Gå till innehåll

Den nya fildelningslagen


CGD

Recommended Posts

Om nu skiv, filmbolag och artister skall få full tillgång att kunna spana på oss hur vet vi vilken grad av sekretess dom håller. Förutom film och musik kan man ju ladda ner och skicka vad som helst. Tänk bara om du laddar ner Bin Ladens samlade verk. Då har man snart både FBI OCH CIA utanför dörren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 50
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

-> Tänk bara om du laddar ner Bin Ladens samlade verk. Då har man snart både FBI OCH CIA utanför dörren.

Hahahaha, hämtade JUST ned:

Where.In.The.World.Is.Osama.Bin.Laden.2008.LiMiTED.NTSC.CUSTOM.SWESUB.DVDR-iNCLUSION

Hahaha, så nu kommer de strax då, HalleLuja!

                                                                --!! >:D :-[ ;D :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Where.In.The.World.Is.Osama.Bin.Laden.2008.LiMiTED.NTSC.CUSTOM.SWESUB.DVDR-iNCLUSION

Hahaha, så nu kommer de strax då, HalleLuja!

                                                              --!! >:D :-[ ;D :D

Jovisst... :D    Du fick med NSAs odetekterbara trojan också.... >:D

http://www.nsa.gov/

(FBI o CIA har ingen signalspaning vad jag vet....NSA så det blir över... ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fildelningslagen är bara ytterligare ett sätt att försöka skrämma "pirater" till lydnad. Är tämligen övertygad om att det inte kommer att hända mycket mer i fortsättningen än vad som händer idag.

Några kommer att bli "offerlamm" för att statuera exempel men det kommer inte att förändra mycket i slutänden...

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Några kommer att bli "offerlamm" för att statuera exempel men det kommer inte att förändra mycket i slutänden...

M

Sånt hyckel vill vi inte veta av.

Skall de sätta dit några med sina föråldrade kränkande postorderlagar så får de sätta dit alla i så fall, inte bara några få utvalda. Alltså 1 milj svenskar. Hej då Sverige. Ett land i konkurs ett faktum. ;)

Tittar man sedan på deras fina sidor så kan man undra hur naiva och dumma dessa personer egentligen är som resonerar på det viset. Vi lever i ett modernt IT samhälle, inte 1972. Anpassa lagar efter tiden tack. Å andra sidan, kan man noll om sin sak så blir det som det blir förstås. Kompetens är nyckelordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några kommer att bli "offerlamm" för att statuera exempel men det kommer inte att förändra mycket i slutänden...

M

Sånt hyckel vill vi inte veta av.

Skall de sätta dit några med sina föråldrade kränkande postorderlagar så får de sätta dit alla i så fall, inte bara några få utvalda. Alltså 1 milj svenskar. Hej då Sverige. Ett land i konkurs ett faktum. ;)

Tittar man sedan på deras fina sidor så kan man undra hur naiva och dumma dessa personer egentligen är som resonerar på det viset. Vi lever i ett modernt IT samhälle, inte 1972. Anpassa lagar efter tiden tack. Å andra sidan, kan man noll om sin sak så blir det som det blir förstås. Kompetens är nyckelordet.

Håller med dig... men det är så det har funkat fram till nu. Några stackare har blivit dömda och fått bötesbelopp på några tusenlappar. Risken nu är att ett civilmål, med ett filmbolag eller skivbolag, kommer att stämma en stackars hem-pirat på miljonbelopp.

Det verkar orealistiskt att det kommer att vara begynnelsen på en häxjakt på varenda stackare som laddar hem lite musik från nätet... oavsett hur lagarna är utfomade.

Vi hade ett hetsigt samtal om detta på jobbet häromdagen... lite småkul att höra hur folk i allmänhet reagerar på hur våra internetoperatörer erbjuder oss snabbare och snabbare internet. Tror verkligen våra operatörer att vi vill ha ett snabbt internet för att kolla på YouTube, läsa mail och surfa hemsidor hela dagarna? Hehe... nä, skulle knappt tro det. Våra El-varuhus säljer hårddiskar för att vi ska kunna lagra massvis med musik och film i våra datorer... hur många av oss har 1 TB fullt med familjefoton och hemgjorda dvd-filmer från semestern?...  roligt att leka med tanken, eller hur?

Själv? Kommer att fortsätta precis som vanligt och det står jag för... vill någon ge sig på mig? Bring it on, baby... hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Alltid kul att höra... det skålar vi på över forumet till helgen...(önskar det var fredagkväll NU)

:D

Ha en skön kväll

Mange

Vi skålar för i alla fall, det får bli en virtuell skål. ;)

Ha en bra kväll själv Manneman. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Ni kom lite vid sidan om vad jag hade hoppats på. Om jag nu inte laddar ner något som omfattas utav lagen i hur grad kan jag bli övervakad utav piratjägare som i sin iver att fånga några scannar även mig. Och vad gör de om de hittar annat som kan vara utav intresse för säg USA? Riksdagen vill ju ge dessa bolag makt som vida överstiger vad någon annan i samhället har.

Här i landet är det ju legalt att ge en familjemedlem eller nära vän en kopia på sin inköpta musikskiva. Får jag då skicka en kopia på posten men inte på mejlen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Riksdagen vill ju ge dessa bolag makt som vida överstiger vad någon annan i samhället har.

Orsak nog att dissa en sådan farlig lag på en gång. Jag tror aldrig den går igenom ärligt talat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Ni kom lite vid sidan om vad jag hade hoppats på. Om jag nu inte laddar ner något som omfattas utav lagen i hur grad kan jag bli övervakad utav piratjägare som i sin iver att fånga några scannar även mig. Och vad gör de om de hittar annat som kan vara utav intresse för säg USA? Riksdagen vill ju ge dessa bolag makt som vida överstiger vad någon annan i samhället har.

Här i landet är det ju legalt att ge en familjemedlem eller nära vän en kopia på sin inköpta musikskiva. Får jag då skicka en kopia på posten men inte på mejlen?

Om du häckar på div. torrentsiter och/eller i DC-hubbar t.ex, så ÄR du redan övervakad... på så sätt att ditt/dina IP-adresser finns i deras databaser med klockslag och lite annan fakta om vad som har laddats upp/ner. Vad det handlar om är ifall dom skall kunna använda dessa fakta, genom att begära ut namn och adress på dig, för att på så sätt kunna stämma dig! Vad gäller annan trafikövervakning så tror jag inte copyright-industrin har något större intresse av att avlyssna dig. Däremot så är det väl ingen hemlighet att amerikanerna rent allmänt avlyssnar ALL trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka bry sig?

Jag laddar alltid ner på grannes nätverk ändå. ;)

Jag förutsätter att din granne vet detta...

Om grannen INTE vet detta... jo, jag vet. det blir en intressekonflikt. Att "stjäla" musik och filmer från bolagen är fel, även om jag själv gör det till husbehov. Men hade jag själv kommit på någon att sno av mitt trådlösa nätverk hade jag nog fått spel. Så att kommentera ditt lilla "rov" är egentligen under min värdighet... men tänk på detta:

Skillnaden mellan att stjäla upphovsrättsskyddat material och stjäla bandbredd från grannen är nog efterföljderna. Du får böter eller åker på ett rejält skadeståndskrav av de stora bolagen... av grannen lär du nog få en rejäl smäll på käften... Om inte din granne är en ohyggligt gammal tant... då får du käppen i huvudet...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger den nya lagen retroaktiv bestraffning om ett fall upptas? Dvs kan man straffas för något man gjorde innan lagen började gälla?  question? Vi har ju inte det på övriga lagar i Sverige, men denna verkar vara ett undantag.

Får Justitieminister Beatrice Ask som hon vill kommer en allmän amnesti för de som fildelat innan den 1 april, då lagen ska träda i kraft, att införas i lagförslaget. Det skulle betyda att alla som laddar ner upphovsskyddat material innan april inte riskerar att bli skadeståndsskyldiga retroaktivt.

Källa: PCFörAlla, Intervju med Beatrice Ask http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.194754/be...-fildelningslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut 'lustigaste' med det här är ju att SAMTLIGA partiers Ungdomsförbund är helt överens om att lagen inte ska införas ...

Inte konstigt jag känner mig som långt under 30, som väl är de flesta (utom Moderaternas) Ungdomsförbunds övre åldersgräns, för jag HÅLLER MED DEM!

                                                          :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår i ärlighetens namn inte hur IPRED-lagen ska kunna stoppa fildelare.

Laddar man ner genom dc++ så tankar man ju En film från En person, därav förstår jag att man lätt kan åka dit.

Men om man laddar ner något från ex. piratebay genom torrent så hämtar jag ju flera delar av ex. en film från Olika personer. Hur kan man då bli bestraffad att ha laddat ner eller upp en Hel film? Dessutom hur bär sig skivbolaget åt att kolla upp personer? Dom kan ju inte gärna dela ut en film själva för att se om jag tankar ner den och på så vis få mitt ip-nummer? Dom kan ju inte heller be internetleverantören att hosta upp ip-nummer på random folk som kanske har fildelat. Kan någon förklara rent praktiskt hur dom bär sig åt att sätta dit folk för jag förstår inte hur det går till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår i ärlighetens namn inte hur IPRED-lagen ska kunna stoppa fildelare.

Laddar man ner genom dc++ så tankar man ju En film från En person, därav förstår jag att man lätt kan åka dit.

Men om man laddar ner något från ex. piratebay genom torrent så hämtar jag ju flera delar av ex. en film från Olika personer. Hur kan man då bli bestraffad att ha laddat ner eller upp en Hel film? Dessutom hur bär sig skivbolaget åt att kolla upp personer? Dom kan ju inte gärna dela ut en film själva för att se om jag tankar ner den och på så vis få mitt ip-nummer? Dom kan ju inte heller be internetleverantören att hosta upp ip-nummer på random folk som kanske har fildelat. Kan någon förklara rent praktiskt hur dom bär sig åt att sätta dit folk för jag förstår inte hur det går till?

Ytterligare en bra poäng... vilket samtidigt gör att man blir orolig över det faktum att det kommer att ske någon typ av sållning där någon eller några kommer få agera syndabock för att skrämma resten. De kommer att treva i mörker för att till slut få napp hos någon som inte vågar eller kan säga ifrån... lite som att fiska i en sjö med massa fisk. Man vet att man kommer få napp förr eller senare, men inte hur stor fisken blir på kroken. Det är först när bjässen nappar som man skryter för resten av världen att man fångat en bjässe... Samma sak blir det här. De sållar ut bland IP-nummer som varit flitigt förekommande i loggar osv och chansar... till slut får de tag på en stackare som erkänner, stämmer honom på miljoner och sen använder media för att hänga ut personen och samtidigt få skryta om hur effektiv lagen är...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Precis bara en massa dubbelmoral. Lägg ned den där skräplagen och sparka de okompetenta personerna som ens föreslagit en sådan kränkande skräplag, som inte ens har med verkligheten att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
ja säger bara......Nej tack! till Ipred lagen  :o
ja säger bara......Nej tack! till Ipred lagen  :o

Och sparka alla totalblåsta bakom den till hecklefjäll.

Behöver vi dem?

Nej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...