Gå till innehåll

Virus i datorn ?


margrehte

Recommended Posts

Igår kväll blev nya datorn konstig, dvs internet , jag kollade loggbok och då jag inte såg nåt konstigt så stängde jag av datorn, kunde inte somna (tänk om det är virus) utan satte igång datorn och körde 3 olika virusprogram som inte hitta nåt, efter att kollat runt i datorn efter ledtråd,så skulle jag ut på nätet, skrev adressen hit och då kom en lång remsa på kinesiska istället i addressfönstret, fortsatte då inte utan valde att rensa återigen med ccleaner,och även rensa favoriter, sen nollställde jag webbläsaren och startade om, vid omstart så kom yahosida först upp i IE8 och den har jag aldrig förr sett spår av i någon av datorerna (rensade igen med ccleaner). Teori någon ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 olika virusprogram. Du menade att du körde 3 antivirussök online, annars om du har tre sådana på datorn kommer, det inte att funka. Man kan som regel bara ha ett antivirusprogram installerat.

Kör Malwarebyte's och se vad det hittar!

Om du inte har det, så finns det här: http://www.malwarebytes.org/

Uppdatera databasen och kör snabbscannern.

Om ngt hittas, så klistra in loggfilen här, så får vi se om det finns hjälp att få!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.a-squared free /comodo /defender

2.Har lyckats rensa webbläsaren från vaddetnuvar.

3.I "hantera tillägg" hittade jag endast " QUICKTIME plugin control" som jag inte kände igen varpå jag gogglade och sen inaktiverade dom 2 som fanns.

4.Lyckats delvis med att åtgärda fel i loggbok,kvar är att systemet inte får kontakt med skrivaren vid uppstart och senare,kört reparera skrivare från lexmarks skiva men loggboken fortsätter klaga,skrivaren funkar utmärkt och klagar icke.

5.Som slutkläm när jag rensat dator så brukar jag köra systemåterställning vilket jag inte kan nu då jag skulle hamna precis före installationen av telia smart,( modem/router)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vare sig a-squared eller defender är antivirusprogram så det kan ju vara bra att i fortsättningen kolla upp med en online-skanning mot virus, t ex http://www.kaspersky.com/virusscanner, också.

3. Quicktime kommer från Apple och är vanligt att man har installerat.

5. Om du ska göra en systemåterställning så är det ju onödigt att först rensa bort olika saker som sedan kanske återställs (och om man har otur bara till hälften), men det är ju bättre att rensa och låta bli att göra en systemåterställning.

CCleaner är bra på sitt sätt men det är ju inget man använder för att ta bort skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Vad spännande att de rör på sig :)

Undrar om du inte skulle ta en titt på Internetalternativ och flikarna avancerat och säkerhet.

Ang. att du fick upp adressen i form av Kinesiska så finns ju ett alternativ till att webbsidor kan använda sig utav adressfältet, om det nu inte berodde på något konstigt makro som fastnat via urklipp eller liknande.

Eftersom jag läst tidigare om ditt intresse för spelsiter så finns det ju via den vägen mycket som kommer ifrån Asien och därigenom inte helt omöjligt kan hamna i de temporära Internetfilerna.

Vad gäller Yahoo & Google så tillhör det vanligheterna att dessa ofta smyger sig in via programinstallationer där man undviker dessa genom att bocka ur förvalda alternativ och frågor.

Med a-Squared free och Comodo's paket kan du känna dig trygg.

Vill man bygga ut skyddet en aning och även få tillgång till lite extra verktyg så kan vi rekomendera

IObit Security 360. Har upptäckt att detta program inte omöjligt kan jämföras med a-Squared Antimalware.

Vad gäller Malwarebytes så känns programmet tandlöst i mina ögon och har hitintills inte hittat någonting i mina datorer, men sure alla har sina favoriter och det är naturligtvis fritt fram & välja vad man litar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den datorn som gubben min använder, när jag skrev mitt föregående inlägg så satt han vid datorn nyss hemkommen från jobbet och svor över att webbläsaren/historia var rensad, varvid jag replikerade att om han gav f*n i att surfa på sidor där mywot hela tiden växlade mellen starkt orange/rött så hade jag inte behövt sitta till 6 på morgonen och rensa datorn, fortsätter imorgon med den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna där problem har jag och tanten aldrig på våra datorer.

Och då är vi ändå pensionärer och bara användare.

Måste vara skönt att få rå sin egen dator.

Vi har egentligen 3 datorer, jag glömde laptopen, men den använder jag mest ensamen på sena nätter. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mycket fint att se,både för män och kvinnor på nätet. Har nu scannat hela datorn med kaspersky och även checkat datorn, allt är ok, hur gör jag för att ta reda på varför datorn har problem med "lxdnCATSCUSTConnectServise" verkar onödigt med ominstallation när ändå skrivaren funkar ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mycket fint att se,både för män och kvinnor på nätet. Har nu scannat hela datorn med kaspersky och även checkat datorn, allt är ok, hur gör jag för att ta reda på varför datorn har problem med "lxdnCATSCUSTConnectServise" verkar onödigt med ominstallation när ändå skrivaren funkar ?.

Förmodligen gäller inte problemen alls om något virus, utan skrivare. Är den en Lexmark? Är problemnamnet rätt stavat eller ska det vara lxdiCATSCustConnectService? I så fall verkar det som frågan är om skrivarens drivisar är aktuella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det är lexmark och jag har gått igenom filerna för lexmark och hittar ingen med exe.i slutet,windows har lagt in drivrutiner till skrivaren i den andra datorn men i nätverk/delning på den datorn så står att ingen skrivare är installerad, är ju inte akut så får väl söka på nätet eventuellt ringa lexmark.Detta med felmedellanden i loggbok kom efter installationen av nytt modem/router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...