Gå till innehåll

Klona


PCfreak

Recommended Posts

ÄR de med Acronics True Image möjligt att klona en hårddisk till en annan och sen göra den bootbar?? Ska byta ut mina HDD´s mot nya och har ingen större kust att installera om allt. Tacksam för svar/hjälp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄR de med Acronics True Image möjligt att klona en hårddisk till en annan och sen göra den bootbar?? Ska byta ut mina HDD´s mot nya och har ingen större kust att installera om allt. Tacksam för svar/hjälp. smile.gif

Sök på MaxBlastSetup.en.exe from seagate corporation

Eller om du har Vista eller Win 7 kan du skapa en recovery DVD och återställa system from den till nya HD

(Tänk bara på att du kommer bli tvången att aktivera Windows efter cloning på grund av nytt hårdvara men detta beror på licensen du har)

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄR de med Acronics True Image möjligt att klona en hårddisk till en annan och sen göra den bootbar?? Ska byta ut mina HDD´s mot nya och har ingen större kust att installera om allt. Tacksam för svar/hjälp. :)

Hej hej

Det är inga problem och du behöver med största sannolikhet inte reaktivera ditt operativsystem heller.

Det funkar bra att ta hem en trial av Acronis och klona disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Det är inga problem och du behöver med största sannolikhet inte reaktivera ditt operativsystem heller.

Det funkar bra att ta hem en trial av Acronis och klona disken.

ok :) har True Image Home edition 2010 så då ska ja testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på MaxBlastSetup.en.exe from seagate corporation

Eller om du har Vista eller Win 7 kan du skapa en recovery DVD och återställa system from den till nya HD

(Tänk bara på att du kommer bli tvången att aktivera Windows efter cloning på grund av nytt hårdvara men detta beror på licensen du har)

Hi Adrian_se, thanks for a good tip :)

Will be interesting trying it further on. Found a link at Seagate.com, imagine that's the convenient tool you mention http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

When red the pdf Users guide it faced me that Acronis stand behind it in cooperation with (Maxtor) Seagate. What's the difference between Acronis True Image and this software more than this is a free tool?

Edit: Översättning.

Hej Adrian_se, tack för ett bra tipps!

Ska bli intressant & prova detta längre fram. Hittade en länk på Seagate.com, kan tänka mig att det var just detta trevliga verktyg du menade.

När jag tittade igenom Användarguiden slog de mig att Acronis står bakom i sammarbete med (Maxtor) Seagate. Vad är skillnaden mellan Acronis True Image och detta program mer än att det är gratis?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Adrian_se, thanks for a good tip :)

Will be interesting trying it further on. Found a link at Seagate.com, imagine that's the convenient tool you mention http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

When red the pdf Users guide it faced me that Acronis stand behind it in cooperation with (Maxtor) Seagate. What's the difference between Acronis True Image and this software more than this is a free tool?

Forumreglerna! På svenska tack!

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt smidigt och enkelt alternativ till Acronis True Image, är HD Clone. Gratisversionen är anpassad just för att clona hela hårddiskar på ett enkelt sätt. Jag har själv användt den med utmärkt resultat, vid ett flertal tilfällen! Instruktioner och flera olika användningsalternativ följer med i nedladdningen. Säkraste sättet är boot-alternativen (CD eller floppy), att migrera ett helt system innifrån windows innebär alltid en viss risk att något går snett.

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

post-1936-1258967646,15_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande ämne!

Man känner sig verkligen frestad & sugen att få sätta denna tekniken i verket framledes.

Helst då med ett sånära nyinstallerat och rent OS som bara är möjligt, vilket inte råkar va fallet dags datum.

Dök upp ännu ett par funderingar..Hur bör man bära sig åt på smartast sätt vad gäller image-filen som genereras.

Som jag fattar så är bästa vägen att förvara en eller flera backupper på samma eller annan disk och därifrån efteråt plocka de iso-filer som man vill bränna ut på bootbar skiva.

Eller bränns bara en viss del och resten hämtas från sparad plats då klonen installeras och återförs på disk?

Kan den brännas direkt till DVD (för CD-ROM är väl inte tänkbart vad gäller storleken på filen/avbildningen)?

Har inte fått riktig klämm på hur stora dessa filer blir i förhållande till storlek på disk som klonas.

Lyckades visserligen se test-exemplet på Raymond i tidigare inlägg, som gjorts på en som jag förstod 160GB disk

och där resultaten skilde sig mellan 3 upp t.o.m 5GB på iso'n beroende på de olika programmen som kördes.

Vad händer då om disken är större eller mindre, står detta i direkt rellation till hur stor image-filen blir?

Har det någon påverkan om flera diskar körs i RAID?

Tackar er allesammans för intressanta inlägg & bra idéer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande ämne!

Man känner sig verkligen frestad & sugen att få sätta denna tekniken i verket framledes.

Helst då med ett sånära nyinstallerat och rent OS som bara är möjligt, vilket inte råkar va fallet dags datum.

Dök upp ännu ett par funderingar..Hur bör man bära sig åt på smartast sätt vad gäller image-filen som genereras.

Som jag fattar så är bästa vägen att förvara en eller flera backupper på samma eller annan disk och därifrån efteråt plocka de iso-filer som man vill bränna ut på bootbar skiva.

Eller bränns bara en viss del och resten hämtas från sparad plats då klonen installeras och återförs på disk?

Kan den brännas direkt till DVD (för CD-ROM är väl inte tänkbart vad gäller storleken på filen/avbildningen)?

Har inte fått riktig klämm på hur stora dessa filer blir i förhållande till storlek på disk som klonas.

Lyckades visserligen se test-exemplet på Raymond i tidigare inlägg, som gjorts på en som jag förstod 160GB disk

och där resultaten skilde sig mellan 3 upp t.o.m 5GB på iso'n beroende på de olika programmen som kördes.

Vad händer då om disken är större eller mindre, står detta i direkt rellation till hur stor image-filen blir?

Har det någon påverkan om flera diskar körs i RAID?

Tackar er allesammans för intressanta inlägg & bra idéer smile.gif

Mycket kort svar:

Mer data du har mer data blir det på din backup, om det är raidad eller ej spellar inget roll "Det är storleken på data som räknas"

Windows backup skapar så kallad "virtual image" av din disk eller diskar på DVD's eller en backup system som kan vara en bärbar disk eller annan typ av media som magnetisk band eller holografisk minne smile.gif .

Om du återställer data till nytt disk, du ska ha minimum i storlek som du hade innan men du kan ha större disk om du vill, och expandera partition senare.

Det går inte att skapa en direkt bootbar cd, först ska du skapa system image och sedan, det är upp till dig kan du skapa en boot recovery cd eller starta recovery processen from en installation cd.

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt smidigt och enkelt alternativ till Acronis True Image, är HD Clone. Gratisversionen är anpassad just för att clona hela hårddiskar på ett enkelt sätt. Jag har själv användt den med utmärkt resultat, vid ett flertal tilfällen! Instruktioner och flera olika användningsalternativ följer med i nedladdningen. Säkraste sättet är boot-alternativen (CD eller floppy), att migrera ett helt system innifrån windows innebär alltid en viss risk att något går snett.

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

post-1936-1258967646,15_thumb.png

Detta verkar va ett enkelt & smidigt sätt ...ska testat. Tacka för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...