Gå till innehåll

Datorn startar ej


Recommended Posts

Hej

Har blåst rent datorn med tryckluft. Men nu så fungerar den inte den startar inte. Moderkortet får ström för jag ser att det lyser en liten lampan på moderkortet. Är det någon som har någon ide vad det kan vara som är fel eller vad som ska göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inte omöjligt du fått ngn statisk el som sabbat ngt..

Så det finns alltså inget jag kan göra då? Vad får man köpa för något nytt? Lampan på moderkortet lyser ju. tycker det borde funka då.

Om inte fläktarna snurrar, så kan man misstänka moderkortet eller möjligen nätaggregatet! Men känn över alla kabelanslutningar på moderkortet.... men försiktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inte omöjligt du fått ngn statisk el som sabbat ngt..

Så det finns alltså inget jag kan göra då? Vad får man köpa för något nytt? Lampan på moderkortet lyser ju. tycker det borde funka då.

Om inte fläktarna snurrar, så kan man misstänka moderkortet eller möjligen nätaggregatet! Men känn över alla kabelanslutningar på moderkortet.... men försiktigt!

Har ju som sagt kollat det redan. Ja drar jag ut strömmen till nätdelen så slokar den lilla lampan som lyser grönt på moderkortet det är det ända livstecknet jag ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att städa datorn med blås och dammsugare skadar inget, såvida du inte lyckats rubba något ur sitt läge, lossat något ofrivilligt. Statiska skador är sällsynta om man är försiktig och jordar av sig mot jord innan man tar i komponenterna inne i datorn. En handledsklämma till chassiet kan vara bra och säkrast är att vara barfota, eftersom strumpor gnider mot golv och laddar upp dig. Det är som sagt försiktighet som gäller. Jag använder alltid dammsugare och damm som sitter fast tar jag  bort med toppz. Detta får ju inte gå till överdrift. Det finns folk som aldrig gör rent inne i sina datorer, men förr eller senare så måste man ju göra det. Vartannat år, men inte oftare, om man ska vara noga. Är man det minsta osäker är det bäst att låta bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jag har i stort sett inte nuddat några komponenter i datorn. Men det här med jordningen vet jag inte. Men barfota var jag. Jag är alltid försiktig när jag pillar i datorn. Jag brukar göra rent efter några månader i datorn för det samlar mycket dam på processor fläkten. Jag brukar blåsa där med tryckluft sen använder jag toppz för att få bort det sista. Men inget kom ur sitt läge men nu vill den bara inte starta. Alla kablar var utdragna innan rengöringen stänger alltid av strömmen till datorn när man ska pilla i den. Har gjort så här ett par gånger innan och då har allt gått bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla så att cpu fläkten och fläkten i nätdelen inte har fastnat,prova lite lätt med  tex en skruvmejsel

ev testa starta datorn med en liten skruvmejsel,leta upp var startknappen är ansluten på moderkortet och ta bort kontakten och prova skapa kontakt mellan dom två stiften med en liten skruvmejsel tex.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla batteriet. Kanske bios som inte startar.

Så har du kollat de me.  :)

Ja frågan är hur man ska kolla det batteriet.

Ja fläktarna snurrar om man rör på dem medskruvmejslern.

Jag är inte med på vad du menade med det sista. Varför skulle det kanske funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet platt, runt batteri är de. Kostar inte många kronor, tror ja.

Ja tror han mena dom små kontakterna som leder till fronten. Dom lossnar väldigt lätt. Inget löst där va?

Jag röde inte de kablarna under städningen. Känner att jag inte vill testa det liksom häller.

Ja men sådana där batteri brukar väll räka i flera år? Har inte haft dator i mer än strax över två år tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...