Gå till innehåll

Sluta rökaskolan


Stim

Recommended Posts

Japp, jag har nu lyckats vara rökfri sedan oktober 24,  typ i 4 hela dagar. Tro det eller ej så har det gått förvånansvärt bra utan direkta paniksug.  Jag har haft portionssnus tillgängligt utifall, som jag tar lite av när suget är som värst men inte ens det har jag behövt använda så mycket av.

Jag har annars i princip rökt sedan jag var 10-11 årsålder, där första månader/året mest bestod av tjuvrökande för sedan röka minst ett paket om dagen. På fester kan det vara så illa som 2 paket på en hel kväll.  ??? Det är några år nu som jag dagligen rökt och tanke på det är det anmärkningsvärt att dessa rökfria 4 dagarna gått så smidigt trots allt.

Jag har en gång tidigare testat sluta och då lyckats vara rökfri ett halvår, men efteråt har jag förstått att jag mest bara ersatte rökande med snus istället. Det höll inte i längden och började småningom både snusa och röka för sedan helt återgå tillbaka till bara rökandet igen.  :-[

Hur som helst, Har ni bra tips för sluta röka, förhindra suget osv? Jag tar gärna emot era erfarenhet av sluta röka, några tips och råd för sluta röka osv. Något smart man kan göra/ta till när suget kommer osv. Alla tips uppskattas  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

1. Försök att inte tänka på rökning. Undvik platser och tillfällen där du normalt röker.

2. Tala INTE om det för någon annan. (Det kan ställa krav på dig själv inför andra om du skulle misslyckas)

3. Suget kan komma åratal efter att du slutat.

4. Det enda som behövs för att sluta är att du själv vill det. Allt sitter i DITT huvud. Det finns ju en del hjälpmedel, men viktigast är att DU vill sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försöka med att tejpa ihop fingrarna som du håller cigaretten i. :P

Och så försöker vi nu vara lite mer vuxna i skolan och lite mer seriösa  ???  :D

Ja... Men eftersom jag själv inte röker så kan jag inte komma med några tips direkt... Tyckte det lät bra iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med kunskapen om särskrivning  --!! Vem och varför skulle sluta röka skolan  :D Det heter sluta rökaskolan

"Vem och varför skulle sluta röka skolan"  ?? ???

Ok, då är rubriken nu ändrat, för din skull, hoppas du förstår bättre nu ???  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutade på den tiden då man fortfarande fick röka på resturanger, pubbar mm och fixade det genom att:

1. tugga tuggummi, i början med nikotin i en vecka - 10 dagar

2. höll mig borta från mina favvoställen ett par tre veckor för att inte frestas i onödan

3. sedan höll jag mig till vanliga tuggummi en tid för att så småning om även skippat dessa.

Efter någon tid blev jag otroligt röksugen igen och tog till tuggummina igen några dagar tills suget gått över.

Men det har gått bra, inget tjuvbloss eller feströkning heller. Det viktigaste för mig har varit att alltid ha något jag kan tugga på när suget kommer.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att man vill ha något tugga på verkar vanligt med samband med sluta röka? Själv har jag börjat tugga på pennor och goda kakor. En del kaffe har det blivit också efter jag gett mig in på det här med sluta röka.  ???

Kakor och kaffe är nog inte så bra i längden  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

24,25 år konstant  har jag nog rökt, med minst ett paket om dagen  ??? Började olyckligtvis redan vid 10-11-årsåldern. Hängde alltid med de "större och tuffa grabbarna" var ca 15-16 år, och de rökte och för vara lika "tuff och häftig" som dem så tog det inte lång fören man var fast både i det ena och det andra.

Kan meddela att jag fortfarande är rökfri. Suget har varierat och tagit till snus när det blivit som värst men annars har det gått nästan helt smärtfritt, hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt men nu kommer jag med tips till dom som likt jag inte lyckats sluta, jag har verkligen inte ekonomi för att kunna röka så jag har käkat champix i 2 omgångar ,tyvärr så misslyckades jag så vad göra när tobaken är så dyr jo jag gick in på nätet och sökte på tobak och då kom jag till olika slutarökaråd tills jag hamnade på CUTHOFs sida,så nu beställer jag råtobak (2 kg åt gången)tar fram den kraftiga hushållsapparaten och bereder ett kilo åt gången, första gången mögla tobaken så nu luftar jag den första dgr och förvarar svalt.G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tips till dom som likt jag inte lyckats sluta, jag har verkligen inte ekonomi för att kunna röka så jag har käkat champix i 2 omgångar ,tyvärr så misslyckades jag så vad göra när tobaken är så dyr jo jag gick in på nätet och sökte på tobak och då kom jag till olika slutarökaråd tills jag hamnade på CUTHOFs sida,så nu beställer jag råtobak (2 kg åt gången)tar fram den kraftiga hushållsapparaten och bereder ett kilo åt gången, första gången mögla tobaken så nu luftar jag den första dgr och förvarar svalt.G

De senaste kanske 2 åren har jag just kört med CUTHOF. Kul att du nämnde det, trodde jag var ensam med köra råtobak. Här i stan ( i en vinbutik)  får jag betala ca 280kr/kilo och på den sjättegången man handlar  (om man hade kort) så får man ett kilo extra för samma pris. Det var samma här första att det möglade, innan man fick in "knepet" dvs.

Tröttnat hur som helst på stå där och veva med den där jäkla kvarnen. Jag kunde mala upp 1 kilo åt gången vilket tog ganska lång tid.  Speciellt också om knivbladen var slitna vilket de ofta blev ganska snabbt och behövde slipas om stup i kvarten. Ser inte fram emot veva runt igen. När det väl blev klart så räckte det i och för sig ganska långt, en/en och en halv månad lite drygt.

Antar att det här med mala råtobak som nästan tar död på en  ??? pga. allt vevande (kanske också pga. taskig kondis) är en av anledningarna att man gett sig in på det här med försöka sluta.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...