Belsebub Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Finns det någon adaper som man kan sätta i det optiska hålet på baksidan av förstärkaren så man kan koppla i 2 st. optiska kablar? En sort splitter så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Hummm... där finns tydligen Y-kopplingar... http://www.hdtvsupply.com/opauspaloneo.html 129:- på WebHallen http://www.webhallen.com/prod.php?id=89733 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Ah tufft! Tror du man får någon signalförlust av att använda sig av denna? När man kollar på bilden tycker jag inte det ser ut att vara optiska ingångar, ser mer ut som coax-ingångar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Ah tufft! Tror du man får någon signalförlust av att använda sig av denna? Ja... om kabeln är längre än 200 mil! ;D Skoja bara!... man får ingen signalförlust i optisk kabel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Haha så lång kabel bör jag nog inte behöva. Tänkte om ljusstrålen delas eller nått och tappar signal eller nått. Men det ska vara lugnt då. Hittade ett till alternativ: http://www.hdtvsupply.com/diopauswuset.html Jag förstår inte riktigt skillnaden på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Hittade en ännu billiagre optisk splitter på kjell: http://www.kjell.com/?item=37416&path=...1795000,1799375 Ska iväg o köpa den idag o hoppas det blir bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Kontakttypen heter Toslink och utseende är densamma som i din dator (dock utan den grå fall luckan framför). Den lilla Y-kopplingen delar upp ljuset i två strålar. Alltså den halverar effekten till de två utgångarna. På avstånd som vi talar om i hemmet spelar denna signalförlust ingen roll. Den andra växeln du visar upp är en mekanisk typ där du med en vridbar ratt flyttar om ljusstrålen från valfri ingång till en utgående port. Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 9, 2008 Author Share Posted December 9, 2008 Ah, men då verkar nog den som du tipsade om som ett bättre alternativ för mig. Skulle ha dragit till kjell och köpt en idag, men blev inte så. Får bli imorrn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 13, 2008 Author Share Posted December 13, 2008 Jag köpte en sån optisk splitter och kopplade in. Det lyser som det ska igenom den fast jag får ingen ljudsignal i någon av enheterna den är kopplad med. Blir ljusstrålen får svag? Kan man i så fall förstärka signalen på något vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aok Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar. Du läste väll detta? aldrig flera utgångar till en ingång. Alternativet för dig är en switsh, manuel eller automatisk dit du kopplar dina ljudkällor tex dvd digitalbox dator etc. Sedan väljer du på switchen vilken kanal du vill skicka signal genom till tex förstärkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 -> Jag köpte en sån optisk splitter och kopplade in. Det lyser som det ska igenom den fast jag får ingen ljudsignal i någon av enheterna den är kopplad med. Alltså, FRÅN din t ex DvDRecorder/Spelares optiska UTgång, kan du skicka signalen till flera olika Förstärkares INgångar, via en Splitter. Men menar du att du vill ha två signaler UT FRÅN Förstärkaren ?? Vad ska de gå till ?? /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar. Du läste väll detta? aldrig flera utgångar till en ingång. Alternativet för dig är en switsh, manuel eller automatisk dit du kopplar dina ljudkällor tex dvd digitalbox dator etc. Sedan väljer du på switchen vilken kanal du vill skicka signal genom till tex förstärkaren. Man kan komma runt detta problem genom att stänga av den enhet som inte skall användas just då. På så vis kommer inte två (ljud)ljussignaler att blandas samman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 -> Jag köpte en sån optisk splitter och kopplade in. Det lyser som det ska igenom den fast jag får ingen ljudsignal i någon av enheterna den är kopplad med.Alltså, FRÅN din t ex DvDRecorder/Spelares optiska UTgång, kan du skicka signalen till flera olika Förstärkares INgångar, via en Splitter. Men menar du att du vill ha två signaler UT FRÅN Förstärkaren ?? Vad ska de gå till ?? /LbL! Ok missade det. Jag har en tv där jag vill ha optisk kabel med ljud in till förstärkaren. Och så har jag en popcorn hour där jag också vill ha ljud in i förstärkaren. Förstärkaren har bara en optisk utgång så jag vill ju ha ljud från båda mina enheter med hemmabioljudet med den optiska splittern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar. Du läste väll detta? aldrig flera utgångar till en ingång. Alternativet för dig är en switsh, manuel eller automatisk dit du kopplar dina ljudkällor tex dvd digitalbox dator etc. Sedan väljer du på switchen vilken kanal du vill skicka signal genom till tex förstärkaren. Man kan komma runt detta problem genom att stänga av den enhet som inte skall användas just då. På så vis kommer inte två (ljud)ljussignaler att blandas samman. Ok, ska testa det. Men annars får jag köra med mina analoga kablar mellan tv och förstärkaren och optiskt ljud mellan popcorn hour och förstärkaren. Blir ju problem att bara kunna använda poppen och inte tv:n om man skulle stänga av en enhet för att inte blanda samman ljudsignalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts