Gå till innehåll

Hårddisken jobbar som besatt vid uppstart i XP


Jack Bauer

Recommended Posts

Tja. Min hårddisk på den bärbara arbetar nästan hela tiden i XP. Jag har minimalt med program i uppstarten, bara de nödvändigaste.

Jag har kört en total genomgång med F-Secure 2007, defragmenteringen, samt diskrensningen. Efter detta blev det bättre, men inte helt bra.

Har någon ett eller flera tips på hur man skall ställa in XP, så att det fungerar bäst? Har detta något med växlingsfilen att göra? Om ja, hur ställer man in denna på bästa sätt?

Efter ett tag lugnar den ner sig, men oftast arbetar den frenetiskt och vill aldrig "lugna" ner sig.

Datorn är en bärbar ASUS ca 1 år gammal, 512 Mb RAM, 80 Gb HD, samt XP med SP2.

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in under start/kör och skriv msconfig. Kontrollera vilka program som autostartar. (även sånna som arbetar i bakgrunden). Ta bort onödiga och starta om datorn.

Pröva med att ta bort växlingsfilen helt. Kan hjälpa till.

Tror du skulle märka stor skillnad på prestandan ifall du uppgradera från 512 till 1024MB minne.

Du kan ju ha de i tanken ifall du inte löser problemet på annat vis!

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för snabbt svar 8)

Vart tar man bort växlingsfilen då?

Man kanske kan få den att använda RAM-minnet istället som nu, där den verkar ta av hårddisken direkt?!

P.S! Har en dator på jobbet med samma konfiguration, och den är märkbart snabbare....Hur kommer detta sig?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har mer än 512MB minne så kanske det inte är någon bra ide' att ta bort växlingsfilen/pagefile.sys

Vissa program kräver funktionen växlingsfil och Windows kommer att skapa en minnesdisk i stället.

Vill du ändå testa så öppnar du: Kontrollpanelen - System - Avancerat - "Prestanda - Inställningar" -

- Avancerat - "Virtuellt minne - Ändra".  Markera disk upptill, markera storleksval och Aktivera. Starta om.

För att förhindra att Windows sparar undan onödigt stor Systemdump vid uppstart så kan du:

Kontrollpanelen - System - Avancerat - "Start och återställning - Inställningar". Här kan du nertill välja hur

mycket som skall sparas undan vid systemfel. "Liten dumpning an minnet (64kb)" räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Waxinator säger,.... det är ingen vidare bra idé att stänga av växlingsfilen, om man bara har 512MB RAM. Däremot kan man stänga av filindexeringen,.... så drar man ner diskaktiviteten ganska rejält! Du lär inte sakna indexeringen, såvida du inte använder windows "Sök", extremt mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[table][tr][td]För att förhindra att Windows sparar undan onödigt stor Systemdump vid uppstart så kan du:

Kontrollpanelen - System - Avancerat - "Start och återställning - Inställningar". Här kan du nertill välja hur

mycket som skall sparas undan vid systemfel. "Liten dumpning an minnet (64kb)" räcker.[/table]

Det var redan inställt på det lägsta, så det verkar inte vara det heller. tack för tipset ändå.

nästa steg blir att stänga av filindexeringen enlig tipset ovan, hur/var gör man det??

Vilka processer kan man stänga av? Är det ok att stänga av SVCHOST.exe helt?

Har stängt av allt i autostarten, och laddar endast F-Secure, trådlöst internet vid uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästa steg blir att stänga av filindexeringen enlig tipset ovan, hur/var gör man det??

Orkar inte starta XP just nu för att skriva ner sökvägen.... så du får ett registerhack som gör jobbet lika bra och troligen enklare.   ;)   Tillverka själv en .regfil med hjälp av nedastående kod.... eller ladda ner den jag bifogar!    :)

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicescisvc]
"Start"=dword:00000004

Starta om burken efter du har kört reg-filen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nästa steg blir att stänga av filindexeringen enlig tipset ovan, hur/var gör man det??

Som e-son skriver eller högerklicka på "Den här Datorn" och välj "Hantera". Nere till vänster har du

"Tjänster". Klicka på den och Leta upp raden "Indexing Service". Dubbelklicka upp raden och ändra

Startmetod till "Inaktiverad".

Vilka processer kan man stänga av? Är det ok att stänga av SVCHOST.exe helt?

SVCHOST kan du inte jaga och stänga av. De skapas och används så fort t.ex. en nätverkstjänst startas.

EDIT:   e-son :P I dag är vi båda på hugget märker jag... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jack Bauer!

Har du inte kollat länken på mitt inlägg tidigare, där Stenis skriver om en uppdaterig som löser problemet med att svchost.exe bara rusar och får disken att jobba i onödan.

Du ska ta hem en uppdatering som fixar detta. Se ovan.

Om ni inte läser svaren på forumet, så är det meningslöst för oss andra att hjälpa till.

Inget ska alltså stängas av, utan det är uppdateringen KB927891 hos Microsoft som skall hämtas hem och installeras och förhoppningsvis löser detta problemet med 100% i CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hhmm, att hacka registret är lite överkurs för mig. håller mig till att försöka ställa in det mesta i XP.

verkar som filindexeringen är min sista utväg då.

kan det hända något om man stänger av den?

vilka processer kan man stänga av? hur vet man det?

känns som det ligger en massa i bakgrunden som man inte har en aning om vad det är.

tackar för snabba svar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som filindexeringen är min sista utväg då.

kan det hända något om man stänger av den?

Ja du kan stänga av den.

Du har ju högerklicksvalen "Starta, Stoppa och Starta om" för att hantera tjänsten omedelbart.

Startmetoden ändrar du för att förhindra att den startar i systemuppstarten.

Skulle du ångra dig (för att det kanske inte hjälpte) så vet du var du startar upp den igen... eller hur? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som tänkt på det äldsta knepet i boken när vi pratar om operativsystem byggda på NT kärnan,

Vad kan detta nu vara?

Jo investera i lite mera ramminne :D

Då kommer datorn inte behöva använda växlingsfilen så mycket och din dator kommer att kännas överlag, lite snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Waxinator, tack för tipsen, skall prova det. Inte värre än att det går att ändra tillbaka.

Vidare,problemet  gäller inte bara uppstarten i XP, utan att arbeta med den totalt går segt då hårddisken jobbar. Ibland börjar t o m Hd:n jobba utan man gjort nåt speciellt.. Vad beror detta på?

Visst som si3rra föreslog, köp mera minne. Bra val, men med en tajt budget som man har för tillfället är det uteslutet. Och det tror jag bara är en del av lösningen, så frågan är om de pengarna kommer göra att man känner wow vilken skillnad.

Min arbetsdator på jobbet har nästan exakt samma konfiguration som den bärbara hemma, och den på jobbet är märkbart snabbare.

SÅ jag tror mer på inställningarna i XP.

När man har gjort allt detta, vad återstår då? Vilka processor av dem som man ser när man startar aktivitetshanteraren kan man stänga av, som man ej behöver??

Vad eller vilka små bakgrundsprogram är tjuvarna i XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om du kör AVG Antivirus så är standardinställningen att en total virussökning är schemalagd till varje dag...

2. Du kan även ha schemalagd diskdefragmentering.

Angående vilka processer du kan stänga av...

Det är ingen bra strategi. De flesta tjänster och processer är ganska overksamma.

Kontrollera istället vilka processer som är aktiva enligt Aktivitetshanteraren.

Du ser även där hur mycket minne de olika processerna använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa använder sina datorer på underliga sätt. Jag använder mina 2 datorer till nyttogöromål. Min 2001:a går på släktforskning och min 2005:a använder jag till att testa och köra olika applicationer på virtuella maskiner. Datorerna funkar kanon och jag behöver heller aldrig lägga ner en massa onödigt sökande efter fel. Använder NOD32 som virusprogram sedan 2001 och XP.s inbyggda brandvägg duger gott och har så gjort nu i över 2.5 år. Sedan jag slutade använda ZoneAlarm och andra brandväggar, upphörde alla problem. Jag använder AVG-AntiSpyware någongång ibland, men det hittar aldrig några spioner, som det tycks drälla av hos andra. Jag använder också SpywareBlaster

Kort och gott, jag använder mina datorer i nyttogöromål och som hobby. Jag surfar naturligtvis en hel del på många sajter, ibland farliga, ibland fredliga och jag pysslar om mina hemsidor. Här tycks dom flesta använda sina datorer till felsökningar, heller att hitta så många fel som möjligt på sina egna datorer, vilket jag inte trodde var möjligt, att någon hade som hobby.

;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Waxinator:

1) Kör ej AVG utan F-Secure. ( uppdaterat och ligger endast i bakgrunden) scanning sköts och startas av mig. Brukar bli i slutet på varje månad.

2) Diskdefragmenteringen är ej heller schemalagd, utan jag brukar köra den en gång varje månad.

Kollade vilka processer som är igång, och det är typ alla. längst till höger står hur mycket minne de använder, och största boven i dramat är inte helt oväntat IE7, som käkar för tillfället upp 139 Mb.

Hur vet man vilka processer man kan stänga av? Vad är de till för? Bara en massa konstiga namn och förkortningar ju....

Kan ej tänka mig att alla skall användas, och vissa måste man ju kunna stänga av för att spara på minnet?

När man kollar fliken program, så står det att man har IE7, samt F-Secure igång. Men kollar man processer är det en väldigt lång lista och alla äter olika mycket minne och alla är igång.

Kan man kolla detta på nätet, vad de är för något?

Sedan, vad kan det bero på att hårddisken helt plötsligt börjar att arbeta, utan att man gjort något?? Den kan börja fast man inte har ett enda program startat, och endast skrivbordet framme i XP :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du såg så är det inte mycket aktivitet eller minnesanvändning på alla dessa processer, så lämna dem ifred...

Under fliken Program visas de som du startat upp och som har fönster på Skrivbordet.

När du i Aktivitetshanteraren under Processer sorterar kollumnvis (klickar på texten CPU) såborde någon process

ligga nära topp när disken sätter igång.

Du borde även kolla upp Loggfilen/Eventloggen (Högerklick "Den här datorn" välj Hantera) efter röda/gula händelser.

Jag säger som Gevalia... "Har du fått oväntat besök ?" ::)

Kanske dags för en rejäl genomgång enligt: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6635.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man vilka processer man kan stänga av? Vad är de till för? Bara en massa konstiga namn och förkortningar ju....

Kan ej tänka mig att alla skall användas, och vissa måste man ju kunna stänga av för att spara på minnet?

När man kollar fliken program, så står det att man har IE7, samt F-Secure igång. Men kollar man processer är det en väldigt lång lista och alla äter olika mycket minne och alla är igång.

Kan man kolla detta på nätet, vad de är för något?

Process Explorer gör samma jobb som Aktivitetshanteraren, men på ett mer överskådligt sätt, med namn på programutgivare mm. Dessutom kan du högerklicka på en process och söka på nätet. Efter att Microsft köpte programmet (m fl) från Sysinternals, så är det Live Search som gäller som sökmotor, tidigare var det Google. På deras webbsida kan du se skärmdumpar på hur det ser ut.

Med Startup Inspector kan du se vilka program som autostartas och bocka ut dem. Quick Time Task, Sun Java Update, TKBell.exe (Real update), Adobe Speed Launcher och några till har jag bockat ur. För att döda Quick Time Task måste man även döpa om eller radera filen "qttask.exe", i annat fall dyker den upp igen som gubben ur lådan!

Men som Waxinator säger, om det är lite aktivitet i dem, så kan du låta dem vara. Jag har valt att inaktivera dem...

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade vilka processer som är igång, och det är typ alla. längst till höger står hur mycket minne de använder, och största boven i dramat är inte helt oväntat IE7, som käkar för tillfället upp 139 Mb.

Låter ruggigt mycket det där! Vet inte hur många fönster/flikar du har igång när du kollar IE minnesanvändning, men 139MB är definitivt inte normalt. Som Waxinator redan sagt.... dags för en genomgång kanske? En onlinescanning kan vara en bra ände o börja i. Housecall är bra, för den rensar också bort det den hittar, till skillnad från dom andra onlinetjänsterna.

http://housecall.trendmicro.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat datorn på de ställen som det tipsades om, samt även kört en full genom gång igen med F-Secure, kört en defragmentering på hårddisken, kört diskrensningen och tagit bort filer manuellt.

Anledningen till att Internet Explorer 7 käkade upp så mycket minne, berodde på alla flikar som var öppna samtidigt. Så det är nu löst, och jag kör endast med en flik åt gången.

Allt onödigt är urbockat i autostarten, datorn är totalt genomgången man alla tänkbara program, filindexeringen är borta och inga virus eller spionprogram påträffade heller.

Det lustiga i kråksången är min kompis som har en bärbar dator med 1 Gb Ram i, och den håller på precis likadant som min......

Så det är eller måste vara ett problem i själva XP som jag inte har lyckats hitta.

Vad kan det vara?

Så att lägga pengar på mera minne känns som bortkastade pengar för min del, när min kompis dator med 1 Gb i ram håller på precis likadant.

Någon som har mera tips att komma med?

Börjar så sakta kolla runt efter en ny dator med............... :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...