Lasse B Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 En dum fråga till er som är morgonpigga. Då min gamla dator med XP inte verkar vilja fungera, tar inte hem uppdateringar, har skrivit om detta i forumet tidigare,har jag funderingar på att köpa en dator med Vista. Är det ett klokt val, funkar vista bra nu, och enennu dummare fråga plockar den hem uppdateringarna okej så att man slipper hålla på att jävlas med det hela tiden. Vad jag har förstått så skall servicepack på denna modell vara förinstalerat. Lasse B Här är datan på den jag tänker köpa. Processortyp Intel® Core2 Duo-processor P7450 2 GHz, Nivå-2-cache 3 MB Installerat operativsystem Äkta Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bitars) Standardminne 4096 MB Minneslayout (2 x 2048 MB) Maximalt minne Stöder upp till 8 GB DDR2-minne Interna diskenheter Interna diskenheter 320 GB Hårddiskkontroller SATA-hårddisk Hårddiskhastighet 5400 rpm Optisk enhetstyp Lightscribe Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager Lightscribe Skapa etiketter med silkscreen-kvalitet direkt från din PC med LightScribe: Det är bara att bränna, vända och bränna igen. Systemegenskaper Minneskortsenhet Inbyggd 5-i-1 digital medieläsarer för Secure Digital-kort, MultiMedia-kort, Memory Stick, Memory Stick Pro eller xD Picture-kort Nätverksgränssnitt Integrerat 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN Trådlös teknik 802.11b/g WLAN Externa I/O-portar 4 USB 2.0, 1 HDMI-uttag, 1 eSata-uttag, 1 VGA-port, 1 RJ45 ethernet-uttag, 2 hörlursutgångar, 1 mikrofoningång, 1 IEEE 1394, infraröd port med fjärrkontroll, uttag för dockningskabel Gränssnitt för videofångst IEEE 1394 FireWire®-gränssnitt Expansionsplatser En plats för ExpressCard/54 (stöder även ExpressCard/34) Bildskärmsstorlek 15,4-tums WXGA High Definition BrightView bredbildsskärm Bildskärmsupplösning 1280 x 800 Namn på grafikdelsystem NVIDIA GeForce 9600M GT Video-RAM upp till 1791 MB tillgängligt grafikminne totalt med 512 dedikerade MB Kontrollpanel HP Mediasmart-programvara för mediaspelare med dedikerade menykontroller, musik- och DVD-knappar Webbkamera HP Pavilion WebCam med inbyggd mikrofon Fjärrkontroll HP fjärrkontroll Internt ljud 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud Högtalare och mikrofon Altec Lansing®-högtalare Tangentbord 101-tangenters kompatibelt tangentbord Nätaggregatstyp 90 W AC-nätadapter Pekdon Styrplatta med strömbrytare och dedikerad vertikal och horisontell platta för rullning uppåt/nedåt, volymreglage, ljudavstängningsknappar, 1 snabbstartsknapp Batterityp 6-cells litiumjonbatteri (Li-Ion) Programvara Programvara - Produktivitet och ekonomi Microsoft® Works och Microsoft® Office Home och Student 2007 60-dagars provversion Förinstallerad programvara Microsoft® Internet Explorer; Windows Mail; Adobe® Reader Drivrutin för optisk enhet HP MediaSmart Suite ; Windows Media Player; Windows Photo Gallery; DVD Play; Windows Movie Maker, Windows DVD Maker ; Cyberlink DVD Suite; Windows Media Center Medföljande program Återställningspartition (med möjlighet att återställa system, tillämpningar och drivrutiner separat); Valfri omallokering av återställningspartition; Verktyg för framställning av återställnings-CD/DVD; Symantec Norton Internet Security 2009 (60 dagars realtidsuppdateringar); Hjälp och support för notebook-datorer Mått/vikt/garanti Produktens vikt 2,65 kg Vikt inklusive emballage 4,65 kg Produktens yttermått (B x D x H) 35,7 cm ( x 25,9 cm (D) x 3,49 cm (min H) / 4,19 cm (max H) Emballagets yttermått (B x D x H) 415 x 160 x 345 mm Garanti 1 år, inlämning, material och arbetskostnad Begränsad garantitäckning och undantag Du kan utöka garantin för produkten och skydda den mot skador till följd av olyckshändelser i upp till 3 år; kontakta din HP-återförsäljare om du vill ha mer information. Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Helt okey val... men försök att få den med 64-bitars Vista istället! Säkerhetsmässigt är det helt rätt att byta till Vista! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Köp inte Home! Enl min uppfattning är alla Home editions, både XP och Vista, skräp! /G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Köp inte Home! Enl min uppfattning är alla Home editions, både XP och Vista, skräp!/G Nädu...Home Edition fungerar bra för de som inte har så höga krav på datorn annat än att surfa och kanske göra lite skolarbete. En kul anekdot är att en B-lappis jag köpte för billig peng i butik hade bättre pretandavärde än den jag har nu....märkligt. Men men....jag är ändå nöjd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Har du bråttom att byta? Annars tycker jag att du skall vänta på Windows 7. Det har sagts flera gånger här i olika trådar att 7 är vad Vista borde vara, vilket innebär att Vista inte är vad Vista borde vara. Jag kör med XP tills det är dags att byta dator, och då med 7, 64-bitarsversion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Instämmer med föregående Talare, i detta fallet JoWa! Köp ett 64-bits ByggaSjälv-paket från Komplett.se istället, & kör med XP tills Win7 kommer! ALDRIG att du ska börja med Vista NU, när det är SÅ nära till Win7 ! Du kommer BARA att åndra dig! /LbL! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 18, 2009 Author Share Posted February 18, 2009 (edited) Nu är jag glad, har fått igång burken med XP, så nu avvaktar jag och funderar hur jag längre fram skall göra. Lasse B Edited February 18, 2009 by Stenis Redigerat bort svordom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Nu är jag glad, har fått igång burken med XP, så nu avvaktar jag och funderar hur jag längre fram skall göra.Lasse B Låter bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts