Gå till innehåll

matlagning


arnada

Recommended Posts

Jag gillar att experimentera med mat, försöker hålla mig så sysselsatt som möjligt om dagarna :lol:

Testade nyligen en riktigt god variant, har inget namn men receptet följer:

Ris för 4 pers (står på förpakning)

Köttfärs 400g

Färdig pastasås (chili)

creme fräsch typ 3-4dl

gurka

majs

vitlöksbröd

köttbuljong ½ - 1 hel

vitlök 2-3 klyftor

Koka riset med köttbuljong, du behöver ej tillsätta något salt...

Bryn köttfärsen, när den är bruner så tillsätt pastasåsen, vitlöken & majsen låt det stå och bubbla på svag värme

Värm vitlöksbrödet i ugnen

Blanda upp creme fräschen och använd typ en ost hyvel för gurkan, hacka ner gurkan i ännu finare bitar och tillsätt i creme fräschen.. Låt stå lite i kylen så den får dra sig (detta bör man göra först med andra ord)

Det är 100 gånger lättare att skriva guider till datorer men mat gick ju också bra :lol: har ni några favoriter eller egna recept?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

För att helt plötsligt bli en newfag med ny identitet på forumet (Nickade tidigare nXt och var på forumet då och då från 07-08" är det dags att bli lite aktiv så här nedan kommer ett bra recept.

Kycklingfilé med Cocosmjölk sås

Ingredienser:

1 kg kycklingfilé

1 burk cocosmjölk

3dl creme freche paprika och chili smak

kaj p:s vitlökskrydda

paprika krydda

grillkrydda

curry krydda

Receptet finns att tillgå på : http://www.recept.biz/Kycklingfil%C3%A9-me...joelk-saas.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att experimentera med mat, försöker hålla mig så sysselsatt som möjligt om dagarna :lol:

Testade nyligen en riktigt god variant, har inget namn men receptet följer:

Ris för 4 pers (står på förpakning)

Köttfärs 400g

Färdig pastasås (chili)

creme fräsch typ 3-4dl

gurka

majs

vitlöksbröd

köttbuljong ½ - 1 hel

vitlök 2-3 klyftor

Koka riset med köttbuljong, du behöver ej tillsätta något salt...

Bryn köttfärsen, när den är bruner så tillsätt pastasåsen, vitlöken & majsen låt det stå och bubbla på svag värme

Värm vitlöksbrödet i ugnen

Blanda upp creme fräschen och använd typ en ost hyvel för gurkan, hacka ner gurkan i ännu finare bitar och tillsätt i creme fräschen.. Låt stå lite i kylen så den får dra sig (detta bör man göra först med andra ord)

Det är 100 gånger lättare att skriva guider till datorer men mat gick ju också bra :lol: har ni några favoriter eller egna recept?

Det låter gott.Jag har ett recept som är kanon.(lagar den flesta maten hemma).För3- 4 pers.tar du 2kycklingfileer Och klipper dom med sax till halvlillfinger stora bitar.(klippa med sax är mycket smidigare än att använda kniv)Stek dom och lägg i en gryta.Ta sedan en fryst påse med thaigrönsaker och stek dom också i hög värme.Använd oliv eller rapsolja.Lägg dom i samma gryta.Ta sedan 2 påsar teryakisås(finns också på flaska,eller ostronsås och blanda i.Koka 5 dl.vatten med en hönsbuljongtärning och red med mörk maizena till en ganska seg konsistens.(inte FÖR SEG)Tillsätt det eller så mycket som du tycker är lagom och smaka av med salt,peppar,soya eller sweet chilli.Servera sedan med basmatiris som är det godaste ris som finns. ;)Kidsen älskar detta.Bakar du eget bröd så gör vanligt vitt bröd blandat med kummin eller riven vitlök och servera till.Använd aldrig färdig pastasås utan gör en egen.till spagetthi.500gr.köttfärs,en hackad lök,lika mycket sellerirot i små bitar och morot i små bitar av samma mängd.Det skall vara ung.lika av varje.Stek först grönsaker och lägg i en stor kastrull stek sedan köttfärs och lägg i kastrullen.Lägg i en burk krossade tomater.Riv i ett par vitlöksklyftor och tomatpurre .Lägg också i 1 tsk salt och en oxbuljongtärning peppar och basilika och oregano och timjan och fyll på med vatten så det täcker. koka en halvtimma utan lock.Smaka sedan om det behövs mer av något.Den skall inte bli för rinnig.Är du extra lyxig så stek en paket bacon i strimlor och lägg i.Och skivade gröna oliver också om man gillar det.Ta ev mer tärning om du tycker det behövs.Puh,det var mycket skrivande,men det finns massor av killar som kan fixa käk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Nästa gång ni gör potatisgratäng, lägg i nåt rökt kött i gratängen.

Lite strimlad kassler går utmärkt, för att få fram god smak.

Det blir så gott att den duger som ensamrätt.

Ang att det kanske inte är manligt att laga mat som jag läste i ett tidigare inlägg

så är jag kock till yrket och man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång ni gör potatisgratäng, lägg i nåt rökt kött i gratängen.

Lite strimlad kassler går utmärkt, för att få fram god smak.

Det blir så gott att den duger som ensamrätt.

Ang att det kanske inte är manligt att laga mat som jag läste i ett tidigare inlägg

så är jag kock till yrket och man.

Prova även broccolli- och/eller blomkålsgratäng med rökt kött, gärna rökt bog! ...mycket gott!

Och visst är det manligt att laga mat.... alla världens bästa kockar är män!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fisk... kan det vara något?

Hel fisk, Kolja, Forell etc.

Lök

Dill, helst färsk

Salt & peppar

Tomat

Salt och peppar inne och utanpå fisken (mycket salt behövs).

Fyll med Dill, finhackad lök, hackad tomat.

Linda in i aluminiumfolie tillsammans med lite smörklickar eller margarin till ett paket.

Lägg fiskpaketet med ryggen nedåt i en ugnsfast form

175° ca: 45min till 1 timme beroende på storlek.

Sås...

1/2 Lök

Dill

2 msk margarin/smör

1/2 dl matlagningsvin

2,5 dl vatten

1 tärning fiskbuljong

2 dl créme fraiche

Smält margarinet i en traktörpanna eller kastrull.

Lägg i den finhackade löken och låt en bli guldgul utan att brännas.

Häll i vattnet och buljongtärningen, låt koka ihop (reducera) några minuter.

Häll i Matlagningsvinet, dillen (finhackad färsk), och créme fraichen, rör om ordentligt.

Låt koka svagt några minuter.

Smaka av med peppar, salt behövs inte.

Serveras med kokt /pressad potatis eller ris samt sallad till.

Knäckebröd är att rekomendera till, om man får fiskben i halsen...

Ett gott vitt vin till är inte heller fel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man? Laga till mat? Vi kan!

Gör en tunnpannkaka, extra ägg inte fel. Helst hemvärpta, för då blir pannkakan gulare i färgen.

Sedan så kommer det goda! Älgfärs. Fräs upp denna i riklig mängd margarin (fett, ju godare), tillsätt, salt, vitpeppar, svartpeppar, vill man själv pröva andra kryddor, så är det upp till var och en.

Därefter så tillsättes grädde (fet) så att det ser ut som en stuvning.

Lägg nu den frästa älgfärsen i mitten på pannkakan och rulla ihop denna till en crepés. En riktig kall mjölk till denna är superb!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller potatisgratäng brukar jag faktiskt köpa fryst och salta och peppra med vitpepepar som jag nästan använder till allt och klicka i ett par msk.smör och en halv till1 dl. grädde över innan jag lägger den i ugnen.Du som är kock lasseska.Är det ok.tycker du?Inom resturangbranschen används nästan alltid vitpeppar till kött har jag hört.Är det sant eller??Och desa alla fonder man läser om.Dom smakar ju ingenting.Får jag medhåll eller mothugg :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man? Laga till mat? Vi kan!

Gör en tunnpannkaka, extra ägg inte fel. Helst hemvärpta, för då blir pannkakan gulare i färgen.

Sedan så kommer det goda! Älgfärs. Fräs upp denna i riklig mängd margarin (fett, ju godare), tillsätt, salt, vitpeppar, svartpeppar, vill man själv pröva andra kryddor, så är det upp till var och en.

Därefter så tillsättes grädde (fet) så att det ser ut som en stuvning.

Lägg nu den frästa älgfärsen i mitten på pannkakan och rulla ihop denna till en crepés. En riktig kall mjölk till denna är superb!

Låter gott men älgfärs i göteborg får man leta efter.Här gäller vanlig köttfärs eller krabba,räkor,hummer eller havskräftor.Det är ju inte fel det heller.Färska dessutom..(skryt).Vad är bättre än en god havsmeny med alla dessa goda delikatesser??mmmmmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
När det gäller potatisgratäng brukar jag faktiskt köpa fryst och salta och peppra med vitpepepar som jag nästan använder till allt och klicka i ett par msk.smör och en halv till1 dl. grädde över innan jag lägger den i ugnen.Du som är kock lasseska.Är det ok.tycker du?Inom resturangbranschen används nästan alltid vitpeppar till kött har jag hört.Är det sant eller??Och desa alla fonder man läser om.Dom smakar ju ingenting.Får jag medhåll eller mothugg :rolleyes:

Salt o vitpeppar är grundkryddor som används till nästan allt.

Till potatisgratäng passar krossad svartpeppar bra, istället för vitpeppar.

Man använder oftast 50% mjölk o 50% grädde.

Lite lök eller vitlök i botten på formen förhöjer smaken.

Och du din late :rolleyes: skala o skiva potatisen själv istället så blir det säkert ännu godare.

Minst en timme i ugnen, gärna 1,5 timmar beroende på tjocklek på skivorna.

Kan även vara gott med lite ost i formen med.

Ang fonder så kokas det tyvärr inte så ofta numera i köken. Riktig fond ger mycket smak till såser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Salt o vitpeppar är grundkryddor som används till nästan allt.

Till potatisgratäng passar krossad svartpeppar bra, istället för vitpeppar.

Man använder oftast 50% mjölk o 50% grädde.

Lite lök eller vitlök i botten på formen förhöjer smaken.

Och du din late :rolleyes: skala o skiva potatisen själv istället så blir det säkert ännu godare.

Minst en timme i ugnen, gärna 1,5 timmar beroende på tjocklek på skivorna.

Kan även vara gott med lite ost i formen med.

Ang fonder så kokas det tyvärr inte så ofta numera i köken. Riktig fond ger mycket smak till såser.

Jo men fonder gör man inte hemma i köket .På en bra restuarang kokar den ju hela tiden och ni lägger ju allt skal och ben som blir kvar men det gör ju inte vi som skall laga mat på en timma.Förresten tycker jag att mjölk sabbar all matlagning.Det blir rinnigt. Ofta måste jag i alla fall ha nåt som reder såsen.Maizena är bra till snabba rätter och vanligt mjöl till grytor som skall koka länge.Potatisgratäng som skall bli klar snabbt tycker jag det inte är fel att använda fryst.Har man bråttom så har man.Rätta mig om jag har fel.Det är väl inte bra att frysa en nylagad gratäng?Fonderna man köper smakar nästan ingenting.Men förklara hur man får en riktig god kotlett eller karre på spisen.Kanske inte en kare men kotlett.En kock från tylösand förklarade för mig hur man först stekte den och sen kokade den,men den smakade blaj.Visa ett gott snabbt recept på något som kan passa en barnfamilj som har båttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att experimentera med mat, försöker hålla mig så sysselsatt som möjligt om dagarna :lol:

Testade nyligen en riktigt god variant, har inget namn men receptet följer:

Ris för 4 pers (står på förpakning)

Köttfärs 400g

Färdig pastasås (chili)

creme fräsch typ 3-4dl

gurka

majs

vitlöksbröd

köttbuljong ½ - 1 hel

vitlök 2-3 klyftor

Koka riset med köttbuljong, du behöver ej tillsätta något salt...

Bryn köttfärsen, när den är bruner så tillsätt pastasåsen, vitlöken & majsen låt det stå och bubbla på svag värme

Värm vitlöksbrödet i ugnen

Blanda upp creme fräschen och använd typ en ost hyvel för gurkan, hacka ner gurkan i ännu finare bitar och tillsätt i creme fräschen.. Låt stå lite i kylen så den får dra sig (detta bör man göra först med andra ord)

Det är 100 gånger lättare att skriva guider till datorer men mat gick ju också bra :lol: har ni några favoriter eller egna recept?

Jag brukar göra något liknande fast med någon form av pasta. I stället för gurka och majs har jag i broccoli och blomkål samt skivad rökt skinka.

Allt varieras i lager i en form. Jag toppar mellersta och överst lagret med riven gratängost eller kör med färdig ostsås.

PS! pastan förkockas....

*mumms*

Jag ska prova din variant med ris en någon gång.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Jo men fonder gör man inte hemma i köket .På en bra restuarang kokar den ju hela tiden och ni lägger ju allt skal och ben som blir kvar men det gör ju inte vi som skall laga mat på en timma.Förresten tycker jag att mjölk sabbar all matlagning.Det blir rinnigt. Ofta måste jag i alla fall ha nåt som reder såsen.Maizena är bra till snabba rätter och vanligt mjöl till grytor som skall koka länge.Potatisgratäng som skall bli klar snabbt tycker jag det inte är fel att använda fryst.Har man bråttom så har man.Rätta mig om jag har fel.Det är väl inte bra att frysa en nylagad gratäng?Fonderna man köper smakar nästan ingenting.Men förklara hur man får en riktig god kotlett eller karre på spisen.Kanske inte en kare men kotlett.En kock från tylösand förklarade för mig hur man först stekte den och sen kokade den,men den smakade blaj.Visa ett gott snabbt recept på något som kan passa en barnfamilj som har båttom.

Jo kocken från Tylösand har rätt angående kotlett/karrékotlett. Bryn först koka sedan ca 20 minuter i buljong, gärna med lite lök också.

Så får du en bra grund att göra sås på.

Ang mjölk i matlagning. Så är det ju billigare och nyttigare än med bara grädde.

Till såser använder man givetvis mjöl o inte grädde för att göra den tjockare.

I stället för att lägga upp en massa recept här så tänkte jag skriva lite mer om grunderna i matlagning istället.

Men det får bli vid senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som jag tycker om är att använda grön currypasta i stället för vanlig curry Det ger en helt annan smak.Vad tycker du lasseka?Kocken från tylösand sa att jag skulle ha med lök, morot,palsternacka,lite tomatpure och lite riven vitlök när jag skulle koka kotletterna.Sedan krama ut allt i en sil för att få med all smak.Sen reda det.Men jag fick det ändå det inte riktigt bra.Jag la till ett par msk.grädde och mjöl.Sedan försökte jag smaksätta.Det var väl det kanske det som var fel.(kanske fel kryddor)Jag brukar använda aromat och grillkrydda.Och buljongtärning.Oxtärning.Timjan älskar jag också.Kanske för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som jag tycker om är att använda grön currypasta i stället för vanlig curry Det ger en helt annan smak.Vad tycker du lasseka?

Den thailändska varianten med grön chili? Det finns ju otaliga varianter av curry, och varje indisk kock gör väl sin egen blandning. Vad säger ni om kombinationen curry + potatis + morot? Det åt jag i Kina. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Nåt som jag tycker om är att använda grön currypasta i stället för vanlig curry Det ger en helt annan smak.Vad tycker du lasseka?Kocken från tylösand sa att jag skulle ha med lök, morot,palsternacka,lite tomatpure och lite riven vitlök när jag skulle koka kotletterna.Sedan krama ut allt i en sil för att få med all smak.Sen reda det.Men jag fick det ändå det inte riktigt bra.Jag la till ett par msk.grädde och mjöl.Sedan försökte jag smaksätta.Det var väl det kanske det som var fel.(kanske fel kryddor)Jag brukar använda aromat och grillkrydda.Och buljongtärning.Oxtärning.Timjan älskar jag också.Kanske för mycket.

Ja curry pasta är mera smakrik (koncentrerad) än pulver , som finns i en massa olika blandningar.

Asiatisk curry = röd (mer chilipeppar)

Indisk curry = gul (mer gurkmeja)

För att få bättre smak på curry (pulver) bör man bryna den i matfett tillsammans med lite finhackad lök och små äpplebitar.

Äpple tar bort det sträva i gommen som brukar kännas om man använder pulver.

Har man inget äpple hemma kan man ta i lite äpplemos på slutet. Det förhöjer även smaken.

Nackdelen med alla nyare recept som figurerar i olika tv program och i tidningar är

att det är för många olika ingredienser, som man oftast inte har hemma. Det blir ju ganska dyrt om man ska behöva handla 10 olika saker för att göra en maträtt.

Många använder också för många olika krydddor till en maträtt. Jag tycker att det är bättre med färre antal kryddor i maten.

Grundkrydda alltid med salt o peppar för att därefter tillsätt den kryddan som du vill att maträtten ska smaka.

ex vitlök eller curry elller svartpeppar eller grilllkrydda men inte alla till samma maträtt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh lite fart i denna tråden, de va kul :)

jäkla recept ni skriver höll ju på att dö... ;) *skämt åt sido*

En kul grej till tortilias är jordnötter och banan, det är riktigt gott ! :)

Tacka vet jag ÄKTA HEMGJORD (FLYGADE JACKOB med lite extra (CAP BON))! Samt California White. Superpt........... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här siten är faktiskt kul och nyttig samt i de flesta fall god...

Matklubben

tasteline.com är inte dålig heller :)I dag skall jag laga mat.stekta strimlade kycklingfileer,stekta frysta grönsaker.1 burk cocosmjölk(inte lätt utan vanlig) ,röd eller grön currypasta2 msk. och blandat med kokta nudlar.20 min.och klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...