Gå till innehåll

Den nya fildelningslagen


CGD

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Gäst DimensionX
Skriv på då.... i stället för att sitta här o kasta sk*t! DET kan ni i alla fall inte straffas för!

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?IPRED

Har jag redan gjort!

Det andra är mest för nöjes skull. ;)

Ryt ifrån, det brukar göra effekt. Det gör man i andra länder. Vi mesiga svenskar behöver tuffa till oss lite ibland tror jag, som i Italien eller Frankrike. :)

Fram med vikingen i oss så skall vi nog punktera den här kränkande idiot lagen.

Skall se om jag hittar fler protestlistor att skriva på. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-< om man laddar ner något från ex. piratebay genom torrent så hämtar jag ju flera delar av ex. en film från Olika personer

Sen är det ju heller inga personer som åkt dit, som använt BitTorrent program!

Så det finns nog ganska stor chans/risk att inga som använder BitTorrent program heller kommer att kunna sättas dit!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom förlorar ju pengar om lagen går igenom. Dom "stryper" sig själva.

De fanns ingen film till salu innan internet slog igenom. Nästan ingen i alla fall. Förr när de va videokassetter alltså. Några kopierade, men kvaliten var urusel. Sen när dom började sälja filmer, köpte man ju. Ja menar att de fanns ingen marknad för köpfilmer, från början, så dom har inte alls förlorat några pengar.

Filmer och musik ligger huller om buller i affärerna. Har man tur och hittar något så köper "ja" de. Hade dom haft nån ordning på filmerna, så hade de blivit mycket lättare för mig att hitta vad ja vill ha. Eller hur? Och på nätet hittar man sin film utomlands, utan text. Och så vill man inte beställa pga frakt och tull och moms och allt som tillkommer. Då är de mycket enklare att hitta filmen på pb eller liknande, där någon har gjort sig besväret att texta.

Hur kan ett filmbolag gå back på en film dom inte ens säljer?

Sen får man ju skaffa de slöaste bredbandet. Och den billigaste datorn utan extra hårddiskutrymme. Många andra som förlorar. Och vi betalar redan "kassett-skatt" när vi köper tomma cd/Dvd-skivor.

Gonatt internet. Gonatt Elgiganten. Gonatt Comhem.  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nån som undrade vad som händer om man byter namn på fil/filer. Bra fråga egentligen och tekniskt sätt skulle det kunna vara en lösning för den som delar. Det är rättare sagt en tekniskt-knockout där lagen då blir totalt verklöst. För den som tankar ska kunna veta vad han/hon tankar så måste dock ett namn på ett eller annat sätt anges. Annars blir det ju ganska svårt att veta vad som ska tanka ner. En lösning kan till exempel vara att döpa en mapp, komprimeradfil osv.

Anta följande:

Nisse har lagt upp en mapp med namnen "Best Of Abba" (eller nåt) & i katalogen innehåller följande:

1.mp3

2.mp3

3.mp3

4.mp3

Osv. osv. Ingen vet då vad filerna innehåller och några eventuella screenshots kan inte visa vad för fil som tankats ner. Den som till exempel använder DC som exempel kan dra hem själva mappen. Och "råkat" få hem några Abba låtar :P

Om man döper filerna som exemplet så ger det samtidigt hint om låtnummer, vilket sen kan kompletteras i en vanliga  textfiler som skickas med, med kompletta namn.

Det är så vitt jag vet inte ett brott att lada hem någon gammal mapp med artistnamn, textfiler med låtnamn osv., och inte heller filer som bara heter 1.mp3, 2.mp3 osv.

Som sagt tekniskt-knockout  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Förutsatt att vi sitter snällt och finner oss i det.

Gör vi det?

Har nog aldrig sett en sådan lång protestlista som den jag skrev på, skönt att det finns lite tåga i vissa i alla fall.

Finge jag bestämma skulle både lagen och regeringen förpassas till ett lämpligare ställe än Sverige. ;):D

Förslagsvis till någon soptipp i Nigeria eller Sudan, möjligen Arktis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finge jag bestämma skulle både lagen och regeringen förpassas till ett lämpligare ställe än Sverige. ;):D

Det är ju tur att du inte får bestämma då...! Anarki är ingen trevlig situation!... oavsett vad man tycker om fildelningslagen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen som tar detta på alvar.Och upphör att tanka ner bara för denna halvdanna lagen nu kommit till.  Några fåtal kanske, de som inte kan "data och internet" så mycket. Dessa är i princip rädda för följande:

Nisse törs inte tanka ner eftersom som det kan finnas en upphovsman (dvs en droppe i havet) som kanske letar efter just honom  (dvs en annan droppe i havet) bland många som han själv som tankar ner musik/film. De flesta som Nisse tankar inte ner något svensk musik/film men Nisse är orlig ändå, för tänk om han ändå en dag, en kväll under några minuter, tankar gammal Abba-låtar och just han hamnar i upphovsmans klor. Risken måste vara minimal att torska.

Vad jag mest funderar lite över är vad som egentligen är den stora skillnaden förutom att de nu mera kan genom domstol få veta personer bakom IP-adress. Men förutom det, har dessa nu några nya verktyg eller? Ett program som scannar in IP- adresser på nätet kopplade till någon Abba låt?

Nja, så kan det väl ändå inte gå till, eller är det så enkelt? På DC till exempel måste upphovsman själv dela ut och för att kunna se ip-adress från någon måste denna lada ner från upphovsmannen.  På annat sätt förstår jag inte hur de ska få reda på IP. Speciellt inte om Nisse tankar från nån annan Nisse och inte från upphovsmannen själv.

Fast det är klart det kanske är FRA som är det stora verktyget? Tanke på att både FRA och Ipred nu införts så är det  kanske inte helt omöjligt. Samtidigt känns det lite långsökt och jag tror risken är väldigt liten att Nisse skulle knasa dit. Varje sig om han tankar 1 eller en miljon låtar.

I dagsläget är det säkert omöjligt att ta hjälp av FRA, men när man redan nu gått över många gränser vad gäller integritet och på något sätt börjat se integritet som något sekundärt och oviktigt, så är det inte helt omöjligt att vi snart kan se en utveckling där folk kan vända sig till FRA för olika tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Finge jag bestämma skulle både lagen och regeringen förpassas till ett lämpligare ställe än Sverige. ;):D

Det är ju tur att du inte får bestämma då...! Anarki är ingen trevlig situation!... oavsett vad man tycker om fildelningslagen!

Tja, å andra sidan så är diktatur inte så trevlig heller, när man kör över folk bara.

(nej, jag har inte valt dessa jeppar till riksdagen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Så om den börjar gälla from 1:a April, borde de väl va fritt fram för fildelning fram till dess då va?

Självklart, och eftersom det är 1 april så är det hela dessutom ett aprilskämt, mao inget att alls bry sig om, bara en stor BLUFF!

                                                                            ;D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom som genomdriver den här typen av pajaslagar har stoppat in

huvudet i en naturlig kroppsöppning. Där solen aldrig skiner.

Det håller inte när man tittar på EGs rättsliga reglerna om dataskydd

och med den  rätt till skydd för privatlivet (Europeiska konventionen).

Jag fildelar inte men självklart skriver jag på. Av rent demokratiska skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Dom som genomdriver den här typen av pajaslagar har stoppat in

huvudet i en naturlig kroppsöppning. Där solen aldrig skiner.

Det håller inte när man tittar på EGs rättsliga reglerna om dataskydd

och med den  rätt till skydd för privatlivet (Europeiska konventionen).

Jag fildelar inte men självklart skriver jag på. Av rent demokratiska skäl.

Förnuftigt resonerat Bäver, tummen upp för dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pcgamer.se/bloggar/blargh

Ganska så klockren, tycker jag iallafall

Håller med... välskriven och ganska roande läsning. Kommer att länka denna bloggen lite överallt, efter godkännande.

Och visst är det skrämmande? En lag som i praktiken bryter mot lagen... Vi borde ha en stor skylt vid varje tullstation som välkommnar besökare, turister och blivande svenskar...: Welcome to Sweden! F*ck You and have a nice Day!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vill förklara ipred lagen lite noggrannare för mej ? Farsan nojjar i sönder och det är jobbigt att lyssna på  :D

Hur kan de se att man tankat en hel film via bittorrent då man ladda delar av filmen från olika peers ?

Om man använder en privat tracker som t.ex. torrentleech, softtorrent etc borde det inte vara ännu svårare för dom att kolla upp om man tankar något?

Om man kör via proxy är man säkrare då?

Även privata ftps, dc++ etc (säg att man fildelar med sina polare) kan de kolla upp sånt?

Finns ju en del olika server / klient program för fildelning ute på nätet som är relativt skyddade då man kan kryptera trafiken med en gäng olika protokoll, kan de få nys om vem som fildelar då?

Här i sverige, är det bara svenska bolag (svensk musik, svenska filmer) eller det kvittar vad du tankar?

Hur är det med att tanka spel och program ? Gäller ipred lagen här också?

Gör jag något olagligt om jag tittar på de senaste filmerna via stream eller lyssnar på den senaste musiken via radio och spelar in? (kan film och skivbolagen säga att jag gör något olagligt och kräva mig på pengar med andra ord?)

Tacksam för lite svar , så man blir lite klokare  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett skivbolag ska kunna begära uppgifter om en specifik IP-adress om denna har förekommit på exempelvis en torrentsida. Att man får begära ut uppgifter från seriösa sidor som erbjuder strömmande media är inte på tal. Dessutom måste, t ex ett skivbolag, ansöka hos tingsrätten att få ut dessa uppgifter...

Som jag tidigare skrivit... bara för att man förekommit på torrentsidor betyder inte det automatiskt att man tankat ner olagligt. Det kommer att ske någon typ fiske, där den som söker efter pirater plötsligt får napp i det stora havet. Någon kommer att få statuera ett exempel... Det kommer att bli svårt för någon att påvisa att ett specifikt IP-nummer tankat ner olagligt. Hoppas bara våra tingsrätter runt om i landet inser att det kommer krävas mycket innan de beordrar en operatör att lämna ut dessa uppgifter...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett skivbolag ska kunna begära uppgifter om en specifik IP-adress om denna har förekommit på exempelvis en torrentsida. Att man får begära ut uppgifter från seriösa sidor som erbjuder strömmande media är inte på tal. Dessutom måste, t ex ett skivbolag, ansöka hos tingsrätten att få ut dessa uppgifter...

Som jag tidigare skrivit... bara för att man förekommit på torrentsidor betyder inte det automatiskt att man tankat ner olagligt. Det kommer att ske någon typ fiske, där den som söker efter pirater plötsligt får napp i det stora havet. Någon kommer att få statuera ett exempel... Det kommer att bli svårt för någon att påvisa att ett specifikt IP-nummer tankat ner olagligt. Hoppas bara våra tingsrätter runt om i landet inser att det kommer krävas mycket innan de beordrar en operatör att lämna ut dessa uppgifter...

// Mange

Du lugnar mej lite  ;D En annan sak jag tänkte på va om man kör krypterad trafik när man tankar, kan de då se att man tankar nått "olagligt" ? Typ som i hamachi kan man slå på "encryption" för att kryptera all trafik, kan man va lugn då o tanka via hamachi ? Eller det är lugnt i vilket fall som helst ?

Kan man inte göra en proxy på någon vänster så man får det till att se ut så man har hamachi adressen ut på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...