Gå till innehåll

Mozilla Firefox


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Använder Mozilla Firefox som standarwebläsare och den fungerar utmärkt. (Använder däremot numera sedan en tid tillbaka Google Chrome för "tyngre" sidor, såsom exempelvis olika tidningars webupplagor. Det går något snabbare.)

Min fråga gäller varför Firefox tar så "mycket" plats, så som jag ser det? Enligt aktivitetshanteraren så använder läsaren ibland ända upp till 100.000 kb i privat arbetsminne. Det låter ju mycket, men är det något problem undrar jag?

Mvh

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Använder Mozilla Firefox som standarwebläsare och den fungerar utmärkt. (Använder däremot numera sedan en tid tillbaka Google Chrome för "tyngre" sidor, såsom exempelvis olika tidningars webupplagor. Det går något snabbare.)

Min fråga gäller varför Firefox tar så "mycket" plats, så som jag ser det? Enligt aktivitetshanteraren så använder läsaren ibland ända upp till 100.000 kb i privat arbetsminne. Det låter ju mycket, men är det något problem undrar jag?

Mvh

zen-TAO

Tar den 100 Mb känns det halvmycket...som mest tar min ca 60 Mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket minne som Firefox behöver beror ju mycket på hur många flikar som är igång, hur mycket som finns på varje flik och flikarnas historia. Nu har jag ca 45 flikar och det är ca 280 MB privat arbetsminne. Minnet är till för att användas och inte ligga oanvänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad jag kan förstå så är det alltså inget ovanligt med att läsaren tar minne. Och naturligtvis skall minnet - precis som pengar - användas. Men som bekant segar det ned datorn om man använder för mycket minne, därför var jag intresserad av om något var fel.

Så, visst, använd, men slösa inte, det är min paroll. Det finns ju begränsningar.

Mvh

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för tipset om adblock plus. Ett bra komplement till Flash-blockeraren.

Men: var någonstans hittar jag listorna för blockering av den svenska reklamen? Och hur installerar jag dem i tillägget? (Eller är det så enkelt att man talar om i listan vilka sidor - alltså de man brukar besöka - där reklam skall blockeras?)

(För övrigt är det så att om jag för pekaren över ABP-ikonen, så talar den om att jag hela tiden bara har blockerat "0 objekt på denna sida" av si och så många. Alltså har jag vare sig medvetet eller omedvetet inte någon form av blockering på de svenska sidor jag besöker.) Och, jo, jag har Status: Adlock Plus är på inställt.

Tacksam för svar.

EDIT: Jag provade att lägga till Aftonbladet i listan på sidor som skall blockeras. Men hemsidan blir ju totalt oläslig då. (Jag gjorde nog fel, eftersom jag förmodligen blockerade "hela" sidan).

För övrigt har jag testat mig fram lite, men det verkar väldigt opraktiskt om det nu är så här: att man måste gå in aktivt på varenda bild/annons på varje hemsida man besöker och blockera reklamen man inte vill se. Det måste väl finnas ett smidigare sätt än så?

Är nu ännu mer angelägen om att få hjälp med det här.

Med vänlig hälsning

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med EasyList, EasyPrivacy och APB Element Hiding Helper som finns i vänsterkolumnen på http://easylist.adblockplus.org/ och tycker den blockar det mesta jag vill ha bort. På Aftonbladet tog den nyss bort 30 saker och jag såg ingen störande reklam när jag scrollade genom sidan. Om man sedan skulle vilja ha bort något mer, t.ex om man upplever alltomxp bannern med oderlandreklamen här ovan som irriterande eller bara tycker den tar onödig plats, kan man enkelt gömma den genom att högerklicka på APB ikonen och välja "Select element to hide".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack Niclas, (och ni andra) jag gjorde som du skrev och ett antal objekt blockerades.

På Aftonbladet, drygt 30 av 200 åtminstone.

Jag ser ju även tydligt att ett antal saker är borta från sidan ifråga.

Vad jag kan förstå av informationen när man prenumererar,

så bör man tydligen inte ha för många "blockerare". Man får väl prova sig fram.

Är det fler som har synpunkter, så mottages de tacksamt.

Mvh

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...