Gå till innehåll

Ny, men seg dator!?


Jubeii

Recommended Posts

Hej allihop!

Har precis införskaffat mig nya delar och byggde upp den till en komplett dator idag, datorn startar upp som den ska, (Har en hdd från min gamla dator som jag la i) Windows Xp startar osv men den är vääääldigt seg? Och undrar vad det kan bero på?

Delar som jag införskaffat är:

INTEL CORE 2 DUO E6750 2.66GHZ 4MB 1333MHZ S-775

ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER

XFX GEFORCE 9600GT XXX 512MB 2XDVI PCI-E RETAIL

HYPERX 2GB DIMM DDR2 1066MHZ PC8500 CL5 (2X1GB) SLI-READY

ASUS P5K-E/WIFI-AP P35 DDR2 WIFI S-775 ATX

AVC 120MM CHASSIFLÄKT MED PWM-STYRNING

Problemet är att datorn är minst lika seg som den gamla datorn och går inte heller att kolla på HD-filmer! är väldigt tacksam för svar!

MVH Jubeii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du formaterat datorn? Eller du kör på den gamla hddns (operativsystem) som kan fungera i vissa fall. Ifall du gör det, så är tipset att formatera om det så det blir en clean installation med din nya hårdvara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp!..... nytt moderkort kräver ny Windowsinstallation, för att det skall bli bra!.... även om du hade turen att lyckas starta burken på det gamla systemet!     ;)

Dessutom - har du ännu inte skaffat en SATA-disk så gör det med. De gamla IDE-diskarna är ju bara så hopplöst sävliga. Att ha en sån idag är ju bara så gay liksom!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Den gamla hårddisken jag använde är en SATA disk och den bootar up Xp.. jag la sedan in en ny SATA disk som jag formaterade med Vista och startar men även den är seg? Undrar nämligen vad som kan vara felet men ska kolla på det Waxinator, men jag är nästan helt säker på att den kör på DMA läge. Men kan det på något sätt vara någon inställning på bios som gör så att allting kör i minsta läge eller något? För denna dator är ju ganska kraftfull? Hoppas jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Den gamla hårddisken jag använde är en SATA disk och den bootar up Xp.. jag la sedan in en ny SATA disk som jag formaterade med Vista och startar men även den är seg? Undrar nämligen vad som kan vara felet men ska kolla på det Waxinator, men jag är nästan helt säker på att den kör på DMA läge. Men kan det på något sätt vara någon inställning på bios som gör så att allting kör i minsta läge eller något? För denna dator är ju ganska kraftfull? Hoppas jag :)

 

Du kan ju alltid kolla "Latency timing" i Bios minnesinställning. "Default" för dina minnen skall vara 5-5-5-15!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, tack så mycket för de snabba svaren man får här!

Men detta ska väl vara en bra dator? Och ändå är den lika seg som en dator som är ca 3-4 år gammal med praktiskt taget gamla och uråldrade delar. Men tror att det är störst sannolikhet att det är den gamla hårddisken som krånglar men ska den verkligen påverka hela burken? Liksom även den andra hårddisken är lika seg när det gäller Vista osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kollat värmen på burken?

d kan ju alltid va att flenspastan kanske inte ligger till ordentligt

så att processorn blir för varm

lr att nån del kanske inte sitter som den ska lr nått

för har du formaterat den o installerat alla dom senaste drivisarna som d ska

så ska den ju inte va seg alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett liknande problem.

Har ett ASUS P5K moderkort, en Core 2 Duo E6750, 2GB Kingston RAM 667mhz.... fick gå in i BIOS och ändra på överklockningen där. Standard inställningen var tydligen inställd så att allt sparade energi... blev otrolig skillnad efter lite pillande där.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vet det gamla talesättet att "Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk !".

Du har snabb processor, 2 GB minnen, bra grafikkort, gammal hårddisk och en långsam 120mm fläkt :P

När du upplever din dator som långsam så gäller det att uppmärksamma vad som är mest aktivt/ansträngt.

T.ex.

1. Lyser disklampan nästan konstant ?

2. Rasslar det mycket i disken ?

3. Monitorering av Prestanda fliken i Aktivitetshanteraren:

    Är CPU utnyttjandet över 60% ?

    Används Pagefilen/Växlingsfilen mycket ?

4. Är det bara vid nätverkstrafik som den är långsam ?

5. Är det bara vid uppstarten ?

6. Har du defragmenterat disken ordentligt efter installationen ?

7. ...

Hmm mm tänkte väl att datorn ska ha mycket krut ändå, men är hårddisken gammal? Det är en sata disk som kör på 7200rpm(båda gör de). Och den listan det mesta gör faktiskt det, te.x att Disklampan lyser nästan konstant, CPU utnyttjandet är över 60% fast den är egentligen slö när man använder den överhuvudtaget te.x när man ska installera nya drivisar samt att uppstarten är inte så värst snabb men har dock inte defragmenterat då jag skulle tro att det skulle ta väldigt lång tid. Men något som jag märkt nu och kanske kan vara till hjälp är att absolut varje gång jag bootar datorn med gamla hårddisken som har Xp så kommer det fram att den hittar nya hårdvaror te.x floppy, nya usb i stortsett allt, och detta händer varje gång. Hoppas ni kan lösa detta problemet och tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett liknande problem.

Har ett ASUS P5K moderkort, en Core 2 Duo E6750, 2GB Kingston RAM 667mhz.... fick gå in i BIOS och ändra på överklockningen där. Standard inställningen var tydligen inställd så att allt sparade energi... blev otrolig skillnad efter lite pillande där.

//xpna

Jaha! Dock är jag inte så bekant med de här nya bioset och vågar inte pilla allt för mycket, men jag undrar om du kanske kommer ihåg vad du ändrade det till sen? Och om det gör något om man ändrar på överklockningen?

Tack så mycket för hjälpen annars och jag ska försöka va modig nog att pilla lite extra i bios för att se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare alla, längesen jag va inne här igen sorry, men problemet kvarstår även att jag har formaterat datorn!? :( Tror starkt på att det är någon inställning i bios som krånglar, snälla ni som har Asus P5K-E moderkort kan ni inte bidra med era erfarenheter om ni stött på samma problem och pillat lite och fixat till det.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som nyligen bytte till samma moderkort, Asus P5K-e. Han upplevde inte dessa problem du nämner, men däremot mycket hängningar när han spelade och hade igång musik. Vi höll på hur länge som helst med minneskonfiguration osv men inget hjälpte.

Efter tips hos JME, där kortet köptes, gjordes en BIOS uppdatering. Det blev som natt och dag. På just ditt moderkort är det busenkelt att uppdatera. Lägg .ROM filen på ett usb-minne och uppdatera inne från BIOS själv. Där finns en flik i BIOS som heter EZ-flash... en omstart och sen var det klart.

Testa! Du har inget att förlora.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som nyligen bytte till samma moderkort, Asus P5K-e. Han upplevde inte dessa problem du nämner, men däremot mycket hängningar när han spelade och hade igång musik. Vi höll på hur länge som helst med minneskonfiguration osv men inget hjälpte.

Efter tips hos JME, där kortet köptes, gjordes en BIOS uppdatering. Det blev som natt och dag. På just ditt moderkort är det busenkelt att uppdatera. Lägg .ROM filen på ett usb-minne och uppdatera inne från BIOS själv. Där finns en flik i BIOS som heter EZ-flash... en omstart och sen var det klart.

Testa! Du har inget att förlora.

Mange

Utan att veta hur mycket du har gjort, så kan jag ju bara nämna att det verkar finnas en hel del nya drivers till ditt moderkort..... det finns också ny BIOS från 2008-04-03! Kanske du skulle gå igenom detta och eventuellt uppdatera!

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Tackar för svaren! Uppdaterat till den senaste versionen men ingen betydlig skillnad kunde märkas av? :(.. Det är så att jag kan kolla på HD-film nu helt okej, men som enligt många andra så ska man kunna te.x packa upp filer osv dubbelt så snabbt osv men det verkar den inte göra utan packar upp lika segt?..

Något jag kan tillägga är det att varje gång jag startar datorn så piper det till och så står det: "No IDE MASTER H.D.D detected press f1 to continue, vilket den gör efter att man tryckt på f1 men är ganska irriterande och det verkar inte gå bort även att jag har hårddisken på första boot order och att den hårddisken skall konfigueras som IDE.

Är väldigt tacksam för alla svar jag fått men tyvärr verkar inte datorn vara som den skall, men hoppas det ordnar sig snart och tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag kan tillägga är det att varje gång jag startar datorn så piper det till och så står det: "No IDE MASTER H.D.D detected press f1 to continue, vilket den gör efter att man tryckt på f1 men är ganska irriterande och det verkar inte gå bort även att jag har hårddisken på första boot order och att den hårddisken skall konfigueras som IDE.

Detta är inte en BIOS inställning. Det är en fråga om att din hårddisk inte är kopplad som Master på IDE-kabeln.

Antingen byglar du hårddisken som Master eller så sätter du den som CabelSelect och i första kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag kan tillägga är det att varje gång jag startar datorn så piper det till och så står det: "No IDE MASTER H.D.D detected press f1 to continue, vilket den gör efter att man tryckt på f1 men är ganska irriterande och det verkar inte gå bort även att jag har hårddisken på första boot order och att den hårddisken skall konfigueras som IDE.

Detta är inte en BIOS inställning. Det är en fråga om att din hårddisk inte är kopplad som Master på IDE-kabeln.

Antingen byglar du hårddisken som Master eller så sätter du den som CabelSelect och i första kontakten.

Hmm jaha okej för enligt tidigare erfarenheter så hade jag för mig att man inte behöver bygla SATA hårddiskar och jag kör ju på SATA kablar osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag kör ju på SATA kablar osv?

Sorry... men du skrev så mycket om IDE... SATA har inga inställningar för Master/Slave.

Så du har inga enheter alls (disk eller CD) på PATA/IDE-anslutningarna !?

I BIOS första fliken mappas mormalt IDE-diskarna upp. Du kan väl prova med att sätta alla fyra till "NONE"

så försöker inte BIOS att hitta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag kör ju på SATA kablar osv?

Sorry... men du skrev så mycket om IDE... SATA har inga inställningar för Master/Slave.

Så du har inga enheter alls (disk eller CD) på PATA/IDE-anslutningarna !?

I BIOS första fliken mappas mormalt IDE-diskarna upp. Du kan väl prova med att sätta alla fyra till "NONE"

så försöker inte BIOS att hitta dem.

tack för svaret! La in en nya hårddisk och nu bootar den upp utan det där felmeddelandet :) Men fortfarande är inte CPU'n lika kraftig som jag trodde? Ska den vara så här seg när man packar upp filer eller är det något som spärrar så den vägrar köra i full hastighet? Undrar också om PSU'n kan vara problemet? Kör med det medföljande 500W psu'n och undrar om ni kanske kan tro att det är felet? Som sagt så tror jag också att det är en BIOS inställning även att jag har uppdaterat till den senaste versionen av min BIOS.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller AMD så är det välkännt att FSB klockningen genomsyrar både processor och minne.

Anledningen är väl den inbygda minneskontrollern i processorn.

När det gäller Intel så är jag osäker... Din processorn klockas med 1333MHz medan dina minnen klockas

på 1066MHz. Vad är då inställningen på "Front Side Bus" på moderkortet ?? (1333 / 1066 / 800 MHz).

http://www.asus.com/products.aspx?modelmen...2=11&l3=534

*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...k-e_wifi-ap.zip

Har du ställt om i BIOS för ditt extra snabba minne ? (Se bilderna).

I följande fall var symtomet onormalt mycket värmeutveckling, men ditt problem kanske är liknande.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g65318#msg65318

Nätaggregatet skall räcka om det är av någorlunda kvalite.

Om det är för svagt så får man rippel på spänningarna och det ger olika typer av systemcrasher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...