Gå till innehåll

Windows Vista Service Pack 1 på tisdag


dj_Script

Recommended Posts

Microsoft kommer att göra Windows Vista Service Pack 1 tillgänglig på Windows Update på tisdag. Det här uppdateringspaketet bjuder inte bara på säkerhetsfixar utan även prestandaförbättringar och andra funktioner.

Service Pack 1 för Windows Vista har varit tillgänglig för Microsoftpartners sedan i februari, men har ännu inte släppts till allmänheten. Microsoft har länge hävdat att uppdateringspaketet kommer att släppas på Windows Update i mitten av mars, och nu har ett specifikt datum dykt upp på nätet. På tisdag den 18 mars kommer SP1 att publiceras på Windows Update, och 18 april kommer uppdateringen att installeras för den som har automatiska uppdateringar påslaget.

Uppdateringspaketet inkluderar alla säkerhetsuppdateringar som hittills släppt på Windows Update. Till skillnad från exempelvis Service Pack 3 till Windows XP så bjuder det första paketet till Vista även på en hel del nya finesser, men framförallt handlar det om buggfixar och prestandaförbättringar.

Stöd för Unified Extensible Firmware Interface, en potentiell ersättare till BIOS

Stöd för exFAT, ett filsystem för portabel datalagring

Förbättrat stöd för trådlösa ad-hoc-nätverk

Stöd för IEEE 802.11n trådlösa nätverk

Att bläddra bland filer på det lokala nätverket kräver mindre bandbredd

25 % snabbare filkopiering lokalt på datorn

45 % snabbare filkopiering över nätverk (mellan icke-Windows och Vista SP1-datorer)

50 % snabbare filkopiering mellan datorer med Vista SP1

Snabbare läsning av stora bildfiler

Färre varningar med User Account Control

Bättre batteritid för bärbara datorer genom nya strömsparfunktioner

Förbättringar i krypteringsprogrammet BitLocker

Windows Firewall och IPsec får stöd för nya krypteringsalgoritmer

Stöd för hotpatching, uppdateringar av vissa systemkomponenter kräver inte längre omstart

Uppdaterad version av antipiratverktyget Windows Genuine Advantage, som nu upptäcker OEM BIOS-activation och Grace Time-exploit.

När det gäller bättre hastighet så kommer SP1 bland annat att snabba upp filkopiering. Windows Vista har länge kritiserats för dåliga överföringshastigheter, men nu ska Microsoft ha löst problemet. Enligt Microsoft kommer lokal filkopiering att bli 25 procent snabbare, och över nätverk gäller hela 45 procent bättre hastigheter. Servicepaketet förbättrar även prestanda med defragmenteringen och ZIP-hanteringen i Explorer.

Bland de nya funktionerna ser vi en hel del intressanta finesser. Uppdateringspaketet ger Vista stöd för den nya trådlösa nätverksstandarden 802.11n, som ger högre överföringshastigheter jämfört med tidigare standarder. Service Pack 1 lägger dessutom till stöd för EFI, som är tekniken tänkt att ersätta dagens BIOS.

En annan ny funktion som håller hög profil är DirectX 10.1. AMD har sedan Radeon HD 3000-serien lanserats haft stöd för den nya DirectX-versionen. Nyheten med den uppdaterade varianten är främst större krav på bildkvalitet, vilket framförallt betyder att integrerade grafikkretsar måste stödja kantutjämning.

Windows Vista SP1 har haft en besvärlig historia och uppdateringen har blivit försenad tidigare. Det största bekymret var att vissa drivrutiner slutade fungera efter att SP1 installerats. Nu meddelar dock Microsoft att de löst problemet och att uppdateringspaketet är redo för allmänheten.

Källa: ComputerWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst Naturguiden

Är detta engelska eller svenska SP1 som kommer i morgon

Sp1 slutgiltiga kanske redan finns ute för 32 som 64 bits för engelska versioner eller jag har då inte fått upp det via windows uppdate vad jag har sett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knepigt att artikeln inte anger att det endast är för Engelska versionerna av Vista som detta gäller.

Det har skrivits länge om SP1 och hittills har det gällt att återförsäljarna har haft tillgång till den.

Först om ett par dagar kommer den alltså att finnas som automatisk uppdatering via Microsoft Update.

Fortfarande gäller detta inte de flesta av oss svenskar som får vänta ytterligare ett par månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Har ej brytt mig om svensk språkpaket.. bra sätt att lära sig engelska

Så det lär väl installeras i morgon då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför man har svenskt os överhuvudtaget installerat. Vad är det för fördelar med det?

Av inläggen ovan ser man ju tydligt nackdelarna.

Jag håller med fullständigt. Det hade varit mycket bättre om vi redan hade infört Engelska som riksspråk.

Tänk vad mycket vi hade sparat in på i översättningar till detta FornNordiska läte (åäö!?).

Alla medelålders och äldre hade väl fått lära sig eller avstå detta nya påfund som de ändå inte begriper!

Det är väl bara patrioter och idioter som behöver förstå vad som står i programmen. ::)

Det är bra att MS understryker detta faktum genom att fördröja andra språkvarianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja varför ska man ha Windows Vista överhuvudtaget, den bråkdel av förbättringar av alla som räknas upp har ändå gemene man ingen använding för iallafall, det mesta är kosmetika. Jag har haft Vista i ca 1.5 år.

Mesta prosessorkraften går åt till en massa bakgrundsprogram som man ändå kan slå av men som man tvingas på som standard, men tycker man om att pilla och pyssla så...

Det bästa man kan ha är engelskt XP sp3, fullt fart utan krussiduller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med fullständigt. Det hade varit mycket bättre om vi redan hade infört Engelska som riksspråk.

Tänk vad mycket vi hade sparat in på i översättningar till detta FornNordiska läte (åäö!?).

Alla medelålders och äldre hade väl fått lära sig eller avstå detta nya påfund som de ändå inte begriper!

Det är väl bara patrioter och idioter som behöver förstå vad som står i programmen. ::)

Det är bra att MS understryker detta faktum genom att fördröja andra språkvarianter.

Ojdå, vad upprörd man blev...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med fullständigt. Det hade varit mycket bättre om vi redan hade infört Engelska som riksspråk.

Tänk vad mycket vi hade sparat in på i översättningar till detta FornNordiska läte (åäö!?).

Alla medelålders och äldre hade väl fått lära sig eller avstå detta nya påfund som de ändå inte begriper!

Det är väl bara patrioter och idioter som behöver förstå vad som står i programmen. ::)

Det är bra att MS understryker detta faktum genom att fördröja andra språkvarianter.

Ojdå, vad upprörd man blev...

Låter inte så för mig, mest som ett roligt ironiskt inlägg.

Jag har inga störtre problem med engelskan men jag tycker det är ganska mycket att kräva att alla skall kunna det perfekt. Kanske borde alla som skriver på olika svenska forum istället lära sig skriva på svenska;)

Ja varför ska man ha Windows Vista överhuvudtaget, den bråkdel av förbättringar av alla som räknas upp har ändå gemene man ingen använding för iallafall, det mesta är kosmetika. Jag har haft Vista i ca 1.5 år.

Mesta prosessorkraften går åt till en massa bakgrundsprogram som man ändå kan slå av men som man tvingas på som standard, men tycker man om att pilla och pyssla så...

Det bästa man kan ha är engelskt XP sp3, fullt fart utan krussiduller.

Jag tycker att där är mer under skalet som är nytt än kosmetika. Men det gemena man mest märker är kanske kosmetika, för det behövs det inegn störra kunskap för att förstå förändringen ;)

Det är inte många procent som Vista tar av min processor, det enda jag kan tänka mig där är denna "sidabaren" och dess gadgets som jag personligen inte förstår nyttan av. Men det finns det andra som tycker är kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara patrioter och idioter som behöver förstå vad som står i programmen. ::)

Det är bra att MS understryker detta faktum genom att fördröja andra språkvarianter.

Njau... är nog mer "bananlandsfaktorn".... :D

Plus ett land fyllt med pirater/snyltare då behöver man inte bränna av en större förmögenhet

på att översätta inkl att köpa dyr bandbredd av Akamai... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Har inte funnit något jag heller

kanske beror på tiden kanske kommer det till kvällen eller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade engelsk språkpaket på min Vista Ultimate och bytte till engelska, men inte hittar Windows Update någon uppdatering att ladda ner.

Det spelar ingen roll om du har engelska språkpaketet installerat om du fortfarande kör svensk Vista i botten. Det är bara till att vänta på svenska SP1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...