andreas72 Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Hej! Jag undrar om någon här kan tipsa om hur man kan blockera flash och annat lull-lull i IE6 och IE7, som gör att webbsidor ser ut som blinkande julgranar och suger musten ur datorer som inte är av absolut senaste snitt. Jag har hört talas om IE7Pro. Är detta något som rekommenderas? Jag är lite rädd för att bara testa att installera något som inte fungerar så bra och som man kanske inte blir av med utan att installera om hela OS:et. Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet flyttat av stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L-L Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Är vagt bekant med IE, jag rekommenderar Firefox med tillägget NoScript. Då blockeras alla typer av skript, alternativt de du vill, beroende på inställning. Det är ett bra sätt att blockera Flash. Surfningen blir dessutom mycket säkrare än i t.ex. IE, då man kan besöka alla möjliga skadliga sidor - de får aldrig chansen att exekvera sina skadliga skript. LA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 IE7 provat verktyg>hantera tillägg>aktivera eller inaktivera tillägg mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mumfie Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Kan tipsa om det utmärkta programmet spywareblaster 4.0 där finns också en inställning för att block and disable flash. Du kan läsa om programmet här: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Till IE7, kör IE7 Pro. De räcker att kryssa i anonsblockeringen. Till Firefox, Adblock plus https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Jag kör med IE7Pro (ver 2.2) som jag varmt kan rekommendera, men som tidigare talare säger så ryker eldräven fett mycket bättre, så satsa hellre på den, men å andra sidan så upplever jag att IE 7 är så mycket snabbare på min dator än Firefox när man t ex scrollar ner på sidan, men det gäller kanske bara på min dator.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted April 19, 2008 Author Share Posted April 19, 2008 Ursäkta sent svar, jag har haft så mycket i skallen så jag hade alldeles glömt bort den här tråden :-[ Tack för alla tips! Jag vet att Firefox är överlägset i mångas ögon, men målet med den här tråden var att utreda vad som går att göra i IE. Först skulle jag vilja veta vad det är för teknik som står bakom alla former av animeringar på en webbsida. Är det bara flash eller är det något mer också? IE7 provat verktyg>hantera tillägg>aktivera eller inaktivera tillägg Detta fungerar väl lika bra i IE6, eller har jag missat något? Jag testade iaf att avaktivera flash och det blev definitivt lugnare . Till IE7, kör IE7 Pro. De räcker att kryssa i anonsblockeringen. Vad blir skillnaden mellan denna åtgärd jämfört med att avaktivera tillägget flash? Är vagt bekant med IE, jag rekommenderar Firefox med tillägget NoScript. Finns det någon motsvarighet till detta i IE? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 19, 2008 Share Posted April 19, 2008 Ett lysande alternativ till IE7 Pro, är Adblock Pro! Den lägger sig inte i en massa andra grejer, såsom flikhantering och annat, utan gör det man vill.... nämligen blockera skräp, och inget annat. Den kostar dock några kronor!.... och ja, jag vet att det mesta av extrafunktionerna går att stänga av i IE7 Pro! http://www.adblockpro.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted April 19, 2008 Share Posted April 19, 2008 Först skulle jag vilja veta vad det är för teknik som står bakom alla former av animeringar på en webbsida. Är det bara flash eller är det något mer också? Det som styr det här är mediainsdustrin inkl då reklamindustrins behov av ett media. Just nu så har då de flesta valt Adobes plattform, en utvecklingsplattform kostar ju stora pengar för företag som sysslar med det här. Att vara utan Flash går nästan inte nuförtiden eftersom nästan alla använder Adobes Flash teknik inkl tex SVT Däremot så kan man då enkelt blockera Flash i reklam, Adblock Plus är då det som gäller för Firefox. Sen har då MS hoppat in i leken med Silverlight och jag tvivlar på att marknaden byter från Adobes Flash teknik, ska väl vara om MS i princip skänker bort utvecklingsplattformen. Sedan finns det ju egentligen inget som är gratis utan allting måste betalas på något sätt men dagens reklam är ju minst sagt usel....inkl den här sitens intellitext... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted April 19, 2008 Share Posted April 19, 2008 Vad blir skillnaden mellan denna åtgärd jämfört med att avaktivera tillägget flash? Sidorna funkar o du slipper en massa reklam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted April 20, 2008 Author Share Posted April 20, 2008 Vad blir skillnaden mellan denna åtgärd jämfört med att avaktivera tillägget flash? Sidorna funkar o du slipper en massa reklam. Ja just det . Men de sidor jag mest surfar på verkar fungera fint utan flash. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts