Gå till innehåll

Många processer igång, kan jag stänga av några?


ea

Recommended Posts

Om du vet vad du vill stänga är det bara att trycka control + alt + delete och ta fram fliken processer. Där kan du stänga vad du vill, men håll koll på vad du stänger för i värsta fall kan du förlora data som håller på att skrivas, men oftast är det inget allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det är ju processer, eller rättare sagt bakgrundsprogram som körs. Enklast är att kontrollera vilka program som startar automatiskt med windows och kasta ut dem du inte vill ska starta med windows. Jag använder Tune-Up Utilities 2008 för att fintrimma mitt XP och den går som en skållad bäverhona nu jämfört med ett orört XP.

Jag kan hålla med om att tex processer som svchost.exe som verkar kunna klona sig själv oavbrutet kan ta det mesta av datorn i anspråk. Dock stängde jag ner det mest krävande av alla svchost-processerna och det var dumt. Allt ljud försvann såg jag, men samtidigt fattar jag inte varför ljudet kräver en process som tar 85-90 Mb ibland, men oftast runt 40-50 Mb.

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestanda är inte en funktion av antal MB som är allokerade för en process, nej så enkelt är det inte.

Minneshanteringen i tex Vista har fått stor kritik för att Vista "tar" mer minne än XP.

För några dagar sedan hittade jag varför; Vista har som mål att använda så mycket RAM det bara går, till skillnad från XP som har som mål att använda så lite som det bara går.

Många tror då att XP är snabbare och bättre för "ja men de ser man ju! de drar mindre minne" men saken är den att oallokerat minne är ingen prestandavinst - hellre använda den hårdvara som finns tillgänglig istället för att snåla med den för att spara till... ja till vaddå?

Minneshanteringen gör man bäst i att låta OSet ta hand om.

Har kanske inte så mycket med ditt svar att göra, men ville bara skriva lite eftersom jag inte gillar männsikor som är helt jävla fanatiskt inbitna på XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja ni får väl säga vad ni vill men Vista suger så fett det bara kan. Jag förstår inte vitsen med att släppa en ofärdig produkt som inte fungerar utan att man köper en ny dator, men i mitt fall så föredrar jag XP eftersom jag redan kan så pass mycket om XP och vet hur man fintrimmar det både vad gäller prestanda och säkerhet. Dessutom anser jag inte att Vista tillför något extremt speciellt som inte redan finns i XP förutom en mängd nya problem då. Jag har en ny modern dator men ska jag köra vista är det bara att köpa en ytterligare ny dator......nänä......lägger hellre pengarna på en bra brandvägg och ett fint antivir som inte kostar hälften av en ny dator.... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men i mitt fall får jag gjort mycket mer på min Vista eftersom jag inte längre behöver bry mig om antivirus / brandväggar. Sen har Vista helt sjukt många finesser som vi utvecklare störtgillar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket av det som skrivs i den här tråden känns varken hemma här eller för den delen någon annanstans heller.

Ge kritik, bra som dålig är underhållande att läsa om det innehåller fakta som är trovärdig.

Att säga att "vista suger" är löjligt barnsligt.

Att säga att "xp är bättre än vista" är löjligt barnsligt.

Att säga "nej, aldrig att jag byter till Vista" är ju ett steg i ledet att inte hänga med i den utveckling som sker.

Tar man till sig Vista, och från början skapar sig en egen uppfattning om programet utan att läsa och försöka förstå vad andra menar är jag övertygad om att erfarenheten med Vista blir mer positiv än negativ.

Personliga åsikter ovan/nedan.

Använde själv XP sedan tidernas begynnelse och alla andra versioner av Microsoft före det.(för oss vanliga hemanvändare)

Måste bara trycka på följande.

Vista använder din datorns hårdvara på ett mer effektivt sätt än något annat operativsystem där ute. Har du exempelvis 2GB pinnar arbetsminne, inte är det väl meningen att 73%, som exempel, av dessa ska vara lediga när de kan fyllas med så mycket annan information som gör att det du SKA göra med datorn går snabbare och smidigare?

Det bästa är ju att vanliga program mm får förtur till minnet & de program man använder oftast redan står vid dörren och väntar på knacken.

XP har haft sin storhetstid & inget varar för evigt.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ämne helt i min smak (bortsett från allt skitsnack), jag har sysslat mycket med att få bort processer.

Bra tips har redan getts ovan. Ta reda på vad som startar upp med Windows, och avgör om du klarar dig utan det eller inte. Vidare kan du se på vilka tjänster som startar med Windows. Jag minskade antalet tjänster (i XP dock) från omkring 45 till 11, varvid ungefär 5-6 processer försvann från Aktivitetshanteraren. Nu är jag nere i 13 och jag kommer inte lägre än så med dagens förutsättningar.

Lycka till i reducerandet, hoppas att det går bra och att du märker skillnad i prestanda!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista använder din datorns hårdvara på ett mer effektivt sätt än något annat operativsystem där ute. Har du exempelvis 2GB pinnar arbetsminne, inte är det väl meningen att 73%, som exempel, av dessa ska vara lediga när de kan fyllas med så mycket annan information som gör att det du SKA göra med datorn går snabbare och smidigare?

Det är ju exakt vad jag skrev innan:

Många tror då att XP är snabbare och bättre för "ja men de ser man ju! de drar mindre minne" men saken är den att oallokerat minne är ingen prestandavinst - hellre använda den hårdvara som finns tillgänglig istället för att snåla med den för att spara till... ja till vaddå?

Kanske inte lika välformulerat men men ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket av det som skrivs i den här tråden känns varken hemma här eller för den delen någon annanstans heller.

Ge kritik, bra som dålig är underhållande att läsa om det innehåller fakta som är trovärdig.

Att säga att "vista suger" är löjligt barnsligt.

Att säga att "xp är bättre än vista" är löjligt barnsligt.

Att säga "nej, aldrig att jag byter till Vista" är ju ett steg i ledet att inte hänga med i den utveckling som sker.

Tar man till sig Vista, och från början skapar sig en egen uppfattning om programet utan att läsa och försöka förstå vad andra menar är jag övertygad om att erfarenheten med Vista blir mer positiv än negativ.

Man skulle nästan kunna tro xpna är en säljare för MS med dåliga resultat. Vista är, och förblir ett system som alltid kommer att hamna i skymundan av XP. XP hade sina problem men som det är nu så har Vista om än mer problem. MS var så snabba med att släppa en produkt som inte ens på långa vägar var färdigutvecklat. Personligen tycker jag att Vista inte har på marknaden att göra förrän MS har korrigerat alla dumma problem som Vista dras med. XP behöver inte beräkna hur lång tid det tar att tömma papperskorgen eller lägga sig i hur jag jobbar utan den sköter sitt o jag sköter mitt.

Al6 skrev att h*n inte behöver bry sig om antivirus/brandvägg i Vista??? Nähä, grattis.....men jag använder nog ett antivirusprogram i vart fall, samt en separat hårdvarubrandvägg. Vista får nog bättra på sin prestanda innan det blir ett system att räkna med, och det är bara MIN personliga åsikt.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tar inte bort processer, man bara stänger dem. Om du råkar stänga processer som du inte skulle gjort är det bara att starta om så startas de igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivitetshanteraren tillåter inte att du stänger kritiska systemprocesser. Möjligen kan du lyckas stänga ner någon viktig process, då kan datorn bli instabil men det är ju inte hela världen - bara att starta om. Då blir du en erfarenhet rikare. Vad gäller andra processer så är det bara problematiskt om du har programmen öppna med osparade filer i, då lär du förlora data.

Det bästa du kan göra är att söka på Google efter varje process och se vad den gör. På så vis kan du avgöra vad som kan stängas ner. Och som sagt, se till att kolla vad som startas med datorn automatiskt (t.ex. med programmet CCleaner eller "Kör" => "msconfig"), så slipper du döda samma processer manuellt varje gång.

Kan tänka mig, om du inte har rört autostarten någon gång, att onödiga saker som Adobe Speed bla bla bla och Java Update ligger där. Sannolikt även program som gör att du kan fintrimma ljudet i högtalarna och grafiken på skärmen. Bort med allt och starta när det behövs i stället!

Var och en har sina behov av program, man måste själv komma fram till vad behovet är. Mitt behov (av autostart) sträcker sig till processen cfp.exe, inget mer.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bra sida, där man kan få info om var dom olika processerna hör hemma!  :)

http://www.processlibrary.com/

Och här en sida, man kan kolla upp vilka program som startar med windows!

http://www.sysinfo.org/startuplist.php?filter=&letter=E

Här kollar vi bakgrundstjänster m.m!

http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Hoppas dom kommer till användning!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Elder Geek on Windows XP var en välbesökt sajt för mig och en ovärderlig hjälp, när jag blev med ny dator 2001 och gick direkt från Windows 95 till Windows XP Pro Hade också turen att få bra rabatt på Microsoft Windows XP UTAN och INNAN Nu är det sällan jag bläddrar i den boken som är på 1200 sidor, men jag ser att det ligger en massa instoppade genvägslappar med olika noteringar till sidor jag läst för att klara av de mest elementära problemen, då för 7 år sedan, men en spännande tid var det, helt klart. mina datorer nu, den äldsta, en Compaq EVO från 2001 har aldrig ominstallerats och funkar precis som när den var ny. Den senaste, en Dell från 2005 är förstås precis också som när den var ny, men jag skulle inte kunna tänka mig att som jag sa med Compaqen att behöva installera om någon av dessa datorer, vilket skulle var ett jättejobb, med alla program, som finns på dom mm. Jag ser med spänning fram emot att köpa en ny med Vista, men än lär det dröja. Jag har testat Vista virtuellt, nu snart ett halvår på Dellen och i VMware Workstation och funnit att det är ganska likt XP i funktion och jag har inga negativa åsikter alls. Det verkar funka som det är tänkt och när jag köper något nytt framöver, så är jag väl förberedd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...