Gå till innehåll

Då och då måste datorn inkonsekvenskontrolleras


Loran

Recommended Posts

Då och då har det kommit upp att datorn måste inkonsekvenskontrolleras.

Datorn hänvisar efter kontrollen att två filer i system 32 är felaktiga (för stora) men att felet är tillrättat.

Därefter startar Windows som vanligt. Nu har problemet ökat genom att samma kontroll utförs om och om igen, så jag kommer överhuvudtaget inte in i Windows. Vad gör man då frågar man sig oroligt

Tacksam för goda råd! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Och du är noga med att aldrig stänga av datorn innan Windows avslutat? Den där diskkontrollen brukar vara standard när man bara stänger av datorn utan att låta Windows avsluta ordentligt.

Nu säger jag inte att det är felet.

Låte du Windows avsluta som vanligt så kan det kanske röra sig om fel på hårddisken till och med, om du har otur så har du en skadad disk. Eller data som inte kunnat reparerats.

Testat att installera om?

Eller att göra en reparationsinstallation?

Att installera om är totaltrist men en reparation av Windows går hyfsat snabbt och du tappar inget.

Får du fortfarande samma fel då så kan det vara disken som har felaktiga sektorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Skall väl egentligen bara vara att trycka på vilken tangent som helst för att avbryta, om jag inte har fel. Nåt är inte bra i alla fall.

Började det plötsligt utan vidare att göra så?

Låter som om nåt är skadat i alla fall.

Har du en vanlig XP skiva?

I så fall (snart gjort)

1.Starta med din XP skiva

2.När Windows frågar första gången, välj att göra en ny installation

3.När Windows frågar andra gången, välj att "reparera" Windows.

Du kommer inte tappa nåt och alla program och inställningar kommer att vara kvar efter reparationen som går rätt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att jag har ingen XP-skiva.

Borde har bränts när datorn köptes. Det kanske går att få tag på någonstans?? Tips?

Jag läste på en annan sajt att någon råkat ut för samma sak och datorn körde om samma kontroll 10 ggr. Man kan ju undra om det kan bli liknande här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att köra diskkontrollen i Windows. Bocka för alternativen "Reparera fel i filsystemet automatiskt " samt Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem" så kanske du slipper problemet sedan.

Men det kan alltså också vara så att Windows inte stängs av på rätt sätt. Du kan kika i Loggboken för att se om du kan hitta vad felet kan vara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Testa ovanstående tips!

Lite trist när man inte har den där XP skivan, att reparera går rätt lätt och man tappar inget. Jag läste också nåt om en kille som hade samma problem som du men han verkade ha fått in nåt i datorn som ställde till det för honom.

Jag kommer inte ihåg riktigt om man var tvungen att ha den "rätta skivan" för att utföra en reparation eller om det gick bra att låna någons skiva eftersom det var ett tag sedan jag gjorde det.

Hmm

Skall se om jag kommer på något som kan hjälpa dig om inte ovanstående tips hjälper.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Problemet är ju att jag kommer ju inte in i Windows eftersom inkonsekvenskontrollen börjar ju om från början hela tiden

Gör så här.

Fäll upp startmenyn.

Högerklicka på "den här datorn" och välj "egenskaper".

Och fliken "avancerat"

Knappen "Start & Återställning"

Bocka ur "starta om automatiskt".

Visst ja, min dumming..............

Du kommer inte åt något nej........

Blir att tänka vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Känner du nån som har en XP skiva att låna dig för en stund?

Någon som vet om det fungerar att reparera med en annan XP skiva än den som installationen är gjord från?

Det verkar funka med att använda vilken annan skiva som helst. :)

Se om du kan låna någon bekants XP skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ju inte in i startmenyn. Så fort datorn startar och bilden med Windows XP kommer upp, startar inkonsekvenskontrollen. Jag har ju ingen chans att komma in.

Tyvärr har jag inte någon i närheten som kan tänkas ha en XP-skiva.

Dåliga odds!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dator är det om det är en märkesdator eller ett ihopplock?

Är det ett hembygge, vilket moderkort är det?

Är det en märkesdator.. finns det en dold partition för återställning?

Om så, kan det finnas en möjlighet att skapa en cd från dessa filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Acer som inte bifogade någon skiva.

I alla fall har jag kommit in i felsäkert läge.

Jag testade med start-kör-chkdsk c:/f" Därefter ktrpanel-admverktyg-loggbok och fick fram FEL i Service Control Manager och i DCOM. Vad månde detta säga??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Acer, som inte bifogade någon skiva.

Jag har kommit in i felsäkert läge och jag testade följande:

start-kör- chkdsk c:/f"  därefter

start-ktrpanel-admverktyg-loggbok- och fann FEL i Service Control Manager och DCOM. Vad månde detta betyda??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer det inget om du trycker ALT+F10 när datorn startas?

Har för mig att det skulle boota datorn till återställningspartionen...

Annars, om du skulle ha tillgång till en xp cd, kan du prova att gå till Start - KÖR, skriv: sfc /scannow

För att återställa felaktiga systemfiler.

Edit: skulle det inte funka, kan du prova att hitta din dolda partition med Stellar Phoenix Recovery Suite, som i den här versionen är gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget händer, tyvärr.

Jag har ingen skiva men har provat med att följa en annan tråd för att skapa en sådan.

Manualen verkar bra, men när jag kommer till avslutningen innan skivan ska brännas, kommer det upp bcd wxphome bcd är inget internkommando, externt kommando eller kommandofil.

Vad gör man?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt tråden enligt nedan.

Svara #9 skrivet: Augusti 02, 2008, 20:23 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------

Jag fick tag på mappen i386 och har följt guiden:

Ladda hem den här filen= BCD full package v 1.1.1:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bcd111.zip)

3. Skapa en ny mapp med namnet BCD på hårddisken direkt under C:. Packa där upp

    filen du laddade hem under punkt 2.

4. Ladda hem den här filen = wnaspi32.dll:   

    (ftp://ftp6.nero.com/wnaspi32.dll)

    Spara den i mappen C:BCDbin

5. Ladda hem den här filen = wxp10.zip:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=wxp10.zip)

    Packa upp den i mappen C:BCD.

6. Kopiera hela mappen i386 som du letade upp i punkt 1. Kopiera den till mappen

    C:BCDCDSWXPPROFILES om du använder XP Pro alternativt till

    C:BCDCDSWXPHOMEFILES om du använder XP Home.

Återstår att bränna skivan. Lägg i en obränd CD-skiva (ej DVD-skiva) i brännaren.

      Klicka på start/kör och skriv cmd utan citattecken i rutan och klicka OK. I den svarta rutan

      som kommer upp skriv cd.. utan citattecken och tryck Enter (obs 2 punkter efter cd).

      Upprepa det en gång till.

      Skriv därefter cd bcd utan citattecken och tryck Enter. Skriv därefter bcd wxppro

      utan citattecken och tryck Enter om du har XP Pro alt. bcd wxphome utan citattecken

      om du har XP Home. Bränningen av skivan startar och slutförs. Skriv därefter exit och klicka Enter.

11. Din XP-installationsskiva är klar. Prova att starta om datorn med den instoppad i CD-spelaren

      och då  skall datorn fråga efter om du vill starta från skivan. Då funkar den, annars är det något fel

      och då får man göra om och göra rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir enklare...

skapa en katalog c:Xphome, eller vad du vill kalla den.

Kopiera din  katalog i386 till den nyskapade katalogen.

Ladda hem xphome.zip från mig, och packa upp den i mappen c:Xphome.

Nu har du alla filer som finns på en xpHome svensk cd...

Öppna ditt brännarprogram och bränn innehållet i katalogen c:Xphome till en cd

Nu ska du ha en fungerande xphome svensk cd...

Jag låter xphome.zip filen ligga under dagen, sedan tar jag bort den i morgon...

OBS!!Glöm inte att du måste ha din cd-nyckel, dvs den nyckel som finns på datorn du reparerar.

Det finns ett program http://magicaljellybean.com/keyfinder/ som du använder för att hitta din cd-nyckel först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på sajten för att få fram nyckeln och fick då detta till svar:

Forbidden

You don't have permission to access /keyfinder/ on this server.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på sajten för att få fram nyckeln och fick då detta till svar:

Forbidden

You don't have permission to access /keyfinder/ on this server.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request

Du kan få fram din Produktnyckel med SIW också... bland många andra uppgifter om din dator som SIW kan ta fram.

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...