenska! Väljer du det 1:a alternativet så får du leva med ett engelskt vista några månader.... tills det kommer ett nytt svenskt språkpaket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så måste du då ha antingen svensk Vista med SP1 eller det svenska språkpaketet som härstammar från SP1. Eftersom svenska SP1 drar ut på tiden så kan du bara växla mellan engelska, tyska, franska, japanska och spanska språken om du väljer att köra SP1.

Vad menar du med svenskt språkpaket som härstammar från SP1...etc - om det nu inte är något problem för mig att fimpa svenska, kan jag då peta in SP1??? Hur?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det inte finns på svenska ännu, men det verkar ju som den vill att jag ska göra update för den skickar hela tiden åt mig med rutan att det finns nya uppdateringar, och det är bara SP1, Min polare sitter på exakt samma som mig, Home premium edtion, och han fick igenom sin update med SP1, vad fan är detta alltså...

Kan det vara så att du har en engelsk version av Vista, i grunden, men med svenskt språkpaket inlagt efter installationen? I så fall!.... avinstallera språkpaketet och hämta sen SP1... eller vänta tills SP1 kommer på svenska! Väljer du det 1:a alternativet så får du leva med ett engelskt vista några månader.... tills det kommer ett nytt svenskt språkpaket!

tackar, detta gör mig kanske lite klokare i det hela, men hur ser jag vad som e orginal språket? det e en OEM version jag har.

2 När kommer SP1 på svenska? och hur fan får jag update att välja denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, detta gör mig kanske lite klokare i det hela, men hur ser jag vad som e orginal språket? det e en OEM version jag har.

Jag befinner mig mitt i en omstrukturering av mina burkar, och har därför inte tillgång till Vista, för tillfället, och kan tyvärr inte guida dig, men om det är en svensk grundinstallation du har, så går det helt enkelt inte att avinstallera svenska språket!.... kanske Waxinator eller någon annan kan guida dig i denna fråga?

2 När kommer SP1 på svenska? och hur fan får jag update att välja denna?

När SP1 kommer på svenska, så lär du snart bli varse det, i detta forum bl.a!   ;)  Sitter du då med engelsk Vista SP1, så är det bara att välja svenskt språkpaket på MS update. Har du svensk Vista så kommer det via automatiska uppdateringar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, detta gör mig kanske lite klokare i det hela, men hur ser jag vad som e orginal språket? det e en OEM version jag har.

Jag befinner mig mitt i en omstrukturering av mina burkar, och har därför inte tillgång till Vista, för tillfället, och kan tyvärr inte guida dig, men om det är en svensk grundinstallation du har, så går det helt enkelt inte att avinstallera svenska språket!.... kanske Waxinator eller någon annan kan guida dig i denna fråga?

2 När kommer SP1 på svenska? och hur fan får jag update att välja denna?

När SP1 kommer på svenska, så lär du snart bli varse det, i detta forum bl.a!  ;)  Sitter du då med engelsk Vista SP1, så är det bara att välja svenskt språkpaket på MS update. Har du svensk Vista så kommer det via automatiska uppdateringar!

Oki tackar för din hjälp, då är det bara att rida ut denna storm och vänta ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Jo jag vet att det inte finns på svenska ännu, men det verkar ju som den vill att jag ska göra update för den skickar hela tiden åt mig med rutan att det finns nya uppdateringar, och det är bara SP1, Min polare sitter på exakt samma som mig, Home premium edtion, och han fick igenom sin update med SP1...

Det är enbart Vista Ultimate som kan laddas med språkpaket i efterhand.

Har du Windows Vista Home Premium på Svenska så kommer SP1 till dig om någon månad.

När du får meddelande om nya uppdateringar så skall du alltid först klicka på raden:

"Visa uppdateringar som finns" och där bestämma om du vill ha dem.

Samtidigt får du även se nummer och namn på uppdateringen.

Du kan i efterhand se vilken uppdatering som misslyckades genom att klicka på "Visa uppdaterings historik".

EDIT:  Har du som jag dåligt tålamod ibland...

          så kan du ladda ner den inofficiella versionen för bla. Svenska:

          http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g62552#msg62552

          Man kan avinstallera den om man senare vill ha den oficiella i maj (KB936330).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen stjärt att man måste vara civilingenjör för att felsöka datorn så man kan få en uppdatering som borde varit där redan från början!

Nu har jag gått igenom listan på möjliga problem och visst var det ett. Jag hade ett Sigmatel ljudkort i burken vars drivrutiner inte var godkända. Efter att ha dammsugit nätet på nya drivrutiner från Sigmatel (som uppenbarligen är en sluten sekt, vars drivrutiner är lika hemliga som scientologernas kurslitteratur) så lyckades jag ladda ner nåt som verkade bra. Som givetvis inte funkade...

Enda som hände var att devicemanager tappade bort ljudkortet och jag fick manuellt döda den nu skadade drivrutinen. Efter det sökte jag fram ljudkortet och då minsann hittade datorn en ny drivrutin. Faktiskt den som MS vill att man ska ha.

Men tror ni att det funkar med SP1 då? Givetvis inte...

Jag längtar efter den dator som är som ett playstation.

Det visade sig efter en del läsande att jag missförstått instruktionerna på microsofts sida.

Jag hade precis den sista drivrutinen som inte var tillåten till Sigmatelljudet. Tyvärr är det så att Sigmatel har sålt rasket till ett annat företag som skiter fullständigt i att göra nya drivrutiner...

Så det borde egentligen stå hos MS att "Släng ut Sigmatel genom fönstret"! >:(

Drivrutinen är avinstallerad och borttagen och Windows har lagt på nån egen rutin som verkar funka.

men inget SP1... Suck!

Microsoft skriver att man inte ska ladda ner Sp1 standalone för en hemmadator utan bara köra WU. Men tror ni att det kan paja nåt annat eller ska jag testa standalone? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...