Gå till innehåll

Fortfarande långsam dator, vad göra?


Recommended Posts

Har fortfarande problem med min långsamma laptop hemma. Problemet är det att den jobbar väldigt mycket, trots att man har få program igång.

Efter tips här på forumet installerade jag eBosstr, och detta hjälpte en del men ej tillräckligt. Sedan när provtiden gått ut, så lyser hårdisklampan konstant och frenetiskt.

Jag har nyligen kört Defragmenteringen i XP, totalscannat den med F-Secure samt kört diskrensningen. Jag har även rensat ur Internet Explorer 7 och tagit bort alla gamla filer.

Har även rensat bort alla program i autostarten, så endast de nödvändigaste kommer upp, F-Secure, trådlös anslutningen,volymkontrollen samt eBoostr.

Datorn är en ASUS 6 R Series med 384 Gb minne, och 128 mb grafikminne.80 gb hd och Windows XP Home Edition med Service Pack 3.

Hur skall man åtgärda detta? ( förutom att köpa ny dator )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb896642.aspx för att se vilka program det är som accessar disken. Eftersom du har 384MB RAM, vilket är i minsta laget även för XP, så kan det vara så att det är växlingsfilen som det skrivs och läses till vilket genererar mycket diskaccess samt att datorn blir seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men har ju eBoostr installerat på datorn, så jag har ju över 1 Gb i Ram.

Så jag tror ju inte att det är problemet.

Jag betalar för F-Secure, så jag vill helst ha kvar det. Jag tycker det fungerar bra, så om det går att ha kvar det så vill jag helst det. Enligt aktivitetshanteraren drar det inte så mycket minne heller. Då tycker jag Internet Explorer 7 är värre.

Om man har drygt 1 Gb i Ram, skall man ändra eller ta bort växlingsfilen? Hur gör man då?Vilken storlek skall det vara på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men har ju eBoostr installerat på datorn, så jag har ju över 1 Gb i Ram.

Så jag tror ju inte att det är problemet.

eBoostr kan inte ersätta riktigt RAM-minne! Du kommer troligen aldrig att få ordning på dina problem om du inte uppgraderar minnet! Det är exakt som Stenis och Plun skriver... Du har för lite minne för att köra XP och F-Secure med godtagbar prestanda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men vad är det då för mening med eBoostr?

"The more often you use a particular application, the faster itll perform. eBoostr gathers statistics on what applications you use and how often, optimizing their performance by pre-caching their files and data and allowing faster access speed and reduced delays"

"No need to disassemble your PC in order to upgrade its performance. eBoostr gives your PC a noticeable performance boost without costly hardware upgrades. Just plug one or more flash memory drives, install eBoostr and say Yes to speed up your computer"

"eBoostr features a SuperFetch-like solution and makes use of the otherwise wasted free RAM to store frequently accessed files and data. Every time you launch you favorite application, itll load much faster because of the preloaded data in RAM. If your computer has over a gigabyte of memory, youll see a significant increase in speed and responsiveness"

"Speed up your laptops even more! Upgrading a laptop is difficult and costly, but not with eBoostr. Notebook hard drives are slower than their desktop counterparts, thus they benefit more from the use of flash memory with eBoostr and reduced hard drive activities"

Buffel & båg??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men vad är det då för mening med eBoostr?

Buffel & båg??

Njaee..... inte direkt kanske! vad den gör är att den minskar accesstiderna! Men den kan inte utöka arbetsminnet, vilket är det du behöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag har gjort det som man kan göra i form av datorns underhåll då?

Vad kostar mer minne isf?

Hur skiljer sig "riktigt" minne från eBoostr?

Datorn är en ASUS 6R series, ca 1,5 år gammal bara.

Känns ju trist att redan behöva köpa ny dator kanske, när man inte haft den så länge.

Och så får man ju med Hasta la Vista med, så jag inte vill ha.

Tips och råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buffel & båg??

Jo alla de här lösningarna är mer eller mindre "ruffel o båg".

Enklast så tar du datorn under armen och besöker någon mindre

kunnig datorhandlare, de ser direkt vad för minne som behövs samt

vad som kan göras.

Alternativt behöver man exakt modell och sedan måste man leta rätt på

manualerna för burken för att exakt se hur minnena är monterade samt

hur ett byte alt komplettering ev går till.

Med Siw kan du nog själv se hur det ser ut med hårdvaran

http://www.gtopala.com/

Ofta tar inte handlarna  betalt heller för montering eftersom det är gjort på

någon minut för den som gjort det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag har gjort det som man kan göra i form av datorns underhåll då?

Vad kostar mer minne isf?

Hur skiljer sig "riktigt" minne från eBoostr?

Datorn är en ASUS 6R series, ca 1,5 år gammal bara.

Känns ju trist att redan behöva köpa ny dator kanske, när man inte haft den så länge.

Och så får man ju med Hasta la Vista med, så jag inte vill ha.

Tips och råd?

Ny dator behöver du ju inte köpa.... bara mer minne i så fall!

DDR2 533MHz SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 1GB

Det är bara att leta reda på bästa pris enligt spec..... att byta/stoppa i mer är inte särskilt svårt! Manual kan du ladda ner på nedastående länk, om du inte har någon!

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/nb/A6R/e2239b_a6ukvr_hw.pdf

Lite priser! --> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86667

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får bli mer minne när budgeten tillåter det.

Vilka ställen skall man undvika när det gäller köp av dator då?

Bara så man inte blir lurad en gång till :-

Handlade datorn på Siba, så dem kommer jag att undvika i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ta bort f-secure och kör ett annat antivirus för att se skillnaden.

Testa free.grisoft.com scanna av datorn se om den känns snabbare.

Tycker du inte det blir någon skillnad installera om f-secure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får bli mer minne när budgeten tillåter det.

Vilka ställen skall man undvika när det gäller köp av dator då?

Bara så man inte blir lurad en gång till :-

Handlade datorn på Siba, så dem kommer jag att undvika i framtiden.

OnOff verkar ha bra priser på minnen just nu.... om du tänker göra jobbet själv! Vill du ha hjälp att sätta i dom nya minnena så väljer du en mindre, lokal datorbutik... med risk att själva minnet kostar några kronor exta!

Edit: Har du garanti kvar på burken, så kanske den kräver att du låter Siba sköta uppgraderingen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har planer på att uppdatera burken så skulle jag rekommendera att du skrota f-secure och kör in en lättare variant av antivirus, typ nod32.

Om du söker lite bland guiderna så finns det ett flertal nyttiga guider som beskriver hur du optimerar XP.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=2426.0

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=5470.0

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6470.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte skrota F-Secure för att det ingår i bredbandsabonnemanget. Synd att inte använda något man betalar för.

Kollade vad det skulle kosta att byta minne i min dator på den lokala butiken, och de skulle ta runt 500 kr för det jobbet. Så det blir ju runt en tusenlapp om man skall ha nytt minne ( 1 Gb ) i datorn.

Eftersom man inte vill in i burken o pill p g a garantin, så blir det nog till att lämna in den.

Börjar snegla lite på en ny dator med, för om man lägger till 3000 spänn, får man ju en sprillans ny dator.

Vad skall man satsa på isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...