Pengwin Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 ....eller skall den vara av, för att datorn skall vara så snabb som möjligt? Har diskens storlek betydelse om om indexering skall vara på eller av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 För att optimera prestanda, inaktivera Indexeringstjänsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Indexeringen av diskarna tar lite extra tid och kraft första dagen då allt skall letas upp och skrivas i databasen. När väl indexeringen är gjord så påverkar detta inte längre din prestanda. Om du ofta söker efter filer eller dess innehåll på datorn, går det snabbare att söka i index-databasen än på diskarna. Diskarnas storlek har ingen betydelse, men däremot antalet filer initialt då allt skall registreras första gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Indexeringen av diskarna tar lite extra tid och kraft första dagen då allt skall letas upp och skrivas i databasen.När väl indexeringen är gjord så påverkar detta inte längre din prestanda. Tycks finnas olika uppfattningar om detta: Även när tjänsten inte arbetar med indexeringen tar den upp mellan 500 kilobyte och två megabyte arbetsminne. Att söka efter filer kommer att gå lite långsammare men i gengäld kommer allt annat gå lite snabbare. http://www.tipsomxp.se/windows-xp/90-syste...filer-i-xp.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Tycks finnas olika uppfattningar om detta:...mellan 500 kilobyte och två megabyte arbetsminne... Ingen har mindre än 512MB minne och de flesta har långt över 1024MB. Då kan väl knappast ½-2 MB av denna mängd minne spela någon som helst roll för prestanda eller annat ? eek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Nej, Indexeringstjänsten ensam är väl knappast avgörande för den allmänna prestandan, och det är väl heller inte de flesta andra tjänster, men tillsammans använder de en del systemresurser, och ju fler (för användaren i fråga onödiga) tjänster som inaktiveras, dess bättre prestanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L-L Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Underhålls databasen även i den meningen att filer som inte längre finns kvar på hårddisken raderas från databasen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Underhålls databasen även i den meningen att filer som inte längre finns kvar på hårddisken raderas från databasen? Jo det är meningen, men om indexet blir missvisande så omskapar man lätt databasen via Kontrollpanelen - Indexeringsalternativ - Advancerade alternativ - Återskapa. Ta inte med foldrar med systemfiler eller annat onödigt eftersom databasens storlek påverkar sökprestandan. Index bör bara innehålla väl utvalda foldrar och vilka dessa är påverkar man själv via: Kontrollpanelen - Indexeringsalternativ - Ändra. Aktuella antalet indexerade uppgifter ser man överst på sidan Indexeringsalternativ. Som företagare har man nytta av index för att snabbsöka kundinformation ur alla typer av Office dokument. (OBS. Bildexemplet är hämtat från Windows Vista) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Som företagare har man nytta av index för att snabbsöka kundinformation ur alla typer av Office dokument. Ja, sökbehoven ser förstås helt olika ut för olika användare. Vill jag snabbt söka efter fil- eller mappnamn, gör jag det med det lilla (och portabla) programmet Everything. Vill jag söka efter text i dokument, har jag sällan nytta av Windows sökfunktion, eftersom jag har det mesta i form av InDesign-dokument. Därför gör jag istället dessa sökningar med FreeCommander (som också är portabelt). Varken Everything eller FreeCommander är beroende av omfattande indexeringar, och kräver inte någon tjänst som hela tiden är igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pengwin Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Som privatperson, med normalt antal dokument, bilder & musik. Skall jag då inaktivera indexeringen för att få snabbare pc? Viket slutligt råd ger ni mig då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Det skadar inte att testa. Inaktivera Indexeringstjänsten, och om du sedan tycker att det tar lång tid att söka med Windows sökfunktion, kan du aktivera tjänsten igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Som privatperson, med normalt antal dokument, bilder & musik.Skall jag då inaktivera indexeringen för att få snabbare pc? Viket slutligt råd ger ni mig då? Använder du Windows inbyggda sökfunktion ofta... låt den då vara igång! Använder du sökfunktionen sällan eller aldrig.... stäng av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Kika här också: http://www.theeldergeek.com/indexing_service.htm (tips om andra tjänster också) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Som privatperson, med normalt antal dokument, bilder & musik.Skall jag då inaktivera indexeringen för att få snabbare pc? Viket slutligt råd ger ni mig då? Låt den vara på då.... inte lönt att krångla med. Sätt den i "Paus" om du vill jämföra prestanda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Sätt den i "Paus" om du vill jämföra prestanda... Då slutar den visserligen att indexera... men tjänsten körs fortfarande, så det blir ingen rättvis jämförelse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Då slutar den visserligen att indexera... men tjänsten körs fortfarande, så det blir ingen rättvis jämförelse! En overksam process tar inga resurser och bara 4MB minne... Kolla gärna med Aktivitetshanteraren. Processen heter SearchIndexer i XP (slå på Visa: I/O...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pengwin Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Men, är det inte så att indexeringen går i paus när jag jobbar i datorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Men, är det inte så att indexeringen går i paus när jag jobbar i datorn? Nej den går inte i Paus men den tilldelas en mycket lägre processorprioritet, vilket inte blir riktigt samma sak. Indexeringen jobbar ju inte om du inte gör förändringar i dina indexerings foldrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pengwin Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Hur kommer jag till registereditorn för att navigera till HKEY.......................................................? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Om du nu måste in och ändra i Windows mest kritiska register så tag varningen och var försiktig !!! Använd Start-menyns "Kör..." och skriv in Regedit.exe . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pengwin Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Tack alla för tips och råd. Jag skall vara försiktig i registret. Har Åke Engelbrektsons mall "Stäng av indexering av filer i XP" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Enklare: skriv services.msc i Kör… Dubbelklicka på Indexing Service och välj startmetod Inaktiverad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pengwin Posted November 13, 2008 Author Share Posted November 13, 2008 Har testat med att avaktivera indexering. Gav ingen förbättring, finns enligt mig ingen anledning att avaktivera. Har satt på indexeringen igen, och det fungerar bättre. Tack för alla synpunkter och tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiligkrispigt Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Ta inte med broschyrer med systemfiler eller andra onödiga eftersom databasens storlek påverkar och indexet ska innehålla endast väl valda mappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Ta inte med broschyrer med systemfiler eller andra onödiga eftersom databasens storlek påverkar och indexet ska innehålla endast väl valda mappar. Detta kan kanske inte nog understrykas... men annars påpekas detta redan i början av länken. Ta inte med foldrar med systemfiler eller annat onödigt eftersom databasens storlek påverkar sökprestandan.Index bör bara innehålla väl utvalda foldrar och vilka dessa är påverkar man själv via: Kontrollpanelen - Indexeringsalternativ - Ändra. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g94870#msg94870 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts