Gå till innehåll

Vart tar utrymmet vägen?


Sunshine

Recommended Posts

Hej!

En stilla undran? Har haft 420 gig i flera veckor på HDD´n, nu helt plöstligt försvinner det Mb efter Mb varje gång jag startar datorn. Just nu så ligger det på 403 Gb.

Tror att det var efter att jag installerade SP2:an detta kom.

Förr så hade jag te.x. 417 Gb, men efter CCleaner, diskrensning så kom det tillbaka sina 420 Gb. Nu spelar det dock ingen roll vad jag gör. Det går utför ändå!

Är det så, att efter SP2:an till Vistan, har blivit detta fenomen?

Mvh/sunshine :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget program som för sp1 där du kunde ta bort 10 Gb installfiler

Varför skulle det inte bli samma med sp2

Okidoki! Kan vara så att man tar bort som i SP1:an. Har ej provat detta ännu, på grund av att det bara är en testversion.

PS: Efter uppdate av SP2, vart var det någonstan jag gick för att ta bort som i SP1? Tot glömt! DS:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket går det åt för viloläget, återställningspunkterna samt dolda systemfiler?

Standard är, 15% av disken går till systemåterställningen...

Hur ser man detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det "vsp1cln" du tänker på?

Hur mycket diskutrymme krävs för systemåterställning?

Det behövs minst 300 MB ledigt diskutrymme på varje hårddisk där Systemskydd är aktiverat för lagring av återställningspunkter. Systemåterställning använder upp till 15 % av utrymmet på var och en av diskarna. Vartefter utrymmet fylls med återställningspunkter tas äldre återställningspunkter bort av Systemåterställning för att ge plats åt nya punkter.

Systemåterställning fungerar inte för diskar som är mindre än 1 GB.

(allt detta enligt Windows Hjälp & Support)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det "vsp1cln" du tänker på?

Hur mycket diskutrymme krävs för systemåterställning?

Det behövs minst 300 MB ledigt diskutrymme på varje hårddisk där Systemskydd är aktiverat för lagring av återställningspunkter. Systemåterställning använder upp till 15 % av utrymmet på var och en av diskarna. Vartefter utrymmet fylls med återställningspunkter tas äldre återställningspunkter bort av Systemåterställning för att ge plats åt nya punkter.

Systemåterställning fungerar inte för diskar som är mindre än 1 GB.

(allt detta enligt Windows Hjälp & Support)

Man kan själv justera hur mycket utrymme som skall använda för systemåterställning med kommandot "vssadmin resize shadowstorage" +lämpliga växlar! Starta kommandotolken som Administratör och skriv "vssadmin /?" för tillgängliga kommandon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan själv justera hur mycket utrymme som skall använda för systemåterställning med kommandot "vssadmin resize shadowstorage" +lämpliga växlar! Starta kommandotolken som Administratör och skriv "vssadmin /?" för tillgängliga kommandon!

Så bökigt i Vista? Så enkelt i XP (via Systemegenskaper).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade vsp2cln.exe, fanns inte! Ej heller vsp1cln.exe.

[/q Servicepack 2 rensar man efter med "compcin.exe och tillrådligt är väl att vänta någon/några dar så man ser att det inte blir några problem för systemet eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...