Gå till innehåll

Problem med min router?


Walak

Recommended Posts

Hej jag har en router som heter netgear wpn824 v2 och jag tror att det är problem med den men jag vet ej så därför behöver jag hjälp. och routern har den senaste uppgraderingen.

det jag har inkopplat till den är detta

4st bärbara datorer trådlöst

1st skrivare trådlöst

1st nas disk ansluten med kabel

1st ¨Popcorn Hour A-110 ansluten med kabel

och nu till problemet

och det handlar bara om dom bärbara det är så att dom tappar anslutningen till routern i stort sett flera gånger om dagen men det är olika datorer och inte samma hela tiden och när det händer så måste jag starta om routern så är problemet löst så min fråga kan det vara routern eller kan det vara något annat

På 3 datorer är det win vista och på en win 7

om det nu skulle vara routern kan ni ge förslag på vilken routern som passar för mitt ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med flera olika kanaler i routern utifall att det blir någon krock med grannars trådlösa nätverk och bärbara telefoner?

Har du kontrollerat att routern har senaste firmware och nätverkskorten senaste drivrutinerna?

hur ändrar man kanaler då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en 4-ports router? I så fall blir det nog lite dåligt med plats med 7 enheter....Jag har ungefär samma problem som du när jag har för många datorer och min dreambox igång.

Japp den har 4 fortar men alla datorer gå trådlöst och skrivare utan det är bara nas disken och popcorn a-110 som är ansluten via kabel till routern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort är spannet på ipadresser... jag antar att du har dynamiskt utdelade adresser i ditt nätverk?

En idé som du kan prova är att tilldela fasta adresser till alla enheter, (vid dynamisk utdelning bokar man en adress till en MAC-adress).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort är spannet på ipadresser... jag antar att du har dynamiskt utdelade adresser i ditt nätverk?

En idé som du kan prova är att tilldela fasta adresser till alla enheter, (vid dynamisk utdelning bokar man en adress till en MAC-adress).

Var inne på samma här, hur stor är DHCP-pool'en alltså antalet adresser som routern har att dela ut till enheter.

om du har 7 enheter så behöver du iaf ha: (exempel)

192.168.0.1 - på routern

och sedan 192.168.0.2 - 192.168.0.9 för att få 7 lediga (rätta mig om jag räknat fel)

samt hur lång "lease time" är det på ip adresserna i DHCP poolen? standard brukar vara sådär 3 veckor, där brukar 1-2 timmar vara ett bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på samma här, hur stor är DHCP-pool'en alltså antalet adresser som routern har att dela ut till enheter.

om du har 7 enheter så behöver du iaf ha: (exempel)

192.168.0.1 - på routern

och sedan 192.168.0.2 - 192.168.0.9 för att få 7 lediga (rätta mig om jag räknat fel)

samt hur lång "lease time" är det på ip adresserna i DHCP poolen? standard brukar vara sådär 3 veckor, där brukar 1-2 timmar vara ett bättre alternativ.

det du pratar om vet jag inte hur man kolla in min router

jag fick förslaget om att köpa denna router vad tycker ni om den kommer den att klara av det jag har

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607

Redigerad av Walak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken kanal kör du på? å vilka övriga kanaler används i omgivningen av annan WiFi utrustning?

om du inte har ngt program för att övervaka kanalerna så är ett tips network stumbler

kolla vad dina grannar använder och så lägger du dig själv på den kanal som är bäst lämpad.

tänk på att varje kanal har störningar mot sina "grannar" så om din granne använder kanal 1 så är förste helt störnsningsfria kanal , kanal 6,

därför när man kanalplanerar så använder man generellt sätt bara 1. 6 och 11, det finns upp till 13 i vissa länder men genom att använda 1.6 och 11 är man kompatibel med hela världen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...