Gå till innehåll

Hårddisken jobbar som besatt vid uppstart i XP


Jack Bauer

Recommended Posts

Tja. Min hårddisk på den bärbara arbetar nästan hela tiden i XP. Jag har minimalt med program i uppstarten, bara de nödvändigaste.

Jag har kört en total genomgång med F-Secure 2007, defragmenteringen, samt diskrensningen. Efter detta blev det bättre, men inte helt bra.

Har någon ett eller flera tips på hur man skall ställa in XP, så att det fungerar bäst? Har detta något med växlingsfilen att göra? Om ja, hur ställer man in denna på bästa sätt?

Efter ett tag lugnar den ner sig, men oftast arbetar den frenetiskt och vill aldrig "lugna" ner sig.

Datorn är en bärbar ASUS ca 1 år gammal, 512 Mb RAM, 80 Gb HD, samt XP med SP2.

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in under start/kör och skriv msconfig. Kontrollera vilka program som autostartar. (även sånna som arbetar i bakgrunden). Ta bort onödiga och starta om datorn.

Pröva med att ta bort växlingsfilen helt. Kan hjälpa till.

Tror du skulle märka stor skillnad på prestandan ifall du uppgradera från 512 till 1024MB minne.

Du kan ju ha de i tanken ifall du inte löser problemet på annat vis!

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för snabbt svar 8)

Vart tar man bort växlingsfilen då?

Man kanske kan få den att använda RAM-minnet istället som nu, där den verkar ta av hårddisken direkt?!

P.S! Har en dator på jobbet med samma konfiguration, och den är märkbart snabbare....Hur kommer detta sig?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har mer än 512MB minne så kanske det inte är någon bra ide' att ta bort växlingsfilen/pagefile.sys

Vissa program kräver funktionen växlingsfil och Windows kommer att skapa en minnesdisk i stället.

Vill du ändå testa så öppnar du: Kontrollpanelen - System - Avancerat - "Prestanda - Inställningar" -