Gå till innehåll

Fri uppgradering av W7


Jokkocze

Recommended Posts

Jag kör just nu med Win 7 RC-betan och har bestämt mig för att jag ska införskaffa OS'et så fort det släpps i butik. Enklast för att göra detta verkar vara att köpa ett vista och sen uppgradera, men frågan är då, om jag köper ett vista ultimate, får jag då en uppgradering till win 7 ultimate? Sen är jag fundersam på om man får en OEM version, eller om det är en riktig butikskopia med manualer osv.

Någon som vet mer om det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Välkommen till forumet :)

Om du har en vista ultimate, då får du uppdatera till en w7 ultimate.

Om du köper en förinstallerad (oem), måste du även skaffa din uppgradering från samma leverantör och får således även där en oem av w7.

Rekommendationen av mig skulle nog vara att om du har en xp licens, köpa en uppgradering av xp till w7. då blir du tvungen att göra en nyinstallation istället för uppgradera, fast till ett uppgraderingspris... om jag inte är helt ute och cycklar nu, fast det finns det fler på forumet som skulle kunna bekräfta... tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du all information om vilka möjligheter som finns; http://www.microsoft.com/sverige/windows/b...rs/upgrade.aspx

Stenis,

Länken du anger ger svaret på Vista men inte hur jag som har XP skall gå tillväga. Stämmer det som Venoms skriver dvs att jag beställer en

uppgradering och gör en nyinstallering? :huh:

Hoppas det är en möjlighet. :unsure:

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken du anger ger svaret på Vista men inte hur jag som har XP skall gå tillväga. Stämmer det som Venoms skriver dvs att jag beställer en

uppgradering och gör en nyinstallering? :huh:

Du köper en uppgradering till Vista och får sedan möjlighet att gratis uppgradera till Windows 7. Det som kommer att ske då är att du uppgraderar din XP till Vista och sedan Vista till Windows 7. Det andra alternativet är att köpa en fristående uppgradering och sedan göra en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper en uppgradering till Vista och får sedan möjlighet att gratis uppgradera till Windows 7. Det som kommer att ske då är att du uppgraderar din XP till Vista och sedan Vista till Windows 7. Det andra alternativet är att köpa en fristående uppgradering och sedan göra en ren installation.

Känns lite dumt att fråga detta eftersom jag hänger här dagligen och tycker jag borde veta detta, men det är väl den där tidiga demensen som gör sig påmind igen.

När man köper en uppgraderingslicens, måste det då ligga en Vista på hårddisken som man uppgraderar till Windows 7 ifrån eller går det att formatera disken och göra en helt ren Windows 7 installation?

Med andra ord är "uppgradering" bara ett namn på licensen som berättigar till ett rabatterat pris därför att man är kund sedan tidigare eller handlar det om det faktiska installationsförfarandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en uppgraderingslicens, måste det då ligga en Vista på hårddisken som man uppgraderar till Windows 7 ifrån eller går det att formatera disken och göra en helt ren Windows 7 installation?

Det måste finnas en Windows-installation på en partition. Då Windows 7 känt av att det finns ett äldre Windows, så får du alla partitionerings- och formateringsmöjligheter som om det vore en fullversion av Windows 7. Med andra ord, du kan ta bort partitionen där ditt gamla Windows finns, skapa ny/nya partitioner, formatera och välja vilken partition du vill ha Windows 7 på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var en smula otydlig i mitt inlägg, du behöver köpa en fristående uppgraderings-dvd som mycket riktigt Stenis skrev, fast det du kan göra om du har ett windows xpsystem är att använda easy transfer till dina viktiga filer.

Hur man går tillväga framgår av denna anvisning, den är dock på engelska. http://www.hanselman.com/blog/StepByStepHo...ToWindows7.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas en Windows-installation på en partition. Då Windows 7 känt av att det finns ett äldre Windows, så får du alla partitionerings- och formateringsmöjligheter som om det vore en fullversion av Windows 7. Med andra ord, du kan ta bort partitionen där ditt gamla Windows finns, skapa ny/nya partitioner, formatera och välja vilken partition du vill ha Windows 7 på.

Så efter ett par månader när det är dags att installera om OS'et (det är ju trots allt fortfarande windows) så måste man alltså först åter installera Vista (som man förhoppningsvis har installationsskivor till) och innan man direkt tar bort det igen när man lägger in Windows 7. Det är verkligen jättesmidigt. Det är inte konstigt att allt fler går ifrån de krångliga piratalternativ när företagen gör det så mycket lättare för de som faktiskt betalar för sig.

Edit: Har man riktig tur så har man en Vista en uppgraderingslicens från XP så man alltså först får lägga in XP, sen Vista, sen Windows 7? :wacko:

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var en smula otydlig i mitt inlägg, du behöver köpa en fristående uppgraderings-dvd som mycket riktigt Stenis skrev, fast det du kan göra om du har ett windows xpsystem är att använda easy transfer till dina viktiga filer.

Hur man går tillväga framgår av denna anvisning, den är dock på engelska. http://www.hanselman.com/blog/StepByStepHo...ToWindows7.aspx

Venoms,

här ytterligare en länk på engelska med förklaring om hur man hittar och använder Windows Easy Transfer för att spara filer från Win XP.

http://www.blogsdna.com/3217/step-by-step-guide-to-upgrade-windows-xp-to-windows-7.htm

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har letat efter den här frågeställningen:

Har Vista Home Premium (eller hade kanske snarare) men vill uppgradera till Windows 7 Ultimate. Hur går det till? Dessutom har jag för tillfället en totalt clean install av 7:an på min dator utan några som helst rester av andra versioner, eftersom min hårddisk och mitt moderkort brann och måste bytas ut. Jag har dock kvar det autentiska beviset (certifikatet) på mitt Vista-inköp med nyckel och allt. Räcker det för att bevisa vilken version jag haft? Och som sagt, jag vill inte ha 7 Home Premium eller motsvarande version utan 7 Ultimate. Kommer det att betraktas som ett original-köp av Windows 7 snarare än en uppgradering?

Mycket tacksam för svar

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har letat efter den här frågeställningen:

Har Vista Home Premium (eller hade kanske snarare) men vill uppgradera till Windows 7 Ultimate. Hur går det till? Dessutom har jag för tillfället en totalt clean install av 7:an på min dator utan några som helst rester av andra versioner, eftersom min hårddisk och mitt moderkort brann och måste bytas ut. Jag har dock kvar det autentiska beviset (certifikatet) på mitt Vista-inköp med nyckel och allt. Räcker det för att bevisa vilken version jag haft? Och som sagt, jag vill inte ha 7 Home Premium eller motsvarande version utan 7 Ultimate. Kommer det att betraktas som ett original-köp av Windows 7 snarare än en uppgradering?

Mycket tacksam för svar

thomcats

Du vill uppgradera från RC till fullversionen av Windows 7 då antar jag?

Blir nog att du får införskaffa Win 7 och installera, tror inte det går att uppgradera från RC till RTM.

Redigerad av Rim_Frost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill uppgradera från RC till fullversionen av Windows 7 då antar jag?

Blir nog att du får införskaffa Win 7 och installera, tror inte det går att uppgradera från RC till RTM.

Ok, det blir således som att "köpa nytt" då antar jag, fastän det kanske kommer att räcka med att köpa en licens/nyckel för aktivering och förhoppningsvis inte behöva installera om alltsammans en gång till. Man kan ju alltid hoppas......

Jag trivs med den version jag har nu och vill inte ändra på några inställningar. Tack för svar.

Cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...