Gå till innehåll

Problem?


Recommended Posts

Okej,med risk för att låta som en gnällspik så känner jag mig föranledd att yppa vissa funderingar angående datorn i allmänhet och Vista/Microsoft i synnerhet.Jag har haft min dator i lite mer än ett år och jag skulle i princip kunna skriva en bok om alla problem som har inträffat under den här tiden.Även om en hel del av dom här sakerna skulle kunna tillskrivas min oerfarenhet vad gäller datorer så tro mig,det räcker och blir över.Runtime errors,error404,error,505,explorern svarar inte,Internet explorer svarar inte,blue screen,program/spel som inte fungerar trots att alla förutsättningar finns.Listan skulle jag kunna göra betydligt längre dessvärre.Min mor upplyste mig om att det fanns något som hette bluescreen,och hon sa att det var en dålig sak......nu vet jag.Av ren nyfikenhet kollade jag i problemhistoriken hur många ggr "explorern svarar inte,microsoft söker efter en lösning" skulle ha inträffat efter 10 månader.231 gånger.Felrapporteringen fungerade inte så jag gjorde det manuellt.Fel i felrapporteringen.....datorvärlden i ett nötskal måhända?Men det är inte bara stora problem,det är dom små problemen du ser varje dag som retar dig mest.Vad pratar vi om här,år 2009,en dator för 10000 kr,och ett "state of the art"operativsystem som inte ens kan komma ihåg vilken storlek du vill ha på ikonerna!!??.Efter lite mer än ett år så har jag aldrig fått hjälp av"microsoft söker efter en lösning" en enda gång,skulle det inte vara för det här forumet så vette tusan,här finns helt klart kunniga personer.Jag får en otäck känsla av att microsoft skickar iväg ett halvdassigt operativsystem,sen sätter dom sig med armarna i kors och väntar på att felrapporterna ska strömma in,problem som dom tar hand om i "due time".Vissa fraser dyker upp i mitt huvud med jämna mellanrum ,"om microsoft skulle vara byggare av hus/lägenheter,bilar eller gudbevars FLYGPLAN,då skulle dom ha allvarliga problem.Finns det ingen därute som ställer krav längre?.Mvh Nick.Och kommer nästa operativsystem bli bättre tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad pratar vi om här,år 2009

Man kan både förundras över hur långt fram tecknikens utveckling har nått och samtidigt ställa sig förvånande inför varför mycket i världen samtidigt står stilla och inte riktigt vill hänga med i utvecklingen..som vi själva t.ex.

Alltså i grund och botten så levereras operativsystemen i sådant skick att dem ska kunna va färdiga att användas i princip vart som helst.

Förberedda för att t.ex köras i väldigt avancerade kontorsnätverk. Något som kanske inte alla gånger stämmer överens med en vanlig hemanvändares behov och efter rätt anpassning. Även om man nu erbjuder olika versions alternativ på marknaden så tillhandahålls datorer med ett innehåll som många gånger kräver en viss form av utbildning om man saknar detta ifrån tidigare.

Liksom det krävs att man går en utbildning för att ta körkort till bil, så underlättar det naturligtvis på samma sätt vad gäller datorer.

Kunskap och utbildning är och kommer alltid att vara A och O för att kunna bemästra de verktyg som erbjuds till oss vart vi än befinner oss.

Egentligen kanske man kan säga att man aldrig kan rå på att bli full-lärd i detta ämnet eftersom det handlar om väldigt sofistikerade saker under ständig utveckling uppbackat med modern ingenjörskonst och forskning. Men man kan ju alltid försöka en liten bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa operativsystem (Windows 7) ÄR redan bättre! Och jag kan försäkra dig... majoriteten av dom problem du har upplevt, kan utan tvekan tillskrivas datortillverkaren, snarare än Microsoft! ;)

Datortillverkaren?.Jag säger inte emot men det skulle vara intressant att få en fördjupning i det ämnet.Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datortillverkaren?.Jag säger inte emot men det skulle vara intressant att få en fördjupning i det ämnet.Nick.

Hej!

Gissar på att man syftar på "Blåskärm", vilket oftast har sitt ursprung ifrån "felande" drivrutiner i program eller kopplat till maskinvara som skrivare, grafikkort/skärm eller annan yttre kopplad utrustning till datorn.

Lösningen för att få bukt med en blåskärm är oftast att man byter till annan drivrutin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan både förundras över hur långt fram tecknikens utveckling har nått och samtidigt ställa sig förvånande inför varför mycket i världen samtidigt står stilla och inte riktigt vill hänga med i utvecklingen..som vi själva t.ex.

Alltså i grund och botten så levereras operativsystemen i sådant skick att dem ska kunna va färdiga att användas i princip vart som helst.

Förberedda för att t.ex köras i väldigt avancerade kontorsnätverk. Något som kanske inte alla gånger stämmer överens med en vanlig hemanvändares behov och efter rätt anpassning. Även om man nu erbjuder olika versions alternativ på marknaden så tillhandahålls datorer med ett innehåll som många gånger kräver en viss form av utbildning om man saknar detta ifrån tidigare.

Liksom det krävs att man går en utbildning för att ta körkort till bil, så underlättar det naturligtvis på samma sätt vad gäller datorer.

Kunskap och utbildning är och kommer alltid att vara A och O för att kunna bemästra de verktyg som erbjuds till oss vart vi än befinner oss.

Egentligen kanske man kan säga att man aldrig kan rå på att bli full-lärd i detta ämnet eftersom det handlar om väldigt sofistikerade saker under ständig utveckling uppbackat med modern ingenjörskonst och forskning. Men man kan ju alltid försöka en liten bit.

Jag har tyckt mig märka detta,många gånger har jag ställt mig frågan om det faktiskt behövs att sätta sig på skolbänken vad gäller datorer.Men jag tror att "datormänniskor" grovt räknat är uppdelade i två huvudsakliga grupper:1-Personer som gillar datorn "as such",som ser problem som en utmaning intellektuellt inte minst,"problem är till för att övervinnas!-2-Personer som är intresserade,inte av datorn men däremot av vad datorn kan göra!,dom lägger sin kreativitet på andra hållet så att säga.Behövs det nämnas att jag tillhör kategori 2.Fast lite intresserad är jag kanske nog......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyckt mig märka detta,många gånger har jag ställt mig frågan om det faktiskt behövs att sätta sig på skolbänken vad gäller datorer.Men jag tror att "datormänniskor" grovt räknat är uppdelade i två huvudsakliga grupper:1-Personer som gillar datorn "as such",som ser problem som en utmaning intellektuellt inte minst,"problem är till för att övervinnas!-2-Personer som är intresserade,inte av datorn men däremot av vad datorn kan göra!,dom lägger sin kreativitet på andra hållet så att säga.Behövs det nämnas att jag tillhör kategori 2.Fast lite intresserad är jag kanske nog......

Att ha en öppen attityd och öppna ögon vinner man alltid på!

Trevligt & läsa dina funderingar..Efterhand så kommer du fixa datorn galant, de är jag säker på!

Kanske man samtidigt inte får glömma att man "bör" se datorn som ett verktyg, för det finns ju så mycket annat i livet som också är viktigt att kunna.

Personligen kan jag också tänka mig att många växlar lite fram och tillbaka i det som du beskriver om vad gäller syn och intressen i det som är dator rellaterat.

Alltid gott om man kan eftersträva både insikter och balans i livet, även om jag nu själv inte är något underbarn på något sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så beror en krasch i Windows eller en process på tredjepartsprogram eller drivrutin. Att du inte får upp några svar när du söker efter lösningar på problem beror med stor sannolikhet på att det är för få som drabbas av problemet.

Microsoft sätter sig inte på sofflocket efter en OS-release utan övervakar ständigt alla kraschrapporter som kommer in, och agerar beroende på naturen av problemet. Däremot är det ingen hemlighet att löser de långt ifrån alla problem som rapporteras utan fokuserar på säg de problem som drabbar flest användare.

Eftersom problemlösning är något som jag brinner för vore det intressant att gå till botten med problemen!

Exempelvis kan du genom att gå till http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...n-beror-pa.html ta reda på vad blåskärmarna beror på.

Som en parentes kan jag säga av min personliga erfarenhet att mycket hänt vad gäller stabilitet sedan Vista släpptes. När Vista släpptes kraschade Internet Explorer minst en gång per dag för mig, men i och med att tillägg i webbläsaren uppdaterades samt att det släpptes patchar efterhand så försvann problemet mer och mer och vid SP1 var det sällan att webbläsaren kraschade ens en gång per månad.

Med det vill jag säga att det är viktigt att patcha sin dator, oavsett om det gäller Microsoft-patchar eller tredjepartspatchar- eller drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en öppen attityd och öppna ögon vinner man alltid på!

Trevligt & läsa dina funderingar..Efterhand så kommer du fixa datorn galant, de är jag säker på!

Kanske man samtidigt inte får glömma att man "bör" se datorn som ett verktyg, för det finns ju så mycket annat i livet som också är viktigt att kunna.

Personligen kan jag också tänka mig att många växlar lite fram och tillbaka i det som du beskriver om vad gäller syn och intressen i det som är dator rellaterat.

Alltid gott om man kan eftersträva både insikter och balans i livet, även om jag nu själv inte är något underbarn på något sätt :)

Helt klart har du rätt,men om verktyget är slött?,om träsnidaren kör med oskarpt verktyg?.Stoppar det här inte den kreativa processen?.Det bör tillägas att jag har en mer än skaplig dator(utan skryt alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så beror en krasch i Windows eller en process på tredjepartsprogram eller drivrutin. Att du inte får upp några svar när du söker efter lösningar på problem beror med stor sannolikhet på att det är för få som drabbas av problemet.

Microsoft sätter sig inte på sofflocket efter en OS-release utan övervakar ständigt alla kraschrapporter som kommer in, och agerar beroende på naturen av problemet. Däremot är det ingen hemlighet att löser de långt ifrån alla problem som rapporteras utan fokuserar på säg de problem som drabbar flest användare.

Eftersom problemlösning är något som jag brinner för vore det intressant att gå till botten med problemen!

Exempelvis kan du genom att gå till http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...n-beror-pa.html ta reda på vad blåskärmarna beror på.

Som en parentes kan jag säga av min personliga erfarenhet att mycket hänt vad gäller stabilitet sedan Vista släpptes. När Vista släpptes kraschade Internet Explorer minst en gång per dag för mig, men i och med att tillägg i webbläsaren uppdaterades samt att det släpptes patchar efterhand så försvann problemet mer och mer och vid SP1 var det sällan att webbläsaren kraschade ens en gång per månad.

Med det vill jag säga att det är viktigt att patcha sin dator, oavsett om det gäller Microsoft-patchar eller tredjepartspatchar- eller drivrutiner.

Helt klart så inträffade en avsevärd förbättring efter SP1 trots allt ,även om jag inte vill påstå att det är "smärtfritt".Efter PS2 har jag inte märkt någon skillnad alls.Patchar?,jag installerar alltid allt som microsoft får för sig att skicka.Bluescreen inträffar när jag lyssnar på musik med Windows mediaspelaren eftersom jag har ett,tja vad heter det,ett "effektprogram" installerat,Whitecap tror jag att dat heter,efter ett par minuter in i låten uppstår bluescreen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd exempelvis Secunias verktyg för att säkerställa att du kör med senaste Flash, Java och så vidare, http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/.

Vad gäller problemet med WhiteCap så är det troligtvis inte ett fel i Windows som orsakar kraschen utan snarare att de gör felaktiga anrop alternativt har en egen drivrutin som inte fungerar särskilt väl. Kontakta de som gjort programmet för att påpeka problemet och se vad dom säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart har du rätt,men om verktyget är slött?,om träsnidaren kör med oskarpt verktyg?.Stoppar det här inte den kreativa processen?.Det bör tillägas att jag har en mer än skaplig dator(utan skryt alltså).

Poängen är inte alls fel!

För visst stoppas den kreativa processen om träsnidare Frippe fortsätter tälja med oskärpta verktyg..Det kan ju bara sluta med att han slänger grejerna över axeln och går hem..Vem skulle vilja hålla på så där?..Det känns ju säkert helt meningslöst för honom..eller hur?

Därför så hade ju allting känts betydligt roligare för honom om han hade lärt sig att skärpa upp och slipa till en riktigt vass egg som går att skära med ;)

Precis som inom alla andra yrken så finns de precis på samma sätt här, många olika idéer och uppfattningar om hur man bör göra och gå till väga för & lyckas..Man kan bortse ifrån saker som man tycker inte passar för en själv och istället försöka hitta fram till något som stämmer och klaffar.

Men jag kan försäkra dig att här finns många som är villiga att visa, hur du kan tänkas göra för & få upp skärpan så du tror dig skära i smör till slut.

När vi ändå är igång, kanske vi ska ta en kurs i motorsågsfilning också? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nick skriver "Jag har haft min dator i lite mer än ett år och jag skulle i princip kunna skriva en bok om alla problem som har inträffat under den här tiden."

Jag förstod snabbt med den första dator`n att om jag skrev ner problemen så skulle det underlätta för mej att förstå dator`n, sen införskaffade jag en till dator för 3 mån sen,så började jag på en ny bok, en jättetjock där varje dator har sin halva av boken.

Har fått hjälp många ggr av "hjälp o support" och av "problem och lösningar" sistnämnda på engelska som jag dock förstått och kunnat använda mej av.Nu är jag ifärd med att skriva ny krisplan för dator`n ,efter SP 1/SP2 (inga problem med installation) är båda datorerna väldigt stabila o så gott som inga problem med webbläsaren IE8. Om nödvändigt med nyinstallation så skippar jag "nu efter SP1/SP2" att installera drivrutinerna,vilket funkar utmärkt.

Ända jag inte lyckats finna information om någonstans är hur jag fixar en vägg mellan C:disk och D-disk, blev så ledsen när jag inte kunde ha windows7 på D-disk., som tröst så har jag dragit igång allt i wista och faktiskt inte alls dumt, processer gick från 6 st till 53 st utan att minnet sjönk märkbart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nick skriver "Jag har haft min dator i lite mer än ett år och jag skulle i princip kunna skriva en bok om alla problem som har inträffat under den här tiden."

Jag förstod snabbt med den första dator`n att om jag skrev ner problemen så skulle det underlätta för mej att förstå dator`n,

Håller med, att försöka lära sig mer om hur de olika bitarna i datorn fungerar ihop och genom detta försöka skriva ned på papper vad som händer vid t.ex ett haveri med blåskärm eller då ett program stannar och ger error meddelande eller andra saker som kan hjälpa till att orientera läget så det blir mer lättöverskådligt är alltid ett väldigt bra knep att använda i början då man är nybörjare och även efteråt.

Då det gäller Vista och Windows7 så kan jag rekomendera nya användare att speciellt använda sig utav & göra små "genvägar på skrivbordet" som leder en fram till platsen eller mappen dit man vill komma senare. Är man ny inför dessa två OS och även då det gäller XP så kan det ibland vara tidskrävande att hitta fram till t.ex administrationsverktyg eller tjänster eller för att nå programlistan etc. Då kan genvägar på skrivbordet hjälpa en jättemycket i början.

Ända jag inte lyckats finna information om någonstans är hur jag fixar en vägg mellan C:disk och D-disk, blev så ledsen när jag inte kunde ha windows7 på D-disk., som tröst så har jag dragit igång allt i wista och faktiskt inte alls dumt, processer gick från 6 st till 53 st utan att minnet sjönk märkbart...

Det låter som informationen du söker vad gäller en "vägg mellan C: och D:", skulle kunna tänkas handla om hur man skapar partitioner på en hårddisk.

Om det går att skapa en partition i efterhand efter att man har installerat ett OS, det är jag osäker på. Däremot så går det jättebra att skapa partitioner innan man installerar sitt operativsystem. Möjligtvis kan du med ett programverktyg för partitionshantering låta krympa den partition som du nu har ditt Windows installerat på och därefter låta skapa en till ny partition i det opartitionerade utrymmet på disken. Därefter så skulle det kunna vara möjligt att låta installera ett till valbart OS på den nya partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyckt mig märka detta,många gånger har jag ställt mig frågan om det faktiskt behövs att sätta sig på skolbänken vad gäller datorer.Men jag tror att "datormänniskor" grovt räknat är uppdelade i två huvudsakliga grupper:1-Personer som gillar datorn "as such",som ser problem som en utmaning intellektuellt inte minst,"problem är till för att övervinnas!-2-Personer som är intresserade,inte av datorn men däremot av vad datorn kan göra!,dom lägger sin kreativitet på andra hållet så att säga.Behövs det nämnas att jag tillhör kategori 2.Fast lite intresserad är jag kanske nog......

Hej Nick!

Har en länk här till Microsoft som du kan prova om du känner dig sugen :)

Den går till en sida där man kan skriva upp sig för deras nyhetsbrev per e-meil om allt möjligt.

Finns mycket som man kan lära sig via bara den vägen och ett litet tipps kan nämnas är

Microsoft Download Notifications som ger dig automatiska noteringar per e-post då nya uppdateringar släpps till datorn ;)

Håll till godo => https://profile.microsoft.com/RegSysProfile...CntDefault.aspx

Krävs dock att man har ett registrerat "passport" kopplat till MSN Hotmail, MSN Messenger eller Windows Live ID till Live konto för e-post @live

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack opptokoppter, fast den biten med partitioner var inga problem, problemet var att jag skulle ha ett virusprogram på varje disk, när jag installerade comodo i windows 7 D-disk så gick den även in i C-disk och även lyckades den ta sej in i en annan dator.Var annat som störde datorn ock, då man skulle ha vissa program som flash på varje disk,(testade även vid nytt försök med w7 att avinstallera/inaktivera dom flesta programmen i C-disk)

blev konfunderad så testade med att i windows7 D-disk klicka på ccleaner i C-disk och då öppnades ccleaner men till min förvåning var språket engelska...Forskade på nätet och läste på bla om raid, vet nu att det är raid 1 som gäller för mej, men därifrån till att själv jobba med det i datorn, nää och vet inte om det löser mitt problem.Ok, nu kommer en bekännelse, jag öppnade diskhantering och ändrade aktiv C-disk till aktiv D-disk istället =totalkrash. En solid vägg mellan diskarna är kanske ända möjligheten ?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack opptokoppter, fast den biten med partitioner var inga problem, problemet var att jag skulle ha ett virusprogram på varje disk, när jag installerade comodo i windows 7 D-disk så gick den även in i C-disk och även lyckades den ta sej in i en annan dator.Var annat som störde datorn ock, då man skulle ha vissa program som flash på varje disk,(testade även vid nytt försök med w7 att avinstallera/inaktivera dom flesta programmen i C-disk)

blev konfunderad så testade med att i windows7 D-disk klicka på ccleaner i C-disk och då öppnades ccleaner men till min förvåning var språket engelska...Forskade på nätet och läste på bla om raid, vet nu att det är raid 1 som gäller för mej, men därifrån till att själv jobba med det i datorn, nää och vet inte om det löser mitt problem.Ok, nu kommer en bekännelse, jag öppnade diskhantering och ändrade aktiv C-disk till aktiv D-disk istället =totalkrash. En solid vägg mellan diskarna är kanske ända möjligheten ?...

Det stämmer bra att antivirus söker sig in på andra partitioner/enhetsbokstäver och diskar.

Oftast så brukar de finnas möjlighet till en undantagslista eller något liknande där man kan uppge platser som inte ska genomsökas.

Realtids-scanningen har en och manuell-scanning har en annan.

Vill man, så kan man också utnyttja denna möjligheten och köra olika AV uppsättningar ifrån olika fabrikat ifrån olika partitioner och diskar då man kör manuella genomsökningar av filer. Etersom vissa AV inte fungerar så bra ihop installerade på samma enhet så kan detta alternativ funka bättre eftersom det aktuella systemet på andra enheten då inte innefattas i sökningen.

Man blir ju lite avis på dig som använder Raid1 med speglingsfunktion mellan diskarna, något som jag själv snart kommer ordna i min egen dator,

(Har Raidkort men inga tillgängliga lämpliga diskar ATA) Ett bra alternativ som hjälper ifrån att förlora data om en disk skulle gå sönder.

Då de gäller din krasch på datorn så skulle jag gissa på att ändringen mellan enhetsbokstäverna orsakade MBR att bli korrupt och därigenom stämde inte bootsektorn och datorn kunde inte starta.

Om det finns program som kan fungera som väggar finns det säkert någonstans på nätet, men personligen kan jag inte nämna någon på rak arm.

Jo föresten, om du kör Chkdsk.exe så finns en möjlighet till att demontera den andra partitionen, kanske det finns ett sätt att komma över den funktionen på annat sätt, men å andra sidan förlorar du då istället möjligheten till att skriva och läsa filer på berörd demonterad partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nick skriver "Jag har haft min dator i lite mer än ett år och jag skulle i princip kunna skriva en bok om alla problem som har inträffat under den här tiden."

Jag förstod snabbt med den första dator`n att om jag skrev ner problemen så skulle det underlätta för mej att förstå dator`n, sen införskaffade jag en till dator för 3 mån sen,så började jag på en ny bok, en jättetjock där varje dator har sin halva av boken.

Har fått hjälp många ggr av "hjälp o support" och av "problem och lösningar" sistnämnda på engelska som jag dock förstått och kunnat använda mej av.Nu är jag ifärd med att skriva ny krisplan för dator`n ,efter SP 1/SP2 (inga problem med installation) är båda datorerna väldigt stabila o så gott som inga problem med webbläsaren IE8. Om nödvändigt med nyinstallation så skippar jag "nu efter SP1/SP2" att installera drivrutinerna,vilket funkar utmärkt.

Ända jag inte lyckats finna information om någonstans är hur jag fixar en vägg mellan C:disk och D-disk, blev så ledsen när jag inte kunde ha windows7 på D-disk., som tröst så har jag dragit igång allt i wista och faktiskt inte alls dumt, processer gick från 6 st till 53 st utan att minnet sjönk märkbart...

KRISPLAN,he,he jo jag tackar,en sån borde jag ha byggt upp för länge sen..........Men jag ska fundera över dina synpunkter.Mvh,Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nick!

Har en länk här till Microsoft som du kan prova om du känner dig sugen :)

Den går till en sida där man kan skriva upp sig för deras nyhetsbrev per e-meil om allt möjligt.

Finns mycket som man kan lära sig via bara den vägen och ett litet tipps kan nämnas är

Microsoft Download Notifications som ger dig automatiska noteringar per e-post då nya uppdateringar släpps till datorn ;)

Håll till godo => https://profile.microsoft.com/RegSysProfile...CntDefault.aspx

Krävs dock att man har ett registrerat "passport" kopplat till MSN Hotmail, MSN Messenger eller Windows Live ID till Live konto för e-post @live

Man tackar så mycket och may the force be with you.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...