Gå till innehåll

Hur ska man minska starttiden för Windows Vista Home Premium?


essa

Recommended Posts

Du kan antagligen inte halvera starttiden men väl minska den en del, http://www.tipsomvista.se/windows-vista/av...dows-vista.html

Fast det där tipset kom vi ju fram till att det inte snabbade upp någonting eftersom man endast ställer in maximalt antal parallella trådar.

Vill man snabba upp är det just bara o dyka in i tjänstavstängningsträsket och börja slakta för fria händer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra ställe att börja på är att väl autostarten. Skriv bara "msconfig" i sökfältet följt av enter. På autostart fliken kan du sedan bocka ur det mesta utom antivirus och sådant som du vet att du vill ska autostarta. Sedan är det bara att starta om och se om det gav resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har nyligen skaffat en ny laptop http://jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10500304;c:100149 som kom med Windows Vista Home Premium. Efter att ha installerat alla program som medföljde med datorn så starttiden tar lång tid cirka 3 minuter.Hur ska man minska den?

Tack!

Utan att darra på handen kan jag säga att du bör rensa

upp bland alla "HP-program" detta företag har skickat med och där startar upp default och faktisk inte är nödvändiga då det finns stöd för detta i Vista.

Det finns något program för detta jag inte kommer ihåg namnet på, men det klarar nog Stenis eller någon annan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att darra på handen kan jag säga att du bör rensa

upp bland alla "HP-program" detta företag har skickat med och där startar upp default och faktisk inte är nödvändiga då det finns stöd för detta i Vista.

Det finns något program för detta jag inte kommer ihåg namnet på, men det klarar nog Stenis eller någon annan här.

PC Decrapifier heter programmet, http://pcdecrapifier.com/, det tar bort förinstallerade skräpprogram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stenis det var ett bra tips det där med flera kärnor. Men vad är det egentligen frågan om och finns det inget liknande till XPn?

Vad det handlar om är att du kan ställa in maximalt antal parallella trådar vid uppstart. Som standard är inställningen att det inte finns en gräns, så det enda du kan göra med den inställningen är att försämra din uppstartstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det handlar om är att du kan ställa in maximalt antal parallella trådar vid uppstart. Som standard är inställningen att det inte finns en gräns, så det enda du kan göra med den inställningen är att försämra din uppstartstid.

Ja, det finns med på listan över myter på http://lifehacker.com/5033518/debunking-co...-tweaking-myths

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Vista Buisness på en Toshiba Satellit Pro laptop som köptes i september förra året. Jag har en uppstartstid på 50 sekunder efter att ha rensat bort onödiga medföljande programvaror, när datorn kördes igång efter inköpet. Provade detta med att ange två kärnor efersom det är en intel dualcore, vilket inte hade någon som helst effekt. Jag upplever också Vista som mycket smidigt och bra. På denna laptop kör jag också VMWare och en virtuell installation av Windows 7 RCI 7100 där jag nyligen testade det svenska omtalade språkpaketet. Har nu återgått till engelsk, eftersom språket inte är helt är översatt ännu.

Ville bara med detta inlägg, ge församlingen mitt intryck av Vista som jag upplever som mycket snabbt, bra och stabilt operativsystem. Kan inte komma på något negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...