Gå till innehåll

VARFÖR får inte Microsoft skicka med Internet Explorer?


Recommended Posts

Jag håller helt o hållet med e-son, detta har gått för långt nu!

om jag hade varit programmerare, så skulle jag kunna göra en webläsare

som då MS blev tvungna att ta med vid lansering av operativsystem, tillåt mig skratta ha ha ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt o hållet med e-son, detta har gått för långt nu!

om jag hade varit programmerare, så skulle jag kunna göra en webläsare som då MS blev tvungna att ta med vid lansering av operativsystem, tillåt mig skratta ha ha ha

Poängen är inte att inkludera en massa webbläsare, utan att kunna välja bort/avinstallera IE, och andra program som nu följer med, antingen man vill ha dem eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft lägger ner mängder av mantimmar på att utveckla produkter som Internet Explorer och Windows Media Center samt diverse spel. Om dessa och andra ingående program skulle utelämnas ut operativsystem paketen så borde priset för Windows sjunka avsevärt. Priset 1.000:- till 3.300:- för ett rent operativsystem är alldeledes för högt med tanke på att det inte kan användas fritt.

Så visst, det är klart att MS vill behålla en kanal för att bli av med sina andra produkter, som oftast ingen efterfrågar och senare ändå väljer bort. Genom att baka in dem i Windows paketen så anser de att de skapat mervärde som skall kosta extra. Alla de som nu betalt detta överpris känner sig naturligtvis också tvingade att använda dem... de har ju trots allt redan betalt dyra pengar för dem.

Hade inte detta handlat om 'påtvingade' program och ekonomisk avkastning för annars osäljbara produkter så hade EU och MS varit överens för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha nu förstår jag. Tack för att du tog dig tid att skriva ett så begåvat svar.

Jo, det var precis vad jag hade hoppats på... att du skulle förstå, om jag fattade mig tillräckligt kort och inte använde några svåra ord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är klart att MS vill behålla en kanal för att bli av med sina andra produkter, som oftast ingen efterfrågar och senare ändå väljer bort. Genom att baka in dem i Windows paketen så anser de att de skapat mervärde som skall kosta extra. Alla de som nu betalt detta överpris känner sig naturligtvis också tvingade att använda dem... de har ju trots allt redan betalt dyra pengar för dem.

Jag är övertygad om att den stora majoriteten av alla windowsanvändare är hyffsat nöjda med dom program som ingår, helt enkelt för att dom inte har en aning om vad dom skulle göra utan dom. Vad ni verkar ha missat totalt, är att ni som skäller så ilsket på t.ex Internet Explorer, faktiskt är i minoritet! Vad gäller uttalandet "som oftast ingen efterfrågar och senare ändå väljer bort", så är det ju rent löjligt. Det kan möjligen stämma på oss användare av detta forum och några till, men återigen.... vi är i minoritet!

Hade inte detta handlat om 'påtvingade' program och ekonomisk avkastning för annars osäljbara produkter så hade EU och MS varit överens för länge sedan.

Det handlar minst lika mycket om lobbying från andra programföretag, och mer eller mindre korrupta politiker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son: Du har missat en viktig poäng i mitt inlägg... att man säljer extraprogram som ingen efterfrågar (använder).

Om Microsoft hade delat upp nuvarande Windows-paket i två (flera) produkter så hade fåtalet köpt Plus+ paketen.

Tänk dig att Operativsystemet hade kostat 600:- och alla de andra omdiskuterade delarna hade kostat 1-2.500:-

Ingen jag känner använder Windows Media Center men de har ändå fått betala för det.

Fortfarande används Internet Explorer av 70% men den siffran skulle varit 30% om man inte redan betalt för den.

Själv köpte jag Ultimate versionen som lovade guld och gröna skogar i form av en massa extra lull-lull... Tackar !

...ett par bakgrundsbilder och två små spel... försök sälja detta nu som ett Plus+ paket för 500:- :lol:

Tänk dig att du äntligen fått jobb på SKF i Göteborg. Den dominerande fastighetsägaren har lyxrenoverat alla sina

lägenheter med is-kylskåp, bakmaskin, Jacuzzi, diskobelysning, biosalong... you name it. Hyran blir långt över vad

du har råd med. Men var ska du bo då ? Du säger att de flesta är hyfsat nöjda med utrustningen och om de inte

gillar upplägget så får de väl bo någon annanstans... pendla från Borås och Varberg för där finns vanliga lägenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son: Du har missat en viktig poäng i mitt inlägg... att man säljer extraprogram som ingen efterfrågar (använder).

Om Microsoft hade delat upp nuvarande Windows-paket i två (flera) produkter så hade fåtalet köpt Plus+ paketen.

Tänk dig att Operativsystemet hade kostat 600:- och alla de andra omdiskuterade delarna hade kostat 1-2.500:-

Ingen jag känner använder Windows Media Center men de har ändå fått betala för det.

Det stämmer säkert att få hade köpt ditt pluspaket, men nu är det återigen så, att det är microsoft och inte du som avgör vad deras produkter skall innehålla. Om tillräckligt många utrycker önskemål om en annan produkt, genom att helt enkelt nobba det dom erbjuds, så kommer microsoft tveklöst att ändra på produkten i den riktning som önskas! Vad gäller mediacenter så finns det versioner som inte innehåller den delen! Poängen är helt enkelt att marknaden styr, och "marknaden" tycker tydligen inte att detta är tillräckligt viktigt för att microsoft skall känna sig tvungna att ändra på produkten! Jag har full respekt för dom som tycker att Internet Explorer är skit, men ni måste väl för fasen inse att ni är i minoritet. Det skulle i och för sig vara intressant att se vad som händer om microsoft plötsligt strippade Windows från alla dina "extraprogram" och istället sålde ett operativsystem utan innehåll! Jag är övertygad om att vi skulle få se en massflykt av kolossalformat över till MAC och/eller Linux! "Normalanvändaren" har helt enkelt varken kunskaper eller intresse av att leta upp och installera dom program som behövs!

Fortfarande används Internet Explorer av 70% men den siffran skulle varit 30% om man inte redan betalt för den.

Själv köpte jag Ultimate versionen som lovade guld och gröna skogar i form av en massa extra lull-lull... Tackar !

...ett par bakgrundsbilder och två små spel... försök sälja detta nu som ett Plus+ paket för 500:- :lol:

Lite uppbackning på dom siffrorna tack!... särskilt den där 30-procentarn! ;)

Tänk dig att du äntligen fått jobb på SKF i Göteborg. Den dominerande fastighetsägaren har lyxrenoverat alla sina

lägenheter med is-kylskåp, bakmaskin, Jacuzzi, diskobelysning, biosalong... you name it. Hyran blir långt över vad

du har råd med. Men var ska du bo då ? Du säger att de flesta är hyfsat nöjda med utrustningen och om de inte

gillar upplägget så får de väl bo någon annanstans... pendla från Borås och Varberg för där finns vanliga lägenheter.

Just precis så är det kapitalistiska samhället uppbyggt, på gott och på ont! Men det är väl det "vi" har valt... eller? Sen att jag aldrig skulle komma på tanken att söka jobb på SKF, är ju en helt annan sak! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Lite uppbackning på dom siffrorna tack!... särskilt den där 30-procentarn! ;)

...

Just precis så är det kapitalistiska samhället uppbyggt, på gott och på ont! Men det är väl det "vi" har valt... eller?

Sen att jag aldrig skulle komma på tanken att söka jobb på SKF, är ju en helt annan sak! ;)

IE7's marknadsandel har tidigare varit 80% men under senare år sjunkit betydligt.

Referenser till detta uttalande får du så fort du visat ditt underlag för:

"...den stora majoriteten av alla windowsanvändare är hyffsat nöjda med dom program som ingår..." :rolleyes:

Har vi valt "Lyxrenoveringar" och "Allt-i-Ett-Windows" ? och var är alla kapitalister som vill ha detta ?

Privatpersoner har knappt råd.. och företagen som köper grisen i säcken lägger kostnaden på sina priser...

Valet av företaget SKF var bara ett kul och rulligt exempel. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE7's marknadsandel har tidigare varit 80% men under senare år sjunkit betydligt.

Referenser till detta uttalande får du så fort du visat ditt underlag för:

"...den stora majoriteten av alla windowsanvändare är hyffsat nöjda med dom program som ingår..." :rolleyes:

Skall du citera mig, så gör det gärna korrekt!... Jag upprepar!

"Jag är övertygad om att den stora majoriteten av alla windowsanvändare är hyffsat nöjda med dom program som ingår"

Det var alltså ingen påstådd faktapresentation, utan en övertygelse, och behöver som sådan knappast bevisas!

Det här får bli mitt sista inlägg i denna meningslösa tråd! Jag kan bara häpna över att överhuvudtaget behöva försvara ett företags SJÄLVKLARA rätt att själva utforma sina produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du citera mig, så gör det gärna korrekt!... Jag upprepar!

"Jag är övertygad om att den stora majoriteten av alla windowsanvändare är hyffsat nöjda med dom program som ingår"

Det var alltså ingen påstådd faktapresentation, utan en övertygelse, och behöver som sådan knappast bevisas!

Det här får bli mitt sista inlägg i denna meningslösa tråd! Jag kan bara häpna över att överhuvudtaget behöva försvara ett företags SJÄLVKLARA rätt att själva utforma sina produkter.

Mina "..." före och efter rader betyder att delar av inlägget ej är medtaget men varken censurerat eller förvanskat.

Härmed ändrar jag mitt påstående till att "...jag är övertygad om att bara 30% skulle använda IE...".

Jag har svårt att se varför du blir så upphetsad över en tråd som du anser vara så meningslös (om du inte råkar vara anställd hos Microsoft). Men detta var ju en onödig kommentar eftersom du inte kommer att svara. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son-> Jag kan bara häpna över att överhuvudtaget behöva försvara ett företags SJÄLVKLARA rätt att själva utforma sina produkter.

Ja, det var ju just därför jag startade tråden!

För att jag tycker det är upp till MS vad de vill sälja, och om folk inte vill ha MS produkter, så kan folk skita i att köpa dem.

Och därför förstår jag inte varför vare sig EUs eller USAs konkurrensmyndigheter ska lägga sig i vad MS säljer.

Så, det är BRA att du står upp för företags rättigheter att sälja vad de själva vill!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inget unikt för Microsoft, så vad ni inte verkar förstå är varför det över huvud taget finns organ som verkar för konkurrens och mot monopol, oligopol, kartellbildning osv. Varför det är viktigt för marknaden, samhället, konsumenterna.

Mycket av det som diskuterats här är dock något helt annat. Försäljningssiffror är (tro det eller ej) inte det enda som avgör en produkts utveckling. Det finns de som lyssnar till sina kunders (inte minst potentiella sådana) önskemål. Därför ter det sig helt naturligt att försöka påverka utvecklingen genom att göra sina åsikter hörda. Det är inte olagligt, det är inte gnäll, det är helt naturligt. Och det är precis vad många som skrivit här har gjort. Uttryckt en önskan om en möjlighet att välja bort komponenter som inte är direkt nödvändiga för OS'et och deras behov. Att bara gilla läget, hålla käften och strunta i att köpa en produkt gynnar varken producenter som ska gissa sig till varför deras produkter inte säljer eller utveckling överlag. Det är något helt annat än att tvinga in konkurrerande produkter i paketet. Det kanske är off topic men så är det.

Kan tillägga att även jag tycker exakt det förslaget om att tvinga med alternativa webbläsare i Windows är en dålig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...