Gå till innehåll

Nytt antivirus program - vilket?


Recommended Posts

Fick endast med en provversion av Norton Internet Security 2010,när jag köpte min nya dator.

Eftersom det snart går ut,(gäller bara i 30-dagar),så behöver jag skaffa ett nytt.

Har även F-Secure Säker Bas som jag betalar för genom BBB,

men eftersom det inte fungerar i Windows 7 64-bitars så gick inte det heller.

Pratade med f-Secure,och de rekommenderade såklart f-Secure Internet Security 2010.

Just för tillfället har jag installerat en 30-dagars provversion av det,

och det jag sett verkar det fungera bra.

Valet står mellan Norton o f-Secure; vilket skall man satsa på?

Kan man få lite resonemang varför man skall välja det ena eller andra.

Det måste passa till W7 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har själv kört med Avast! Free Home Edition och Windows inbyggda brandvägg och aldrig haft några problem. Förstår inte varför du ska betala dyra(onödiga) pengar när det finns finfina gratisalternativ.

Hade jag varit dig hade jag testat Avast! eller något annat gratisprogram. Många jag känner använder AVG Free och tycker att det fungerar bra.

Avast! Home Edition

AVG Free

Mvh

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet står mellan Norton o f-Secure; vilket skall man satsa på?

Både Norton/Symantec och F-secure brukar få mycket bra resultat när man testar detekteringsförmåga, se t ex "On-demand Comparative" på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests där båda hamnade i bästa gruppen. Däremot i "Retrospective/Proactive Test" på samma sida så kom Symantec i en högre grupp än F-secure. I borttagningstestet på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/removal-tests så är båda i högsta gruppen. Mycket lika resultat på http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Feb-Aug09.jpg också.

Det är ju mycket viktigt hur du trivs med programmen. Tycker du t ex att det är lika lätt att förstå sig på inställningarna man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Norton/Symantec och F-secure brukar få mycket bra resultat när man testar detekteringsförmåga, se t ex "On-demand Comparative" på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests där båda hamnade i bästa gruppen. Däremot i "Retrospective/Proactive Test" på samma sida så kom Symantec i en högre grupp än F-secure. I borttagningstestet på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/removal-tests så är båda i högsta gruppen. Mycket lika resultat på http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Feb-Aug09.jpg också.

Det är ju mycket viktigt hur du trivs med programmen. Tycker du t ex att det är lika lätt att förstå sig på inställningarna man kan göra?

Själv har jag NIS 2010 som jag tycket funkar jättebra, sen gillar jag deras support, har alltid blivit bemött på ett bra sett.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tänker inte kommentera inlägget ovan gällande gratisalternativen.

Tråden gällde som sagt Norton samt f-Secure

Konstigt att folk inte kan läsa tråden o se vad den handlar om, och vad frågan gäller.

Testar just för tillfället F-Secure Internet Security 2010,och tycker det fungerar bra.

Har en fråga gällande det:

Kan man använda en annan persons nyckel till mitt prov-exemplar?

Hans kommer från början från 2009 års version av f-Secure,

som han sedan uppgraderade till 2010.

Eftersom han fick 3 licenser med så finns det en över.

fungerar hans nyckel till att göra ett "riktigt" f-Secure internet security av mitt 30-dagars prov ex??

isf sparar man ju lite pengar....

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tänker inte kommentera inlägget ovan gällande gratisalternativen.

Tråden gällde som sagt Norton samt f-Secure

Konstigt att folk inte kan läsa tråden o se vad den handlar om, och vad frågan gäller.

Testar just för tillfället F-Secure Internet Security 2010,och tycker det fungerar bra.

Har en fråga gällande det:

Kan man använda en annan persons nyckel till mitt prov-exemplar?

Hans kommer från början från 2009 års version av f-Secure,

som han sedan uppgraderade till 2010.

Eftersom han fick 3 licenser med så finns det en över.

fungerar hans nyckel till att göra ett "riktigt" f-Secure internet security av mitt 30-dagars prov ex??

isf sparar man ju lite pengar....

Ja det funkar, har samma paket fördelat i familjen!

Skulle du kunna gå in i F-Secure 2010 på Inställningar, klicka på Övriga inställningar, sen Hämtningar, o kika i listan över uppdateringar och se om det finns ett liknande problem som jag har:

" Installation of 'F-Secure Content Classification Engine 2009-10-29_21' : Failed, will retry"

Tack på förhand! (om du har tid o lust)!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NIS 2009 uppgraderad till 2010 köpte den via tradera, super nöjd, så nöjd att jag har den nu installerad på 3 pc, man kan säga att den gör sitt jobb, än peppar peppar inga ohyror sen installation. Mest nöjd med att den är resurs snål, lätt konfigurerad, bra överblick.

nöjd.

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tänker inte kommentera inlägget ovan gällande gratisalternativen.

Tråden gällde som sagt Norton samt f-Secure

Konstigt att folk inte kan läsa tråden o se vad den handlar om, och vad frågan gäller.

Nej. Tråden heter "Nytt antivirusprogram - vilket?

Sedan kan man läsa att du väljer mellan Norton och F-secure.

Jag tänkte bara i all välmening upplysa dej om att det finns gratisprogram som i kombination med exempelvis Windows 7 brandvägg gott och väl duger till hemanvändare.

Ett nej tack med information om att du kände till gratisvarianterna, men ändå ville köra någon av de andra hade väl räckt, man behöver inte vara spydig. Speciellt inte när man tidigare i olika forumfrågor fått oerhört mycket support av olika personer.

Men vill du vara otrevlig, please be my guest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men vad står det i licensvillkoren? Är det t ex tillåtet att installera på en dator som inte hör till familjen?

Ej ett familje paket, du kan köpa det på t.ex. Dustin Home, 3 licenser ingår, (när jag köpte varaktighet i 15 mån.).

Delade ut till dem i familjen som önskade!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inse att gratis virusprogram inte är lika bra som betalprogram sen om man har samma paketlösning som brandvägg/antivirus i samma är det bästa.

Ett gratis antivirus är inte tillräckligt bra täcker inte som ett betalprogram,i jämförelse är gratis inte gott nog för att ersätta ett betalprogram.

Så satsa på ett betal antivirusprogram med flera licenser så är det inte speciellt dyrt istället för ett ofullständigt gratisprogram...gäller även brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inse att gratis virusprogram inte är lika bra som betalprogram sen om man har samma paketlösning som brandvägg/antivirus i samma är det bästa.

Ett gratis antivirus är inte tillräckligt bra täcker inte som ett betalprogram,i jämförelse är gratis inte gott nog för att ersätta ett betalprogram.

Så satsa på ett betal antivirusprogram med flera licenser så är det inte speciellt dyrt istället för ett ofullständigt gratisprogram...gäller även brandvägg.

Här håller inte jag med! Har man ett gratis AV-prg, så är de lika bra som betalprg. Fast jobbar man inom en bransch och vill påföra betalprg, så varför inte (vem vill inte tjäna en slant)? Men inte på vanliga surfare. Företag blir annat!

Det enda man i dagsläget behöver är, Microsoft Security Essential, testat och mycket godkänt.

Sedan är det upp till var och en, vart vill man surfa? Röda sidor är, vare sig man har ett gratis, betal-AV (tråkigt nog) inte säker. Så jag tror nog att man får skylla sig själv lite, om man får tråkigheter med sin dator.

Nu vet jag att jag kommer att få många mothugg, men det tar jag med en nypa salt. :P

Så att säga, är man nyfiken på röda sidor, då får man skylla sig själv! :angry:

PS: Om detta verkar stötande, så kan Stenis eller Moderatorerna ta bort det. DS:

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick endast med en provversion av Norton Internet Security 2010,när jag köpte min nya dator.

Eftersom det snart går ut,(gäller bara i 30-dagar),så behöver jag skaffa ett nytt.

Har även F-Secure Säker Bas som jag betalar för genom BBB,

men eftersom det inte fungerar i Windows 7 64-bitars så gick inte det heller.

Pratade med f-Secure,och de rekommenderade såklart f-Secure Internet Security 2010.

Just för tillfället har jag installerat en 30-dagars provversion av det,

och det jag sett verkar det fungera bra.

Valet står mellan Norton o f-Secure; vilket skall man satsa på?

Kan man få lite resonemang varför man skall välja det ena eller andra.

Det måste passa till W7 64-bitars.

Utan tvekan Norton Internet Secutity!! Drar mindra kraft är bättre på ta bort skit och har högre detection rate.

Byt inte ned dig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här håller inte jag med! Har man ett gratis AV-prg, så är de lika bra som betalprg. Fast jobbar man inom en bransch och vill påföra betalprg, så varför inte (vem vill inte tjäna en slant)? Men inte på vanliga surfare. Företag blir annat!

Det enda man i dagsläget behöver är, Microsoft Security Essential, testat och mycket godkänt.

Sedan är det upp till var och en, vart vill man surfa? Röda sidor är, vare sig man har ett gratis, betal-AV (tråkigt nog) inte säker. Så jag tror nog att man får skylla sig själv lite, om man får tråkigheter med sin dator.

Nu vet jag att jag kommer att få många mothugg, men det tar jag med en nypa salt. :P

Så att säga, är man nyfiken på röda sidor, då får man skylla sig själv! :angry:

PS: Om detta verkar stötande, så kan Stenis eller Moderatorerna ta bort det. DS:

Du är inte tillräcklig insatt som hävdar att gratis är lika bra som betalprogram i ett paket med inbyggd brandvägg,jag resonera logiskt och inget annat din tolkning stämmer inte.Även AVG har betalprogram skulle det vara jämbördigt med deras

egna gratisversion menar du ?Svaret är nej !

Självklart är inget virusprogram garanti för en ren dator men för att minska riskerna är komplett betalprogram alltid bättre än gratis version sen att använda samma säkerhetspaket är alltid det bästa istället för olika gratis uppdelade

säkerhets paket.

Gratis är gott nog till dom som inte vill ha en bättre säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte tillräcklig insatt som hävdar att gratis är lika bra som betalprogram i ett paket med inbyggd brandvägg,jag resonera logiskt och inget annat din tolkning stämmer inte.Även AVG har betalprogram skulle det vara jämbördigt med deras

egna gratisversion menar du ?Svaret är nej !

Självklart är inget virusprogram garanti för en ren dator men för att minska riskerna är komplett betalprogram alltid bättre än gratis version sen att använda samma säkerhetspaket är alltid det bästa istället för olika gratis uppdelade

säkerhets paket.

Gratis är gott nog till dom som inte vill ha en bättre säkerhet.

Just AVG redovisar att de har t ex ett sämre rootkitskydd i gratisvarianten men när det gäller Avast så är det som saknas i gratisvarianten Enhanced User Interface, Command-line scanner, Working with tasks, Script blocker och ett par andra småsaker. Av dessa så är det väl bara Script blocker (vad nu det exakt innebär) som har någon som helst påverkan på säkerheten.

http://www.avast.com/eng/avast-compare-home-professional.html

När det gäller brandväggar i "Internet Security"-paket så får det ju oftast rätt dåliga resultat på Proactive Security Challenge. Det är ju bara Kasperskys paket som får utmärkt resultat så varför skulle det vara bättre att ha t ex Nortons brandvägg än att ha en fristående som får ett utmärkt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara Kasperskys paket som får utmärkt resultat

Man kan nog lägga till Online Armor ++ (ej testat, men resultatet för Online Armor Personal Firewall gäller så vitt jag vet även ++) och Outpost Security Suite Pro 2009, för den som efterfrågar program som kostar. Utmärkt, ja t.o.m. bäst resultat, får glädjande nog ett gratispaket: Comodo Internet Security.

Som en hälsning till visse, kan sägas att sistnämnda paket visar att ett företag inte måste erbjuda sämre gratisversioner av program. Betalar man för Pro-versionen får man samma program, men också support och andra tjänster. ;) Kanske något för AVG att ta efter…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att när det gäller antivirus-program idag så är det mycket eget tycke och smak som avgör.

Man ska inte lite blint på tester (även om de så klart kan vara vägledande).

Gratis programmen duger oftast åt hemanvändare. Har faktiskt aldrig haft ett betalantivirus på någon dator och

vi har aldrig haft några virus.

Det bästa tror jag är att testa några olika antivirus-program och sedan behåller man det man tyckte bäst om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick endast med en provversion av Norton Internet Security 2010,när jag köpte min nya dator.

Eftersom det snart går ut,(gäller bara i 30-dagar),så behöver jag skaffa ett nytt.

Har även F-Secure Säker Bas som jag betalar för genom BBB,

men eftersom det inte fungerar i Windows 7 64-bitars så gick inte det heller.

Pratade med f-Secure,och de rekommenderade såklart f-Secure Internet Security 2010.

Just för tillfället har jag installerat en 30-dagars provversion av det,

och det jag sett verkar det fungera bra.

Valet står mellan Norton o f-Secure; vilket skall man satsa på?

Kan man få lite resonemang varför man skall välja det ena eller andra.

Det måste passa till W7 64-bitars.

Behövs inte resoneras för två likvärdiga säkerhetssviter välj det du tycker själv är bäst,inte vad andra tycker och byt efter ett år till det andra

sen borde du vara säker på vad som passar dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just AVG redovisar att de har t ex ett sämre rootkitskydd i gratisvarianten men när det gäller Avast så är det som saknas i gratisvarianten Enhanced User Interface, Command-line scanner, Working with tasks, Script blocker och ett par andra småsaker. Av dessa så är det väl bara Script blocker (vad nu det exakt innebär) som har någon som helst påverkan på säkerheten.

http://www.avast.com/eng/avast-compare-home-professional.html

När det gäller brandväggar i "Internet Security"-paket så får det ju oftast rätt dåliga resultat på Proactive Security Challenge. Det är ju bara Kasperskys paket som får utmärkt resultat så varför skulle det vara bättre att ha t ex Nortons brandvägg än att ha en fristående som får ett utmärkt resultat.

Är det en fråga till mej ? En och samma säkerhetssvit kan ju vara mindre resurskrävande än olika fristående jag menar att det inte är bara säkerheten utan helheten med samma säkerhetssvit där annat

tas in också.

Har AVG free edition rootkitskydd ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom med inte så stor datorvana kan det vara svårt att veta vad man ska sätta ihop för olika gratis komponenter för att få ett fullgott skydd. Då är ett fullständigt paket en lättare lösning.

Jag vet att Comodo IS är ett fullständigt paket och med säkert en kanon bra brandvägg MEN jag anser efter att ha testat det 2 gånger så är det för mycket beslut om säkerhets nivåer och annat för att tilltala den medel duktiga/flitiga datoranvändaren. I rätta händer däremot är det säkerligen mycket bra. Köpes program som F Secure och Norton jobbar otroligt mycket på användarvänligheten för att användaren ska behöva ta så lite beslut som möjligt. Detta gör att dom idag är kanske dom 2 vanligaste skydden i våra datorer. Det är liksom bara installera och glömma och det funkar bra ändå med rätta inställningarna. Vilket paket man sedan väljer är väl efter smak och erfarenheter.

Frågar man mig svarar jag Norton för av egna erfarenheter har det skyddat mig bättre än F secure har. Dock gäller det ju tidigare årgångar men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en fråga till mej ? En och samma säkerhetssvit kan ju vara mindre resurskrävande än olika fristående jag menar att det inte är bara säkerheten utan helheten med samma säkerhetssvit där annat

tas in också.

Har AVG free edition rootkitskydd ?

Fråga och fråga, men kommentar i alla fall ;)

Det är ju väldigt olika hur mycket resurser som ett paket behöver. Det är ju bara att se på hur Norton var för några år sedan, då var det väldigt lätt att märka att datorn gick bättre om man bytte ut Norton IS mot separata program. Även F-secure har tagit mycket resurser i anspråk även om de nu också har bättrat sig.

Gratis AVG version 9 har ett enklare rootkitskydd än betalvarianten. Däremot i version 8 så hade gratisvarianten inget rootkitskydd alls vilket gjorde att den var betydligt sämre än gratis Avast och Antivir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga och fråga, men kommentar i alla fall ;)

Det är ju väldigt olika hur mycket resurser som ett paket behöver. Det är ju bara att se på hur Norton var för några år sedan, då var det väldigt lätt att märka att datorn gick bättre om man bytte ut Norton IS mot separata program. Även F-secure har tagit mycket resurser i anspråk även om de nu också har bättrat sig.

Gratis AVG version 9 har ett enklare rootkitskydd än betalvarianten. Däremot i version 8 så hade gratisvarianten inget rootkitskydd alls vilket gjorde att den var betydligt sämre än gratis Avast och Antivir.

Om det inte har avancerad anti-rootskydd och det inte tas upp i jämförelsen om enkelt rootskydd mellan gratis och betalversion innebär det att enkelt rootskydd finns i gratisversionen då ?

Det borde dom ta upp i såna fall att det finns ett enkelt rootskydd och även avancerat rootskydd,nu tolkas det att det inte har något rootskydd alls vilket kanske är så.

:rolleyes::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...