Gå till innehåll

Obegränsade möjligheter i Opera!


L-L

Recommended Posts

Sedan några månader är jag "fast" i Opera efter att ha varit besviken på Firefox, som jag tyckte var för stor och slö. Inte ens 3.0 dög riktigt. Så jag testade Opera, och jag kan säga att upplevelsen bara växer och växer. Detta är dock tredje gången jag ger Opera chansen, tidigare gånger har jag gått tillbaka till Firefox då jag inte hunnit upptäcka tillräckligt mycket av Opera. Man måste ge den chansen för att vilja behålla den, tror jag.

Kompabiliteten med vissa sidor är sämre än FF och IE, men det beror ju på att Opera följer standarder bättre än de andra. Felet ligger alltså hos sidorna. Därför förlåter jag Opera, eftersom den är så fantastisk på allt annat. Det som jag tycker är så otroligt är hur mycket man kan ändra i verktygsfälten. Se bifogad bild - om någon har sett Opera så inser ni hur olik min layout är. Att man kan "tillverka" sina egna knappar gillar jag särskilt, t.ex. så ser ni de lite kryptiska knapparna till höger: 'IE' öppnar sidan i Internet Explorer, 'PD' betyder Personal Data och rensar allt sådant, med 'SS' menar jag Super Security. Denna knapp stänger av JavaScript, plugins, GIF-bilder, ljud och cookies. Som en tillfällig NoScript-lösning alltså, om man vill surfa ännu säkrare och "renare" för stunden. Jag hade även valt att lägga till Java om jag hade haft Java.

Pga min dåliga upplösning (1024*768) kan jag även dra nytta av att maximera utrymmet. Som ni ser tar verktygen inte mycket plats. Längst ner (ej i bild) finns ingen statusbar som det normalt gör, denna har jag i stället lagt mellan adressfältet och knappen 'IE'. Så fort man håller musen över en länk syns adressen alltså där. Hela menyn (File, Edit, View osv) som man ändå inte använder så ofta är tillgänglig från knappen längst till vänster.

Om någon vill diskutera hur man gör knappar m.m. så kan ju denna tråden vara lämplig. 8)

Se http://operawiki.info/Opera och http://nontroppo.org/tools/buttonmaker/

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte ens dölja menyraden! ::) Du har tydligen gjort det, så hur gör man, och kan man enkelt visa den igen?

Alternativt överväger jag att lägga adressfältet till höger om menyerna. Är det möjligt?

Slutligen, kan man få stavningskontrollen att visa stavfel direkt i texten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt opera sen 2.12....anser den är överlägsen de andra läsarna. Egentligen är inte Opera bara en webläsare utan en hel suite. Du har ju även mail, torrent, irc mm. i den. Och en av de bästa sakerna är ju Operas musgester!

Visst, Skabbräven funkar väl skapligt men inte innan man har letat upp en massa tillägg...bekvämare med Opera då allt finns i den från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera är fin och när jag först testade musgesterna höll jag på o ramla av stolen!

Dock har musgesterna en nackdel; dom funkar inte på flash och andra plugin. Jag funderar på om det inte hade varit bättre att göra såhär:

Alla musgester går före andra knapptryckningar osv, så om man tex gör en musgest över ett flash-plugin så görs själva gesten, men om gesten inte är rätt, DÅ skickas musrörelsen vidare in till flashpluginet.

På det viset kan man ju även göra musgesturer på plugin och saker. En idé bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag har använt opera sen 2.12....anser den är överlägsen de andra läsarna. Egentligen är inte Opera bara en webläsare utan en hel suite. Du har ju även mail, torrent, irc mm. i den. Och en av de bästa sakerna är ju Operas musgester!

Visst, Skabbräven funkar väl skapligt men inte innan man har letat upp en massa tillägg...bekvämare med Opera då allt finns i den från start.

Allt som "du behöver" kan jag tänka mig, och förstår. Allt "som jag" behöver finns långtifrån i Opera, därför kör jag Firefox. Med en mängd tillägg förstås.

Som svar på musgester. Du skulle se mig in action en stund vid Firefox när jag använder tangentbordet istället. Det går undan kan jag lova. Å andra sidan kan jag tangenttrycken i sömnen vid det här laget. ;)

En del gillar att sitta med musen, jag kör hellre tangentbordet, oslagbart snabbt när man lärt sig hantera det, och inte bara i Opera eller Firefox, utan i alla program. Men, man skall jobba med det som man bäst trivs med förstås.

Opera är en bra webbläsare, ingen tvekan om det, tyvärr saknar jag alltförmycket som jag är van vid att använda i Firefox, annars skulle jag säkert också köra Opera på heltid.

Så, behöver man inte allt som jag behöver är Opera ett bra val. Tummen upp för Opera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jo, jag gillar också tangentbordet. Men tyvärr så är inte mina tangenter där mina fingrar är så det blir alltför ofta fel  ;)

När trycken väl sitter i bakhuvudet så brukar det flyta på rätt bra. Å andra sidan, är man trött eller okoncentrerad är det lätt att missa tangenterna. Det gör jag när jag skriver lite då och då, sen blir det en edit för att fixa "stavfel" som egentligen var "slant på tangenten" fel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer väl någon pryl som man kan prata i o det översetts till text snart.

Fast sånt fins kanske redan :)

Men vem vill sitta och säga till vilka sidor man ska?

"Dator, skicka mig till Porrportalen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte ens dölja menyraden! ::) Du har tydligen gjort det, så hur gör man, och kan man enkelt visa den igen?

Alternativt överväger jag att lägga adressfältet till höger om menyerna. Är det möjligt?

Slutligen, kan man få stavningskontrollen att visa stavfel direkt i texten?

Jag har inte en aning om hur jag gjorde dessa saker då det var några månader sedan. :-[ Mitt bästa tips är den första länken. Vad jag har gjort, tror jag, är att endast bocka för "Tab Bar" och "Status Bar" där du väljer vilka Toolbars du vill ha. Därefter har jag placerat knappar och adressfält på Status Bar medan Tab Bar är oförändrad. Vidare är jag ganska säker på att jag laddade ner någon .ini-fil som gjorde att Tab Bar hamnade underst i stället för där uppe.

Det finns knappar från Wiki-sidan som kan visa/dölja menyraden, om du inte vill ha en sådan meny-knapp som jag har.

Beklagar att jag inte kan vara mer detaljerad just nu. Men om du vill kan jag förstås ladda upp mina .ini-filer så kan du utgå ifrån dem och modifiera som du vill. :)


Musgester är en intressant finess, dock inget jag fastnat för.


Hårddiskutrymme har man ju inte ont om, men har man sina principer, så klagar man inte över att Opera totalt tar mindre än 10 MB inkl. profilen. När jag hade Firefox lade den ca 70 MB i Documents and Settings (cache ej inkluderad eek) utöver själva programmets storlek i Program Files.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskutrymme har man ju inte ont om, men har man sina principer, så klagar man inte över att Opera totalt tar mindre än 10 MB inkl. profilen. När jag hade Firefox lade den ca 70 MB i Documents and Settings (cache ej inkluderad eek) utöver själva programmets storlek i Program Files.

LA

Jag förstår att minimalisten tänker som så, men i dagens läge då hårddisk utrymme på 1Tb (=1000Gb) inte är så ovanligt, så är inte 100Mb något problem egentligen. Men jag förstår dej LeoniAquila, har själv också vissa principer. ;)

Opera har jag använt en del, ingen dålig webbläsare alls. "Skabbräven" är dock mitt val till stor del för att den känns bra att använda och jag får en massa tillägg. Många tycker det är dumt att måsta installera tillägg, men jag tycker det är smart att få installera de tillägg jag vill ha.

Vad hastigheten beträffar så är FF tillräckligt snabb för mej. Sen finns det även ett tillägg som heter Fasterfox som snabbar upp FF. Hur det fungerar i praktiken kan jag inte säga nu, därför att det inte är kompatibelt med version 3.0.3. som jag nu kör. (DimensionX t.ex. vet säkert bättre.) Finns också ett freeware program, Firetune, som snabbar upp FF, och det fungerar iaf.

Firefox är mitt val, men Opera är ett bra alternativ. :)

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en aning om hur jag gjorde dessa saker då det var några månader sedan. :-[ Mitt bästa tips är den första länken. Vad jag har gjort, tror jag, är att endast bocka för "Tab Bar" och "Status Bar" där du väljer vilka Toolbars du vill ha. Därefter har jag placerat knappar och adressfält på Status Bar medan Tab Bar är oförändrad. Vidare är jag ganska säker på att jag laddade ner någon .ini-fil som gjorde att Tab Bar hamnade underst i stället för där uppe.

Det finns knappar från Wiki-sidan som kan visa/dölja menyraden, om du inte vill ha en sådan meny-knapp som jag har.

Beklagar att jag inte kan vara mer detaljerad just nu. Men om du vill kan jag förstås ladda upp mina .ini-filer så kan du utgå ifrån dem och modifiera som du vill. :)

LA

Tack LA. :)

Ja jag försökte att få flikraden att hamna under adressraden, men det lyckades mig inte, så jag testar gärna med dina .ini-filer. ;)

Annars tycker jag att det inte skall behövas mer än ett högerklick för att visa/dölja menyraden (som i IE7/8).

”Snabbval” gillar jag. En perfekt startsida. 8)

Och ”Trollspöet”, som loggar in en med ett klick. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack LA. :)

Ja jag försökte att få flikraden att hamna under adressraden, men det lyckades mig inte, så jag testar gärna med dina .ini-filer. ;)

Annars tycker jag att det inte skall behövas mer än ett högerklick för att visa/dölja menyraden (som i IE7/8).

”Snabbval” gillar jag. En perfekt startsida. 8)

Och ”Trollspöet”, som loggar in en med ett klick. :)

OK :)

Här är LL.ini

Den skall ligga i din mapp profiletoolbar. Du kan sedan välja att "applicera" filen genom att trycka Ctrl+F12, gå till Advanced -> Toolbars och i Toolbar setup väljer du LL. Det går förstås bra att döpa om filen innan du går till Toolbar setup om du inte vill kalla den LL. Kom då även ihåg att ändra i filen, nästan högst upp står det:

[INFO]
NAME=LL

Till sist tror jag även att du måste trycka Shift+F12, och göra som jag skrev tidigare: gå till Toolbars och välj endast Tab Bar och Status Bar.

Hoppas att detta räcker, annars får du fortsätta laborera lite med inställningarna! :)

Min lilla knapp SS kan du testa genom att först låta den vara "ej intryckt", tryck sedan F12 och kolla att Plug-Ins, JavaScript m.m. är påslaget. Tryck sedan in SS, och tryck F12, så ser du att några saker har stängts av. Min lilla NoScript-knapp !!!!!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, är den kvar? question?

Undrar om du även behöver min opera6.ini ? Du kan testa med den, men den innehåller alla mina inställningar (t.ex. inget trollspö). Du får även ändra en sak i den om du har bytt namn på LL.ini - sök bara upp LL.ini i opera6.ini och ersätt med det rätta namnet. Även sökvägen måste vara rätt. Om du inte har din profil i Opera-mappen utan i Documents and Settings måste du justera detta!

Berätta sedan hur det gick. ;)

LA

EDIT: kanske går att fixa utan opera6.ini om man googlar lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menyraden är kvar. ???

Jag lade opera6.ini i samma mapp som JW.ini (8)) och ändrade sökvägarna i opera6.ini.

Däremot försvann Trollspöet och Ny flik, men de var ju lätta att få fram igen, inne i Opera.

Google kan ju vara värta att testa! ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men opera6 och JW skall normalt inte ligga i samma mapp? opera6 ligger i profile, JW i profiletoolbar

???

LA

Haha! :D

Ibland (inte så sällan) är man oförlåtligt korkad!

Med din opera6.ini på rätt plats försvann menyraden, men också mina favoriter och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenorden kan jag förstå, men alla dina bookmarks skall ju ligga i opera6.adr i profile-mappen. :)

Förresten, hoppas att jag inte skriver detta för sent, men du tog väl backup på dina viktiga grejer? :-[

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kopierade min opera6.ini innan jag ersatt den med din.

I din opera6.ini fann jag

Show Menu=0

som jag kopierade till min opera6.ini.

;D ;D ;D

Tack LA för råd och ini-filer, samt att du fick mig att testa Opera igen! ;)94px-Opera_logo.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ser ju kanon ut! ;D

Jag har ju, som bekant, även skippat de annars vanliga knapparna Hem/startsida och Stopp. Den förstnämnda ersätter jag med Alt+Home eller dubbelklick på blank sida, den andra med Esc.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...