Gå till innehåll

Windows 7 och drivrutiner


Jack Bauer

Recommended Posts

en tanke slog mig igår gällande drivrutiner till W7.

MS sade ju att de inte skulle göra om misstaget med Vista,utan vara bättre förberedda med lanseringen av W7.

Ändå dröser forum över av frågor från folk som har problem med sina datorer.

Ofta är det problem med att det är fel drivrutiner eller att det inte finns rätt drivrutiner......

Själv har jag min dator inlämnad där felet misstänks vara fel drivrutiner.......

Lätt att vara efterklok,men VARFÖR går man hela tiden på MS säljargument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Microsoft har verkligen rätt i sina säljargument gällande drivrutiner. Jämfört med tidigare operativsystem så är "drivrutinsbanken" mycket mer komplett i Windows 7. Därmed är det inte sagt att Microsoft kan bistå med ALLA drivrutiner till ALL hårdvara... det vore nästintill en omöjlighet.

Jag tar mig själv som ett exempel... När betatestningen av Windows 7 påbörjades förvånades jag av hur få drivrutiner jag behövde komplettera med efter installation. Efterhand som det kom nya byggen av W7 så blev listan bara kortare och kortare. Med releasen av W7 RTM så hade jag bara ett trådlöst nätverkskort kvar i listan, som jag blev tvungen att installera själv.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillika så att varje dator är unik i sitt sätt. Delvis kan man ha 2 exakt lika dator, den ena går hur bra som helst att få till, medans andra vill strula på lite innan det fungerar som det skall. Egen erfarenhet av det hela med datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med de båda föregående inläggen...

Precis som Manneman började jag tidigt med W7, ver 6801 tror jag det var, då fick jag lite bekymmer med drivrutiner till äldre hårdvara som t.ex soundblaster kort. Det var iof inte så konstigt då det finns ett chip som inte stöds längre av windows... det upphörde redan med vista. Sedan har det bara blivit bättre och bättre, nu går det t.o.m att installera den gamla webkameran som det inte finns drivrutiner till... och det är konstigt :) men det går, och den fungerar.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår era resonemang.

Det jag invänder mot är M$ marknadsföring.

Jag var en av dem som gick på den, och nu är datorn inlämnad efter ett x antal misslyckade installationer.

Det var ju inte riktigt så enkelt att installera som de ville ge sken av.

Skall man tro M$, så är ju W7 guds gåva till datoranvändarna.

"Få mer tid över till att göra det du verkligen vill med din dator"

Snarare, "få mer tid över till annat, eftersom du inte kan använda din dator".

Får de inte datorn till att fungera med W7,skall jag ha pengarna tillbaka för mitt utlägg för skivan.

Då tänker jag köpa mig en ny XP skiva, som iaf fungerar till 2014.

Då har det väl kommit Windows 2014....

Är bara tvungen att skriva av mig lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har installerat 3 olia datorer med win7 å inte behöft ladda ner en enda drivrutin separat.

Ser att du kör en bärbar å där e ju hårdvaran specillt anpassad för den datorn och därmed ofta kinkigare vad gäller drivrutiner men återigen är dte ju inte MS fel utan snarare HW tillverkarens fel som inte stödjer win7 ordentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men allt detta får man ju reda på nu först efteråt det krånglar.

Förstår ni vart jag vill komma?

Det var ju meningen att M$ skulle samarbeta med hårdvarutillverkarna, så detta felet inte uppstod.

Sedan kan man ju ge en känga till dem för att de inte var med ett år innan lanseringen,

så att de kunde ta fram nya drivrutiner till ASUS som i mitt fall.

M$ gör som vanligt, skyller på användarna när de får problem med att installera W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om drivrutiner inte finns får du/ni helt enkelt gå till tillvärkarna. MS har ingen skyldighet att ha med några drivrutiner överhuvudtaget i deras OS och det som finns är både plus och minus. Plus om det finns för ens egna hårdvara och minus för de som inte används och bara ligger i systemet ändå och tar plats.

Jag förstår hur det känns då programvaran för min scanner inte fungerade längre med Vista till exempel och enligt HP så skulle det heller inte komma drivrutiner för Vista och uppmanade fräckt nog sina kunder att köpa nyare scanner istället. Detta trots att scannern inte var mer än 3-4 år gammal.

Inte kan jag för detta till exempel belasta MS för, då de inte har med den saken överhuvudtaget att göra.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, och detta nämner M$ eller?..............

Menar att de kan ju införa ett par rader där det står t ex"M$ tar inget ansvar för att Windows 7 inte fungerar på din dator,

kunden/tillverkaren ansvarar för sin hårdvara efter installationen".

Personligen gick jag ju bara på marknadsföringen så framställde W7 som en jättebra produkt.

Förstår ni hur jag tänker/resonerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det självklart, att de inte har/kan ta ansvar, med eller utan marknadsföringen? Om jag köper värdens snabbaste dator, inte räknar jag med att den också kommer att klara av på snabbast möjligast på egen hand springa ut till köket för fixa lite kaffe åt mig.

Förstår hur du tänker/resonerar. Inget OS är felfritt och har stöd för allt. Oavsett vad de marknadsför sig med för lögner så kommer varken MS eller andras OS kunna ha stöd för allting – bara kunna täcka upp så gott de kan och samtidigt hålla nere med storlek på OS.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är en jättebra produkt. Det finns naturligtvis datorer som den inte passar till, men det är som sagts tidigare upp till tillverkarna.

Många tillverkare säger att deras datorer fungerar utmärkt med W7, men man kan ju undra när dessa blev testade med W7, eftersom det nyligen släpptes. Och när det släpptest till OEM dvs datortillverkarna är det nog inte många som testat alla sina varianter på datorer utan bara ett fåtal modeller testades, som naturligtvis fungerade klockrent :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... du har fel. Jag förstår din frustration att du hamnat i kläm... men du måste se det i sin helhet. Jämför du med tidigare lanseringar från MS så är ju Windows 7 såååå mycket mer "färdigt" än vad både XP och Vista varit även efter ett eller flera Service Pack.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,jag vänder på steken och frågar ist:

Hur kommer det att datorn fungerade perfekt med XP,men inte sedan efter jag "installerade" W7?

Om nu W7 är så bra,varför fungerade det inte då?

Skall jag som privatperson sitta och försöka klura ut problemet och sedan lämna in datorn på service?

varför lyssnar man inte på sin magkänsla, hade ju haft en fungerande dator i ca 5 år till med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tog och gjorde en koll ang. detta med drivrutinerna. Har en webcamera, Logitech Express/Go. Plugga in denna i USB-porten, visst hittade W7 denna, men det stöddes inte helt och hållet. Hämtade nytt hos Logitech (64-bitars) och körde installationen, så nu fungerar kameran bättre än då jag hade Vistan.

Det är så att drivrutiner får man söka, för det mesta hos tillverkarna av olika komponenter. Så jag tror att vi alla får ha lite tålamod och ta det lungt, som jag skivit tidigare, ha inte för bråttomt, läs noga instruktioner. Sök drivrutiner via produktnummer på tillverkarnas hemsidor, så tror nog jag att ni blir nöjda tillslut.

Kan inte förklara på ett enklare sätt!

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... vänder tillbaka på steken. Om du letar fram en XP-skiva UTAN service pack och installerar... hur kommer din dator fungera då?

Och JA... du har ett ansvar att själv se till att du har brukliga drivrutiner tillhands innan du installerar ett nytt operativsystem. Man måste vara förberedd... så enkelt är det. Och att tro att ett operativsystem installerar UTAN att man som användare behöver göra något på egen hand, ja det är lite naivt.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har ni en bra sida... Microsofts egen Windows 7 Compatibility Center...! Där kan man åtminstone kolla om ens hårdvara/mjukvara finns med. Det finns säkert massor av hård/mjukvara som fungerar utmärkt utan att vara med på listorna.... men det är en bra början!

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7/en-us/Default.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har ni en bra sida... Microsofts egen Windows 7 Compatibility Center...! Där kan man åtminstone kolla om ens hårdvara/mjukvara finns med. Det finns säkert massor av hård/mjukvara som fungerar utmärkt utan att vara med på listorna.... men det är en bra början!

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7/en-us/Default.aspx

Mycket bra sida!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... vänder tillbaka på steken. Om du letar fram en XP-skiva UTAN service pack och installerar... hur kommer din dator fungera då?

Tja, fungerade bra när det kom med datorn. då mig veterligen hade det inte ens kommit ut något Service Pack.

Och JA... du har ett ansvar att själv se till att du har brukliga drivrutiner tillhands innan du installerar ett nytt operativsystem. Man måste vara förberedd... så enkelt är det.

Precis, det var ju därför jag besökte tillverkarens hemsida för att ladda ner drivrutinerna. Detta gjorde jag INNAN installationen.

Och att tro att ett operativsystem installerar UTAN att man som användare behöver göra något på egen hand, ja det är lite naivt.

Är det? Varför det? Kollade på både Windows Compability Center, samt Upgrade Advisor.

Skulle inte vara något problem enligt dem.

När man installerade XP, så fungerade det med en gång. Blev ju inte direkt så med W7.

Får jag/de bara till min dator, dröjer det LÄNGE innan jag kommer köpa ett nytt OS.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du fick din dator med XP färdiginstallerat. Behöver du installera om XP så har du en specialanpassad XP med recoveryskivor eller liknande. Klart att det fungerar, det installerar ju ett XP som är anpassat för just den dator du köpte. Skulle du ha samma förutsättningar med Windows 7 så skulle du ju köpa en ny dator med Windows 7 installerat från början.

Windows 7 Upgrade Advisor säger aldrig: "Du kommer att kunna installera Windows 7 och allt kommer fungera direkt"... eller hur? Du får uppgifter om vilken hårdvara och mjukvara som är kompatibel med Windows 7. Hurvida alla drivrutiner kommer att hittas under installationen av Windows 7... ja, det kan jag inte svara på. Det jag KAN svara på är att det kommer finnas drivrutiner i någon form, antingen under installationen eller Windows Update, alternativt hårdvarutillverkarens hemsida (baserat på din dator... har ju redan kollat upp det åt dig)

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fick aldrig med någon skiva,utan bara XP installerat på datorn.

Problemet är ju att jag aldrig kommer så långt så att jag kan börja leta eller testa nya drivrutiner.

Datorn startar upp, men hänger sig vid skrivbordet.

Lägger ner denna tråden nu, och väntar på besked från datorbutiken.

Ville bara påskina att Windows 7 inte så super duper mega bra som M$ vill få oss att tro.

Till alla er som använder XP/Vista; tänk efter en extra gång innan ni installerar W7.

För min egen del kanske det får bli en ny dator om allt skiter sig.

Men det får framtiden utvisa.

Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag min dator inlämnad där felet misstänks vara fel drivrutiner.......

Kollade du någonsin om saknade drivrutiner kanske fanns på tillverkarnas hemsida innan du lämnade in datorn?

Nu vet jag inte hur stor datorvana du har men jag själv skulle aldrig lämna in en dator pga. drivrutiner endast och kanske få betala service för det. Saknade drivrutiner letas enklast upp på tillverkarnas hemsida, finns det inte så finns det inte och man får då hoppas på det bästa att det så småningom kommer. W7 är ju ganska nytt och inte säkert att alla drivrutiner finns färdiga ens på tillverkarnas hemsida.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"W7 är ju ganska nytt och inte säkert att alla drivrutiner finns färdiga ens på tillverkarnas hemsida."

För det mesta så kan Vistas drivrutiner användas för att få igång olika komponenter, så hav tröst i mörkret, det kommer en ljusare tid igen. Samtidigt så kan man pröva att köra i kompatibla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...