Gå till innehåll

Erfarenheter av F-secure som levereras av BBB?


Recommended Posts

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

Någon som har erfarenhet och lite kunskap om F-secure antivirus som levereras av Bredbandsbolaget? Själv så är som sagt mina erfarenheter relativt dåliga av detta. Enligt operatören så skulle det ingå till att börja med 12 mån fritt, men eftersom jag tecknade mitt abonnemang i Feb/Mars så trode jag att det skulle gälla över nyårshelgen, men där gick jag på en besk karamell. Helt plötsligt så 1/1-08 så fick jag bara ett felmeddelande om att min prenumeration har upphört. Vände mig då till kundtjänst på Breddbandsbolaget och de vart lika förvånade som jag. Kan det då vara så att deras licensnycklar bara gäller året ut? Fast detta ska som sagt inte påverka mig eftersom jag har 12 mån fritt. Det tog även med detta en evigheters evigheter att få en ny nyckel och undertiden så vart datorn mer eller mindre obrukbar. Smygsurfade lite emellanåt men bara på säkra siter. När jag väl fick min nya nyckel så var den då bara på ytterligare 3 eftersom jag redan tidigare hade förbrukat 9. Sen började nästa cirkus med detta eftersom när väl prova på tiden gick ut,och jag meddelade kundjänst att jag ville ha kvar detta så vart detta avslutat. Även efter stor möda så fick jag en ny licens som man betalar för och nu fungerar detta halvbra. Tidigare så gick uppdateringen hur snabbt som helst men nu så kan det både ta 5 min eller ännu mer innan jag ens kan använda datorn eftersom detta program blockerar det mesta av min datakapacitet. Försöker jag ex öppna iexplorer så går inte detta, får bara ett felmeddelande om att servern inte kan hittas. Får snällt vänta på uppdateringen.

Tacksam som sagt om jag kan få något vettigt svar varför? Även andra erfarenheter emottages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter Säker bas och versionen är: 6.15.

Skall du betala extra för säkerhetsprogrammet så skall du naturligtvis ha senaste version.... F-Secure är nu uppe i version 9. Det är inget annat än stor skam om/att BBB tar betalt för gammalt skräp, säkerhetsprogram är färskvara och bör alltid vara av senaste version. F-Secure under version 8 är dessutom väldigt resurskrävande, och det är säkerligen därför du upplever datorn som seg! Mitt råd kan bara bli att du omedelbart säger upp säkerhetsabonnemanget från BBB, och istället köper senaste version direkt från F-Secure, om du absolut vill ha deras produkt. Annars finns det bra gratisprodukter som t.ex Comodo Internet Security. Hur som helst så bör du omedelbart byta till ett färskare program... oavsett om du har tid kvar på din nuvarande licens, eller inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär står det på hemsidan:

*) Säkerhetspaketet ingår utan kostnad i 12 månader, räknat fr.o.m. inkopplingsdatum av ditt bredband. Därefter kostar det 39 kr/mån. Säkerhetspaket version 7 är likvärdig F-Secure 2008 i butik.

Laddas ned här: http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/...edband/sakerhet

Håller helt med e-son!!!

Att F-Secure lägger beslag på systemresurser är välkänt. Jag har sett det både i trådar här och hos en bekant (som har Glocalnets säkerhetspaket (version 7)).

Utifrån din beskrivning tycker jag inte att du skall vara nöjd alls.

Om det inte är väldigt viktigt för dig att ha ett program på svenska, skippa F-Secure, och installera CIS, som e-son föreslog. Då blir din dator användbar från första minuten! Jag använder CIS och är mycket nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har haft f-secure genom comhem i många år.Vad jag vet har även telia det.Något trögare program än f-secure existerar inte.Har provat panda som jag inte kunde installera brandväggen på.Har norton på en annan dator och det funkar bra tycker jag.Men det bästa jag gjort gjorde jag igår.Tog helt enkelt bort f-secure och installerade comodo.Har alltid varit skeptisk till gratisprogram men det blev en enorm skillnad både när det gäller start och surfade.Får nästan skynda mig att trycka på enterknappen för att jag skall hinna först att öppna sidorna.Lägg in det och prova det.Många är ju lyriska till detta program på detta forumet och jag är beredd att hålla med.Du märker inget om du inte provar ;)så skynda dig och byt !!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetspaket version 7 är likvärdig F-Secure 2008 i butik

Det där är inget annat än kvallificerat skitsnack... jag har tillgång till både version 7 och 8 via Telia Säker Surf. Och ingen skall inbilla mig att BBB har gjort något annat än kosmetiska förändringar i version 7.... precis som Telia och alla andra ISP som köper sina säkerhetsprodukter av F-secure. Saken är den att BBB, liksom även Telia och dom andra tjänar grova pengar på att sälja utgångna versioner av F-Secure, och ju äldre version desto billigare inköp av licenser! Jag önskar att folk började kräva av dom stora Internetleverantörarna att antingen få tillgång till senaste programvaran eller att åtminstone få valfriheten att välja bort, och därmed slippa betala, säkerhetsprodukterna som oftast bakas in i abonnemangen. Men det kommer väl att förbli en dröm... åtminstone för överskådlig framtid, och så länge Telia sätter branchnormen!   >:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetspaket version 7 är likvärdig F-Secure 2008 i butik

Det där är inget annat än kvallificerat skitsnack...

Detta ser märkligt ut! :D Men det är inte jag, utan BBB som står för ”skitsnacket”! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv BBB och pratade tidigare med dem om deras F-Secure. Det behöver inte ens vara ett fullt F-Secure de tillhandahåller. Utan de plockar ut de delar de anser sig behöva. Jag har aldrig jämfört BBB variant med Telias eller F-Secure egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

CGD skrev:

Det behöver inte ens vara ett fullt F-Secure de tillhandahåller. Utan de plockar ut de delar de anser sig behöva. Jag har aldrig jämfört BBB variant med Telias eller F-Secure egen.

Kan bara hålla med i det CGD säger här.

Internetleverantörerna tillhandahåller INTE fullständiga säkerhetspaket av F-Secure. De får enbart köpa upp och använda vissa definitiondelar och utav dessa så gör de då sina egna säkerhetspaket och som då naturligtvis måste nämnas med F-Secure's varumärke eftersom definitionerna kommer från deras företag.

Vidare så får man INGEN support via F-Secure utan måste vända sig till sin Internetleverantör för att få support på dessa säkerhetspaket som de själva har mixat ihop.

Om man vill ha ett helhetstäckande skyddspaket som F-Secure så rekommenderar jag att man köper detta via F-Secure direkt då man dessutom har tillgång till fri support på säkerhetspaketet.

Allternativt så hämtar man hem/installerar CIS (Comodo Internet Security)  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rätt dåliga erfarenheter av BBBs F Secure!!! Fel på flera betalningar där dom försökt dra månads avgift för månader jag redan betalt osv. Dessutom fick jag virus under prenumerationen och fick tillslut rensa hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar bara alla skribenter för deras erfarenheter av BBB´s säkerhetslösningar. Skönt att jag inte är ensam om detta. Konstigt nog så har jag inte haft något virus alls (virusrensning) men likväl en varning om att någon har försökt att hacka sig in på min dator, men vad jag misstänker är att jag har något virus utan att veta om detta.

Beträffande support på dessa sk. antispyware så kan jag bara hålla med om kritiken. Anser samtidigt att BBB var bättre förr när det var Birgerson som ägde detta- efter att Telenor har köpt in sig på detta bolag så har allt blivigt sämre. Har själv negativa erfarenheter av detta bolag. Anser samtidigt att om nu Bredbandsleverantören erbjuder deras kunder säkerhetslösningar så anser jag att de bör vara

1. "up to date"

2. Kompletta- dvs inget hopkok samt att man även får en manual till detta program.

Är så att säga inte heller nöjd med detta program :-(. Det gick ju så att säga relativt skapligt i början men så fort gratistiden gick ut så började saker o ting rasa i allt snabbare takt.

En annan sak som är mycket beklaglig är varför har inte jag fått de senaste uppdateringarna när det nu finns en högre version? Bör inte detta komma med automatik? Varför inte dra igång ett massuppror mot dessa leverantörer?

Mina erfarenheter av ex Symantec´s produker är att betrakta som ett skämt. Har man väl installerat detta program så går inte detta att avinstallera (konstigt nog). Har själv haft en riktigt gammal licencerad produkt och försökte men misslyckades. Enda sättet att bli av med detta är som sagt att formatera om hela hdd.

Ungefär samma sak med McAfee (som bla levereras av persondatatillverkare). Vad många inte heller känner till om detta sk. antivirusprogram är att anställda på detta företag medvetet smittar folks datorer med allt möjligt jucks. Jag vet som sagt detta eftersom jag känner en som har råkat ut för detta. Och att avinstallera detta på en märkes eller icke mäkes är även detta nästintill omöjligt. Inte nog med att man får betala skyhög telefonräkning, så vill även de ha via kreditkort och i förskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
CGD skrev:

Det behöver inte ens vara ett fullt F-Secure de tillhandahåller. Utan de plockar ut de delar de anser sig behöva. Jag har aldrig jämfört BBB variant med Telias eller F-Secure egen.

Kan bara hålla med i det CGD säger här.

Internetleverantörerna tillhandahåller INTE fullständiga säkerhetspaket av F-Secure. De får enbart köpa upp och använda vissa definitiondelar och utav dessa så gör de då sina egna säkerhetspaket och som då naturligtvis måste nämnas med F-Secure's varumärke eftersom definitionerna kommer från deras företag.

Vidare så får man INGEN support via F-Secure utan måste vända sig till sin Internetleverantör för att få support på dessa säkerhetspaket som de själva har mixat ihop.

Om man vill ha ett helhetstäckande skyddspaket som F-Secure så rekommenderar jag att man köper detta via F-Secure direkt då man dessutom har tillgång till fri support på säkerhetspaketet.

Allternativt så hämtar man hem/installerar CIS (Comodo Internet Security)  ;)

MVH/Malou

Men en sak som jag inte förstår då,det är ju hur f-secure kan sälja ut sitt namn till olika bredbandsbolag om dom inte anser det bra.

Då biter dom ju sig själva i svansen.Har man f-secure genom ett bredbandsbolag och inte är nöjd med det så köper man ju naturligtvis inte f-secure original för man tror att programmet är kasst.

Originalet kanske är riktigt bra.den filosofin verkar konstig.

Köper man en ny dator får man ju oftast med ett program att testa i 3 månader.

Då är det ju originalprogrammet.Är man inte nöjd då kan man byta.Det är ju mer fair play.

Och när det testas olika skyddsprogram,borde inte bredbandsbolagens f-secure vara med och fightas på samma villkor ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar bara alla skribenter för deras erfarenheter av BBB´s säkerhetslösningar. Skönt att jag inte är ensam om detta.

Har du fattat något beslut än? Skall du använda den senaste version av F-Secure som BBB erbjuder, eller välja ett annat alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig blåst av både comhem och f-secure.Det är inte konstigt att comhem nästan jämt har extrapriser på sitt f-secure.

Nu har jag äntligen hittat CIS som jag är mer än nöjd med än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kudden!

Men en sak som jag inte förstår då,det är ju hur f-secure kan sälja ut sitt namn till olika bredbandsbolag om dom inte anser det bra.

Nja det är väl mer vi kunder som inte tycker att Internetleverantörernas F-Secure inte är bra. De håller inte samma mått som det man köper från F-Secure direkt.

Hur F-Secure kan sälja ut sitt varunamn/märke på detta sätt kan de förhoppningsvis svara bäst på själva ;) ;)

Kontakta oss

http://support.f-secure.se/swe/home/contactus/

Jag känner mig blåst av både comhem och f-secure.Det är inte konstigt att comhem nästan jämt har extrapriser på sitt f-secure.

Har själv Comhem och får ständiga erbjudanden ang F-Secure. Likadant är det för min dotter som då har BBB och får ständiga erbjudanden från dem ang F-Secure.

Men vi tackar alltid NEJ vi vill inte ha detta F-Secure. Vi har ett fullgott säkerhetspaket från annat håll som vi är nöjda med.

Nu har jag äntligen hittat CIS som jag är mer än nöjd med än så länge.

Härligt att höra  ;)

Har själv detta CIS och är hur nöjd som helst.

Önskar dig lycka till med CIS och hoppas att du blir fortsatt nöjd med detta säkerhetspaket.

MVH/Malou

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bekanta som är datakunniga och sådana som inte är datakunniga och inom båda grupperna finns det de som använder BBB:s F-secure. Alla är lika nöjda. Fördelen med deras program är väl att man alltid är uppdaterad. Kommer det en ny varian så kommer den till en. Fakureringsproblem har jag aldrig hört att någon haft och virus kan man få även med andra program exempelvis Norton NIS 2009 som jag själv använder nu.

Och för de vars datkunskap sträcker sig till tangentbordet borde ju denna lösning vara optimal.

Men visst allt kan ju bli bättre och vad som är bättre finns den många meningar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...