Gå till innehåll

Tappar internetanslutning utan att internet bryts


Recommended Posts

Datorn tappar internet anslutning utan att internet bryts.

har fåt detta fel nu och kan inte hitte felet har fiber hemma och 3datorer som är kopplat till ett fiber switch med fyra port.bara min dator säger begränsad internetanslutning med ett gult utropstecken.

info:

http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=1

Windows xp sp3.

har av installerat dem ett par gg utan det hjälper nya drivisar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När får du din begränsade anslutning, är det någon annan dator startad eller är det när bara din är startad?

Vilken typ av switch är det?

Vilket operativsystem, antivirus och brandvägg har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAR får du det gula ! ??

Är det på Nätverkskortet ??  Du har ju två sådana på ditt moderkort, så skifta sladden mellan dem, starta om, både datorn och switchen.

Funkar det nu ??

Koppla in en annan dator på DIN anslutning i SWITCHEN, så vi kan eliminera en felkälla.

Koppla in DIN dator på den andra datorns anslutning i Switchen.  Starta om alla datorer och switchen.

Funkar det nu ??

Är Switchen och alla datorer ställda så att de får Automatisk IP-adress ??

Starta då om ALLA datorer och Switchen, och prova igen.

Funkar det nu ??

Har du nyss installerat uppdateringar på din dator ??

Kör då en Systemåterställning och prova igen.

Funkar det nu ??

Bättre drivrutiner till ditt ASUS M2N-SLI hittar du på:

http://www.nforcershq.com/forum/actual-win...hlight=m2ne+sli

Prova med:

B. "Modded XP Driverpacks":

"NF4-7 Performance Packs for XP (32/64bit)"

Använd:

"Mirror (MediaFire)"

så slipper du medlemsskap för att downloada

Har själv ett M2N-E SLI moderkort, funkar fiiinfiiiiint med de där drivisarna!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAR får du det gula ! ?? jag på nätverkskortet

Är det på Nätverkskortet ??  Du har ju två sådana på ditt moderkort, så skifta sladden mellan dem, starta om, både datorn och switchen.

Funkar det nu ?? nej jag har testat det.

Koppla in en annan dator på DIN anslutning i SWITCHEN, så vi kan eliminera en felkälla.

Koppla in DIN dator på den andra datorns anslutning i Switchen.  Starta om alla datorer och switchen.

Funkar det nu ?? har testat det och andra har internet med min kabel det är bara jag som inte har (min dator).

Är Switchen och alla datorer ställda så att de får Automatisk IP-adress ?? har kollat på deras hemsida och man kan inte gå in i Switchen utan den delar automatisk.Starta då om ALLA datorer och Switchen, och prova igen.

Funkar det nu ?? nej den gör inte det.

Har du nyss installerat uppdateringar på din dator ??ja,men innan dess var det samma fel.

Kör då en Systemåterställning och prova igen.

Funkar det nu ?? nej

Bättre drivrutiner till ditt ASUS M2N-SLI hittar du på:

http://www.nforcershq.com/forum/actual-win...hlight=m2ne+sli

Prova med:

B. "Modded XP Driverpacks":

"NF4-7 Performance Packs for XP (32/64bit)"

Använd:

"Mirror (MediaFire)"

så slipper du medlemsskap för att downloada

Har själv ett M2N-E SLI moderkort, funkar fiiinfiiiiint med de där drivisarna!

Testade Modded XP Driverpacks men den kraschar bara fungerar inte så bra.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D nej det är inte alls så men jag är lite le på att tills man fixar ett problem så har man ett till på g, först var det fel på update sen kunde jag inte använda min dlink Blutooth och nu internet anslutning!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Guiden, och svara på frågorna, finns väl även nåt med 'avancerade alternativ' nere i nåt hörn när den körs, har jag för mig, var ett bra tag sen jag använde den, men den löser, peppar peppar, det mesta!

Och det kan INTE skada!

Och glöm sen inte att starta om, när det inte funkar direkt, för jag tippar Guiden kommer att be dig starta om.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaaa nu fick min sambos dator samma sjukdom när jag fick tillbaka internet då försvan det på hennes dator så jag börjar och misstänka min Switch som spökar.

Har en Inteno model är det någon som vet vad det är för fel på dem?

jag har BARA ett ip adress kan det vara det som gör att alla kan inte surfa samtidigt IBLAND?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Inteno model är det någon som vet vad det är för fel på dem?

Vad är Inteno ??

Men kör

  >>Start>Kör>CMD

och sedan i fönstret som öppnas skriver du:

ipconfig

på var o en av datorerna, och kollar vad de har för IP-adress.

Bör vara typ 192.168.1.xxx

eller 192.168.0.xxx

De tre första ska ju vara samma på alla datorerna.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en Switch eller Hub delar ut adresser i det INTERNA nätet, och inte IP-adresser som används ute på nätet.

192.168.0.xxx

192.168.1.xxx

är exempel på sådana interma adresser.

Den adressen du anger tillhör ju Telia, vilket du kan se på:

http://www.db.ripe.net/whois

Den adressen ska alltså BARA Switchen själv använda UT mot Internet, INTE de datorer som är anslutna till Switchen!

Annars kan det inte fungera, för då finns det ju fler datorer med samma adress ute på nätet, och det går inte.

Din Switch kan alltså inte gärna tilldela dina datorer adresser inom 81.224.142.xxx eftersom det är externa adresser.

Har du använt ipconfig och den verkligen visar sådana adresser för dina anslutna datorer, så är det FEL på Switchen.

Det kan ju vara en inställning, eller så har den pajat.

Dina datorer ska ha adresser typ de jag anger ovan, sista delens siffror ska skilja mellan dina datorer, men de tre första delarna ska vara samma.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej en switch delar inte ut några adresser, den enbart förmedlar trafik till rätt burk.

En "hub" är stendum och vet inte till vilken burk.

IP adresshanteringen sköts av en intern server,  eller via internet som i det här fallet från Telia

Vad jag känner till så får man bara 1 IP adress av Telia,  av BBB får man 5 st.

Eftersom man bara får 1 IP adress så "slåss burkarna om den här IP adressen,  sedan finns det

en MAC adress låsning mot 1 burk under en viss tid, förhandlingstiden brukar vara 10-15 minuter.

MACadress låsningen är för att förhindra att flera burkar kan ha samma IP adress samt att man då är spårbar.

Man måste då använda en router och inte en switch för att hantera flera datorer.

(ev har jag missat nåt men allt tyder på att det är så  ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då har den pajat kanske och vart kan jag köpa en router för billigt peng?

Nej switchen har inte pajat däremot försöker du göra något en switch inte är byggd för dvs dela 1 IP adress.

"Mission impossible"....

Du hittar en bra router inkl trådösa uppkoppingar för runt 500 kronor överallt.

För hemmabruk rekommenderar jag D-link eller Netgear, enkel att supporta eftersom så många kör med deras routrar,  för runt 1000 kr får du en mer avancerad.

http://www.prisjakt.nu/?affiliator_click=6...arams=ss=router

osv i Prisjakt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plun: -> Nej en switch delar inte ut några adresser, den enbart förmedlar trafik till rätt burk.

Det var det DUMMASTE JAG HÖRT!

Vad kallar du den här för då:

http://netgear.se/Products/RoutersandGatew...=Specifications

En Switch har numera oftast en router - oftast även brandvägg! - inbyggd, därav att den sköter adresserna!

Finns även dylika HUBar!

e-son: -> Instämmer med föregående skribent!

Gör inte det, utan att veta att 'föregående' VET vad han talar om!

                                            :'(         I Q ...        >:D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son: -> Instämmer med föregående skribent!

Gör inte det, utan att veta att 'föregående' VET vad han talar om!

Instämmer med E-son, och Plun kan garanterat sina saker... antagligen bättre än många andra här ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plun: -> Nej en switch delar inte ut några adresser, den enbart förmedlar trafik till rätt burk.

Det var det DUMMASTE JAG HÖRT!

Vad kallar du den här för då:

http://netgear.se/Products/RoutersandGatew...=Specifications

Njau jag tar ingen debatt om detta högst triviala för en nätverksfunktion.

Om man blir tilldelad 1 IP adress från sin operatör så fungerar INTE en switch däremot en router klarar att dela

ut nya adresser inom 192 segmentet om det är för hemmabruk.  Routern sköter då IP förhandlandet med operatörerns server.

"Elementärt min käre Watson"......  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då ena hällvittes trögdjur här..   :'(

-> Om man blir tilldelad 1 IP adress från sin operatör så fungerar INTE en switch däremot en router klarar att dela

OM nu Switchar i dagens läge HAR även en Router inbyggd - heter den då Switch eller Router ... ??

BEVISLIGEN så HAR ...

http://netgear.se/Products/RoutersandGatew...=Specifications

... Netgear RP614 SWITCH, ÄVEN en inbyggd Router, OCH när den såldes så annonserades den ut såsom varandes en SWITCH!

Även t ex Switchen ...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13022

... har en Router, och den kostar bara 165:- ...

Den är alltså EXAKT vad "var inte dryg nu" behöver, och långt ifrån några 500:- som "plun" tror sådana kostar!

(Vad jag däremot inte kan förstå är hur det ALLS har kunnat fungera med samtidigt internet-access till 4 datorer, som "var inte dryg nu" påbörjade den här tråden med att säga ?!)

Sluta upp och tjafsa om saker som ingen av er UPPENBARLIGEN INTE KÄNNER TILL!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då ena hällvittes trögdjur här..   :'(

-> Om man blir tilldelad 1 IP adress från sin operatör så fungerar INTE en switch däremot en router klarar att dela

OM nu Switchar i dagens läge HAR även en Router inbyggd - heter den då Switch eller Router ... ??

BEVISLIGEN så HAR ...

http://netgear.se/Products/RoutersandGatew...=Specifications

... Netgear RP614 SWITCH, ÄVEN en inbyggd Router, OCH när den såldes så annonserades den ut såsom varandes en SWITCH!

Även t ex Switchen ...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13022

... har en Router, och den kostar bara 165:- ...

Sluta upp och tjafsa om saker som ingen av er UPPENBARLIGEN INTE KÄNNER TILL!

/LbL!

Jo men då är det defintionsmässigt en router, en router innehåller då även switchfunktionailtet.

En router klarar IP adresshantering och att skilja på WAN/LAN vilket inte en switch gör.

Med en BBB anslutning är oftast en switch att föredra eftersom man bir tilldelad mer än 1 skarp IP adress.

Med en operatör som bara delar ut 1 skarp IP adress MÅSTE man då använda en router dvs de flesta

operatörerna inkl Teila  förutom då BBB som är generösa med tilldelandet.

Fortfarande elementärt.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jo men då är det defintionsmässigt en router, en router innehåller då även switchfunktionailtet.

Det var då ett JÄVLA TJAFSANDE!  MÅSTE du ha sista ordet, eller ??

Tala då OM det för DLINK och NETGEAR och de andra, vad och hur de ska döpa sina apparater till, och inte för mig, för RP614 såldes såsom varandes en SWITCH!

                                                                                                        En Switch KAN innehålla även en Router.

                            En Router KAN innehålla även en Switch.

PUNKT!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jo men då är det defintionsmässigt en router, en router innehåller då även switchfunktionailtet.

Det var då ett JÄVLA TJAFSANDE!  MÅSTE du ha sista ordet, eller ??

Tala då OM det för DLINK och NETGEAR och de andra, vad och hur de ska döpa sina apparater till, och inte för mig, för RP614 såldes såsom varandes en SWITCH!

                                                                                                        En Switch KAN innehålla även en Router.

                            En Router KAN innehålla även en Switch.

PUNKT!

/LbL!

Jo jag noterar om jag studerar sidan 1 i tråden att endera är det någon som "trollar" alternativt inte har en aning om

troliga orsaker.  Klart vidlyftiga föreslagna åtgärder som är 100% FEL.

Over and Out... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...